Jump to content
PyroForum.nl

Het maken van nozzle's


Recommended Posts

Houtdraaibank is niet noodzakelijk om houten eindstoppen te maken, je kunt veel verschillende maten stokken kopen. Ik heb voor 16mm pvs buizen, stokken die er net NIET in pas zegmaar. Met veel geweld krijg je ze er toch in, zo heb je in 3 minuten een eindstop. Ik doe er meestal wel een spijkertje doorheen:)

Link to comment
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

de kleikorrels uit rotjes zijn heel geschikt, als je ze even nat maakt (dat het nét kneedbaar is) en dat erin ramt, met een aantal echt stevige klappen, en je het laat drogen, heb je een perfetto nozzle

bij mij zijn deze nog nooit gebroken/verbrand

ik ram vaak trouwens gewoon de mix erin, en dan boor ik later een nozzle/core, geen gedoe met rocket tools voor mij.

gr.
Stijn

Link to comment
  • 1 month later...

Ik ben beniewt hoe die eindstoppen en nozzle's van beton worden, waarschijnlijk wel lekker stevig en verbranden natuurlijk niet, maar ze worden gigantisch zwaar.
Ik ik ben ook van plan nu, na al die vuurpijlen, eens een wat grotere te maken. Ik zat je denken aan een ID van de huls van 18 mm, een een lengte van ongeveer 10 cm. Hoe groot moet min nozzle worden ? gewoon 1/4, dus 4.5 mm ? Of is er een limiet ? Wat is jullie aanrader ?
De lading van de motor word trouwens KNO3-suiker, wat dus niet erg explosief is, dus een kleine nozzle moet kunnen.
Wat ik jullie aanrader ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • 6 months later...

Heeft iemand wel eens gips-watergedragen (behang-) lijm geprobeerd? Ik wil dit binnenkort eens gaan proberen, maar ik vrees dat het niet sterk genoeg is. (O, ja. Ik gebruik dan trouwens een papieren huls, waardoor de lijm de nozzle muurvast aan de huls plakt.)

Link to comment

Hmm.. het probleem met lijm is dat het bij die temperaturen vaak loslaat. Ik gebruik nu gewoon betoniet voor eindstoppen en nozzles, dit hoef je alleen te rammen, dan zit het muurvast in je motor, en het verbrandt niet.

Als je geen betoniet hebt, dan kun je gewone grijze kattenbakkorrels vermalen. Maar niet de lichtgele korrels! dat is samengeperst zaagsel, en verbrandt juist erg makkelijk.

gr,
Stijn.

Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb nu een bak met rode klei (stopklei). Als je dit met een plantenspuit een heel klein beetje vochtig maakt en dan ramt, is het echt ongelofelijk sterk. Als je eraan kunt komen is het zeker een aanrader, en dan vooral voor de nozzle, want het brand en verpulvert totaal niet.

Gips + lijm werkte inderdaad niet, zelfs niet toen het onder een 3 tons pers geperst was. De nozzle brand uit en bij een iets hogere druk scheurt het. Vier van de vijf raketjes (8mm ID, 2mm nozzle, bp lading) hadden een CATO en de vijfde was nou ook niet echt geweldig (landde als een soort fontijn na 3 seconden).

Link to comment

Mooi dat die rode klei zo goed werkt Miech!
Maar als je nog kattengrind probeert zul je daaraan écht verslaafd raken hoor. :P
Alleen rammen en het zit muur en muur vast. Brandt niet uit. (zie je als je je raketten terugvindt) En scheurt al helemaal niet.

Hoe dik maak jij je nozzle's? Ik meestal +- 10mm.

Link to comment

ik heb het idee gekregen om nozzles te gieten van porselijn. kan je gewoon bij de hobby winkel krijgen.

Door de gietmal om zijn lengte as te laten draaien op hoge toeren krijg je een parabolische vorm,
eerst wel even een plastic rietje in het hart stoppen en die er later weer uit frummelen, of kan ik deze laten zitten onder het motto:"verbrand wel weer".
heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over?

bvb tnks,

Link to comment

Mis ik iets of is porcelijn een vloeistof. Het zal wel aan mij liggen, volgens mij is dat niet de beste manier om een nozzle te maken. Bentoniet is nog altijd favoriet bij mij, kattegrind dus. En waarom al die moeite doen met porcelijn, het is duurder ingewikkelder en weet ik wat wel niet.

Link to comment

nee je mist niets, maar porselijn kan je in poedervorm kopen, net als gips. en wij hebben bedacht dat de parabolische vorm die ideale vorm is om druk op te bouwen. het is tevens bestand tegen extreem hoge temperaturen en niet zo zwaar. het is ook maar een idee :P

Link to comment
nee je mist niets, maar porselijn kan je in poedervorm kopen, net als gips. en wij hebben bedacht dat de parabolische vorm die ideale vorm is om druk op te bouwen. het is tevens bestand tegen extreem hoge temperaturen en niet zo zwaar. het is ook maar een idee :P


Ja het je zou het altijd kunnen proberen. Het is volgens mij wel vrij veel werk om dan een fatsoenlijke eindstop te maken terwijl je met bentoniet gewoon binnen een paar sec. een eindstop hebt geramd.
Link to comment

Ja dat is leuk, maar dan zit je eindstop / nozzel stijf tegen je brandstof aan, dit kost je een hoop extra brandstof die onverbrand de nozzel verlaat.

Ik zal een tekening van mijn principe bijvoegen, ik hoop dat jullie hem goed kunnen zien / lezen.
Zo niet laat het maar weten dan probeer ik het wel op een andere manier te tonen.

Link to comment

Het idee is erg leuk, alleen denk ik dat die bij een raketje van 10 gram BP stuwstof niet heel veel meer kracht zal leveren. Misschien als je (later) aan HPR gaat en 2kg BP gebruikt voor één raket dat je dit dan zou kunnen/moeten gebruiken en dan nog verder optimaliseren enzo, maar voor de kleine variant zal het niet schrikwekkend veel beter worden. :P (lange zin...)

Jurrrrr

Link to comment

Mag ik iets natuurkundigs opmerken aan jou opmerking.

Dat over die onverbrande brandstof die je naar buiten stuwt doet er niet toe, het gaat op massa, het gaat er om dat je een massa uit je raket gooit. De verbranding doet er alleen toe bij het opstijgen, boven een meter of 5 heeft die pluim van gas namelijk geen reactie meer op de grond, net als met een helikopter.

Verder hoe was je van plan om dat zo netjes allemaal er in te maken. Chapeau voor het idee en ik zou zeer zeker het resultaat willen zien.

En bij mij was het gewoon goed leesbaar.

Link to comment

"Dat over die onverbrande brandstof die je naar buiten stuwt doet er niet toe"

Natuurlijk wel, je wil toch dat de brandstof IN de raket verbrand inplaats van daar buiten?
Hoe meer brandstof er verbrand, hoe groter de gaswolk die wil onstaan, hoe groter de snelheid waarmee alles naar bijten word geperst.

De totaal uitgestoten masa blijft echter gelijk, er gaan niet zomaar atomen verloren, alleen de snelheid waarmee dit alles gebeud is vele malen hoger. Alles wat je in gasvorm omzet, zet namelijk een paar honderd keer uit. Neem bijvoorbeeld water, 1 liter water geeft 1000 liter stoom. een factor 1000 dus in dit geval (basic natuurkunde.)

Maar goed, hoe ik dat er netjes in wil krijgen?

In de huls gieten met aan bijde kanten een parabolische stop van siliconen en een pen van 1/4 ID
om de uitstroom opening open te houden

Je kan de binnenwand van de huls eerst "beschadigen"waardoor de nozzel zelf borgend word als het porselijn in de groeven loopt.

En zo heb ik nog wel meer ideeen, maar ik ga nu afwassen.

Spreek jullie allemaal later wel weer.

Sorry voor de edit. :P

mvg, RATMANS

Link to comment

Dit is inderdaad een mooi ontwerp maar,
ten eerste hoe werk je met dit porselein? (heb hier geen ervaring mee)
ten tweede die uitgestoten brandstof is eigenlijk alleeen maar brandstof verspilling die je gewoon kan aanvullen door je pijl gewoon wat langer te maken. (tenzij je natuurlijk niet graag 1 gram sas verliest als het al zoveel is)

Link to comment

Dank je wel voor het compliment, ik was er zelf ook trots op.

Hoe dat presies gaat weet ik ook nog niet, het is aleen nog maar een idee, uitproberen dus maar. Ik heb dit ook gepost omdat het maar een idee is en ik graag julie mening wil horen.

Ik denk inderdaad ook dat het voor kleine raketjes geen groot verschil maakt, maar als we over 1kg brandstof gaan praten denk ik zeker wel dat dit grote verschillen gaat maken. En dan heben we het niet over 1 gram brandstof die verloren gaat, wat ook erg veel is trouwens als het om 5 gram BP gaat in kleine raketjes, is namelijk al 20%.

Link to comment

Volgens mij kun je ook de nozzle conisch uitboren. Op die manier dat het 'gaatje' bij het bp de juiste ID heeft voor een nozzle, en daarna (in een conische vorm) verbreedt. Bij enorm grote pijlen zorgt dit volgens sommige bronnen voor meer stabiliteit, maar ik heb het nog nooit toegepast en/of getest. Ik denk dat een rocket tool ook wel handig zal zijn dan.

(...)
Hoe dik maak jij je nozzle's? Ik meestal +- 10mm.

Ik maak ze zo dik als de ID van de vuurpijl. Dat werd aanbevolen mij de eerste tutorial voor bp pijlen, en dat ben ik sinds dien blijven doen.
Link to comment

Volgens mij kun je ook de nozzle conisch uitboren. Op die manier dat het 'gaatje' bij het bp de juiste ID heeft voor een nozzle, en daarna (in een conische vorm) verbreedt.

Fijn dat je meedenkt Miech,

Ik heb het er op m'n werek over gehad, en de parabool aan de brandstof zijde zou best eens overbodig kunnen zijn. Dit is een redelijk lastige vorm om te maken en een conisch gedeelte doet het waarschijnlijk net zo goed. Dat betekend NIET dat het maken van een "verbrandingskamer" een overbodige luxe is.

Daarom wil ik inhaken op jou idee, dat van dat conisch uitboren. Hier zijn zogenaamde verzink / souverein boren voor in de handel. Te verkrijgen in 30, 45 en 60 graden. Mijn keuze gaat uit naar 60. Zo krijg je alsnog een vloeiend "pad" voor de gassen richting de "uitlaat", en hou je ook nog een redelijke verbrandings ruimte over. Ook kan je de verbrandingsruimte vergroten door de nozzle niet helemaal tegen de brandstof aan te drukken.

De parabool aan de uitlaat zijde bied wel grote voordelen. Deze werkt als omgekeerde parachute,
waardoor het uitzetten van de uitlaatgassen de raket helpt voortstuwen.

Als ik een keer zin heb en tijd, zal ik er wat wiskundige formules op loslaten, ivm brandpunten, lengte breedte verhoudingen boormaten enz.

Dit levert het volgende op:

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...