Jump to content
PyroForum.nl

"Inzetten op groen vuurwerk"


Sharkie

Recommended Posts

'Inzetten op groen vuurwerk'

door Rob Jaspers. maandag 24 januari 2011 | 06:05 | Laatst bijgewerkt op: maandag 24 januari 2011 | 08:09
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
'Groen vuurwerk is goed voor het milieu'. EPA

'Groen vuurwerk is goed voor het milieu'. EPA
Quantcast

NIJMEGEN - De jaarlijkse vuurwerkshow 'de Waal in vlammen' tijdens de Vierdaagse moet met milieuvriendelijk vuurwerk uitgevoerd worden. Dat is de droom en inzet van Bert Lagerweij van CobuQuest, een bedrijf dat festivals adviseert op het terrein van duurzaamheid.

Hij verricht nu namens de wandelmars en de Vierdaagsefeesten onderzoek naar de mogelijkheden van een 'groenere' Vierdaagseweek. Daarbij gaat het met name om het terugdringen van de C02-uitstoot om de verdere opwarming van de aarde te voorkomen.

Met het afsteken van eco-vuurwerk wordt overigens vooral de verspreiding van fijnstof en zware metaaldeeltjes voorkomen.

Het onderzoeksinstituut TNO heeft de afgelopen jaren talloze experimenten uitgevoerd met 'milieuvriendelijk vuurwerk'. Het zou TNO gelukt zijn voor diverse vuurwerkkleuren vervangers te vinden.

Lagerweij denkt dat de 'Vierdaagse enorm kan scoren met groen vuurwerk'. "Wij zouden de eerste in Nederland zijn. Het grootste evenement van het land dat kiest voor groen vuurwerk. Daarmee zet je een trend."


Lagerweij is ook de man die het idee van het inzamelen van de urine van bezoekers van de Dag van het Levenslied en de Vierdaagse lanceerde. "Het fosfaat en stikstof in de urine is 'goud' waard. De plas kan gebruikt worden voor de kunstmestindustrie."


Las dit vanmorgen in de Gelderlander.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar zou dit ook echt mogelijk zijn..? Ik bedoel bij reacties die komen kijken bij de verbranding van zo'n beetje alle sassen komen allerlei fijnstof of zware metaaldeeltjes of CO2 vrij. Het is toch onmogelijk om dit volledig te voorkomen? Maximaal kan je dit tot een minimum te beperken lijkt me. Ik bedoel alleen al bij de verbranding van C-houdende sassen is vorming van C02 meer regel dan uitzondering toch? Lijkt me logisch dat dit altijd zo is, maar verder is dit totaal niet mijn vakgebied dus zal ik me er ook maar niet verder over uitlaten... :)
Link to comment

You have got to be shitting me :) , eco-fireworks seriously?

Het kan me ochtendhumeur zijn op dit verschrikkelijk vroege uur, maar dat is retarded bullshit!

Het gebruiken van dat hele 'opwarming van de aarde' gedoe, gekenmerkt door culpabiliseren en winstbejag, het is de nieuwe erfzonde zeg ik je! Zoals vroeger je een aflaat moest kopen omdat je anders als roteikel niet in de hemel raakt, moet je nu groen vuurwerk afsteken om niet naar de hel te gaan.

Edited by danny db
Link to comment

Fantastisch nieuw concept!
Die paar uurtjes in het jaar dat er vuurwerk afgestoken word is uiteraard veel vervuilender
dan die miljard autootjes die dagelijks van A naar B sjeezen.
Om nog maar te zwijgen van de zware industrie.

Maar ff serieus, alle beetjes zullen helpen, maar eco vuurwerk? <.<
Zet die mensen dan op eco-brandstof als ethanol ofzo, doen ze tenminste iets zinvols.

Edit: 5 uur, lekker vroeg op danny!

Edited by VanHout
Link to comment

Ik lach me schuin.
Ik kan me niet voorstellen hoe je vuurwerk, chemisch gezien, eco kan maken. Bij verpakking en casings kan ik me wel iets voorstellen.
Maar wie er komt met 'millieu vriendelijke' composities kan op mijn steun rekenen! Ik probeer wel wat uit voor een beter millieu. :)

Link to comment

Haha blij dat ik daar net mee klaar ben. :P
Desalniettemin heb ik ook zo'n 5-uur-humeur.
Maar ik snap inderdaad ook niet waarom ze zo'n moeite doen.. Als je gewoon wat geld pompt in milieuvriendelijker verkeer los je al veel meer op dan de CO2 uitstoot die vuurwerk veroorzaakt. Daarnaast is groen vuurwerk ook nog eens onmogelijk (tenzij je alleen maar emerald green en je shells gooit :)).

Link to comment
Met het afsteken van eco-vuurwerk wordt overigens vooral de verspreiding van fijnstof en zware metaaldeeltjes voorkomen.
Lezen jullie nou zo slecht of hoe zit dat? Ik leest hier toch echt dat het bij 'eco' vuurwerk niet zozeer om de vermindering van CO2 uitstoot gaat :)

Volgens mijn wordt er ook gewerkt aan eco explosieven, primarys zonder lood etc.
Zo slecht vind ik het niet dat er voor vervuilende zaken naar alternatieven wordt gezocht. Edited by pdfbq
Link to comment
Hij verricht nu namens de wandelmars en de Vierdaagsefeesten onderzoek naar de mogelijkheden van een 'groenere' Vierdaagseweek. Daarbij gaat het met name om het terugdringen van de C02-uitstoot om de verdere opwarming van de aarde te voorkomen.


Het bericht gaat over groen vuurwerk dus lijkt me dat deze quote daar ook betrekking op heeft, en dat ze dus ook vuurwerk willen met minder CO2 uitstoot. :) Edited by Sharkie
Link to comment

Alsof na oud en nieuw alle bomen dood zijn, het gras bruin is, mijn longen pijn doen en we dagen geen zon kunnen zien door het fijnstof...
Wat een onzin zeg, hoeveel geld gaan we hier weer in steken? Ik kan wel een paar ander dingen opnoemen waar ze eens op moeten letten, en dan gaan ze vuurwerk eco vriendelijk maken?!?!?! Come on!

Bert Lagerweij van CobuQuest, een bedrijf dat festivals adviseert op het terrein van duurzaamheid.... Moet je eens kijken op een festival wat voor aggregaten daar de hele dag staan te stampen op de diesel, of staan er inmiddels ook fietsen met dynamo's om de stroom op te wekken.

Link to comment

Het zal je verbazen, maar op lowlands stonden die er afgelopen twee jaar wel xD.
En om zware metalen tegen te gaan in het vuurwerk isniet zo heel moeilijk.
Gewoon over stappen op de C-based stars.

En als je in he vuurwerk de fijnstof weet terug te dringen dan ben je mijn held :).

Link to comment

Hm heb ze niet gezien, wel komisch en totaal nutteloos. In een weekend Lowlands gaat er 260.000 liter diesel doorheen.

Jammer dat ze er op de site van TNO niet verder op in gaan, zou wel meer willen weten over de stoffen die ze gebruiken.

Link to comment
Lezen jullie nou zo slecht of hoe zit dat? Ik leest hier toch echt dat het bij 'eco' vuurwerk niet zozeer om de vermindering van CO2 uitstoot gaat :)

Volgens mijn wordt er ook gewerkt aan eco explosieven, primarys zonder lood etc.
Zo slecht vind ik het niet dat er voor vervuilende zaken naar alternatieven wordt gezocht.


Ik ben het met je eens. Ik houd er ook van om het milieu zo schoon mogelijk te houden en ben in vergelijking met mijn vrienden soms een beetje een milieufreak :P.
Link to comment
Volgens mijn wordt er ook gewerkt aan eco explosieven, primarys zonder lood etc.
Zo slecht vind ik het niet dat er voor vervuilende zaken naar alternatieven wordt gezocht.

Natuurlijk niet, maar begin dan met het aanpakken van de echte vervuilers.
Die paar uurtjes knallen in het jaar stelle qua vervuiling weinig voor.

Dit is te verlijken met het oppakken van iemand die een flesje cola in het kanaal werpt, terwijl de buurman 150 liter stookolie aan het dumpen is.

Idee is leuk hoor, maar pak dan tenminste iets aan waar je flinke winsten kan boeken.
Link to comment

Ik vraag me eigk wel af hoeveel CO2 en andere zooi er op nieuwjaars avond wel niet de lucht in worden geschoten en hoe schadelijk dat is. Want in totaal word er toch vreselijk veel de lucht in geknalt.
Maar ben het wel een beetje eens met de rest, waarom niet al die kolen centrales wegsmijten en veel meer hybride of elektrische auto's op de markt brengen.

Link to comment

Hybride en elektrisch is ook heavily overrated.
Ja, je hoeft er minder benzine in te mikken, maar waar komt die stroom vandaan?
Uit die windmolen in het weiland? Nee, die kolencentrale in de haven.

Net als Essent en Nuon wel 'groene' stroom aanbieden, maar ondertussen wel een kolencentrale in de Eemshaven planten. Met moederbedrijf RWE bovenop een kolenmijn is dat toch wel de goedkoopste oplossing.
En daar draait het allemaal om, $$.

Link to comment

Vuurwerk veroorzaakt veel luchtvervuiling, vooral fijnstof dat vaak zware metalen bevat en diep de longen indringt. Vooral de eerste twee uur van het nieuwe jaar pieken de concentraties fijnstof enorm, soms wel veertig keer zo hoog als normaal. De luchtvervuiling door vuurwerk is echter van tijdelijke aard. Over het hele jaar genomen veroorzaakt vuurwerk 0,4 procent van de totale uitstoot aan fijnstof.

Dus...

Wat Chemical Pyro zegt, geld geld geld, iedereen bang maken dat de aarde opwarmt en Katsjing!

Link to comment
Ik zeg laat het vuurwerk waar bij het was en bouw gewoon een genoeg aantal kerncentrales voor stroom opwekking en sloop alle kolencentrales.


Hier ben ik het volledig mee eens, het is hoog tijd dat nederland volledig overstapt op kernenergie. Ik kan eigenlijk ook moeilijk begrijpen dat dat nog niet is gebeurd. De voordelen zijn enorm en het is natuurlijk veel beter voor het milieu dan het land volzetten met enorme stalen windmolens die worden gemaakt met tonnen steenkool, olie en ijzererts. En het is ook nog veel beter haalbaar.

En het gedoe over de opwarming van de aarde is gewoon een manier om geld binnen te halen...


Dat denk ik niet, het kost juist miljarden omdat "alternatieve energie" (zonne-energie, windenergie, biomassa) veel duurder is om op te wekken.
Link to comment

Kernenergie is ook niet alles hoor, wat denk je dat er met al die radioactieve zooi gebeurt? huppa de oceaan in, kan het over 20 jaar een flink stuk oceaan uitroeien. Kweet niet of dat hier nu ook nog gebeurd maar je blijft met de kernzooi zitten. En denk eens terug aan Tjernobyl. Als er eens iets mis gaat of er word een aanslag op gepleegd ofzoiets dan hebben we een redelijk probleem.

Het is wel zo dat als we het meer gaan gebruiken dat we ons er in ontwikkelen dus tja kweet niet wat ik van kernenergie moet vinden :)

Link to comment

Het radioactieve afval word als het goed is veilig op geslagen in dikke betonnen bunkers en word niet in de oceaan gedumpt :).
Met verdere ontwikkelingen is het misschien ook zo dat er minder radioactief afval vrijkomt, het radioactieve afval heeft overigens een halveringstijd dus het is gewoon een kwestie van lang bewaren.

En over Tjernobyl dat was niet zo'n hoog ontwikkelde centrale zoals we tegenwoordig kunnen bouwen, ze stuurden er zelfs mensen heen om op te ruimen na het ongeluk met echter alleen een loden harnas dan lijkt het me ook zo dat ze er niet veel van afwisten / of verantwoordelijk mee omgingen.

En het zou nogal hypocriet zijn als Nederland zegt we doen aan kernenergie voor een beter milieu!, en er achter af stiekem het afval in de oceaan te dumpen ? (Dat doet Nederland niet)

Link to comment

Jullie moeten je bedenken dat kernenergie niet onder duurzame energie valt.
Kern energie vind ik dan ook geen goede oplossing. Het radioactieve afval dat van die centrales komt moet soms wel 100 jaar bewaart worden. Je kan beter nu al investeren in duurzame energie i.p.v. kolencentrales of kern centrales. Momenteel is het niet nodig om extra centrales te bouwen want we hebben er genoeg voor onze stroom voorziening. Eventuele nieuwe centrales die ze willen bouwen zijn alleen maar voor export. Dus ik vind dat ze beter nu kunnen investeren in echte duurzame energie.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...