Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Volgens mij is voetzoeker een synoniem voor de gillende keukenmeid :D
Reden dat ik het vroeg is omdat ik zelf ook bezig ben met het ontwerpen van een salute met whistle component en een afweging moet maken tussen geproduceerd aantal decibels geluid dat volgens mij recht evenredig is met de stuwkracht, en het risico op een ongeluk door een omgevallen en vervolgens gelanceerde salute.

Edited by azure
Link to comment
  • 1 month later...
Volgens mij is voetzoeker een synoniem voor de gillende keukenmeid :(
Reden dat ik het vroeg is omdat ik zelf ook bezig ben met het ontwerpen van een salute met whistle component en een afweging moet maken tussen geproduceerd aantal decibels geluid dat volgens mij recht evenredig is met de stuwkracht, en het risico op een ongeluk door een omgevallen en vervolgens gelanceerde salute.


De hoeveelheid energie is idd recht evenredig met de stuwkracht.
De mate waarin je die energie kan vangen, word steeds minder met een bepaalde massa.
Met een goede wanddikte denk ik dat je ook wel ergens rond de 180 dB uit kan komen. (heeft alleen geen veilige actieradius)
Maar in principe is de stuwkracht verdeeld over een bol voor een ballshell, en een donut voor een can.

Edit: Is kalium benzoaat geen beter alternatief voor zijn natrium verwant?

Spelling! Twee keer gewaarschuwd is nu wel genoeg. (Prophet) Edited by Prophet
Link to comment
Maar in principe is de stuwkracht verdeeld over een bol voor een ballshell, en een donut voor een can.
Lees wel eerst goed waar het over gaat, het gaat over een gillende keukenmeid, niet aleen een whistle/flash knaller.
Of eigenlijk een fluit naar knal, waarbij teveel stuwkracht(geen burst, maar voortstuwing) ongewenst is.
Edit: formulering gewijzigd. Edited by High Density
Link to comment
Lees wel eerst goed waar het over gaat, het gaat over een gillende keukenmeid, niet aleen een whistle/flash knaller.
Of eigenlijk een fluit naar knal, waarbij teveel stuwkracht(geen burst, maar voortstuwing) ongewenst is.
Edit: formulering gewijzigd.


Ahum..Ja!?.. Ik ga daar in ieder geval mijn vingers niet aan branden.
Het is op zijn minst sterk af te raden (spot dat dan :S ).
De kans dat je de whistle eruit blaast is groot. Het is dan ook een paradox om een vuurpijl te lanceren met een
springlading die groter is als de stuuwkracht van je raketbrandstof.
Ook ik zie weinig manieren om het timing element niet te combineren met je whistle.
Dus als je op zo`n manier een payload de lucht in wil krijgen is het vragen om een premature detonatie. (of erger te laat).

Maar misschien heb je een of ander voodoo ontwerp, who knows :(
Ik zou tenminste zeggen maak een goede coreburner, whistle to ground salute of gewoon een arial salute.

Aangezien het nog ontopic is.. Nee het aantal geproduceerde dB`s is niet recht evenredig met je stuwkracht.
dB is een eenheid die geen absolute waarde heeft. En het principe is om een natuurlijk logaritme
te maken vanuit een bepaalde referentiewaarde. Daarnaast is geluid geen lucht druk, maar een resonantie van het medium lucht. (De energie word dus doorgegeven
van molecuul tot molecuul) Het is geen constante "positieve" verplaatsing van de moleculen zelf.
Al kun je stuwkracht ook uitdrukken in dB`s. Het werkelijke aantal geluids dB`s (dB SPL) is vele malen minder dan de
stuwkracht. En zal "als die whistled" ongeveer rond hetzelfde niveau zitten.

Cheers! Edited by pyrohiero
Link to comment
Het is op zijn minst sterk af te raden (spot dat dan :S ).
Ja, sorry :( , ik zou als ik over de stuwkracht twijfelde het device met een stok muurvast in de grond steken, of zorgen dat hij stabiel genoeg was om zijn kracht loodrecht op de zwaartekracht te laten uitoefenen tijdens de burn zonder van die richting af te wijken door interne en externe invloeden. In hoeverre iemand rekening houd met alle variabelen is een grote onbekende, voor de veiligheid te riskant om zomaar wat te roepen, (Steek dus nooit een ground salute met een stok in de grond als je niet weet hoe dat moet) in ieder geval binnen de context van een whistle to ground salute, die een stuwkracht heeft die groot genoeg is om zichzelf ongecontroleerd te verplaatsen.
Wel is het feit dat het gevraagd wordt al een indicatie dat de veiligheid niet zomaar wordt genegeerd, tenminste in de meeste gevallen.
Link to comment
... In hoeverre iemand rekening houd met alle variabelen is een grote onbekende, voor de veiligheid te riskant om zomaar wat te roepen, (Steek dus nooit een ground salute met een stok in de grond als je niet weet hoe dat moet) in ieder geval binnen de context van een whistle to ground salute, die een stuwkracht heeft die groot genoeg is om zichzelf ongecontroleerd te verplaatsen. ...


Dit moest ik 4x lezen voor ik begreep wat er stond. Denk even om je zinsbouw. Less is more.
Link to comment
  • 1 month later...

Niemand.. hmm. Omdat het haast niet te vinden is, ga ik het zelf maken.
Mss ook magnalium benzoaat als we toch bezig zijn ^_^
Mijn zorg is wel dat het magnesium molecuul (waar ik deze structuur vermoed aan te vallen) gebonden is aan twee zuurstof,
en twee benzootjes. Dus het zou wel eens kunnen dat deze band niet makkelijk te breken is.
Aight ill keep things posted, al weet ik niet waneeer.
Iemand mms tips/ suggesties?

Link to comment

Ik zie het voordeel niet van magnesiumbenzoaat in de pyrotechniek, zeker ook niet vanwege de gangbaarheid en de prijs van de natriumbenzoaat.
Of het moet zijn dat je het gewoon leuk vindt om te maken, zelf zou ik dan eerder voor de nitraat vorm kiezen ...magnesiumnitraat.
Maar dat is weer veel giftiger

Dan terug on-topic: ik kom nog uit de tijd van de voetzoekers, en dus wil ik even kwijt dat een voetzoeker niet floot , en een gillende keukemeid dus een fluitende voetzoeker was. Volgens mij zijn die al vanaf 1978 niet meer te krijgen.

Zo weet ik ook nog dat die voetzoekers niet constant brandde dus was het opgebouwd uit verschillende lagen sas met andere percentage oxidators waardoor het vrij onvoorspelbaar steeds weer omhoog en een andere kant uit schoot. Maar hierdoor kwamen die dingen ook nooit boven een meter uit.

Almetal is dat dus een ingewikkeld stukje vuurwerk, een gillende keukenmeid is gewoon een ongeleid projectiel met een slechte lift.


Wat we hier uit kunnen leren is dus: dat het juist heel makkelijk is om een fluit device te laten knallen op het eind, en tevens is er dan ook geen sprake van een daadwerkelijke payload.

M.V.G. Jason

Edited by Jason
Link to comment

Vwb die voetzoekers, de nederlandse heb ik nooit gekend, spaanse borracho's echter ken ik wel. Tools hiervoor komen dit voorjaar ook in de shop met een infoblad erbij. Erg leuke devices zijn het.
Dat ze momenten iets minder fel branden is juist om te voorkomen dat ze continu in de lucht vliegen (en tijd om weg te rennen), ook dat hoge vliegen is best leuk om te zien overigens. Ze zijn redelijk onvoorspelbaar maar niet echt gevaarlijk.

Voor gillende keukenmeid zou ik iedereen eens 60:40 willen adviseren, met de nodige ijzeroxide en vaseline of resin om te binden. Brandt lang en maakt veel herrie.

Link to comment

Hee Ener en de rest,
Je hebt geen tools nodig voor een voetzoeker.
Ik heb in 2008 al eens gepost hoe je zo'n ding maakt.

Btw 60/40 is wel een goeie optie voor een gillende keukenmeid. kunt ook proberen orgineel met overmaat vaseline.

M.v.G. Jason


humor van mijn vrouw: lawinepijl zonder stok heb je ook een voetzoeker...kun je je voet zoeken.

Edited by Jason
Link to comment
  • 9 months later...

Haha, ja de telefoon had er ook moeite mee! Je hoort alleen dat hij af en toe stottert, dit kwam omdat het buisje niet volledig was gelijmd en er dus losse stukjes papier uit werden geblazen.

Maar ik zag dit filmpje en vond het wel een leuk idee! Eerste helft is natriumbenzoaat, tweede helft kaliumbenzoaat.
http://www.youtube.com/watch?v=rE79TYEGjtc...;feature=relmfu

Ik gebruik alleen een stuk minder flash :) Hij heeft nog een filmpje van een 500 gr., dat is meer rook dan knal...
http://www.youtube.com/watch?v=cYeouYyXMlw

Thanks voor de reminder (en de tut) charcoal, was al weer helemaal vergeten dat ik daar ook nog een profiel had!

Edited by Timberbeats
Link to comment
×
×
  • Create New...