Jump to content
PyroForum.nl

Carbid Schieten


Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 5 months later...

Ahh... Carbidschieten blijft leuk,
maar ik deed het altijd heeel anders, minder veilig maar toch.
Ik had altijd een groot verfblik met aan de onderkant een gat +- 3mm,
Daar deed ik dan een blokje in, spuugde erop/water erbij, on de mijn oksel houden,
Deed het deksel erop, even wachten, vuurtje bij het gaatje, en BANG!

Ben blij dat ik mijn handen nog heb...

MVG
-kamil

Link to comment
Guest C2CuF6O6S2
Je kan net geen rotje in het gaatje steken. Wanneer ik de bus gewoon opendoe en daar een vlammetje tegensteek schiet er wel een grote vlam uit. Kan iemand mij helpen aub? Gebruik ik niet genoeg water/carbide? of te veel?


@ Boom

jij zegt dat je net geen rotje er in kan steken ik denk dan dat je gaatje tegroot is het moet maar 1 a 3mm zijn.
Link to comment
  • 1 year later...

Na wat zoeken, kom je er zo achter dat alleen acetyleen gas kan worden verkregen doormiddel van deze reactie van calcium carbide met water.

CaC2 + 2H20 --> C2H2 + Ca(OH)2

Dus niet met Silicium Carbide. Wat trouwens gebruikt wordt als slijppoeder oid.

Maar waarom zou je eigenlijk Silicium Carbide willen gebruiken als je overal zo'n beetje calcium carbide kan krijgen?

Mzzls,

NightHawk

( Ik weet nog steeds niet hoe die subscripts werken :P )

Edited by night hawk
Link to comment
  • 1 month later...

Nog een paar daagjes en dan is het weer tijd om carbid te schieten!!! :P

We schieten hier dit jaar met ongeveer 12 melkbussen, 4 pijpen van 1,70 m waar net een bal in past en 3 olievaten. 't Wordt ieder jaar gekker. :huh::P

Ook hebben we dit jaar carbidgrind i.pv. blokken. We hebben dit al getest en het gaat super! Veel groter oppervlak dus sneller gas, wat betekend dat we vaker en sneller kunnen schieten. :D
Zijn er hier mensen die hier ook ervaring mee hebben?

Groeten Jan

Link to comment
  • 1 month later...
7. Ga op de melkbus zitten, met je voeten tegen de achterkant (bij het gaatje van de melkbus) aan.
8. Hou een vlammetje bij het gaatje, het resultaat: Een oorverdovende knal! Succes!


levens gevaarlijke tip als het mij vraagt.
Carbid schieten blijft leuk, maar zo word het gewoon extreem gevaarlijk.

Gr33tzz
Link to comment
  • 11 months later...

Ik ben ervan op de hoogte dat dit al een vrij oud topic is, en dat de onderstaande informatie voor velen van jullie gesneden koek is. Maar gezien het feit dat deze pagina een van de hoogste hits in google is wanneer gezocht word op de steekwoorden carbid + waterstofperoxide, zal ik in het kader van de jaarswisseling toch mijn collega-carbidschieters een handje proberen te helpen*.

Recentelijk was ik op zoek naar een schonere manier om mijn carbidbus te vullen, dat gesmeer met carbidstenen en water was ik meer dan zat. Een goede optie bleek een carbidvergasser, bij menig carbidschieter bekend: [klik].

Tijdens deze zoektocht naar nieuwe technieken kwam ik echter ook een filmpje tegen [klik], wat mij verleidde tot het maken van een carbidballon. Dit is een ballon die gevuld is met een hoog percentage zuurstof en acethyleengas. Hier dan nog een filmpje waarbij men zuurstof produceert: [klik].


Het recept na een middagje experimenteren aan de proefopstelling is als volgt:

* vul 1 petfles met +- 200ml waterstofperoxide (3%)

* vul 1 petfles met een flinke bodem water, en gooi hier een 3 tot 4 kleine klontjes carbid in (moet net door de hals passen)

* trek vervolgens snel grote ballon over de opening van de fles, en wacht totdat deze ongeveer halfvol zit met acethyleengas.
hou de ballon goed dicht wanneer je deze van de hals af trekt.

* doe ongeveer 1,5 petflesdop met gedroogde gist in de petfles met waterstofperoxide

* trek de halfvolle ballon wederom over de opening van de fles, en schud deze even goed. Wacht tot de ballon vol zit.

* ontsteek buiten (!) de ballon door middel van een klein fakkeltje wat gemonteerd is op een héle lange stok!


Het bleek overigens belangrijk dat de ballon éérst gevuld werd met acethyleengas, voordat de zuurstof werd toegevoegd, omdat de reactie water+carbid niet voldoende druk opleverde om de ballon volledig op te blazen (maar dit kan ook aan de gebruikte hoeveelheid carbid liggen).

Ik ben helaas zelf niet bij machte om het recept tot op de gram precies uit te rekenen, of om uit te leggen hoe de gist/waterstofperoxide reactie precies werkt, maar misschien dat anderen daarbij even kunnen ondersteunen.

Ik kan wel mededelen dat het met de bovenstaande hoeveelheden knallende resultaten oplevert. Vele malen luider dan wat wij ooit bereikt hebben met een carbidbus. Daarnaast hoeven we nu ook niet meer te slepen met zo'n gemodificeerde gasfles op een steekkarretje.

De volgende stap is zoeken naar waterstofperoxide met een hogere concentratie (blijkt nog lastig in nederland), en naar grotere ballonnen ;)

* Ik hoop dat ik door dit te posten niet de forumregels overtreed. Mocht dat wel het geval zijn, dan hierbij mijn excuses.

Edited by Tyneman
Link to comment

carbidschieten is een traditie... Je vervangt ook geen kerstboom voor een omgekeerde bezem, omdat dat minder gedoe is en er geen naalden vanaf vallen.

Ondanks dat ik het zelf dit jaar niet zal kunnen doen, verkies ik het geklooi met carbid boven geklooi met balonnen, hoe veel harder de knal van het laatste ook maar mag zijn.
Ik vind 't zelf namelijk heerlijk: sjouwen met een melkbus, flesjes water, zelfgemaakte fakkels die het om het uur begeven, de geur van carbid, alleen maar kijkend naar het ethyn uitpuffende gaatje, en daarna de voetbal ophalen, om het vervolgens weer te herhalen.
Nothing like it...

Link to comment
carbidschieten is een traditie... Je vervangt ook geen kerstboom voor een omgekeerde bezem, omdat dat minder gedoe is en er geen naalden vanaf vallen.
Nothing like it...


Misschien moet de wereld dan ook maar stoppen met de productie van rekenmachines, want er gaat niets boven een authentiek telraam. Nothing like it.
... of misschien toch wel?

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben helemaal niet tégen tradities o.i.d., maar bovenstaande opmerking vind ik echt slaan als een tang op een varken (prachtig spreekwoord). Als de mens iets een bepaald proces kan verbeteren, dan gebeurd dat. Overigens doet je omgekeerde bezem zeker niet onder voor die scheepsladingen nepkerstbomen die overal verkocht worden.

Zoals ik al eerder aangaf, postte ik het om eventuele googelaars van info te voorzien, niet om tegen de huidige carbidtraditie (waar ik zoveel jaren aan heb deelgenomen) aan te schoppen. Niemand dwingt jou om carbidballonnen te gebruiken, ík was gewoon op zoek naar iets anders.

@iedereen:
Dat gezegd hebbende; is er misschien iemand die bovenstaand recept eens zou willen doorrekenen? Ik ben erg benieuwd wat de juiste verhoudingen moeten zijn. Misschien nog ideeën voor een betere ontsteking van de ballonnen? Edited by Wildcard
Link to comment

@DL

@wildcard
Niet eerst gaan zeuren over verbeteren van processen en sarcastisch over telramen praten en dan niet eens zelf de moeite nemen om iets uit te rekenen. Dat is gewoon makkelijk en lui.


Het spijt mij ten zeerste in deze, maar ik ben een ICT'er, geen scheikundige. Zoals ik al eerder zei, heb ik niet de vaardigheden die benodigd zijn om dit soort berekeningen te maken, net zo goed als jij geen idee hebt wat een recursief sorteringsalgoritme doet. Iedereen zijn vakgebied, dus hou dat 'makkelijk en lui' alsjeblieft voor je. Het sarcasme lag bij morpheus, toen hij begon over tradities en omgedraaide bezems.

Wat is trouwens de reden (en het nut) van je felle reactie tegenover mij? Edited by Wildcard
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...