Jump to content
PyroForum.nl

Hallo


Guest

Recommended Posts

Beste pyrotechniekers,

Ik ben Tim, en ik ben al geruime tijd geïnteresseerd in pyrotechniek.

Het begon allemaal nadat ik mijn eerste rotjes en babypijltjes mocht afsteken toen ik een jaar of 12 was, weliswaar onder toezicht, haha!
Ik vond het iets spannend en iets 'magisch' hebben. Al gauw kwam ik tot de ontdekking dat er meer was dan alsmaar rotjes, grondbloemen en babypijltjes (naast siervuurwerk), doordat ik mensen leerde kennen in de brugklas die aan "buitenlands vuurwerk" konden komen. Sinds ik voor de eerste keer een nitraat had afgestoken kwam ik tot inzicht dat er verschil zat in de lading van een kanonslag en een nitraat (want de nitraat had een o-zo-mooie flits :P ).

Sindsdien ben ik mij verder in vuurwerk gaan verdiepen, ik ben me gaan aanmelden op diverse vuurwerk-gerelateerde fora en daardoor leerde ik steeds meer over verschillende soorten vuurwerk, de uitwerkingen daarvan en wetgevingen. Dit vind ik erg interessant; ik kwam er dus ook snel achter wat voor een "anti-vuurwerk cultuur" er in Nederland heerst, helaas :mellow:.
Toen mijn ouders vertelden rond Oud en Nieuw over hun vuurwerkbeleving van vroeger (jaren '70 - '80), begon er iets te dagen: in die tijd mochten er allerlei soorten vuurwerk worden verkocht in Nederland, die vandaag de dag illegaal zijn, ook wat betreft de soorten SAS en de inhoud werd absoluut niet moeilijk gedaan. Evenmin over de opslag.
Hierdoor ben ik echt geraakt en ben ik nog meer te weten gekomen over vuurwerk, en de in de loop strenger geworden (Nederlandse) wetgeving.

Na de afronding van mijn HAVO wilde ik iets gaan doen in de pyrotechniek, alleen wegens diverse redenen ben ik toch een andere opleiding gaan doen, en dus is pyrotechniek een hobby van mij.

Ik heb mij al enige tijd aangemeld op Pyroforum, om meer te weten te komen over de fabricage van vuurwerk en composities; al enige tijd ben ik op dit forum actief als toeschouwer. Maar ik wil - omdat de praktische aspecten van scheikunde mij ook boeien- zelf ook pyrotechnische werkjes maken. Daarom komt dit forum mij goed van pas, en ik hoop at ik hier veel kan leren!

Mijn motto: "Vuurwerk is vuurwerk, in welke soort en grootte dan ook, maar veiligheid heb je zelf in de hand".

Groet,
Tim

Edited by Guest
Link to comment

Inderdaad, daar ben ik achter. Flash blijft erg risicovol inderdaad, ik ga me eerst nog verder verdiepen in de materie.

Edited by Guest
Link to comment
  • 2 months later...

*Update* Ik heb besloten om voorlopig niet aan deze hobby te beginnen en mezelf een half jaar tot een jaar te geven om alle materie omtrent verschilende soorten composities, combinaties van chemicaliën, werkwijzen, veiligheid en constructies tot me te nemen. Ik ben de laatste tijd bezig met alle informatie omtrent SASsen en werkwijzen uit te typen in overzichtelijke tabellen.

Wanneer ik er zeker van ben dat ik het essentiële weet ga ik voorzichtig aan beginnen met bengaals vuur en kleine fonteinen en me beperken (en verder te verdiepen) tot vuurwerk met meal of pulverone als uitstootlading (dus fonteinen of kleine mines, maar überhaupt GEEN knallers, of shottubes met burst).
Ik snap inderdaad dat deze hobby risicovol is wanneer degene die devices maakt fouten maakt met composities en werkmethoden, daarom geef ik mijzelf de tijd om mij voldoende voor te bereiden.
Ik zit er zelfs aan te denken om me alleen bezig te houden met de theorie omdat de verantwoording enorm hoog is.

Edited by Guest
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...