Jump to content
PyroForum.nl

Stingers en andere stokloze raketjes


Recommended Posts

Ik denk dat het op ons niveau/mogelijkheden een erg moeilijk iets is om te bereiken. Dit soort dingen zijn erg geavanceerde techniek, wat in giga raketten en wapens word gebruikt. Als je ze in onze hobby wilt toepassen kunt je beter normale, rechte vinnen gebruiken.
Dus ik weet wel bijna zeker dat niemand dit doet, en het is praktisch denk ik wel te doen maar het is echt de moeite gewoon niet waard, en als je het wil maken ben je wel een paar maanden bezig denk ik...
Maar als je het toch gaat proberen, wens ik je veel succes !


Het is toch op zich niet moeilijk om je raket, met vinnen, te laten draaien??? Zet je vinnen gewoon een beetje scheef op de raket: zo'n 5 graden ofzo(om de verticale as). Dit deed/probeerde ik ook met waterraketten.
Link to comment

Over vinnen moeten jullie dit topic van op Chemixtry maar eens doorlezen. Daarin maakt TN trouwens volgende opmerking:

Deze spin is leuk, maar juis NIET nodig bij raketten met vinnen. Een kogel moet je inderdaad stabiliseren met zo'n beweging, maar bij een raket zitten er daarom juist vinnen aan, welke voor de stabiliteit zorgen. Stingers (raketmotoren met een gaatje aan de zijkant) zijn dan ook vinloze raketten die wel stabiel vliegen.
Bij van die draaiende raketten moet alles WEL goed uitgelijnd zijn, anders gaat je raket in een steeds grotere circel draaien, waardoor hij alsnog alle kanten opgaat.
De G krachten die daarbij vrijkomen zijn niet echt gering.


En hij kent er wel wat van hoor. :)
Link to comment
  • 2 months later...

Ik ben nu een raket aan het ontwerpen met vinnen, bouwtekeningen bijna klaar, en dan met yellow aan de slag :P . Ik begin met een klein prototype, en dan kan later de grootte van de raket worden opgeschaald. Tot slot alvast een paar basisprincipes:

Optimale lengte raket(bron:scrapheap challenge):
(lengte = 9 x gemiddelde diameter)
l = 9 * d

Vinnen:
Geen formule voor kunnen vinden. Wat wel van belang is:
- Hoe lager op de raket, hoe beter
- Hoe verder ze uitsteken, hoe meer invloed ze hebben op de stabiliteit (maar ook hoe minder stevig!)
- Vinnen hebben ook weerstand, dus te groot is ook niet goed
(bron: eigen ervaring waterraketten en natuurkundige principes)

Lancering:
- Lanceren vanuit een lanceerbuis geen overbodige luxe
- Bij grotere raketten lanceren langs een geleidestok (stokken van vlaggetjes van kinderfietsjes zijn ideaal :)

Link to comment
  • 2 months later...

Hey,

Ik ben aan het testen geslagen met stinger's..
Voor de gene die niet weten hoe je ze moet maken / wat het zijn: link1 link2 link3

Op het filmpje zie je hem vliegen, als lift had ik meal met +/- 7 % Al.
Je ziet het niet goed, maar het geluid is echt heel erg hard en hij vliegt meters hoog in korte tijd'(boven de daken uit), ik schrok er zelf een beetje van..

Binnekort een paar maken met kleine payload (flash) die worden voor nieuwjaar...

stinger_2.wmv

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

ik ben nog niet zolang op dit forum maar ik zat dit zo eens door te lezen en kwam op een idee, (corect me if im wrong!) het moet niet te moeilijk zijn om er een volgens het Hale prencipe temaken.
En wat ik er tot nu toe van gezien heb werken ze redlijk goed aleen de nozzle kan een probleem worden mischien iets van een grafiet nozzle ?

gr

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...