Jump to content
PyroForum.nl

Het maken van nozzle's


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb een paar tests met gipsen nozzles gedaan.
Het resultaat is zoals ik wel verwachte: gips verliest zijn water in de molecuulformule boven de 180° (zie wikipedia: klik).
Toen ik de hulzen terug vond zag ik dat de nozzle opening veel vergroot was. Daardoor verloor het raketje veel van zijn kracht.

Conclusie: Gipsen Nozzle's werken wel, maar niet zo goed als bentoniet of klei.

edit: Sorry mijn fout, het was al laat. ;)

Link to comment

Je kunt borging van een nozzle verkrijgen door er voor te zorgen dat er geen bentoniet in de eerste +/- 4 millimeter van je huls zit . De huls aan de kant van de nozzle is dus eerst een stukje leeg . als de bentoniet er zo is ingeperst dat de huls ietsje is uitgezet dan gaat het lege deel van de huls fungeren als borging omdat dit deel niet is uitgezet .

Link to comment

Uitscheuren van kartonnen hulzen, hmmm, heb ik ook nare ervaringen mee. Daarom gebruik ik voor Vuurpijl motoren altijd pvc, kun je zo hard rammen als je wilt. Daardoor ook erg betrouwbaar.
Ik zal eens een keer proberen om wat te rammen in een kartonnen huls met zo'n schijfje, zou mooi zijn als het echt zou werken. Ik ga voor 1 cm lang dan denk ik.
Thanks voor de tip ;) .

Link to comment
Ik zal eens een keer proberen om wat te rammen in een kartonnen huls met zo'n schijfje, zou mooi zijn als het echt zou werken. Ik ga voor 1 cm lang dan denk ik.

Ik denk dat dit ook met pvc buisjes gaat lukken, meschien zelfs beter dan met karton.
Ik ga dat eens proberen als ik terug met raketjes bezig ben en PVC buisjes met bijhorende rammer gevonden heb.
Link to comment
  • 6 months later...

Weet iemand welke kattenbakkorrels ik moet kopen?

Ik heb nu wel kattenbakkorrels maar als ik ze ga rammen kan ik het er zelf nog uitdrukken met lichte kracht...


En als ik dus de brandstof erin doe en ga rammen dan komt de brandstof ook heel dicht opelkaar te zitten, maakt dat iets uit?

Ik wil dingen graag zeker weten,ik wil weten waar ik mee bezig ben als ik iets ga maken dus vraag ik het hiet maar even na.

Bedankt danny db ik ga morgen bij de aldi kijken!

Edited by cojonesm
Link to comment

Kattenkorrels met bentoniet... eerst fijn malen , en daarna te gebruiken.
In pvc behuizing even de binnenwand insnijden met een mesje maakt dat de eindstop beter blijft zitten.
Conisch boren in een flinke laag bentoniet o.i.d is vij makkelijk . eerst de juiste diameter inboren , en daar na met een klein boortje met draaiende beweging een consiche vorm geven aan je nozzle.. Ikzelf zou dat voor kleine vuurpijlen nooit doen. Maar dat terzijde .

M.V.G. Jason

Link to comment

De kattebakkorrels een beetje vochtig persen maakt je nozzles steviger en vaster. Ik gebruik hier vaak aceton of wasbenzine voor. Gewoon een heel klein beetje toevoegen tot het homogeen iets donderder gekleurt is.

Wat is trouwens het nut van het conisch uitboren van je nozzles?

Link to comment

Conisch nozzle heeft als resultaat dat de sas ongehindert het vuurwerkstuk kan verlaten .. Dus bij wijze van spreken niet hoeft te wachten om door de smalle uitgang geperst te kunnen worden.
De vorm van de uitspuit straal veranderd ook.
Bij fonteinen met effect erin, heeft dit pas echt voordeel, stel met kleine stars als die dan zonder conische nozzle ontbrand worden zouden ze in de behuizing tegen de nek van de eindstop al kunnen verbranden in plaats van eerst uitgestoten te worden.

M.V.G. Jason

Link to comment
Ik heb de witte (Ik denk dat dit ook de bedoeling is).


Volgens mij gebruiken de meeste members de grijze variant. Deze bestaat ook echt uit 100% bentoniet (staat op de verpakking). Wat er in de witte variant zit weet ik niet; ik ken hem wel en hij werkt ook gewoon. Het maakt dus eigenlijk weinig uit of je de witte of grijze variant hebt.

Gr.
IM
Link to comment
  • 1 month later...

Heeft iemand hier ooit eraan gedacht om z'n nozzle's van Chamotte te maken?
Het is een soort van klei dat volgens een bepaalde Poolse leverancier (K, voor degenen die weten waar ik het over heb) samen met waterglas binnen 24 uur hard en vuurvast wordt. Lijkt me de ideale stof om nozzle's van te maken in de goede vorm zonder meteen rockettools te gebruiken.

Link to comment

chamotte
Vele soorten klei zijn geschikt natuurlijk, maar mijn ervaring met die vuurvaste is dat het heel zwaar is .chamotte als zodanig ken ik niet.
Ik heb oranje kattebak korrels, maar gewoon bentoniet bij de keramiek winkel of tuincentra kan ook.

Vraag is dus of chamotte ook relatief zwaar is of niet.

Edited by Jason
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...