Jump to content
PyroForum.nl

Carbid Schieten


Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Carbid schieten is altijd leuk, ik heb het dit jaar ook gedaan.
Sommige debielen uit mijn dorp zetten de melkbus op de kop(met dus de deksel op grond, zodat de hel melkbus omhoog vliegt)
vervolgens kreeg iemand die op zijn hoofd. :roll:

Link to comment
  • 3 months later...

Wij zijn in ons dorp al weer bezig met carbid schieten teminnste vrijdags wel ik was vergeten om mijn digitale camera mee te nemen! dusjah alle actie niet vast gelegd op camera :( we gingen dus eerst gewoon midden in het dorp schieten waar we dat altijd doen en zelf bellen we de politie anders is er niet veel actie dus wij dachten al er komt geen politie meer kunnen we de hele avond wel door schieten :D maarjah wij naar het sportveld om daar te schieten komt de politie ineens :shock: wij allemaal snel weg carbidbus mee maarjah iemand is gepakt en boete gekregen :P maar op oud en nieuw staan we altijd met een stuk of 40 bussen naast elkaar te schieten

Link to comment
  • 4 weeks later...

Wij hebben in de zomervakantie nog carbid geschoten..

Helaas wonen we in een rijtjes huis,, en staan er nog meer huizen omheen,, dus was het idee om rechtomhoog te schieten,, dit bleek aardug hard te gaan, toen de deksel van de melkbus weer naar beneden kwam,, dus hebben we de deksel vast gemaakt, gat in de deksel gemaakt, grote buis erin (zodat je er een tennisbal in vast kan zetten),, tennisbal ingedaan.. en dan SCHIETEN!

Helaas mis ik nu enkele tennisballen :)

Maar het ging goed hoor.. :D

Link to comment
  • 1 month later...

Aan het begin staat wat over carbidschieten en ervaring, nou ik heb wel aardig wat ervaring. Ik doe al aan carbidschieten sinds mijn 8e, het begon met kijken water in de bus gieten, en op mijn 11 stak ik voor het eerst een bus aan, nu staan we met een 250 liter bus op de brink en voegen we pure zuurstof toe voor een nog hardere knal. even de mengsels/benodigdheden voor carbidschieten:

Melkbus, ongeveer 60 liter om mee te beginnen.

Strijkers/rotjes

Water, een kwart tot een 5e beker water (bij een 60 liter bus)

Calcium carbide (carbid) (2 blokjes in 60 liter bus.)

een bal (die op de bovenkant past, als de bal niet goed rond is dan ook nog een stuk plastic voor de afsluiting) of een melkbus deksel met een autoband eraan vast (voor de veiligheid, en omdat je dan niet zover moet lopen)




dat is het wel zo ongeveer, later kun je grotere bussen nemen of pure zuurstf toevoegen om hardere knallen te krijgen.

Link to comment

whaha, ik had dit hele topic over 't hoofd gezien :P

Wij wouden eerst ook strijkers als ontsteking gebruiken (strijker doormidden en in het gaatje proppen) maar dat deden we toen toch maar niet
(wat wel handiger was geweest omdat onze fakkel steeds uit ging :oops: ;) )

mijn ervaring met carbid-schieten: dit jaar voor de eerste keer gedaan
Omdat je in *** alleen maar mag schieten op door *** goedgekeurde plaatsen, en omdat we geen zin hadden om einden naar zo'n plek te lopen besloten we het maar gewoon in de wijk op grasvelden te doen
(Dan komen er van die oude mensen naar buiten waarvan je denkt dat die de politie hebben gebeld, maar die dan zeggen dat we nog wel een tijdje door mogen gaan, omdat ze net weer aan het prachtige geluid beginnen te wennen :P )

Nieuws dat ik nog tegen kwam:
Een jongen (11) uit Marrum is zondag gewond geraakt door een carbidbus. Achter een woning aan de Julianastraat stond nog een bus met een restje carbid. Het slachtoffer hield er een vuurtje bij, waardoor het carbidgas ontplofte. Het deksel schoot van de bus en raakte hem.
De jongen viel en liep hoofdletsel en een gebroken arm op.

Wat moet je daar nou van zeggen :roll: :D

Link to comment

hey oscar, die rotjes/ strijkers heb je nodig voor de ontsteking. een open gat en je ving erop laten lijdt tot druk verlies en onhandigheid

om geen gas te laten ontsnappen moet je met minstens 2 man zijn, met strijkers heb je dus een gat in de bus, daar doe je een strijker in, en dan doe je het carbid met water erin, kun je allemaal in je eentje en het is nog veiliger ook, je hebt tijd om weg te lopen voordat de strijker knalt en de bus dus ook

Link to comment

dat is ten eerste ook de reden dat wij pure zuurstof toevoegen, maar als je kort tot niet wacht met het gassen (het met water reageren van carbid) dan krijg je in proncipe een perfecte knal, maar wij zetten dus nog eens extra druk op de bus door de zuurstof(allemaal voor een betere ontbranding) en dat maakt ons tot 1 van de hardste knallen van nederland(er was 3 jaar geleden een contest op de brink en wij gingen het hardste, (meer dan 180 dB, over de pijngrens dus, toen gebruikten we nog geen extra zuurstof)maarja, wat wil je met een tank van ongeveer 1.5 Us barrel (230 liter)

Link to comment
  • 2 weeks later...

we hebben het dorp doorgefietst voor een melkbus te vinden,uiteindelijk kwamen we bij een oud vrouwtje uit en die had er1en kochten hem voor 5euro :? (geld ging naar een goed doel)maar de bodem lag eruit dus hebben we die dicht gemaakt met 5cm multiplex,werkt perfect.vervolgens gingen we langs de weg staan en eerst voorzichtig achter een pallet.het ging perfect!!was echt leuk,we hebben het carbid gekocht bij een olilampenwinkel die ook carbidlampen verkocht,dus een tip:

als je een melkbus zoekt fiets ff he dorp door,

als je carbid wil kopen(+/- 5euro P.KG)bij een grotere tuincentrum of olilampen winkel

grtz

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...