Jump to content
PyroForum.nl

PE Flash Powder


azure

Recommended Posts

Het is wellicht wat moeilijk om aan pentaerythritol te komen voor de meeste mensen maar ik kan flash composities waarin het meeste metaal is vervangen door pentaerythritol van harte aanbevelen.

Ik haat het om normale flash met kloppend hart te moeten "diaperen" en de gedachte dat dat hoopje grauw-grijze poeder op dat stuk bakpapier je handen (of je hoofd) er in 1 flits af kan blazen maakt me op z'n zachtst gezegd "nerveus"..

Van PE Flash daarintegen meng ik gerust een batch van een kilo (niet dat ik dat ooit heb gedaan) zonder een druppeltje zweet op het voorhoofd aangezien het slechts rustig brand wanneer het niet onder druk staat en praktisch ongevoelig is voor statische electriciteit.

Zelfs met een aansteker is het nog verdomd lastig aan te krijgen :D

Edited by azure
  • Upvote 1
Link to comment

Ik heb dat nooit geprobeerd :D

Het mooie van PE flash composities is dat de temperaturen waarbij pentaerythritol smelt of kookt heel erg dicht bij elkaar liggen . 260.5 °C en 276 °C respectievelijk.
In eerste instantie zal er wat energie/warmte ingestopt moeten worden (vandaar de noodzaak voor een kleine hoeveelheid metaal in de compositie) maar wanneer de temperatuur eenmaal boven die 260C komt en bij voldoende opsluiting cq druk sublimeert de pentaerythritol zeg maar.

In de gasfase is pentaerythritol zeer reactief en het gevolg is een explosie met een (aanzienlijk) hogere peak pressure dan 70:30 flash of BP. :D

Edited by azure
Link to comment
Het mooie van PE flash composities is dat de temperaturen waarbij pentaerythritol smelt of kookt heel erg dicht bij elkaar liggen . 260.5 °C en 276 °C respectievelijk.
In eerste instantie zal er wat energie/warmte ingestopt moeten worden (vandaar de noodzaak voor een kleine hoeveelheid metaal in de compositie) maar wanneer de temperatuur eenmaal boven die 260C komt en bij voldoende opsluiting cq druk sublimeert de pentaerythritol zeg maar.

In de gasfase is pentaerythritol zeer reactief en het gevolg is een explosie met een (aanzienlijk) hogere peak pressure dan 70:30 flash of BP. :D


Het kookpunt waar je naar refereert klopt alleen bij atmosferische druk, en zegt dus niet zoveel over datgene wat daadwerkelijk in je hulsje gebeurd. Verder is de smelt- verdampingswarmte veel belangrijker dan het absolute smelt- of kookpunt, omdat dit veel meer energie kost. Het is voor de verbrandingsreactie zelf niet nodig dat de brandstof in gasvorm overgaat, ik vraag me danook sterk af of dit uberhaubt gebeurd. Heb je verder referenties mbt de hogere piekdruk? De verbrandingswarmte van welke koolwaterstof dan ook is namelijk veel lager dan die van aluminium.

Verder is het een leuk idee wat ik binnenkort eens zal proberen. :D
  • Upvote 1
Link to comment
Het kookpunt waar je naar refereert klopt alleen bij atmosferische druk, en zegt dus niet zoveel over datgene wat daadwerkelijk in je hulsje gebeurd. Verder is de smelt- verdampingswarmte veel belangrijker dan het absolute smelt- of kookpunt, omdat dit veel meer energie kost. Het is voor de verbrandingsreactie zelf niet nodig dat de brandstof in gasvorm overgaat, ik vraag me danook sterk af of dit uberhaubt gebeurd. Heb je verder referenties mbt de hogere piekdruk? De verbrandingswarmte van welke koolwaterstof dan ook is namelijk veel lager dan die van aluminium.

Verder is het een leuk idee wat ik binnenkort eens zal proberen. :D


Pentaerythritol's boiling point is unusually close to its melting point, and the transition to a vapor phase is readily achieved in the environment of a burning pyrotechnic. (Some sources indicate that pentaerythritol may also sublime. See, e.g., Handbook of Chemistry and Physics, page C-458.) These endothermic transitions to the vapor state absorb energy, but when sufficient energy is present to negate this effect, the same vapor is the most reactive physical state of the organic component for ignition. The ignition point of a mixture consisting of 66.7 percent KClO4 and 33.3 percent Al was reported as 446° C. J. A. Conkling, Chemistry of Pyrotechnics, page 100; F. L. McIntyre, "A compilation of Hazard and Test Data for Pyrotechnic Compositions," Report ARLCD-CR-80047, U.S. Army Armament Research and Development Command, Dover, N.J., 1980. This is considerably higher than the temperatures of the above endothermic transitions.


Ik heb er ooit eens een filmpje over gemaakt..

Pentaerythritol_burst_patent.PDF

Edited by azure
Link to comment

Door de hoge gerapporteerde peak pressure van PE flash en de sterk gereduceerde lichtflits zou deze flash misschien iets zijn voor hard breaking shells.
Alleen wordt het wel lastig om de stars hiermee aan te krijgen denk ik en de flash bag moet een stuk sterker zijn dan normaal..

Edited by azure
Link to comment
  • 2 months later...

A flash powder composed of potassium perchlorate, pentaerythritol and a little aluminium.

Wow dit lijkt me wel wat,als het zo is als het er staat tenminste.
Nu alleen de mengverhoudingen nog.

Wie O wie. :(

@Sjeef BEDANKT. :(

Edited by Lontje
Link to comment

De verhouding is 73:18:9

In het filmpje kun je goed de rollende echo horen die de knal van deze salute produceerde vanwege de zeer snelle deflagratie.

Omdat er zo weinig metaal in de compositie zit is er erg weinig zichtbaar licht wanneer het explodeert.

Edited by azure
Link to comment

Deze compositie is oorspronkelijk ontwikkeld voor het amerikaanse leger en deze data komt uit het onderzoek dat daarvoor is verricht.

Het patent met de onderzoeks resultaten heb ik al eens eerder gepost, volgens mij staat het ergens in het grote flash topic.

Link to comment

Hoe hard je een knal voelt wordt niet alleen bepaald door de piekdruk, maar de vorm en oppervlakte van de grafiek die je krijgt als je de druk tegen de tijd uitzet, dit is een maat voor de totale energie die op je wordt overgedragen. Composities met een grote hoeveelheid aluminium hebben vaak een relatief lage piekdruk, maar over veel langere tijd. Het zou maar zo kunnen dat de "standaard" 70/30 veel zwaarder aanvoelt als de compositie met PE. Zou wel leuk zijn om een keer te vergelijken, volgens mij is PE niet de enige poly-ol die hiervoor in aanmerking zou komen... :(

Link to comment
Azure,

Heeft deze comp veel opsluiting nodig of gaat het ook in bijv een 2" canshell, dichgelijmt en evt. glasvezeltape spiking?

De PE is airfloat of wat?

Gr
Sjeef


Ja een goede opsluiting is een vereiste.
Het soort container is van minder belang zolang de flash maar goed opelkaar gepakt zit en er geen vrije ruimte in de container meer over is.
(In het patent gebruiken ze tubes die versterkt zijn met fenolhars , maar gewone kartonnen/papieren tubes werken ook.)

De PE is gemalen en vervolgens gemilled tot de fijnheid van talk poeder.

Het maximum gehalte PE in het flash poeder dat nog enigzins aan te krijgen is, lijkt zo rond de 19-20% te liggen.
Het is dus een afweging tussen:

Hoog gehalte PE (Moeilijk te ontsteken en heeft sterke opsluting nodig voordat het explodeert. Veiliger in het gebruik.Erg krachtig).
Minder PE en meer Al (Makkelijker te ontsteken,Explodeert met minder sterke opsluiting.Gevoeliger en dus minder veilig. Minder krachtig). Edited by azure
Link to comment
  • 5 months later...

Het veiligste is het op een papiertje diaperen. Maar ik zelf meng het ook wel eens in een klein bakje door het heel rustig heen en weer te bewegen dus niet echt schudden dat de flash overal heen stuitert. Wand dat vinden je handen op een bepaald moment niet zo leuk.

Link to comment
Ik ga hier denk ik mijn eerste stap in de wereld van flash mee zetten ;) .

Hoe mengen jullie dit? Diaperen of even in een bakje schudden?



Als je op een forum moet vragen hoe je je flash moet vermengen denk ik dat je nog eens heel goed moet gaan lezen over frictiegevoeligheid en flash in het algemeen. Je bent hier koud 1 maand lid, en nu al met flash bezig gaan en een PE Flash topic bumpen met nutteloze info en vragen.............
Link to comment

Ook lijkt het me wel nuttig dat voordat je vragen stelt over PE flash je eerst dit topic even doorleest.
Naast de uitgebreide posts over evt. veiligheid zijn er ook nog een aantal links gepost over deze flash variant.

Niemand hier is te beroerd om je vragen te beantwoorden, maar er wordt wel verwacht dat je van te voren tenminste een 'poging tot' research hebt gedaan.
Simpel zoeken op 'flash mengen' had je waarschijnlijk alle informatie die je nodig hebt kunnen geven.

Link to comment

×
×
  • Create New...