Jump to content
PyroForum.nl

eerste keer een shell


jan-jan

Recommended Posts

Het was de toename in diameter, laag dikte per step ong. 0,2mm.
Compo;
Kclo4. 48
Strontiumcarbonaat. 17
Redgum. 11
Parlon. 10
MgAl. 11
Dextrine. 4

Step prime; 1ste laagje 50/50 star comp/meal+5% MgAl
2de laagje meal + 5% MgAl

Link to comment
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik zou je priming aanpassen ETR. MgAl in alleen meal gaat niet makkelijk ontsteken denk.
Ik doe mijn stepping ook geleidelijker. Ik meng, als de sterren op de gewenste maat zijn, mijn starcompo geleidelijk op met primecompo tot het alleen prime is.
Er zit gerust 1 a 1,5mm priming op. Als laatste mik ik nog meal in de trommel zodat de sterren lekker een grove buitenzijde hebben.
Ín het spaanse document staat ook een meal prime maar die heeft overigens ook nog redgum. Dat maakt heter waardoor de MgAl aan gaat.

Black Powder Parlon-Star Prime
Potassium nitrate 67
Sulfur 9
Magnalium 5
Red gum 5

Heb je de sterren overigens al op de grond aangezet?

edit:
Zoals HD hieronder schrijft rol ik ook direct door vanaf de cores tot en met de priming laag.
Ik gebruik dit jaar de silicon prime voor al mijn sterren.

Link to comment

Ik zou voor bijv buell red eerst bij een kleine batch voor +- 2 a 3 formaat 2 tot 4" shells eerst een paar theelepels starmix/hotprime 50/50 nemen en dan met hotprime doorrollen tot dat het oppervlakte geheel hotprime is en een andere kleur heeft.
Dan een paar theelepels 50/50 hotprime / meal.
En dan iets van snelle meal met greenmix 50/50 weer oprollen totdat het hele oppervlak is bedekt.
Hierna zo droog mogelijk doorrollen met de zelfde mix totdat de ster totaal in diameter ongeveer 1 mm doorgroeid, zodat het oppervlak ruw blijft.
Ik vind het zelf prettig om alles in 1 keer door te rollen, dus vanaf de core's tot de laatste laag priming zonder drogen tussendoor.
Je voorkomt hiermee dat je je ster bekant tot aan de core weer nat moet maken om de priming weer goed te kunnen laten hechten.
Voor het drogen van zo,n nat geval zou ik een hete lucht kachel aanraden, eerst zachtjes en dan na een paar uurtjes vol gas.
Voor de hotprime kun je denken aan die van bleser of pinball prime.
Bij mij deed deze methode het prima in een 4" met iets van 6 gram whistle booster en bbq meal op graszaad 1 op 1, en 6 lagen pasting.

Link to comment

Dank u heren voor de verhelderende info!
Ik had de stars wel getest en dit gaf geen problemen, ze waren eenvoudig te onsteken mbv een stukje black match.

Ik ga zeker bij mijn volgende batch red stars me uitgebreid voorbereiden op de prime laag.
Vermoedelijk betekend dit, dat ik Silicium ga aanschaffen.
Wel blijf ik voorlopig bij dezelfde kleuren compo, de aanhouder zal winnen :)

Link to comment

Je zou ook eerst je stars in een geïmproviseerde strargun kunnen duwen met een beetje ricehulls of bp als lift als ie dan aangaat moet het ook lukken in een shell, zo test ik ze altijd.

Edit: @ hieronder ik bedoelde een stargun hiervoor kun je een aluminiumfolie rol gebruiken :D

Edited by Guest
Link to comment

Starmine's zorgen voor een veel betere ontsteking dan in een shell. Sommige stars die slecht geprimed zijn gaan wel aan in een starmine bij mij, terwijl ze op de grond dat niet doen ;). Een stargun is een betere optie om je een realistisch beeld te geven van een shellbreak.

ETR, ff je meal laagje wat dikker rollen. Er moet zo'n 1mm meal omheen (dus 2mm extra op je diameter).

Link to comment

Ik ken veel mensen die alleen met de hotprime van Bleser rollen en nooit problemen hebben maar hier lees ik dat er 3 verschillende stappen worden gebruikt.
1. starmix/hotprime 50/50
2. 50/50 hotprime / meal
3. snelle meal met greenmix 50/50

Gebruiken meer mensen deze methode ? Ik heb alleen ervaring met pumped stars en handgerolde tigertail. Vandaar dat ik het even vraag.

@ Rocketier, jij gaat voor de silicon( silicium als ik het goed begrijp ? )prime dit jaar voor al je sterren. Is die dan nog beter als de hot prime van Bleser of elk andere prime die er is ? En gebruik je dan nog andere lagen erbij zoals hierboven ? Of alleen die silicon prime.

Link to comment

Hoe je een star primed is sterk afhankelijk van de compositie, ik heb het idee dat een KClO4 blauw bijvoorbeeld minder of mischien wel geen hotprime nodig heeft.
Een silverstreamer geef ik zelfs nog een stapje extra en rol ik dikker, je leert dat vanzelf wel als je denkt van "hee waarom gaat daar maar 1 ster van de 150" :blush:

Ik step met die bleser omdat het eigenlijk een belachelijk dun laagje is, verder denk ik dat het de hechting ten goede komt als alles in elkaar overloopt.
overigens gooide ik ook nog 35 mesh pulverone door de final prime aleen ga ik daar mee stoppen omdat ik denk dat het effect ervan niet echt bijster veel uitmaakt (er blijft een hoop achter in de mill)
Verder is dit nogal op het randje primen, je kunt beter safe gaan en net als coek een laagdikte aanhouden van 1 mm ofzo.
Verder is het allemaal afhankelijk van burst,size, booster en pasting imo.

Een 8 mm blauw van dit jaar met ca 0,5 mm priming:

Een buell red 6 a 7 mm, ik weet niet van waneer maar naar ik weet deden ze het:

Link to comment

Ik had nog wat stars en comp over :)
Jammer dat de ring niet netjes in beeld is.
Het enige wat opviel was de rising tail, die was te groot en ging na de burst door.

2,5" Shell 'Ring with Report'.
http://www.youtube.com/watch?v=xiXleqboCNY

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...