Jump to content
PyroForum.nl

Mini-Starmine


ZeRo_C

Recommended Posts

burst? je bedoelt lift charge?
burst is wat in een shell zit om sterren weg te "bursten"
lift - het woord zegt het al - is om dingen omhoog te "liften"/schieten

daarvoor gebruik ik vaak bp korrels, of bij stevige dingen (geen starmines) ook nog wel eens whistle..

en het hoogste aantal sterren dat ik ooit afgeschoten heb was 50 kleine zelfgemaakte pumped stars, van bp/Mg, dat gaf een mooi effect. helaas had ik toen mijn videocamera nog niet..

de hoeveelheid lift charge (bij bpkorrels) neem ik vaak de helft van het gewicht wat ik afschiet, daarmee heb ik wel mooie resultaten..

laatst een "mini starmine" gemaakt met wat crackling stars erbij!
filmpje
viegen een beetje uit beeld, maarjah..
dat waren 12 lichtkogels (uit romeinse kaars), je ziet er op het filmpje maar 4 of zo :D
de lift charge was wel zelfgemaakt, want in een romeinse kaars zit veel te weinig als je ziet wat ik gebruik..

mzzls
Stijn

Link to comment
  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tis wel een beetje off-topic, maar ik heb ze dus afgelopen zondag afgestoken. Ik had 1 kleintje die eigenlijk niet goed droog was toen ik hem oprolde, die deed het dus niet goed. Ik had 1 hele dikke... die had ik niet goed ingepakt met alu-folie bij het sterretje, was dus vocht in gekomen. Die deed het wel maar niet zoals ik verw8 had. De laatste was gewoon helemaal perfect, goed ingepakt etc. De rook kwam er met hoge druk uitgespoten, vooral aan de achterkant waar veel alu-folie zat. Ik heb ze ook veel te lang geleden gemaakt. Ik zit in een supportersgroep(voetbal) en wou ze maken voor een wedstrijd, alleen die was toen afgelast... nu pas ingehaald(was ongeveer 2 maanden terug). Kwaliteit gaat dus zeker achteruit, alleen als je ze heel goed inpakt kan het nog wel meevallen denk ik.

Ze waren trouwens alledrie 240 gram KAS en 160 gram suiker.

Link to comment

Kunnen de mods deze topic naar ''sier'' verplaatsen, of is dit niet mogelijk ?

Ik heb weer eens een nieuwe starmine gemaakt, deze keer had ik er veel en stevig WC ppier in gestopt. Een stuk steviger dan normaal.
Foto:

Dit is het filmpje van de starmine die je op de foto ziet.
Film:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02148.MPG

Mijn vader ging filmen, het is dus niet helemaal goed gebeurt. Je ziet wel dat de kogels worden afgeschoten, en zoals jullie kunnen zien, ging dat best hard. Ze gingen ook behoorlijk hoog, ongeveer 9-10 meter. Ik stond er zelf ook best wel van te kijken.

Hier nog een filmpje van een starmine overdag, waar bijna geen WC papier in zat. Ze gaan nauwlijks omhoog zoals je ziet, daarom is het dus ook hel belangrijk dat je er WC papier indoek zodat er aardig wat druk kan worden opgebouwt.

Film:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02012.MPG

Link to comment

Ik had ook een starmine gemaakt, in een huls van een Thunderking.
Aleen ben ik helaas het filmpje kwijt :oops:
Maar ik zal wel effe uitleggen hoe ik hem gemaakt had.
Bij een Thunderking word er een shell afgeschoten die aardig hard knald.
nou had ik de shell eruit gehaald en daar 50 balletjes van romeinse kaarsen in gedaan.
De charges zaten er nog gewoon in van de "normale" shell.
Boven op de balltjes had ik een prop WC papier gedaan zodat die goed druk op kon bouwen.
Het resultaat was echt schitterent (teminste voor mijn doende :lol: )
Ik zal nog effe rond vragen bij vrienden als die het filmpje nog hebben.

Link to comment
Toch nog een vraagje aan yellowcard, ik zag dat je een mini-starmine had gemaakt, ook met zelfgemaakte huls... Hoe maak jij de eindstoppen ervan ? En je deed ook het lontje aan de zijkant erin, zorgt dat er niet voor dat de druk iets minder word?


Dit had je ergens anders gepost, ik beantwoord je maar vraag maar even hier :wink:
Mijn onderste eindstoppen van starmines zijn gewoon van simpel geramt aluminiumfolie. Snel gebeurt en het werk prima. Je kan ze ook wel van WC-lijm maken of water-stopkruit/klei, maardit is stuk meer werk en het heegt een beetje troep.
Aluminiumfolie werkt prim voor stamines, en mijn kleine mortiertjes, omdat het stevig is, snel gebeurt en dus geen troep geeft. Een aanrader dus :lol:

En de lonte doe ik aan de zijkant die, ik boor gewoon een gaatje van 2 mm aan de zijkant, net 1 mm boven de onderste eindstop. Hier gaat geen druk bij verloren, het lonte past er net strak in en het werkt prima.
Hoe wou je het anders doen ?

Nog vragen ? post ze of desnoods PM me.

Groetjes, yellow :wink:

ps. Ik krijg een weegschal van 0 tot 60 gram, 0.01 gram nauwkeurig voor mijhn verjaardag ( 1 april ) , en een electrische draadloze deurbel ! Yes !
Link to comment

Hier zijn de vragen, ik dacht dat ik ze hier had gezet maar toch niet :? kheb ze bij de hulzen rollen topic verwijderd:

Toch nog een vraagje aan yellowcard, ik zag dat je een mini-starmine had gemaakt, ook met zelfgemaakte huls... Hoe maak jij de eindstoppen ervan ? En je deed ook het lontje aan de zijkant erin, zorgt dat er niet voor dat de druk iets minder word?

@Yellowcard:

Ik dacht ook al aan een eindstop van aan de binnenkant kartonnetje, daarop wat lijm en wc-papier... dan weer lijm en zon kartonnetje. Kan dat ook ? Lijkt me wel genoeg voor een mini-starmine, anders probeer ik ook gewoon geramt alu-folie :lol:
Over de lont, ik probeer wel met en passer er doorheen te prikken ofzo. Boren zal voor mij moeilijk gaan, en ik ben benieuwd wat je allemaal gaat doen na je verjaardag :lol:

Link to comment

Wat ik ga doen na me verjaardag ? wil je niet weten :twisted: ! Hij komt trouwens woensdag ( aanstaanda ) al aan, morgen dus !
Met een passer gaat niet lukken, als je geen boormachine hebt probeer het dan met een priem.
Ik doe bovenop de starmine altijd een stevige pro WC papier, en als eindstoppen voor knallers WC-lijm.
Ik ben nu bezig met een echte harde knaller. Ik heb nog geen flash, dus ik heb wat uit een beramuda-driehoek gehaald. Meer hierover in de ''knaller'' topic.

Link to comment

Ik ben ook benieuwd, ik heb er een flinke prop wc-papier in gedaan dus de druk word wel groot denk ik :lol:
Achja, dit is nog maar mijn 4e huls. Als je de eerste 3 zag dan lachte je eigen kapot :lol: Dit is voor mij al een hele verbetering en hij is erg stevig!

Wanneer spreek je eigenlijk van een Starmine ? Dus niet meer mini...

Link to comment
Ja klopt. Het leuke van starmines, die je zelf maakt, vind ik ook dat je ze zo groot kunt maken als je zelf wilt.  

ps. Ik ben nu echt veel bezig met mijn voorbereidingen voor zaterdag  :lol:


Okej, noem ik ze ook voortaan starmine dan :lol: Het principe van 4 kogels in rotje heb ik ook al gemaakt... die was wel aardig gelukt, niet gefilmd. Ze kwamen denk ik 5 meter omhoog.
Link to comment
Dat heb ik nooit gedaan, met rotjes, ik ben gelijk aand e slag gegaan met eigen hulzen enzo, wat ik nu nog steeds doe.


Tja , dat was het eerste wat ik gemaakt heb... via de gamekeeper site, gewoon precies gevolgt wat daar staat. Het werkt :lol: :lol: Maar nu voortaan alles met eigen hulzen.
Link to comment
  • 2 months later...

Als je die starmines maakt van te voren,
hoelang kun je ze dan bewaren, want net als met commercieel vuurwerk (uit de winkel/nederland), gaat na verloop van tijd de kwaliteit achteruit. Net als cola die je open laat staan.

Mvg,

Romeró

Link to comment

Zolang er geen hygroscopische stoffen in zitten (NaNO3 etc..) en je hulzen ed goed zijn is het jaren te bewaren.

Maar hoe wil je ooit een stuk vuurwerk langer dan een week bewaren? :(
(Ik zou de drang om het af te steken niet kunnen weerstaan!)

Reply op Yellow hieronder:
Nou, ik heb nog wel wat over van afgelopen jaar hoor, en het is toch écht al meer dan een week geleden dat het O&N was, maar laat dat maar een uitzondering zijn. :D

Link to comment

×
×
  • Create New...