Jump to content
PyroForum.nl

Timing bij shells


Rocketier

Recommended Posts

Ik was op zoek naar timingsgerelateerde zaken voor shells. En in diverse topics worden verschillende methodes benoemd.
Een van de methodes is delay via een spolette. Met mijn eerste twee 3inch shells die ik met O&N heb afgezet heb ik in een 12mm hulsje ongeveer
1,5cm bento geperst met groene visco en een halve cm tailfuel met Ti. In het hulsje een klein beetje pulverone om snel een vlam door de MCRH te schieten.
Het werkte perfect. Er zat ongeveer 2 seconde delay vanaf lance tot break. Ik had het idee om de spolette te voorzien van Whistle mix als extra effect.
Op Youtube vond ik een filmpje als voorbeeld. Er zijn natuurlijk op vele manieren delays te maken.
Bijvoorbeeld timefuse of gewoon visco in papiertape. Misschien leuk als ieder die het kwijt wil zijn manier hier kan plaatsen.

Testjes die ik zelf gedaan heb zijn via visco in bento zoals boven genoemd. En rocketfuel met Ti toevoeging in een hulsje geperst.
Ik vond visco in bento de betrouwbaarste methode die voor mij binnen handbereik was.

Edited by Rocketier
Link to comment
Visco lont als vertraging van je shell beschouw ik als onbetrouwbaar.


Kun je dit onderbouwen? Ik heb zelf geen enkele ervaring met timefuse. Mijn ervaring betreft voornamelijk 2 en 3'' sferische en cilinderische shells met visco, waarbij ik eigenlijk nog nooit heb meegemaakt dat de lont niet wilde ontsteken. Daarnaast brand de lont ook consistent genoeg om een acceptabel accurate timing te waarborgen.
Link to comment

Ben er ook lichtelijk verbaasd over! Ik heb al mijn pijlen voorzien van een bento stop met doorlonting van visco.
Wat ik wel heb gedaan, is om er voor te zorgen dat de visco goed vlam vat, de visco een kleine insnede te geven.
Ik heb van het jaar 40 pijlen op deze manier gemaakt en geen enkele weigeraar. Dus........!
Maar timefuse is natuurlijk ook een mogelijkheid. Anders gezien is er niet altijd maar één manier de beste. Ik denk, vanuit het
oogpunt van pyrotechniek, dat een spolette maken ook een onderdeel is van. Je sterren haal je ook niet uit de winkel :)

Onder timing versta ik ook het stuk fastfuse om de shell te ontsteken. Ik heb het gemaakt op de volgende manier:
Fijne pulverone op een gladde ondergrond strooien. Schilderstape. 18mm in de pulverone dopen. Lengte afstemmen op je mortierlengte. Dan de schilderstape dubbelvouwen en lichtelijk tegen elkaar plakken zodat er een buisje ontstaat. Daarna een met kraftpapier met 3 cm langere lengte als het schilderstape gesneden op een breedte van 4cm. Dit over de lengte in vieren opgevouwen tot een platte buis. Uitrollen en het bepulveroneerde(nieuw woord) schilderstape er in gevouwen. Met een beetje bureaulijm de buis dichtgeplakt. In de schilderstape 10cm of langere visco gestoken en de kraftbuis goed rond de visco afgedicht. Het uitstekende stuk schilderstape direct in de liftcup ingebracht. Werkte supergoed. Testen gaven zo een snelle verbranding van de pulverone dat de kraftbuis niet eens in brand vloog.

Edited by Rocketier
Link to comment

Ik kan me herinneren te hebben gelezen dat het soms faalt en daar kan ik me goed in inleven want:
-Als visco geschikt zou zijn om shells mee te timen, waarom zou er dan timefuse bestaan en waarom wordt dat voor zover ik weet ook in de prof. wereld gebruikt terwijl visco veel goedkoper is.
-Soms doet een knallertje het niet met 3 mm visco en dan zeg ik kut, maar als een shell niet aan gaat is dat erger en zelfs gevaarlijk.
-Visco is slap, makkelijk vervormbaar en het sas valt er aan het uiteinde uit.

Maar als het voor jullie werkt kan ik daar natuurlijk weinig tegen inbrengen maar ik vind de 10 cent die ik misschien meer kwijt ben de zekerheid zeker waard.

Weltrusten :).

Edited by explomaan
Link to comment

Voor de timing van mijn shells gebruik ik een spolette.
Ik ram ongeveer 4 cm meal powder in een 10mm buisje en vul de rest op met pulverone. De onderkant dip ik in wat bp slurrie en klaar.
Nog nooit gehad dat de shells doorslaan of niet aangaan.

Link to comment

Hm, je kan me vanalles laten lezen over visco die betrouwbaar is -is het niet ik heb al een weigeraar gehad en zweer daarom bij timefuse- maar ik wil niet lezen dat je visco als delay in je rockets gebruikt. Ik blijf erbij dat gaat ooit nog is iemand van ons vermoorden!

Ps: in het verdere defense van timefuse, je hebt het nodig als je: peanuts, timed inserts, bottomshots, plastic shells en noem maar op wil maken. Je kan het enkel niet gebruiken in een pyroclock dan kan je je geliefde spollette nog eens rammen!

Edited by danny db
Link to comment
maar ik wil niet lezen dat je visco als delay in je rockets gebruikt. Ik blijf erbij dat gaat ooit nog is iemand van ons vermoorden!

Ik denk dat er bedoelt wordt als passfire iso delay.

Vwb visco gebruiken voor shells, ik heb met 2" 0% failures ervaren.
Voor grotere shells gebruik ik wel gewoon timefuse of blackmatch als ze op een pijl gaan.
Wat explomaan zegt, visco is kwetsbaar en kan ook nat worden met pasten met alle narigheid van dien.
Meestal tape ik het einde af voor ik ga pasten en dip na het pasten het uiteinde even een een mealslurrietje (ook een nieuw woord).
Link to comment

Ik heb zelf bijzonder slechte ervaringen met visco als delay, zelfs slurrie primed. Wss dat er toch telkens vocht in trok e.d.. Pas nadat ik de visco ging crosmatchen en er een slurry op deed gingen ze wel aan (nog maar paar 2'' shell's gemaakt zo).

Verder gebruik ik gewoon altijd timefuse, net zo makkelijk :).

Link to comment
Maakt niet uit of het als passfire of als delay dient. Gebruik de voordelen van een quickmatch effect, iets dat dus direct afgaat als je rocket misgaat.

Ja daar zit wat in,ik gebruik daarom ook gewoon 5 strengen blackmatch als passfire (in een kraftpapier buisje die mn shell ingaat tot het midden).
Ik ben op zoek naar van die fast visco 10cm/s omdat ik blackmatch wat fragiel vind.
Link to comment

Ik gebruik 2 mm visco, 3 stuks in elkaar gedraait en gecoverd met papiertape (uiteinden geprimed, niet te vochtig) in de lift cup.. In de shell een klein buisje tot net onder het midden van de evenaar waarin de lonten een stukje doorlopen met pulverone erin wat de booster en BP ontsteekt..

Werkt prima, en de brandsnelheid is gewoon stabiel!

Link to comment

Ik heb dit O & N een 5" retour zien komen met gecrosmatchte timefuse (die zonder rode streepjes) ik was blij dat ik een groot open veld had waar ik de mortier naartoe gericht had :)
Had aleen het gedeelte wat in de lift steekt gecrosmatched, en de andere kant schuin afgesneden, en verlengd met een kraftpijpje plus blackmatch + nosing, zou dit het probleem kunnen zijn?

Edited by High Density
Link to comment

Hij verdween een beetje in de mist maar ik kon nog de komeet zien smeulen tot impact.
Ik heb hem niet kunnen vinden, wel gezocht.
Hij is niet bij impact afgegaan, maar hij zal wel snel zijn weggerot denk ik zo.
Ik denk zelf ook iets in de richting van de nosing of dat schuin afsnijden, de blackmatch is wel okee denk ik zo, die doet het prima in quicmatch, en ik maak het met arabische gom ect.
Maar als ik die binnenkant ook nog moet gaan crosmatchen ga ik definitief over op spolette's, of ik nu een kraftbuisje moet rollen om m'n timefuse te verlengen of ik ram hem meteen vol met sas :) kwa tijd zal het niet veel schelen.

Edited by High Density
Link to comment
Heb je 1 of 2 stukken Timefuse gebruikt?


Eentje, ik ben te zuinig :P
Ik geef ze een sneetje en stop er 2 stukjes BM in en wikkel ze vast met een stukje naaigaren + drupje lijm.
Dan rol ik er een kraftpijpje om + de rest, en lijm het hele zaakje in de shell met hotglue.
Misschien dat de hotglue de asfalt laag in de TF smelt? het is een verdomd hete gun nml.
ik ga toch nog even proberen te achterhalen wat er nu fout gaat :) (even een paar stukken timefuse mishandelen)
Link to comment
en verlengd met een kraftpijpje plus blackmatch + nosing, zou dit het probleem kunnen zijn?

Mischien de nosing te strak afgebonden? In fulcanelli word gesproken over een gaatje dat word geprikt in de nosing om hete gassen af te blazen en via die weg te ontsteken mocht de blackmatch te strak afgebonden zijn.
Link to comment

Dat is wel vaag HD, wat voor timefuse heb je? Heb nog nooit een faal gehad, ik snijd m'n timefuse altijd recht af en stop daar dan gewoon bm tegen aan aan de binnenkant. Buitenkant insnijden en bm er doorheen.

Jason, bedoel je touch paper (KNO3 soakes spul)? Hoe wil je dat als vertraging gebruiken in je shell's dan :)?

Link to comment
Dat is wel vaag HD, wat voor timefuse heb je?
deze:

Maar ik denk dat het daar niet aan ligt,
Mischien de nosing te strak afgebonden? In fulcanelli word gesproken over een gaatje dat word geprikt in de nosing om hete gassen af te blazen en via die weg te ontsteken mocht de blackmatch te strak afgebonden zijn.
Het zou voor de hand liggen dat dat het is, aangezien ik geen gaatjes geprikt had, toch let ik er wel op of dat ik het niet te strak afbind.
Of mischien de crosmatch beschadigt tijdens de bouw.
Ik ga grote kalibers dubbel uitvoeren iig.
Ik vraag me af waarom niemand paperfuse gebruikt... wij hadden niet eens visco vroeger.
Heeft dat betere eigenschappen als visco? anders is dat de reden denk ik.
En waar ik m'n lont koop hebben ze alleen visco :) Edited by Prophet
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...