Jump to content
PyroForum.nl

Vakantieplannen,


Hanzzz

Recommended Posts

Ik begin met te zeggen dat ik weet dat sommige van jullie geen "grote vakantie" meer hebben maar voor degene die het wel hebben is het de perfecte gelegenheid om uit te gaan, bij te komen, op vakantie te gaan, en feesten!!!

Maar nu even iets belangerijkers :)

Pyrothechniek, Hobbychemie, Explosieven Ect.

Ik dacht mischien leuk voor ons forum om een topic te maken waarin we ons vakantielijstje onder elkaar zetten en kijken wat we af krijgen.

Ik zal zelf het goede voorbeeld moeten geven dus:

-Een spiritusbrander,
-Een explosieve emulsie maken,
-Een apperaat dat zelf explosieve emulsie's maakt met zo min mogelijk menselijke hulp (blender en verwarmingselement).
-Een Backpack-Flamethrower,
-Synthese van guanidine nitrate (ammoniumnitraat silicagel en ureum),
-Ergens ureum aan zien te komen :) (5Kg mestzakken kan ik nergens meer vinden),
-Synthese van nitroguanidine met behulp van guanidine nitrate en zwavelzuur en dan proberen het zwavelzuur te hergebruiken,
-Waterdichte zwavel/suiker/vaseline/KNO3 lonten maken (aquariumtube 30ct. per meter)
-Proberen karbiet aan te komen voor een schappelijke prijs,
-Silica gel maken met behuld van NaOH wit-zand een alcoholbrander en een soepblik.
-Jood maken uit zeeplanten met behulp van (zoutzuur, waterstofperoxide en zeewieras.)

Dit was wel zo'n beetje waar ik op kon komen op het moment. Ik ben benieuwd of ik alles afkrijg, ik ga het in iedergeval proberen

Ik hoop dat jullie je plannen posten en dan zien we aan het einde van de vakantie wel...

Groetjes,
Hanzzz

Edited by Prophet
Schrijf KNO3 aub, geen kno3.
Link to comment
1 plan voor mij deze hele vakantie: M'n rijbewijs halen. :)
Veel meer ambities heb ik niet, dit gaat zwaar genoeg worden denk ik zo.

Lol T! Hoe heb je het in hemelsnaam zo lang zonder gered? Ik heb het ondertussen al bijna 3 jaar en ik kan het niet meer missen. :)

Wat ik nog van plan ben deze zomer is hoofdzakelijk het praktische gedeelte van deze hobby terug in gang te krijgen. De eerste stap (hobbyplaats herinrichten) is ondertussen begonnen. Dat zal wat makkelijker werken dan wanneer mijn spullen/stoffen verspreid staan op verschillende plaatsten zoals nu. ;) Na dit zal ik wel zien wat er allemaal nog van komt, beetje aanpassen aan de beschikbare tijd.
Link to comment

Voor mij zal het beginnen met een vakantie job te vinden en uit te werken.

Op vlak van pyro zou ik graag deze dingen doen:
-Mijn 2de cilinder shell van ongeveer 4" (9,5 cm) afwerken en ze dan alletwee afsteken.
-Mijn 3" buizen een eindstop geven.
-Een of meerdere 3" shells maken met mijn aangekochte titanium sponge (moet nog ontvangen worden). ook nog stars en dergelijk maken.
-Wat pulverone maken om dit alles mogelijk te maken.
-Misschien nog een synthese van een kleine hoeveelheid van NG.
Dat is het zowat voor mij denk ik hopelijk heb ik te tijd om dit allemaal te voltrekken want ik had ook nog gepland een houten pc case te maken en dat is ook een hoop werk. :s
Aan iedereen een goeie vakantie toegewenst en aan allen die werken prettige verlofdagen en dergelijke toegewenst.

Link to comment

Ik ga ook op vakantie met men vrienden, slap ouwehoeren, vrouwelijk schoon, drank ach wat wil je nog meer? :)
Verder moet ik veel werken.

qua pyro en chemie:

-Lab uitbreiden.
-PETN synthese, en die opbrengst op spectaculaire wijze aan zijn einde helpen.
-Shelletje maken als ik nog tijd over heb.
-repair aan mijn kogelmolen
-diverse syntheses (esters, nitroverbindingen, reductie van die verbindingen enz.)
-chloraatcel opknappen evt. nieuwe bouwen.

Link to comment

Tja, veel vakantie zit er niet in dit jaar voor mij. Heb enorm veel kosten aan het huis (renovatie/onderhoud) en het vakantiegeld is daardoor eigenlijk al verdampt. Meestal plannen we elk jaar wel een huisje van Landal of zo, om gezellig met de kids een week of twee door te brengen, maar dit jaar worden het dagjes uit. Moet kunnen voor een keer.

Qua vuurwerk; Business as usual eigenlijk. De nodige meetings en projectjes dienen zich aan en ik kan er de leukste tussenuit pikken. Zaterdag as naar Geel, waar een bevriende Belgische importeur weer een leuke show probeert neer te zetten (met o.a. 1400 mixed calibre bommen in de finale). Dit jaar help ik niet mee, maar kom ik gezellig kijken. Ook wel eens leuk om het vuurwerk van publieksafstand te ervaren :) Dan 20 juli een streaming experiment waarbij we "De waal in Vlammen" (Nijmegen) via 4 live-cams proberen te registreren. Ik sta dan met mijn cam aan een van de kade-zijdes.

Tja, meer algemeen zal ik de komende maanden veel shows bezoeken, misschien een keertje helpen en/of mede-liefhebbers treffen. Daarnaast hard doorwerken aan de nieuwe dvd-box van het Museum en op de achtergrond werken aan projecten voor diverse gerelateerde sites.

Geen experimenten dus van mijn zijde, want dat is ook niet echt mijn ding. Maar ik zie wel uit naar de projectjes die zich bij jullie ontvouwen. Ik sta regelmatig versteld bij het zien van de filmpjes die jullie delen. Vooral de whistle-mix rockets, al dan niet met payload, vind ik geweldig om te zien.

Iedereen bij deze alvast een fijne vakantie gewenst!

Cameo

Edited by Cameo
Link to comment

20 juli in Nijmegen, hmm ik denk dat ik dan ook maar eens de trein die kant op pak, het zou mooi zijn als ik daar even kan kijken naar vuurwerk:).

@prophet, Ik denk ga denk ik de synthese van nitrobenzeen (die is 2 keer mislukt, veel dinitrobenzeen, 2e keer wel een leukere opbrengst) even perfectioneren. Of anders para-nitrofenol uit chloorbenzeen, deze nitreren naar 1-chloor-4-nitrobenzeen en dan vervolgens met NaOH en HCl omzetten in p-nitrofenol. Of is het ook mogelijk om met specifieke temperatuur controle p-nitrofenol te maken uit salicylzuur? Meestal geeft deze reactie meteen di- en tri-nitrofenol. Die laatste blijft ook een leuk stofje btw. Het probleem van die laatste methode zal zijn om de verschillende isomeren te scheiden, zelfs als er enkel mono-nitrofenol ontstaat zal een mengsel uit para- en ortho-isomeren ontstaan. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de nitratie van chloorbenzeen iets specifieker is, en dat vooral de para-positie gesubstitueerd zal worden.

Weet iemand nog een leuke synthese met 1,4-dinitrobenzeen ik heb nog 5 gram van dit spul liggen.

Reduceren gaat perfect met Fe en HCl. Diazoteren is ook nog mogelijk, ik heb nog 20g NaNO2 staan. Ik zit me te verdiepen in de chemie van aromatische azo-verbindingen ik zou graag eens een paar gram van dat soort verbindingen synthetiseren.:) Ik heb nu een magneetroerder met verwarming in bestelling dus dat wordt veel makkelijker organische syntheses doen. Esters zij ook altijd nog erg leuk, vooral die die erg lekker ruiken. Ik ben nog opzoek naar isopropanol, dan daar isopropylacetaat van maken en omzetten in acetylaceton waarmee weer erg leuke metaalcomplexen te maken zijn.

@00h: Nee ik ga niet naar Renesse, ik ga naar het (hopelijk) zonnige zuid-limburg, Valkenburg, veel kroegen en vrouwtjes:P.

Ik wens iedereen trouwens ook een hele prettige en zwoele vakantie toe!

Edited by pyrobass
Link to comment

Jeej, de eerste stap is al klaar. ;) Nieuw tafelblad geplaatst en nieuwe kast voor de spullen in elkaar gezet. Nu alleen nog alles verhuizen en dan kan ik beginnen, bijna toch. Maandag begin ik met 4 weken vakantiewerk. Mja, geld is er nu eenmaal nodig voor deze hobby (en voor nog vele andere dingen).

@Pyrobass: Leuke proefjes, ben je wel ff zoet mee. :)
Halogenen zijn deactiverend en daarmee para/ortho-richters. Als we van de relatieve reactiviteit van de posities van chloorbenzeen t.o.v. benzeen uitgaan ga je een mengsel krijgen (in optimale omstandigheden) van ongeveer 67% para-nitrofenol, 32% ortho-nitrofenol en <1% meta-nitrofenol.
Voor reducties van nitroverbindingen maak ik gebruik van een aluminium amalgam, werkt perfect.

@Cameo: Leuk dat je morgen in Geel zit, ik zit er dan ook. :) Ik ga eerst met de familie eten en we waren niet van plan te blijven, maar misschien blijven we toch, of kom ik terug om de show te zien.

Link to comment

Ik weet het ook maar pas hoor. :)

Original vuurwerkshow Geelse Kanaalfeesten
Locatie: Aquaski, Kemeldijk in Geel (Winkelomheide)
Aanvang:
20.00u Party Open Air
22.00u Consumenten vuurwerkshow
23.00u Spektakel vuurwerkshow


Oja, een meeting met danny_db deze vakantie moet ook nog wel lukken. Wil wel eens wat van zijn werk in real life zien nu ik er achter ben gekomen dat we niet zo heel ver van mekaar wonen. :)
Link to comment

ik heb over 1 week bouwvak 4 weken lang. Misschien kan ik wel naar België komen. :) Lijkt me wel gezellig. Alleen een beetje jammer van die grens. Als ik met een kofferbak of rugtas vol met shells en devices zit en ze zien het ga ik wss direct door naar Guantanamo Bay :)

Link to comment

Ik woon tussen jou en danny in *hint* :) haha . Maar op zich valt het mee met de controles hoor Weirdo, zelfs rond O&N valt het zelfs wel mee als je maar de juiste routes weet ;).

Nog 2 weken herkansingen maken en dan heb ik ook vakantie, dan eerst wat nieuwe spullen inslaan. Heb er nu al zin in :).

Link to comment
  • 2 weeks later...

Spiritusbrander

Mijn eerste plan is af,



De brander bestaat uit een potje dat ik op de markt heb gekocht voor €0,10 een aluminiumbuisje dat ik rond het huis vond en een lontje van oudjaar (2008) dat een beetje is uitgerekt zodat het meer vocht opneemt.



De brander werd even op zijn kop gehouden zodat de spiritus in het kopje van de lont komt waarna het werd aangestoken met een storm-aansteker.



De brander word simpel uitgemaakt door een leeg blikje van een waxinelichtje erop te plaatsen.



De fles spiritus waarop de brander brandt, de stormaansteker, het lege waxineblik en natuurlijk de brander.

Nou ik hoop dat jullie iets hebben aan dit kleine project van mij. Ik zal heel graag al jullie vragen willen beantwoorden maar voor die tijd komt heb ik ook een vraag voor jullie :) .

Weten jullie welke temperatuur deze brander kan halen want ik wil hem namelijk gebruiken om natriumhydroxide te laten smelten (280 celcius).

Hanzzz,

P.S. Net voor nieuwjaar zijn er enkele discussie's geweest over een stormaansteker voor 10 euro incl. verzendkosten van een of andere site. Mijn stormaansteker heb ik gewoon van een sigarenzaak waar ik ooit naar binnen ben gelopen vandaan. Ze hadden 15 veschillende soorten van enorme aanstekers zo groot als een pistool tot een heel klein ding dat je achter je duim kunt verstoppen. De mijne kostte €3,50 en de prijzen kwamen maximaal tot €20,-.

Edited by Hanzzz
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...