Jump to content
PyroForum.nl

Havor meld zich aan


havor

Recommended Posts

Hallo iedereen ( behalve de Kewls....),

Met enkele jaren ervaring in het carbidschieten, en het zelfbouwen van gaskanonnen met accetyleen en zuurstof ( met electronische ontsteking van afstand te ontsteken)

En ook de jaaaaaren lange passie voor vuurwerk ( ik ben 41 ) en steek al vuurwerk af vanaf 1977...
(( ook heeel veel illegaal spul door de handen gegaan uit vele landen... maar die tijd is geweest.))

Werd het voor mij ook eens tijd om me te verdiepen in het zelf maken van siervuurwerk en aanverwanten, de harde knallen heb ik inmiddels wel onder de knie, maar dan met Gas van carbid of accetyleen.

Hier enkele knal atributen die rond de jaarwisseling hier gebruikt worden.



Ik ben ondertussen met enkele stoffen aan het experimenteren, en heb zo wat ervaring opgedaan, en begin er lol in te krijgen.

Vermeld er even bij, ik heb geen scheikunde ervaring, maar lees wel.

Ik heb nu,
Aluminiumpoeder ( 1kg) 400 mesh en fijner
Zwavelbloem ( 1kg)
Zelfgebrand houtskool van eiken - vuren en wilgen hout, en wil er nog balsa hout bij mengen.
Kaliumnitraat ( 5kg) die gebruikt wordt voor de vleesindustrie
Kas ( 20 kg) was overgens heel makkelijk te verkrijgen en voor maar 7 euro

Ik heb ook een ontstekingsbox (1 kanaals ) en maak de ontstekers zelf van draad een koolweerstand, rietje en wat kruid en de bekende warme lijm uit het lijmpistool

Ben nu dus met de basis bezig, eerst buskruid, dan een stapje verder.

De buskruid is nu goed te noemen, ontsteekt snel en het hoopje brand helemaal op en snel ook. ( wel veel rook )

Nu de buskruid aardig lukt wil ik een flash compositie gaan uitproberen, een 10 a 20 gram om mee te beginnen.

Ik heb geen ballmill maar vijzel en kunstof potten met loden kogels , dus alles is handwerk.

(flash mengen niet in kogelmolen of de pot met kogels...)

Ik lees veel dus heb me wel verdiept in veiligheid, zowel op chemieforum als op diverse Engelstalige pyro-sites en forums.

Als ik eenmaal enkele composities gemaakt heb ga ik me ook verdiepen in de hulsen en dergelijke.

Ik hoop ooit mijn eigen sierpotten te maken ( multi effect ) of romeinse kaarsen maar dan ...ff groter en dikker dan die flutzooi uit de winkel

Ik zal niet echt een veelposter worden, ik lees meer en zo af en toe mischien eens een gerichte vraag.

Vragen over waar kan ik dit of dat halen over chems...zal niet gebeuren ik heb voor alles wel een adresje.

Edited by havor
Link to comment
Ik zou pas flash gaan maken als je buskruit normaal kan spellen haha :D



Iedere gek zijn gebrek, ik ben dislectisch en probeer zo goed mogelijk mijn teksten na te lopen.
( nee ik gebruik niet de spellingscorectie )

En wat is jou excuus, ik zie je geen leestekens gebruiken..? :D

Ik mis een komma en een punt in je tekst, maar ik leg normaliter niet op elk slakje zout.
Link to comment

Welkom zal ik maar zeggen,hier word wel op ieder slakje zout gelegd.
En waarom is niet zo moeilijk,foutjes kan je je bij deze hobby eigenlijk niet veroorloven.
Bij een formule of iets dergelijks.

Iniedersgeval weet je wel wat wel en niet mag. (dat is al een groot voordeel)

Welkom en veel plezier hier. :D

Link to comment
En wat is jou excuus, ik zie je geen leestekens gebruiken..? :D

1-1, minimaal! :D

Maar 10 a 20 gram flash blaast wel je hand/arm en misschien wel je hoofd eraf. Zomaar.
Ikzelf ben begonnen met 1 gram en daar is t zo'n beetje bij gebleven maar ik ben wel uber voorzichtig.

Welkom! Edited by pdfbq
Link to comment
1-1, minimaal! :D

Maar 10 a 20 gram flash blaast wel je hand/arm en misschien wel je hoofd eraf. Zomaar.
Ikzelf ben begonnen met 1 gram en daar is t zo'n beetje bij gebleven maar ik ben wel uber voorzichtig.

Welkom!


Ah maar ik vergat er bij te vermelden dat ik kleine batches wil maken, elk rond de 2 tot 4 gram, want vind het niet safe om veel tegelijk te maken.

Is flash zo powerfull, dat 10 gram genoeg is om je te verminken ? dat wist ik dus niet.
Wist wel dat het sterk spul was, maar zo sterk...

Heb dus met gassen meer ervaring, heb zeer regelmatig hoeveelheden tot aan 500 liter tot ontploffing gebracht zonder enig schrammetje.
Link to comment
Is flash zo powerfull, dat 10 gram genoeg is om je te verminken ? dat wist ik dus niet.
Jazeker, strijkers zijn niet voor niets verboden, en dan hebben we het nog maar over 1 a 2 gram flash :D genoeg om je vingers blijvend te verminken.
10 gram voor een hoofd vind ik nogal een sterk verhaal, maar een hand.. Edited by High Density
Link to comment

Anyway, wel heel leuk dat overrated veiligheidsgedoe maar laten we het niet te ver nemen.

Eerlijk gezegd ben ik dat dogmatische gebraak van regeltjes over flash maken bij elk nieuw persoon dat zich hier aanmeldt wel beu gelezen. Flash maken is redelijk safe (als je de juiste flash maakt, niet te veel en op de juiste manier met wat voor je neus). Flash verwerken in een device en dan afsteken kan potentieel gevaarlijk zijn, maar ik hoop dat er wel een minimum verantwoordelijkheid kan worden verondersteld . En degenen die onder deze darwinistisch geïnspireerde grens vallen, mogen zich voor mijn part verminken naar eigen believen.

En ehm 2 / 1voor rené :D

Edited by danny db
Link to comment

Welkom.

Leuk om er altijd wat een serieuzer lid bij te krijgen.
Mooie foto's in je eerste post trouwens, ik wil zo'n ding wel eens in actie zien. :D

Zoals je hierboven al kan merken, zijn we inderdaad streng hier. Dit heeft zo zijn redenen.
Dyslexie is inderdaad geen excuus, daar is een oplossing voor, namelijk een spellingchecker.


Veel plezier op het forum gewenst!

Link to comment
Multibang, helaas slecht geluid ivm prut-camera

De Guardian 2, helaas ook zacht ivm prutcamera

Guardian 2 in het donker

Carbid versus gaskanon

De geluiden zijn zeer zeker niet representatief, dit moet je live horen, bij de multibang hoor je na de klap nog een dikke na-galm in de omgeving.
Ook voel je als men in een straal van 20 meter staat een flinke schokgolf.

Bij het carbidkanon, hier een 40 liter bus is het helemaal een doffe dreun.


Voor de Pyroforum gangers die in de buurt van Heemskerk wonen, we staan op zondag 10 oktober met een gezelschap te schieten van 13:00 tot 17:00
Max 50 liter bussen mogen er gebruikt worden.

Dit jaar neem ik de Multibang mee, en de 50 liter bus..en een nieuw speeltje genaamd de bazooka.
Dit is een buis van 2 meter met een vergas systeem er in en een ontsteker die afgeschoten wordt...als een bazooka.

( leuk detail van de bazooka is dat ik een flinterdun zakje met een zeer fijne mix in het eind van de loop leg, zo dat er een dikke vlam uit komt.)

Het evenement is te vinden bij:

Luchtoorlogmuseum Fort Veldhuis
Genieweg 1
1967 PS Heemskerk
Link to comment
Hee havor,

Welkom op dit leuke forum!
Het lijkt me leuk om naar dat evenement te komen en je meteen te leren kennen, jammer dat het wel ver weg is voor me.
Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je legaal mag knallen bij een museum?



De stichting van het fort regelt de vergunning, het carbidschieten is een beetje de afsluiting van het seizoen.

Voor mij is het ook bijna 100 km heen en 100 terug maar het is een mooi legaal moment om nieuwe dingen te testen, of veranderingen te beproeven op duurzaamheid.

( Test hier in de omgeving ook naar hartelust, heel het dorp is besmet met het " Carbid-virus " dus het knalt het hele jaar door van alle kanten hier en er is er geen een die de blauwpetten belt.) Edited by havor
Link to comment

Vandaag even een rondje door de Ikea gelopen, en dit is de buit.

3x 2 liter Weckpot
4x 1 liter
3x 0,5 liter

3 Rvs schalen

Maatschepjes

Stenen droogplaat ( bord )

Rvs spatdeksel, is eigenlijk voor op koekenpan zo dat de kip niet buiten de pan spetterd, maar als eerste zeef erg geschikt het is namelijk een zeer fijne maas.


Glazen kelk voor mengen of samenvoegen van stoffen.

En een 2 deurs stalen kastje met tussenwandje, dus 2 compartimenten

Edited by havor
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...