Jump to content
PyroForum.nl

Ik ben rob


joop

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben rob, ik ben 16 jaar en niet heel actief met pyro m'n hobby.
Toch hoop ik hier veel te leren, vooral zal ik het forum door lezen.
Ik zit natuurlijk nog op school, dus heb ik niet altijd even veel tijd.

Wat ik gedaan heb

Ik begon met pyro hobby door middel van kas-suiker rookbommen te maken, maar na een tijdje begint dit te vervelen.
Ik ben daarna bezig gegaan met het maken van KNO3 uit kas, en zo greenpowder, mealpowder bp, en candyproppelant.
Ik heb een aantal pijltjes de lucht in gekregen maar niet heel hoog en vaak geen payload,
als ik dit wel deed had ik vaak het probleem dat m'n stars niet hele leuke kleuren hadden. (gewoon bp, of stukjes houtskool rood, oranje)
Een bermuda driehouk heb ik ook wel vaak gemaakt maar daar is m'n bp of candy vaak te traag voor.
Omdat ik het zat was m'n lont uit rotjes te halen, en ik dit persoonlijk ook erg onprofessioneel vond, heb ik een visco machine gemaakt.
Deze machine werkt nog niet goed (eigenlijk flut) dus hier heb ik nog wel wat vragen over.
Ik heb de machine van dennisman, en blaf al bekeken, en die schijnen het wel goed te doen, dus m'n vragen daarover zal ik op dat topic posten.

Ik heb als laatste nog thermiet gemaakt met CuO en germandark, CuO heb ik in de electrolyse cel gemaakt.
Met ijzer(III)oxide kreeg ik het thermiet niet aan de gang, dit komt waarschijnlijk door de onzuiverheid van m'n ijzer(III)oxide.

Natuurlijk heb ik een vijzel en een kogelmolen, alleen een goede weeg schaal en glaswerk moet ik nog proberen te bemachtigen, ook een pers voor bp en vuurpijlen wil ik nog gaan maken.

groet,


joop

Link to comment

Ja ik hebben thuis wel beschikking over goed gereedschap.
Dit is deels van mij en deels van m'n pa.

Als je het forum doorzoekt kom je vaak al een heel eind op weg.
Maar nu ik vast liep heb ik me toch maar aangemeld voor vragen.

Edited by joop
Link to comment

Dat er in kas geen KNO3 zit weet ik maar je kunt het er wel van maken.

Als je kas mengt met water krijg je een oplossing van ammoniumnitraat en een suspensie van kalk en andere troep.
Je moet dan dit mengsel filtreren of laten bezinken, in ieder geval zorg je er voor dat je alleen ammoniumnitraat oplossing over houdt.
De oplossing van ammoniumnitraat bevat positieve ammonium ionen en negatieve nitraat ionen.
Als je hier KCl aan toevoegt zal ook KCl oplossen, en splitsen in kalium ionen en chloride ionen. (kalium positief en chloride negatief)
Deze oplossing moet je dat afkoelen en dan zal er een neerslag reactie komen van kaliumnitraat omdat deze het slechtst oplost bij deze temperatuur. (Ammoniumnitraat lost goed op ammoniumchloride en kaliumchloride ook.)

Dit afkoelen doe je gewoon 2 uur in de vriezer en dan kun je het water zo uit je bak gieten want de kristallen blijven als een soort spinnendraad aan elkaar zitten. Als ik het goed heb zou je dit proces nog een keer kunnen doen voor zuiverdere KNO3.

Dit werkte voor mij altijd wel aardig goed maar ik vond het zo'n gedoe dat ik gewoon een kilogram zuivere KNO3 gekocht heb.

Op Youtube staat volgens mij ook nog wel een leuk filmpje van iemand die dit doet.

Link to comment

Dat is idd niet te gebruiken! Ik heb dit spul eens uit KAS gehaald. Ik heb het nog in de schuur staan in een potje met deksel er op en toch is het nat.
Dus het is te gebruiken om de schuur te drogen of met O&N en Rook(...) maken en gelijk in de hens steken.
Het vindt dan ook geen echte toepassing in de pyrotechniek.

edit zie net jou laatste post. Idd KNO3 moet je gewoon kopen bij............ das veel goedkoper.

Edited by Rocketier
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...