Jump to content
PyroForum.nl

Stingers en andere stokloze raketjes


Recommended Posts

Hey iedereen,
Welkom op 't nieuwe topic dat over raketjes/vuurpijltjes gaat zonder stok.
Hieronder verstaan we:
-Hummer
-Z-Bomb
-Helikopter
-Tourbillion
-Stinger missile
-en de Girandola (bron: http://www.vk2zay.net/article.php/16
Mischien zijn er nog wel vele andere, maar we houden het maar even op deze, OK? :roll:

Mijn vraag is: heeft een van jullie hier al ervaring mee?
Ik hoor graag andermans mening :wink:

B.v.d. Duvel

Link to comment

Ik heb wel al de nodige ervaring met stingertjes. Ik vind het wel de leukste vorm van vuurpijlen die er zijn. Met KNO3/suiker doen ze het niet echt geweldig, maar ik heb er toch nog een aantal de lucht ingekregen.
Als ik een nieuwe voorraad hulzen heb wil ik het een keertje met BP gaan proberen.
Met payloads heb ik alleen nog geen ervaring.
Dan williams' site heeft trouwens nog een prima uitleg hoe je deze dingen in elkaar zet.
http://www.wecreate4u.net/dwilliams/stinge...er/stinger.html

Heeft iemand trouwens enig idee wat een fatsoenlijke lengte voor de core is van een 3/4'' ID stinger?

Link to comment

hallo,

ik maak zelf ook van die raketten enzo,het is wel eens leuk om zo'n motortje in een (bestuurbaar)autotje te doen.de kunst is aleen om hem recht vooruit te laten gaan,ik weet niet of julie het prog. mythbusters kennen. daar hebben ze ook weleens een cadilec omgebouwd en er 3 raketmotoren opgebouwd.(op well meer dingen).

maar met oud en nieuw hadden we bij zo'n vloerbeddekkingzaak een kartonnen koker gehaald van 1,5 meter en omgebouwd tot bazuka,DENK EROM!!dat je de achterkant dichtmaakt anders gaat hij er niet uit,je kunt een 1,5 liter fles gebruiken,voor de lol van dat kruit indoen van babypijltjes,dan ondploft ie ook nog :) .je kunt die motortjes bij modelbouw winkel kopen

grtz

Link to comment
  • 2 months later...

Zo ik ga eens even leven in deze topic blazen.
Ik heb vandaag ook en kaketje gemaakt, met in de motor 3.5 gram mengsel van KNO3-suiker in de verhouding 6:4, ge ball-milled. Het huls was echt super kort, en de vinnen waren wel aardig, maar ze hadden een beetje een rare vorm :wink: . Zelf bedacht.
Foto:

Vinnen waren er met 1 seconde lijm aangelijmt, en er zat een kort metalen rietje aan.
Foto:


Hier zie je ook de lange dunne metalen staaf waar het rietje omheen moet.

Als je een beetje af en toe op pause zet enzo, kun je hem wel zien gaan. Zoals je ziet, knalt hij kei hard tegen het dak aan, en daarna ( wat je niet kunt zien op de film ) vloog hij naar beneden de straat op. Het was de 1e keer, ging niet heel goed, maar volgens mij was de raket ook veel en veel te licht, en was he huls niet lang genoeg waardoor hij instabiel was.
Heeft iemandd tips of iets wat ik kan doen waardoor ze beter gaan ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

ik DENK ( geen ervaring mee ) als je een langere huls neemt en minder brede stabilisatievinnen, dat het probleem zichzelf oplost. Hij's nu erg licht, en qua oppervlakte vrij gevoelig voor de wind.

Wel way to go trouwens! Vind het lache dat er eindelijk een raketje gemaakt is die niet op een standaardvuurpijl lijkt..

Link to comment

Opstijgen ging inderdaad goed, en daarna scheef omdat hij veel te licht was inderdaad, en de vinnen waren inderdaad een beetje vaag, de volgende maak ik wel even wat simpeler. Ik heb al een ontwerp.
Alleen ik ben bang dat als ik bv. mijn hulzen langer ga maken, dat de raket dan te zwaar wordt, of is dit geen probleem denken jullie ? Stel ik neem een huls van 30 cm, dan vul ik hem dus alleen onderaan met eindstoppen en de motor, en dan is hij daar boven, de huls, gewoon leeg ,iets van 23 cm dan. En dan maak ik er ook wel gelijk een mooie punt op :D !
Dat gaat wel werken denk ik ! En hier zat 3.5 gram KNO3-suiker mengsel in, in de volgende raket met een huls van 30 cm misschien iets van 6 gram ?

Groetjes, yellowcard :wink:

Link to comment
  • 2 months later...

is er iemand die gedraaide vinnen gebruikt om zijn raket te laten draaien dat maakt het veel stabieler. tegenwoordig hebben moderne raketen een ingebouwde gyroscoop bijv. V2,V1 maar het draaien van een raket rond zijn as helpt ook

doet iemand dit? praktisch mogelijk?



Link to comment

Ik denk dat het op ons niveau/mogelijkheden een erg moeilijk iets is om te bereiken. Dit soort dingen zijn erg geavanceerde techniek, wat in giga raketten en wapens word gebruikt. Als je ze in onze hobby wilt toepassen kunt je beter normale, rechte vinnen gebruiken.

Dus ik weet wel bijna zeker dat niemand dit doet, en het is praktisch denk ik wel te doen maar het is echt de moeite gewoon niet waard, en als je het wil maken ben je wel een paar maanden bezig denk ik...

Maar als je het toch gaat proberen, wens ik je veel succes !

Link to comment

In de loop van een pistool zit soms een soort van schroefdraad dat er voor zorgt dat de kogel om zijn as gaat draaien waardoor ie verder "vliegt". :wink: Met een raket moet dit iid dus ook wel werken...

@ yellowcard: gedraaide vinnen moeten toch niet zo'n groot probleem zijn.
Het ziet er bovendien wel flex uit als je een tollende raket de lucht inschiet. 8)

Link to comment

klopt bij een kogel is dat om rechter te blijven vliegen(minder gebogen vlucht dus verder
niet noodzakelijk in de vinnen (wel eenvoudigste te maken)kan ook ingebouwd zitten een as met gewichten in raket aangedreven met elektromotor of de raket brandstof zelf
Vb.: de V2 raket had rechte vleugels maar de gyroscoop zat vanbinnen
zie: automatic control gyros (verbonden met RF-sturing)

de gyrscoop bevond zich in een harnas van circels waar op elk verbindingspunt sturings motoren bevestigt waren zo kan met een raket sturen

(hitte zoekende raket en RF-gestuurde raket)
oke ja ingewikkeld maar de werking is uitgelegt
en om eer raket recht te laten vliegen volstaat 1 rotatie, dat va de raket

Link to comment
Guest wolkje

Mss lukt het ook met een dubbele nozzle waarvan elke nozzle in tegengestelde richting onder een hoek van 45° is geboord.

Link to comment
Guest wolkje

Je bedoelt dus dat er een gewoon in het midden recht naar beneden geboord is en de 2 anderen in tegelgestelde hoek 45° van elkaar geboord?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...