Jump to content
PyroForum.nl

Het maken van nozzle's


Recommended Posts

En waarom reageren jullie zo onbeleefd? Ik heb hier wel al wat rondgeneusd hoor maar heb het nog nooit echt klaar en helder uitgelegd gezien zoals hierboven.
Er bestaan plekken hier waar het zo duidelijk uitgelegd is dat zowat de vuurpijl kant en klaar uit je beeldscherm rold,
Staat er hier op het forum ergens zeer duidelijk, stap voor stap, en zonder begrippen die ik misschien niet ken uitgelegd hoe je die bentonieten nozzle dan moet maken?
Maar er woekerd hier een soort van brij van posts met steeds dezelfde vragen die er voor zorgen dat niemand deze posts nog weet te vinden.
Maar het is dat ik een filmpje had gezien op youtube van een kerel die er een speciale 'mould' voor gebruikte, om er een kegelvormige holte in te krijgen. Ik dacht dat jullie dat ook deden en dat dat noodzakelijk was, en wist niet hoe jullie dat deden. Maar dat is dus niet nodig.
Niet direct, met de spindle die je bedoeld is het wel wat sneller en cosistenter dan voorzichtig een gaatje boren voor de venturi/core in je nozzle/sas. Edited by High Density
Link to comment
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Maar het is dat ik een filmpje had gezien op youtube van een kerel die er een speciale 'mould' voor gebruikte, om er een kegelvormige holte in te krijgen. Ik dacht dat jullie dat ook deden en dat dat noodzakelijk was, en wist niet hoe jullie dat deden. Maar dat is dus niet nodig.

Een tool gebruiken, zoals deze meneer op youtube is aan te raden als je serieuzer bezig bent, en consistente raketjes wil maken.
d.w.z dat als je alle productiestappen gelijk houd, je raketten redelijk gelijkwaardig zijn.
Best belangerijk als je payloads wil liften.

Maar iedereen hier is begonnen met wat slapgemalen bentoniet en een boortje, en dat werkt ook prima.
Link to comment

Ik had tot vorig jaar september ook altijd lopen worstelen met allerlei methodes.
Klei, Cement, Snel cement, Brix, Hout, Bento toen het nog vochtig was.
Echter bij mijn voorstelpost heeft iemand gezegd gebruik bento!

Dus.........ik ben ontzettend eigenwijs( zeg maar ik heb het uitgevonden en verbeterd) maar ik ben hier mee aan de slag gegaan.

Inmiddels ben ik van kleine kartonnen kokertjes naar pijlen gegaan met een id van 22mm. Allemaal van bentoniet pluggen voorzien.
Ik heb nog nooit zo'n supergoed resultaat gehad met pijlen als afgelopen jaar. Dus mensen BENTONIET is het!
Het is zoals boven beschreven zeer simpel te behandelen. En het is bij elke creabea hobby winkel te koop!
Of je neemt gewoon een zak met kattegrid. Dit kost geen drol!

Ik ben altijd op zoek naar snellere productie mogelijkheden voor wat dan ook.
Bento is de snelste en meest betrouwbare methode. Kijk bij het topic Tools voor het nog eenvoudiger maken van nozzles.

Edited by Rocketier
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb zelf nog nooit bentoniet gebruikt als nozzle, maar wel zaagsel gemengd met houtlijm. Het gat van de nozzle kun je vrijhouden met behulp van een metalen staafje en daaromheen vul je de ruimte met zaagsel en houdlijm. Laat het drogen en het is keihard en het metalen staafje kun je er zo uit halen.

Een andere methode was een metalen ringetje gevestigd aan een eindstop die gelijmd werd aan de buis van de raket. Deze was toen te klein om het gehele gat te bedekken, dus brandde het aan de zijkant door, waardoor de raket druk verloor. Dit gebeurde bij de raket van de foto in de attachment.

Ik heb ook raketmotoren laten vrezen uit aluminium. De eerste had een te kleine nozzle, waardoor de druk en in dit geval dus ook temperatuur zo hoog werd dat het aluminium smolt en eraf druppelde ( > 933 K :) ). De tweede heb ik nog nooit getest eigenlijk, maar had een mooie venturi nozzle van aluminium en een grote capaciteit (ging ongeveer 0,5 kg Rocket Candy in).

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...