Jump to content
PyroForum.nl

Rcandy CATO's


Recommended Posts

Hallo ieder,

Ik heb al een hele tijd niks meer gemaakt wegens gezeik van mijn ouders maar ik geloof dat ze dit niet zo erg vinden, dus dat is heel mooi :D

Ik ben er achter gekomen dat rcandy niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Hier 2 voorbeelden van gefaalde raketten:

https://www.youtube.com/watch?v=XR0kT-IiNKA
Bij deze heb ik de eindstop gespiked door de rand van de buis aan 2 kanten naar binnen te vouwen tegen het klei aan. Geen idee of de nozzle of de eindstop eruit knalde of allebij(ik had de pijl niet terug gevonden)
Dit zijn de specs:
Motor lengte: 10cm
Nozzle: 2cm (niet gespiked)
Venturie: 5.5mm
Core: weet ik niet precies maar ik denk iets van 1 of 1.5 cm lang en ook 5.5mm breed
Eindstop: 1.5cm (gespiked)

CATO 2 Bij deze is de nozzle gespiked (door de rand van de buis 4 keer naar binnen te vouwen) maar deze keer klapte de eindstop eruit.

De specs:
Motor lengte weer 10cm
Nozzle: 2cm (gespiked)
Venturie: 6.5mm
Core: ook weer iets van 1 cm lang
Eindstop: 2cm (niet gespiked)

Ik vind het zo raar dat bij de 2e de eindstop eruit knalt omdat ik het heel hard heb geramd en voor de eindstop zit ook nog eens een massief blok Rcandy van 4cm.


Tips zijn zeer welkom :D

Link to comment
  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mijn 2e raket had een 6.5mm venturie en dat lijkt mij groot genoeg aangezien ik daar geen problemen had met mijn nozzle.

Ik maak Rcandy door de KNO3/su in een verhouding 60/40 op te lossen in warm water en dat helemaal droog koken tot het een mooie stroperige massa word en dat in het buisje drukken.

Ik denk niet dat nog harder rammen zal helpen omdat ik al aardig hard en lang ram, straks breekt mijn rammer of het buisje nog.

Ik heb het idee dan mijn bentoniet niet goed aan het buisje hecht ofzo. Dus ik ga maar de eindstop ook spiken.

Link to comment

Niet geschoten is altijd mis.:D Ik zou zeggen probeer eens 7.5mm. Wie weet knalt je eindstop er dan ook niet uit. Als het mislukt is het geen ramp (zo duur is rocketcandy nou ook weer niet) en probeer je gewoon weer iets anders. Ik denk namelijk niet dat er veel andere dingen zijn waar het aan kan liggen.:D

Edited by Sharkie
Link to comment

Natuurlijk ligt het uitspringen van je nozzle aan het feit dat je spiked . Dit is niet nodig en gaat voor een structurele zwakheid zorgen. Gewoon hard rammen (zeker met een 1" motor) tot het wit ziet.

Je mag best een grotere venturi gebruiken maar 10mm core/5.5mm vet. gaat niet knallen met KNO3/suiker.

En zoals bonkers hier zegt, groeven maken!

Edited by danny db
Link to comment

quote]Ik heb het idee dan mijn bentoniet niet goed aan het buisje hecht ofzo. Dus ik ga maar de eindstop ook spiken.

Ja, ik denk zelf dat hier het probleem ligt.
Ik had wat 16 mm rockets geperst met 60/30/10 en getest, maar iedere keer plofte de nozzle eruit, ik meen dat het kwam doordat de pvc zijn sterkte teveel verliest als het warm wordt, of dat de pvc gewoon te glad is, nu heb ik een sleeve met een sparing, (zo krijg je een verdikking in je motor) en lijm ik een ringetje 5/8 erin met PVC lijm.
Dat vond ik een betere oplossing dan een grotere venturi of kortere core :D
[

Edited by High Density
Link to comment
Natuurlijk ligt het uitspringen van je nozzle aan het feit dat je spiked . Dit is niet nodig en gaat voor een structurele zwakheid zorgen. Gewoon hard rammen (zeker met een 1" motor) tot het wit ziet.

Je mag best een grotere venturi gebruiken maar 10mm core/5.5mm vet. gaat niet knallen met KNO3/suiker.

En zoals bonkers hier zegt, groeven maken!

De 2e raket had ik de nozzle gespiked en bij deze knalde hij er juist niet uit dus dat spiken heeft zeker wel effect.

Het probleem is dat mijn buis echt oersterk is(bijna 4 mm wand dikte) dus dan moet ik wel heel heel hard op mijn rammer meppen wil die buis uit gaan zetten en wit worden, dat overleeft mijn houten rammetje niet :D

ik ga idd maar naar de 7.5mm venturie toe en mijn eindstop spiken en dan maar een kijken wat dat doet.


Zo spike ik mijn nozzle, dit knal er never nooit uit.
Het is alleen wel een beetje gevaarlijk om zo die eindstop te spiken omdat ik de buis daarvoor warm moet maken dus daar moet ik nog even wat voor verzinnen.
Link to comment

Volgens mij krijg je geen CATO's bij rcandy wanneer je eindstop eruit schiet zonder dat je een of andere header erop hebt gezet.
Bij mijn raketjes in elk geval niet. Ze schoten nog gewoon de lucht in maar dan met veel minder power.

Bij de 2e raket kun je de eindstop eruit zien vliegen wanneer hij opstijgt:

http://www.youtube.com/watch?v=Fk3o2cZWiYI

Bij deze raketjes had ik de einstoppen van snelcement/beton vervangen door houten pluggen die veel beter werkten zoals je kan zien in dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=UpO4ec2HFx0...feature=related

Link to comment

CATO: Catastrophe At Take Off

Als er IETS misloopt heb je een cato, catastrophe klinkt verdacht hard als een explosie maar als er iets onvoorzien gebeurd heb je een CATO. Met een header is het gewoon gevaarlijker.

Ik maak een onderscheid tussen een cato I en een cato II, respectievelijk een endplug fail of een gescheurde casing.

Zo die gaan lekker Azure :D

Link to comment

Die vloog in elk geval prima zo te zien :(

Wat je ook kan doen is een stuk alu folie nemen en er een prop van maken en daarna er een soort van worst van rollen tussen je handen.
Daarna druk je die worst in een stuk pvc van dezelfde diameter als je motortube.
Dan pak je een korte houten rammer en compacteer je de folie met een slag of 10 van een houten hamer tot een stevige aluminium plug.
Je kan dan de plug uit de tube slaan met behulp van de rammer.

Met een cm hotglue erboven op of door de pvc boven de plug naar binnen te vouwen (even warm maken) zijn deze harde alu plugjes erg goed als eindstop/bulkhead te gebruiken voor gladde pvc buisjes.

Edited by azure
Link to comment

Welke betoniet gebruik jij danny?
Ik heb kattenbak vulling van de super.
Daar staat op dat het betoniet is.
Ik vind het alleen lastig om de korrels tot fijn stof te malen.
Het lukt me enigzins door de korrels eerst te bevriezen en ze vervolgens in de koffiemolen te malen voordat ze ontdooien.

Link to comment

×
×
  • Create New...