Jump to content
PyroForum.nl

Aluminiumpoeder


Recommended Posts

maar hoe zat dat nou eigenlijk met dat aluminiumpoeder uit zilferverf halen, 't was iets met 1:2 mengen met wasbenzine en dan de vaste deeltjes laten zinken

en neej Oscar ik heb alles na gezocht en het staat er niet in geschreven, alleen een onduidelijke uitleg; meng zilververf met wasbenzine, 1:2 en doe dit net zo lang tot de kunst hars er uit is.
zou iemand me misschien verder kunnen helpen?

MVG, BulleT
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
ja... je hebt gelijk.

maar hoe zat dat nou eigenlijk met dat aluminiumpoeder uit zilferverf halen, 't was iets met 1:2 mengen met wasbenzine en dan de vaste deeltjes laten zinken? :oops:


Ik heb ook even een vraagje over de zilververf
Ik heb zelf gisteren ook even een potje gekocht van levis en dat heb ik dan met whitespirit gemengt en nu een dag later lijkt het wel dat de meeste deeltjes op de bodem gezonken zijn (dit merkte ik als ik er een stokje in duwde dus nu kan ik natuurlijk weer even wachten )
Maar er ligt een mooie ziveren pel op de whitespirit dus nu zie je niet direkt tot waar je de whitespirit eruit moet halen en via de zijkant van het potje kun je dit natuurlijk ook niet meer zien
En nu is men vraag dus wat nu
Kan ik het geheel door een doek filteren zodat de aluminium deeltjes daarin blijven hangen en de opgeloste verharders en dergelijke mee door de doek gaan en dit dan een paar keer doen zodat alle onnodige stoffen eruit zijn of verspil je dan weer op deze manier teveel ?

alvast bedankt voor de hulp :wink:
Link to comment

Voor vonken en spetters in vuurwerk is het goed, maar flash maken is alleen wat lastiger dan zou je het moeten ballmillen. Ik schat dat het rond 30 micron is rond 500 mesh ofzo. Koop die verf van de HEMA want die schijnt het beste te zijn.

Ik neem aan dat ANFO een explosief is... dus... waarom bij 't aluminium poeder..?  :?

Ik denk dat hij er erg weinig verstand van heeft maar als je een explosief maakt met Aluminium poeder denk ik dat je uitkomt op AN/AL dit is een zeer krachtig explosief. En produceerd meer warmte dan AN/FO IIRC.
Link to comment

..Maar ff een ander onderwerpje pikken..: Zinkpoeder.
Wij hebben hier in de schuur een grote, mooie, brede, zilveren zinkspry-bus staan :) .
Is het mogelijk om zinkpoeder eruit te halen op dezelfde manier dan de Al?
Ik heb het al in wat water gespoten, en de volgende ochtend gefiltreerd met filtreerpapier. Ik hield na het drogen harde zilverkleurige klompjes over, ik heb ze fijn gemaakt met een lepeltje en in een vlammetje gestrooit.. Het gaf gele vonkjes met een blauwe 'ondervlam' (= vlam/vonk ònder de 'echte' vlam).

Link to comment

Sry ZeRo ik kan je niet verderhelpen maar ik heb zelf ook nog een vraagje.

Ik heb een shop gevonden waar ze veel verschillende grotes hebben in het aluminium poeder maar nu wil ik natuurlijk niet de verkeerde grote nemen.

Ik heb al even op google gezocht en ik zou aleen even bevestiging willen van wat ik gevonden heb.
De beste man verkoopt aluminium poeder van 285 tot 2 µm en nu is mijn vraag alles wat onder de 38µm zit is toch goed voor flash of vergis ik mij hierin ?
Nadat het mischien nog even door de ball mill is gehaald om er geflakete deeltjes van te maken.

Link to comment

Ja je kunt het poeder nog fijner krijgen met een kogelmolen.

Maar hoelang dat hangt ervanaf hoe goed je kogelmolen werkt en hoe fijn je poeder waarmee je begint is.

Het word zelfs aangeraden om atomised aluminium wat al heel fijn is toch ook nog even in een kogelmolen te steken voor je het gebruikt niet zozeer om het fijner te krijgen maar om de deeltjes mooi plat te duwen (doordat de media eropvalt)en daardoor krijg je een groter reactievlak en dus eficientere aluminium.

PAS OP voor de zogenaamde metaalbrand als je het poeder(dit kan je met alle soorten metaalpoeder hebben)heel lang in je molen laat steken worden de deeltjes veel fijnder en krijgen ze dus een groter reactie oppervlak en daardoor kan als je de pot opendoet metaalbrand ontstaan door de oxidatie reactie met de verse lucht.
Dus word er aangeraden om de pot om het uur open te doen zodat er wat verse lucht bijkan en zodoende de reactie niet zo hevig te laten verlopen.

En pas ook op met het opslaan van aluminium poeder eenmaal als dit fijn genoeg is dat het in de lucht kan zweven kan dit exploderen maar dan moet er wel al veel in de lucht hangen dus pas op dat je geen verse geballmilde pot laat vallen in een geslote ruimte.

Maar ik ben ook geen expert op dit gebied dus voordat je deze dingen gaat doen zoek er eerst nog wat meer info over :wink:

Edit: Als ik me niet vergis was dat ook een mogelijke reden waarom het in enschede zo mis is gelopen omdat ze daar een hoop aluminium poeder hadden opgeslagen maar dit weet ik niet zeker

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...