Jump to content
PyroForum.nl

Evaluatie


Leander

Recommended Posts

Enige tijd geleden is een nieuwe insteek met betrekking tot topic-gebruik afgekondigd. Dit hield in dat iedereen is opgeroepen om bij het aansnijden van nieuwe onderwerpen ook direct een nieuw topic te openen. In het verleden werden dergelijke nieuwe onderwerpen of resultaten ook wel in reeds bestaande (grote) algemene topics gedeeld, wat in onze ogen een ongewenste situatie was. De huidige insteek is mijns inziens ten bate van de overzichtelijkheid. Persoonlijk zie ik wel enkele verbeteringen zoals dit en dit topic. Toch vind ik de periode dat we het nu proberen wat kortaf om al keiharde conclusies te kunnen trekken.

Omdat bij afkondiging van deze aanpak destijds nogal wat weerstand is ontstaan, is voorgesteld deze na een trial periode te evalueren. Dit topic biedt daarvoor de ruimte. Om dit in goede banen te leiden zijn er regels. In dit topic is slechts toegestaan te reageren op feitelijke verbeteringen dan wel verslechteringen van het topicgebruik op PyroForum. Het aanhalen van eerdere irritaties of het leveren van commentaar met betrekking tot moderators of door hen gemaakte beslissingen is verboden. Dit levert gewoon geen constructieve discussie op. Hiervoor is PM.

Link to comment

Of het nou werkt of niet doet er denk ik niet zo veel toe, er moet gewoon ingezien worden dat als het niet terugverandert naar de oude situatie iedereen gewoon bij DPC zal blijven.

Want op deze manier blijft het forum even dood als het de laatste maand al was. Niet lullig bedoeld maar het is wel de waarheid. ;)

Link to comment

Het maakt mij niet uit op welk forum ik zit.
Het gaat mij om de saamhorigheid. Het samenwerken/converseren over een zeer boeiende hobby. Naar mijns inziens en zoals eerder geschreven worden behoeftes vervuld. Ik zit nu op DPC en dat vind ik prima. Het had niet gehoeven maar het is nu eenmaal zo. Erg jammer het was hier ook zeer gezellig.
En op twee forum hetzelfde gaan posten om te laten zien wat je doet is naar mijn mening verspilde energie. Je ziet bij DPC dezelfde members die hier voor vorige maand ook actief waren. Ik ben benieuwd naar de mening van het moderator team. Ik neem aan dat die het eerdere besluit hebben besproken. Dus heren laat van jullie horen wat jullie bevinding is? De irritatie die was ontstaan is geheel bij jullie vandaan geventileerd. Bijna elke member heeft vorige maand wel gereageerd dus er zullen daar wel niet veel nieuwe inzichten zijn als je merkt dat wij ergens anders op gelijke voet verder zijn gegaan. Ik heb voor mijn directe chatgenoten een eigen forum geopend ter overbrugging van de evaluatie maand. Hierop staan 58 berichten. Ik denk dat inmiddels op DPC zo'n 200 berichten zijn bij gepost. Dus....................!
Dit zijn serieuze members heren.

Geedit: nog wat toe te voegen.

Je schrijft weer iets waar mensen van stuiteren. Het is verboden. Je bedoeld hiermee te zeggen dat de members hun schnautze moeten houden over besluiten.
Ik denk dat jullie moderators niets hebben aangetrokken van de eerder gegeven kritieken. Ook dat is prima hoor!

Edited by Rocketier
Link to comment
Dit levert gewoon geen constructieve discussie op.

Constructieve discussie is met jou Leander sowieso niet mogelijk.
Heb je een paar keer in het verleden al eens een paar PM`s gestuurd zoals je wellicht weet.
Heb ik nooit geen reply over terug gehad van je.
Beetje jammer,want ik wilde mijn standpunt graag verdedigen terwijl je me die kans niet gunde.

Het pyroforum is goed zonder meer,heel veel aan gehad ondertussen.
Maar vergeet niet dat dit gewoon een Nederlands forum is met maar een bepaald aantal beoefenaars in deze tak van sport.
Dan erbij staat er hier al zoveel info,dat het moeilijk zal zijn om bepaalde onderwerpen hier neer te zetten waar nog niets over is gezegd/besproken.
Ligt hier voor jullie als moderatoren misschien ook een taak om interessante onderwerpen uit te lichten en in de daartoe bestemde topics te kopiëren.

Mijn keiharde conclusie in deze is dan ook dat wanneer ik onder mijn Pyrofafo`s pyroforum selecteer en daarna niets op mijn scherm krijg aangaande nieuwe berichten is er voor mij de lol snel af.
En zal ik dit forum dan ook uitsluitend gebruiken als informatie forum.

We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.
Voor wat het waard is. Edited by Lontje
Link to comment

Als we even alle bijkomstige commentaar overboord gooien en kijken naar de feiten is het voor mij wel duidelijk. Het nieuwe forum beleid heeft voor een sterke 'activiteitsval' gezorgd, dit lijkt mij niet de bedoeling.

Persoonlijk vond ik de topics in kwestie leuk om te lezen en gaat dat niet boven een 'informatie categoriseringsbeleid'. Met het nieuwe beleid bereik je volgens mij maar een klein aantal gebruikers: de nieuwkomers. Als ik informatie nodig heb dat ik ergens had gelezen zoek ik het even snel op. Dit wil echter niet zeggen dat de informatie die hier gepost wordt 'goud' waard is, meestal gaat het om half geteste 'ik denk dat het zo was'- informatie.

Link to comment

[ik spreek hier op eigen titel. Ik ben niet bang voor wat tegengas maar bedenk dat ik niemand vertegenwoordig. ]

Of het nou werkt of niet doet er denk ik niet zo veel toe, er moet gewoon ingezien worden dat als het niet terugverandert naar de oude situatie iedereen gewoon bij DPC zal blijven.

Want op deze manier blijft het forum even dood als het de laatste maand al was. Niet lullig bedoeld maar het is wel de waarheid. ;)

Ik heb voor mijn directe chatgenoten een eigen forum geopend ter overbrugging van de evaluatie maand. Hierop staan 58 berichten. Ik denk dat inmiddels op DPC zo'n 200 berichten zijn bij gepost. Dus....................!
Dit zijn serieuze members heren.

Als we even alle bijkomstige commentaar overboord gooien en kijken naar de feiten is het voor mij wel duidelijk. Het nieuwe forum beleid heeft voor een sterke 'activiteitsval' gezorgd, dit lijkt mij niet de bedoeling.


Ik lees meerdere berichten van dezelfde strekking. Ik zal proberen het tot 1 reactie te beperken.

Het doel van dit topic was een nabespreking. Wanneer je dan indirect (Sharkie) danwel direct (Rocketeer) aangeeft dat je je in de afgelopen maand hebt onttrokken aan discussie op PyroForum, dan kun je van alles schrijven en vinden, maar dit valt mijns inziens dan niet onder de noemer evaluatie. Nu weet ik niet of dit klopt, maar als het inderdaad zo is dat members expres zijn weggebleven de afgelopen maand om 'te bewijzen dat het allemaal niet werkt', dan lijkt me een getalletje als de hoeveelheid posts geen goede graadmeter meer. Het zegt immers niets over op PyroForum wel of niet op lange termijn een beter/prettiger forum wordt.

Dit is dan ook mijn bezwaar. Wanneer een zuster een patiënt een eenvoudige injectie wil geven en deze patiënt blijft voortdurend tegenstribbelen, zal de zuster waarschijnlijk weinig medelijden tonen. Pas wanneer de daadwerkelijke injectie heeft plaatsgevonden kan de zuster beoordelen of de patiënt werkelijk niet tegen spuitjes kan of slechts van een mug een olifant maakt. Een ieder die wegblijft blokkeert slechts een open discussie. Dan zijn er alleen maar verliezers.
Je schrijft weer iets waar mensen van stuiteren. Het is verboden. Je bedoeld hiermee te zeggen dat de members hun schnautze moeten houden over besluiten.
Ik denk dat jullie moderators niets hebben aangetrokken van de eerder gegeven kritieken. Ook dat is prima hoor!

Het hele doel van dit topic is (de mogelijkheid tot) inspraak over een gemaakte beslissing. Dit betekend onder andere twee dingen:
  1. We zijn wel degelijk geïnteresseerd in jullie mening. Anders was dit topic immers onnodig.
  2. Ik kan me pas (wel of niet) iets aantrekken van kritiek als deze geventileerd is. Of het moderating team zich wel of niet iets aantrekt moet (naar aanleiding van dit topic) nog blijken.


Het pyroforum is goed zonder meer,heel veel aan gehad ondertussen.
Dan erbij staat er hier al zoveel info,dat het moeilijk zal zijn om bepaalde onderwerpen hier neer te zetten waar nog niets over is gezegd/besproken.
Ligt hier voor jullie als moderatoren misschien ook een taak om interessante onderwerpen uit te lichten en in de daartoe bestemde topics te kopiëren.

Mijn keiharde conclusie in deze is dan ook dat wanneer ik onder mijn Pyrofafo`s pyroforum selecteer en daarna niets op mijn scherm krijg aangaande nieuwe berichten is er voor mij de lol snel af.
En zal ik dit forum dan ook uitsluitend gebruiken als informatie forum.


Wij vragen überhaupt niet van jullie pas een nieuw onderwerp te openen als hier nog niets over is geschreven. Er staat;
Vanaf heden is er nieuw forum beleid met betrekking tot het openen van nieuwe topics. Ieder nieuw onderwerp/project/resultaat dient in een aparte topic geplaatst te worden. Topics die te groot worden zullen worden gesloten. De Moderators zullen mild zijn met betrekking tot het 'onnodig' openen van topics.


Wanneer we dit voorbeeld bekijken zien we tientallen losse topics over shells. Caprice?
Link to comment

Er zijn niet alleen maar verliezers, zo'n beetje alle members hier die zijn overgestapt naar DPC zijn doorgegaan op de manier waarop het eerst bij pyroforum ging.. Ik kan me inderdaad voorstellen dat een aantal members deze maand bewust is weggebleven, maar zolang alles daar hetzelfde blijft (zonder - in mijn ogen - gekke regeltjes) en zolang hier alles hetzelfde blijft zal iedereen gewoon op DPC blijven zitten.

Bij DPC krijgen we gewoon de vrijheid om te praten over de hobby op welke manier we zelf willen dus voelt elke member afzonderlijk ook meer de verantwoordelijkheid om het forum netjes te houden, bij Pyroforum krijg je al een schop onder je kont als je iets in een verkeerd topic zet.

Dan is de keuze snel gemaakt. ;)

Wie er gelijk heeft en wie niet (een conclusie die uit dit topic nooit getrokken gaat worden) doet er niet zo toe, de gevolgen van het nieuwe beleid zijn duidelijk en die zijn vrij negatief (tot nu toe).

Edited by Sharkie
Link to comment

Beste Leander,

Het forum is niet mijn eigendom maar was tot een maand geleden een lekker chatmogelijkheid in het wat ga jij doen gedeelte.
Door dit topic bleef ikzelf en ik durf ook voor andere ACTIEVE pyro te spreken graag terug komen om te kijken of er nog iemand iets had gepost.
Ik baalde als het weer een dag bijna stil bleef. Als je nu zelf kritisch kijkt wat het heeft opgeleverd! Dan kan je toch niet anders concluderen dat het wat ga jij doen topic de wheatpaste van het forum was.

Van het moderatorteam naar zo het lijkt is niemand actief met pyro bezig althans ik kan mij niet herinneren in de afgelopen 9 maanden dat ik iets van input van jullie heb gezien op gebied van Pyro.
Het enige wat ik mij kan herinneren is idd zoals Sharkie zegt negatieve berichten. Ik heb mij altijd en dat doe ik nog steeds netjes aan de regelgeving van het forum gehouden en dus ook nooit een warning of dergelijks ontvangen. Ik en mede actieve leden hebben met volzinnen jullie op andere gedachten proberen te brengen. Echter hebben wij niets van jullie vernomen alleen herhalen van wat is bepaald.

In mijn vorige post nodig ik het team uit met een evaluatie te komen. Er is door het moderator team een frustratie geuit. Daar is door vele leden op gereageerd. Maar er is inhoudelijk niets meer uit het moderator team terug gekomen. De evaluatie die zal van het moderator team moeten komen. Blijven jullie bij jullie besluit of ga je toegeven dat de members ook wel een punt hebben!
Evalueren is kijken wat je besluit heeft opgeleverd! Als ik hier over zou moeten evalueren dan kom ik tot de volgende conclusies:

Moderators worden chagrijnig van het feit dat alles in een topic wordt gepleurd. Het betrof hier vooral het wat ga jij doen topic. Na beleidswijziging: Er is nagenoeg niets meer gepost. Conclusie missie geslaagd.

Het forum pretendeert een community met zich mee te dragen. Community staat voor: gelijkgestemdheid, acceptatie, tezamen zaken aanpakken, gehoor geven aan elkaars uitspattingen of te wel saamhorigheid.
De community bestaat uit actieve leden die de hobby gedurende het hele jaar beoefenen. Hierbij doel ik niet op de gasten "met respect hoor" die ergens in November zich realiseren Oh ja 31-12 is in aantocht.
De community bestaat ook niet uit moderators die zelf hun hobby niet of niet meer uitvoeren. Na beleidswijziging: Community is opgestapt omdat de communicatiemogelijkheid zoals die er was door niet community leden is gekild. De community op dit forum is bijna dood. Conclusie: missie gestrand.

Op het forum is in de afgelopen maand nauwelijks iets gepost. Mijn conclusie zou zijn: Jongens dit hebben we verkeerd aangepakt. Laten we openlijk aan de Members toegeven dat we iets hebben besloten wat niet het gewenste resultaat geeft. Laten we het wat ga jij doen openen en hopen dat de leden nog willen gaan posten. Er zaten een aantal goeie tips in de kritieken direct nadat wij het besluit hebben opgelegd.
Laten we de post van de leden eens goed doorlezen en kijken of daar goeie ideeën tussen zitten.

Mijn besluit zou zijn als ik de eigenaar zou zijn van dit forum: De volgende keer dat wij problemen zien dan openen wij een topic en leggen het voor aan de Members wat onze bezwaren zijn. Wij gaan de Members serieus nemen en gaan met hun ideeën aan het werk om zo tot saamhorigheid te komen.

Wat wij als moderators niet moeten vergeten is dat het een hobby is met vooral fun. Het forum is voor vele de enige mogelijkheid hun fun te delen. Want fun in je eentje is geen fun. Wij moderators moeten vooral uitdragen dat het leuk is en als wij de fun niet meer zien dit kenbaar maken aan de leden.

Ik zou zeggen Moderator Team ga je werk doen of geef anders je taak terug aan Gamekeeper! Het betreft hier voor jullie vrijwilligerswerk dat realiseer ik mij zeer goed. Het kost je tijd om jullie taken goed uit te voeren. Mijn motto is, ik heb ook veel vrijwilligerswerk gedaan, vrijwilligers werk is vrijwillig maar niet vrijblijvend! Dus of je doet het of je doet het niet. Maar af en toe moderaten en dan chagrijnig worden als je iets moet doen zou er bij mij niet ingaan.

Heren dit is echt het laatste wat ik er hier over zeg! Ik zou zeggen neem het mee in jullie besluitvoering! Neem wat aan van een ouwe lul van 45 ;)!

Echt met vriendelijke groeten Rocketier!

Edited by Rocketier
Link to comment

Het zou zonde zijn als pf opeens dood is hierdoor.
Dus het lijkt mij heel redelijk dat de mod's er wat overzeggen en het proberen te herstellen.
En dat hadden ze ook wel eerder mogen doen toen ze halverwege de proefperiode zagen dat er bijna niets meer werd gepost.
In ieder geval wat minder streng zijn naar serieuze members die perongeluk wat twee keer vragen in een 10 pagina's lang topic, en niet hadden gezien dat het al is was gevraagd mag ook wel.
Kewls wel hard aanpakken natuurlijk.

Mark

Link to comment

Ik ben het met de moderators eens. Het begon echt uit de hand te lopen met gezwam. Gelukkig zitten er nog serieuze members die ECHT wat bijtedragen hebben.
Ik hoop dat dit niet het einde gaat betekenen van dit prachtige forum. Misschien dat het tijd is om een drempel optegooien , like Passfire?!

Link to comment

Serieuze members die ECHT wat bij te dragen hebben? Dat slaat echt hélémaal nergens op.
Wil je nou zeggen dat iedereen die het oneens is met de mods:
A. niet serieus met zijn hobby bezig is
B. nooit iets bijgedragen heeft aan dit forum

Denk aub na voordat je gekke dingen gaat roepen.
Sowieso een beetje onlogisch om nou als forummer met sinds 2009 maarliefst 17 posts te gaan roepen dat iedereen die het er niet mee eens is niets bijdraagt aan dit forum...

Edited by Sharkie
Link to comment
Wanneer we dit voorbeeld bekijken zien we tientallen losse topics over shells. Caprice?

En dit is dus een voorbeeld van iets waar ik niet tegen kan. Die Capice (spel het gelijk ff goed dan) komt erg neerbuigend over op mij.
Ik begrijp dat je als mod dit forum een beetje als je kindje ziet maar dit betekend niet dat je de members als kleine kinderen dient te behandelen.

Ik vind deze houding echt erg jammer. Ik zit al redelijk lang op dit forum en heb vele K3WLS zien komen en gaan,
maar heb er ook aardig wat gelijkgestemde vrienden aan over gehouden. Daarom vind Ik het jammer dat er op deze manier met de meningen van leden van deze community wordt omgesprongen.
En dat het uiteindelijk om zoiets triviaals als dit topic op deze manier helemaal een drama word is helemaal spijtig.

Zoals de andere members hierboven al aangaven is dat dat topic juist veel leven in de brouwerij bracht en dit iedereen motiveerde om lekker bezig te gaan.
Het is niet zo dat ik bewust niks gepost heb om de mods hun ongelijk aan te tonen, maar meer omdat ik veel projectjes tegelijk heb lopen en ik het
juist leuk vind af en toe wat te laten weten aan m'n mede-pyrofielen. Wanneer ik echt iets topicwaardigs heb dan zou ik het in een rubriek posten.

Maar op deze manier zie ik niet de behoefte dit te doen, wat dan ook weer jammer is voor dit forum daar hoe meer informatie er opstaat hoe rijker het forum.
Link to comment

Even via een praktische oogpunt.

Als je voor alles losse topics start zul je gegarandeerd heel veel dezelfde topics krijgen.
Doe je dat niet zoals het dus eerst was, heb je maar een topic, maar is alles moeilijker terug te vinden.
Het eerste is dus ook mijn voorkeur.
Kijk maar eens hier na: http://www.game-maker.nl/forums/board,4.0
Als jij straks zoekt op "Collision" zul je veel topics krijgen.
Nu is het aan de moderators om deze topics met al eens een gestelde vraag te sluiten en door te verwijzen naar het desbetreffende topic.

Nu even over het gezelligheid-factor.

Als er iets gaat veranderen zullen er 2 soorten reacties zijn.
Iemand past zich aan en blijft vrolijk door gaan. Of iemand gaat weerstand bieden.
Dit laatste is hier ook gebeurt.
Bijvoorbeeld:
Op CO is ooit al eens de lay-out van de site aangepast.
Veel mensen waren hier op tegen. (zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/7...euwe+uiterlijk)
Toch bleef de sfeer op de site positief.

Ook denk ik dat de sfeer val is gekomen door het sluiten van het "wat ga jij vandaag doen" topic.
Eigenlijk moet er een soort koekjes topic komen waar men gezellig kan praten over van alles en nog wat.
Uiteraard moeten de pyro gerelateerde dingen in een ander topic komen.


Jammer ik vond het een heel handig forum.
Ik hoop dat de sfeer spoedig terug zal keren.

Link to comment

Zware koek op een dinsdagavond. ;)
Om even alles op een rijtje te zetten:

-Mods zien dat alleen gepost wordt in het 'wat ga jij vandaag doen' topic en dat dit een dumptopic wordt voor alles wat vroeger een nieuw topic ging worden, of aanvullingen van andere topics.
Dit vond ik begrijpelijk, zo komt alle informatie in een groot oneindig topic. Zo vind je niets meer terug.
-Oplossing: topic sluiten?
Te extreme maatregel in mijn ogen, met alle problemen die hierop volgden.

Andere oplossing? Topic heropenen, als sommige members iets posten in het topic wat beter elders zou staan (filmpjes, uitleg over shells, tutorials, enz.) hen verzoeken dit elders te plaatsen.

Soms lijkt het alsof jullie van dit forum een autonoom systeem willen maken, die zo weinig mogelijk werk vereist. Ik weet dat het vrijwilligerswerk is en dat jullie daar weinig voor bedankt worden, maar dat je er iets van werk ging aan moeten besteden wist je van voor je admin werd.
Ik kan ook moeilijk geloven dat het uren werk is even een aanmaning te geven en iets te verplaatsen van topic. Op andere fora wordt er gewoon niet gedaan alsof dat uren werk is.

Bedankt aan iedereen die na de andere lange posts nog moeite gedaan heeft dit te lezen. :P

Link to comment

Genoeg voer allemaal weer denk ik zo!

@Moderator Team! Wanneer komen jullie er op terug? Ik kan mij voorstellen dat jullie het een en ander willen bespreken.
Mij lijkt uiterlijk volgend weekend redelijk. Laat weten als jullie meer tijd nodig hebben aub.

Vriendelijke groeten R.

Link to comment

Bedankt voor jullie voorlopige inbreng. Het is goed ter zien dat er meegedacht wordt en dat posts verder gaan dan een 'wel of niet mee eens'. Volgens mij kunnen we hier zeker wat mee. ;)

Na een snelle 'last seen' check zie ik dat alle mods en de admin nog geregeld inloggen, wat aangeeft dat er in ieder geval nog niemand op vakantie is. Je kunt daarom spoedig reactie verwachten. Een doodslijn lijkt me daarom niet nodig.

Link to comment

Als moderating team is besloten 'Het wat-ga-jij-vandaag-doen-topic' vanaf heden te heropenen.

De reden voor het heropenen is het feit dat velen de afgelopen periode hebben aangegeven de meerwaarde van een dergelijk topic in te zien. Het topic stimuleert de gemeenschapszin. Ook geeft het members de mogelijkheid concepten en korte probeersels te delen zonder dat hier direct een nieuw topic voor geopend hoeft te worden.

Wij zijn als moderating team nog steeds van mening dat het jammer is als waardevolle informatie in lange topics verdwijnt en zo lastig terug te vinden is. Onder 'waardevolle informatie' verstaan wij onder andere:

  • Video & fotomateriaal van (de productie en het afsteken) van vuurwerk
  • Tutorials of instructies voor constuctie van devices
  • Specifieke experimenteel vergaarde data, zoals bruikbare raketmotor specificaties, samenstellingen van geslaagde stercomposities, droogtijden etc.

Om deze reden willen we alle gebruikers van het topic blijven stimuleren informatie waar anderen wat mee zouden kunnen te posten in een apart topic of een hiervoor een reeds bestaand topic over dit onderwerp aan te wenden. We vertrouwen hierbij vooral op jullie eigen inschattingsvermogen. Toch zullen ook wij het topic in de gaten houden. Wanneer categorisering naar ons idee niet of onvoldoende gebeurd kan het zijn dat ingegrepen wordt en stukken verplaats of gekopieerd worden naar een ander, meer geschikt topic.
Link to comment

Is het ook niet beter het filmpjes topic weer te heropenen? Daar gaat geen waardevolle informatie verloren door een teveel aan posts het is toch niet pyro gerelateerd.
Ik vond het altijd wel een leuk topic om grappige filmpjes in te showen. Eigk geld dat voor het hele stamcafe gedeelte, het is meer voor de gezelligheid niet om waardevolle informatie.

Misschien een idee?

Link to comment
  • 1 month later...

Ok, hier komt even een grote zeik post:

Ik ben van mening dat het er op het forum niet meer zo leuk aan toe gaat.
Er zijn al niet zo veel leden, en elk nieuw lid mag eigelijk alleen iets in de beginners topics posten, anders is hij of zij meteen december noob en worden al zijn of haar topics gesloten. Je kennis wordt ook erg gemeten op post aantal. Iemand met maar een paar posts, wordt sowieso al niet serieus genomen.
Iets vragen op het forum is ook niet meer toegestaan. Je kunt wel iets vragen, en er reageren wel mensen normaal op. Maar dan heb je ook nog de "Bekende leden" die wel weten hoe, en die zouden er nooit op reageren.
Je kunt het forum dus alleen gebruiken om filmpjes of foto's van je creaties te plaatsen.

Ik post zelf vrij weinig, omdat ik daar strek toe gedemotiveerd wordt. Als je iets vraagt, is het meteen spoon feeden, en als je ergens over in discussie wilt gaan mag dat ook niet, want hier is ooit al wat over geplaatst, of ik heb gewoon te weinig posts om daar kennis van te hebben.

Edited by PyroPowerZ
Link to comment
Ok, hier komt even een grote zeik post:

Ik ben van mening dat het er op het forum niet meer zo leuk aan toe gaat.
Er zijn al niet zo veel leden, en elk nieuw lid mag eigelijk alleen iets in de beginners topics posten, anders is hij of zij meteen december noob en worden al zijn of haar topics gesloten. Je kennis wordt ook erg gemeten op post aantal. Iemand met maar een paar posts, wordt sowieso al niet serieus genomen.
Iets vragen op het forum is ook niet meer toegestaan. Je kunt wel iets vragen, en er reageren wel mensen normaal op. Maar dan heb je ook nog de "Bekende leden" die wel weten hoe, en die zouden er nooit op reageren.
Je kunt het forum dus alleen gebruiken om filmpjes of foto's van je creaties te plaatsen.

Ik post zelf vrij weinig, omdat ik daar strek toe gedemotiveerd wordt. Als je iets vraagt, is het meteen spoon feeden, en als je ergens over in discussie wilt gaan mag dat ook niet, want hier is ooit al wat over geplaatst, of ik heb gewoon te weinig posts om daar kennis van te hebben.


Als je enigzins serieus bent over pyrotechniek, is het niet echt nodig om over basiszaken dingen na te vragen op forums . Antwoorden op vragen welke gaan over basale zaken, zoals bijvoorbeeld het relatief veilig mengen van flash, zijn in duizendvoud te vinden op het internet.

Als je voldoende research hebt gedaan mbt eigenschappen van oxidatoren en brandstoffen, kun je zelf heel eenvoudig tot de conclusie komen hoe deze stoffen relatief veilig te mengen. Ik heb het niet over de eigenschappen van flash, maar over de afzonderlijke chemische eigenschappen van de componenten. Eerst zeer goed inlezen over de chems die je gebruikt, en precies weten wanneer iets tijdens een mengproces eventueel gevaar kan opleveren. En vooral het waarom hiervan. Dit niet kunnen lezen en begrijpen diskwalificeert jezelf in mijn ogen om deze potentieel gevaarlijke hobby voor jezelf en je omgeving veilig uit te voeren.

Om voldoende kennis op te doen om deze hobby enigzins veilig te kunnen uitoefenen, is het spreken van ( technisch) Engels onontbeerlijk. De informatiebronnen die er toe doen zijn in het Engels. Het uberhaupt mengen van chemicalien zonder exact te weten wat ze los doen/in combinatie met elkaar is af te raden. Ik voel me totaal niet geroepen om hier tekst en uitleg over te geven. En ja, ik hoop dat mijn mede pyro's daar ook terughoudend mee zijn. Als iemand al wat langer bekend is, wat dingen post, en een algehele intelligente indruk maakt, dan vind ik het leuk om te helpen en mee te denken. Maar die mensen kom je ook tegen op andere forums, en je kunt duidelijk zien wat ze maken. Dit geeft een uitstekend beeld van iemands kunnen/kennis.

Beginnende posters die meteen beginnen over knallers/flash mengen doen het niet voorkomen alsof ze geinteresseerd zijn in het artistieke gedeelte van pyrotechniek, zoals kleur en vorm.
Nederlanders kunnen ontzettend slecht met vuurwerk omgaan. Elk jaar weer die vernielingen, vandalismes en overlast met die zware kutknallers. Ik moet er waarlijk niet aan denken als al deze figuren ineens zelf hun eigen knallers gaan maken. Aan proliferatie van kennis hieromtrent wil ik absoluut niet meewerken. Het is dan heel simpel wachten op een ongeluk en vervolgens een totaalverbod en zero verkrijgbaarheid van grondstoffen/spullen. Dus posten over flash/knallers zonder dat je je hebt voorgesteld, of uberhaupt je intenties hebt laten zien worden niet echt gewaardeerd hier. En gelukkig maar, ik zit er nl totaal niet op te wachten dat mijn geliefde hobby erg populair zou worden..... Edited by fred happy
Link to comment

Gedeeltelijk wel eens met Pyropowerz.
Maar als je Fred zijn post leest en begrijpt ben ik het daar meer mee eens.

Discussies zijn altijd goed daar leer je alleen maar van.
Aantal posts doen er voor mij helemaal niks toe,het is maar net hoe je je vragen steld lijkt me.

Als je enigzins serieus bent over pyrotechniek, is het niet echt nodig om over basiszaken dingen na te vragen op forums .

Bovenstaand vind ik een hele sterke.
Link to comment

Het gaat nu over omgangsvormen en plezier. Als ik dit lees van PyroPowerZ:

Ik ben van mening dat het er op het forum niet meer zo leuk aan toe gaat.
---
Ik post zelf vrij weinig, omdat ik daar strek toe gedemotiveerd wordt.
Dan is er naar mijn mening iets goed mis hier. Edited by pdfbq
Link to comment

Postcount doet er mijns inziens ook niet echt toe.
Het gaat vooral om het type vragen dat je stelt.
Flash vragen doen het (op alle fora die ik volg overigens)over het algemeen niet erg goed wanneer je nog onbekend bent. Dat is ook de reden waarom er misschien zo fel werd gereageerd op je andere post.
Dit is niet persoonlijk bedoelt maar slechts om je te beschermen tegen eventueel domme acties.

Al ga je basic vragen stellen over andere onderwerpen zul je zien dat het type antwoorden dat je krijgt
heel anders gaan zijn. Natuurlijk gaan sommige mensen zeggen dat ze niet aan spoonfeeden doen maar
als ik naar mezelf kijk zou ik altijd gewoon een antwoord,advies of linkje geven.

Ik ben het ook zoals Lontje eens met Fred omdat ik zeer zeker de intentie er achter begrijp.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...