Jump to content
PyroForum.nl

een nieuwe fan van chemicals & analyse


dewpoint

Recommended Posts

Hey allemaal,

Het doet me goed om me toe te voegen aan de members van dit fantastische forum.

Ik ben Raymond, 32 jaar en zit zo'n 10 jaar in de analytische chemie & electronica en hobby het liefst in mijn labje.

Voornamelijk bezig met destillatie (vacuum) en opstellingen engineren op het gebied van automatische sample toevoegingen.

Mijn kennis ligt dan ook iets meer aan de electronica zijde, maar ben erg thuis in de chemie.

Mijn doel is dan wel....Werk veilig of werk niet.. :)

Met zo af en toe jullie hulp moet dat vast wel lukken.

Gr Ray.

Link to comment
Welkom!

Je werkt dus in de chemische sector begrijp ik? Dat is wel interessant, maar je bent eerder meet- en regeltechnieker dan een chemist kan ik begrijpen? Aan wat voor destillaties werk je dan zoal? Hehe, even wat vragen afschieten in jouw richting. :P



Zowel vacuumdestillatie van HNO3 , C2H5OH (vanuit gist haha) of natuurlijk diverse destillaties van H2SO4 met NaNO3/ KNO3-->HNO3.
Ik bouw dan meestal zelf vanuit mijn analytische achtergrond de gehele sampleverzorging, waarbij je kan denken aan PLC besturing
om de Temp.druk en flow bij te houden en bij te regelen.

Laatst heb ik ook een ball mill gebouwd om diverse composities te maken zoals b.p ,German dark AL , enz.

Het is en blijft een interessante hobby. :P

Binnenkort plaats ik in een geschikt topic enkele foto's van diverse opstellingen bij mij thuis. :)


Greet... Edited by dewpoint
Link to comment
waarbij je kan denken aan PLC besturing om de Temp.druk en flow bij te houden en bij te regelen.

Klinkt een beetje overdreven voor een simpele destillatie zoals HNO3 of alcohol imo, maar het is wel indrukwekkend natuurlijk. Nu ben ik benieuwd en ga je die foto's wel zeker moeten posten! :)
Link to comment
Welkom!

Veelbelovende introductie trouwens.
Wat heb je (naast de bp) al gedaan op pyrogebied?



Veel dingen , van het maken van KNO3+S+Al of KCLO3+Al of KCLO4+Al flash en ben bezig met synthese van PETN (best moeilijk).
Heb naast de flashcomposities stars gemaakt, maar dit kost aanzienlijk veel tijd.

Overigens heb ik de KCLO3 en KCLO4 zelf met een chloraatcel gemaakt dmv KCL.

Helaas is mijn cel overleden en ben ik op zoek naar een degelijk stukje Pt, maar ooo zo duur. :P

Hee man, welkom op dit forum. Wat heb je in het oog om te gaan maken kwa vuurwerk?



Vooral flash en op het gebied van shells ben ik druk bezig ervaring op te doen, hier gaat veel tijd in zitten. :)

Klinkt een beetje overdreven voor een simpele destillatie zoals HNO3 of alcohol imo, maar het is wel indrukwekkend natuurlijk. Nu ben ik benieuwd en ga je die foto's wel zeker moeten posten! :P



Ga ik zeker doen, ik zal jullie niet teleurstellen! :P Edited by Tyneman
Link to comment

welkom.
Even een tip. Van vier posts op rij van dezelfde member word niemand blij.
Je kan best meerdere antwoorden in een post zetten. Daarnaast is het ook onnodig om tussen elke regel een regel leeg te laten. De laatste 4 posts in dit topic bestaan voornamelijk uit lege ruimte. Zeer irritant om te lezen en zonde van de ruimte.

Merged die bagger, T.

Link to comment
welkom.
Even een tip. Van vier posts op rij van dezelfde member word niemand blij.
Je kan best meerdere antwoorden in een post zetten. Daarnaast is het ook onnodig om tussen elke regel een regel leeg te laten. De laatste 4 posts in dit topic bestaan voornamelijk uit lege ruimte. Zeer irritant om te lezen en zonde van de ruimte.

Merged die bagger, T.



Ok, ik zal er in het gevolg rekening mee houden. :)
Link to comment

Het lijkt misschien kortaf, bot en overdreven streng maar geloof me als ik zeg dat deze discussie al honderden keren is gevoerd hoor. Wij hebben nu eenmaal onze protocols en wat mensen er ook mogen van vinden, het is al vaak genoeg gebleken dat het op deze manier het beste is voor het forum, de community en de nieuwelingen zelf. Dit is niet bedoeld om je af te schrikken maar om je te conformeren. :P

Btw, de kans om het forum te leren kennen heb je gekregen vanaf het moment dat je je hebt geregistreerd. Aan jou om te bepalen hoe je die aanpakt. :)

Veel plezier en succes verder!

Link to comment
  • 3 weeks later...
Klinkt een beetje overdreven voor een simpele destillatie zoals HNO3 of alcohol imo, maar het is wel indrukwekkend natuurlijk. Nu ben ik benieuwd en ga je die foto's wel zeker moeten posten! :P



En daar zijn de beloofde foto's... :)

De opstelling is nu voor HNO3 destillatie, waarbij ik de druk(destillatiekolom),temperatuur van het koelwater en samplekoelwater bewaak dmv PLC-techniek.
Foto rechtsonder zie je de opstelling apparatuur om te meten, een online Ph-labmeter en ballans en uiteraard een industriele vacuumpomp(andere foto's)

Mijn destillatie opstelling is een veel gebruikt type,alleen de temperatuur meet ik hierbij met een PT 100 +/- 0,01% afwijking en hiervoor heb ik een glaspipet verhit en de onderkant dicht laten vloeien en een PT-100 erin gemonteerd met heatpaste, en vervolgens met een stukje neopreen in een afgeslepen NS-14 slijpstuk gezet.
Overige temperaturen worden ook met een PT-100 gemeten.
Mijn verwarmde waterbad is beveiligd tegen droogkoken(bij laag niveau word deze automatisch voorzien van demiwater) en hiervan word ook weer de temperatuur met uiterste precicie geregeld.
Verder zie je een geregelde/gemodificeerd koelkastje,dit om mijn nitreerzuur ed voor te koelen tot zo'n -5 ºC


Gr Dewpoint.

Edited by dewpoint
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...