Jump to content
PyroForum.nl

Carbid Schieten


Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Maar een nitraat geeft niet altijd zomaar zuurstof dacht ik.  
Misschien ook katalisator.  
En wel nitraat had je in gedachte?  
 
 
Snooby Geplaatst: Vr 13 Jan 2006, 14:40    Onderwerp:  

--------------------------------------------------------------------------------
 
goedkope manier om zuurstof te krijgen is om een X-nitraat te verhitten. Lijkt mij iig  
 


Nitraat geen zuurstof....?!?! nitraat is NO3- dude, 3 zuurstof atomen dus, of bedoelde je dat verhitting van nitraat niet altijd zuurstof geeft, want dat doet het volgenz mij nooit, tenzij je de ontledings temp hebt berijkt, maar dan heb je ook weer stikstof in je product, dus dat wil niet zo goed.
Link to comment
ik zat te zoeken op internet naar ''katalisator'' maar je schrijft het zo:

katalysator

en katalisator zit in een auto,

grtz


Wat kan ons dat schelen? Dit vind ik een beetje ubermierenneuken op een oude post hoor, het neigt meer naar post-whoren.

Daarbij klopt het ook niet eens, een auto bevat ook gewoon een 'katalysator'.

Edit: 2x achter elkaar posten lijkt nog meer op post-whoren, daar heb je Edit-knop voor.
Waterstof gas is lichter dan lucht en een ballon zal waarschijnlijk wel opstijgen als je hem genoeg vult, ik weet alleen niet in hoeverre ballonrubber waterstof doorlaat.
Link to comment
kan ik geen zuurstof maken door water en zout optelossen en daar een batterij/trafo opzetten,zodat het gaat bubbelen,en dan het gas optevangen?of is dit weer geen zuurstof?

grtz


waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, ga naar de locale pottenbakker, of iets in die richting. Vraag om mangaanoxide (MnO2), als hij het niet begrijpt zeg je Bruinsteen.

neem een beetje H2O2/waterstofperoxide (bij de drogist te halen) doe daar de MnO2 bij en daar is je zuurstof.

Voor waterstof neem je natronloog of je lost natriumhydroxide (caustische soda, te halen bij de drogist) in water.
doe er aluminium folie balletjes bij, en daar is je waterstof.
Link to comment

Nitroglycerin schreef:
Voor waterstof neem je natronloog of je lost natriumhydroxide (caustische soda, te halen bij de drogist) in water.
doe er aluminium folie balletjes bij, en daar is je waterstof.


Als je dit doet krijg je niet erg zuiver waterstof, door de hitte zal er ook waterdamp bij vrijkomen wat je waterstof vervuild.

Link to comment
  • 2 months later...

maar 1 iets versta ik niet aan carbidschieten, als je nu een bus vult met water en carbid en je steekt er een dop op (of een bal, of iets anders) en dat zit goed dicht, hoe moet je dat dan aansteken? als je een gaatje in de buis maakt en daar een sterretje ofzo insteekt dan ontstaat er groot drukverlies door dat gaatje. Kan iemand mij hiermee helpen?

Link to comment

Je hebt een gewoon een melkbus, met een klein gaatje erin (een paar mm). Je doet carbid in de melkbus en een scheutje water erbij, en vervolgens een deksel of bal erop en dan een doorgebroke knalpiraat in het gaatje. En dan natuurlijk het knalpiraatje aansteken. Je hebt geen last van drukverlies, want de druk kan nooit verdwijnen door zo'n klein gaatje.

Link to comment

@ BOOM:
als je zelf geen zuurstof toevoegt hoeft er helemaal geen "druk" op te staan. Dan zou er namelijk teveel acetyleen in zitten, waardoor je geen goede knal krijgt.
(maar een soort vage vuurbal)

Wij hadden spiritus gebruikt voor onze fakkel (hadden niks anders in de buurt :oops:) en dat brandde absoluut niet, dus Lampenolie waarschijnlijk ook niet...

Link to comment

Hallo,

Ik heb onlangs enkele problemen met het aansteken van m'n Verfblik gevuld met carbide/water.

Als ik mijn vlam bij het gaatje houdt dan begint dat gaatje gwn te branden en heb je een gezellig kampvuurtje, maar dat is nou niet wat ik wil. Het gaatje zit aan de onderkant van de zijkant (dus aan de zijkant maar niet bij het deksel). Je kan net geen rotje in het gaatje steken. Wanneer ik de bus gewoon opendoe en daar een vlammetje tegensteek schiet er wel een grote vlam uit. Kan iemand mij helpen aub? Gebruik ik niet genoeg water/carbide? of te veel?


Dank u

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...