Jump to content
PyroForum.nl

Mijn eerste buskruit


Predjee

Recommended Posts

Tuurlijk zijn fouten menselijk, maar dit was wel een erg grote fout, ook al lijkt het een kleintje. Als je dit mengseltje in een buis had proberen te rammen of een huls, maakt geen reet uit. En je ging er vanuit dat het bp was, dus daarmee kan je lekker wild omgaan..En het was afgegaan....
KCLO3/S/C kan naar mijn weten zeeeer snel branden en jou zeeer zwaar verwonden. Daarom mijn reactie :)

Link to comment
  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu heb ik alleen nog één vraagje.

Chloor reageert met zwavel. In KCLO3 zit ook Chloor.
Nu reageert dat KCLO3 met S.

Maar waarom de CL zit toch vast aan K, aangezien het een verbinding is. Want H2 reageert ook niet meer met vuur als het een verbinding heeft met O2!!!

Mvg,

Romeró

Link to comment

Niet dubbel posten ajb, gebruik de edit knop.

En het had echt geen KClO3 kunnen zijn, dan was het met het drukken alleen al af gegaan. En KClO3 reageert zo heftig met zwavel, dat je geen ontbranding maar een ontploffing had gehad.

Nu heb ik alleen nog één vraagje.

Chloor reageert met zwavel. In KCLO3 zit ook Chloor.
Nu reageert dat KCLO3 met S.

Maar waarom de CL zit toch vast aan K, aangezien het een verbinding is. Want H2 reageert ook niet meer met vuur als het een verbinding heeft met O2!!!

Mvg,


Wat je nu aanhaalt, is de halve anorganische chemie! Dit heeft met redox-reacties, bindingslengtes van atomen, verschillende krachten die werken op atomen en moleculen, bindingskracht tussen atomen, en heel veel meer dingen.

Kort gezegt komt het er op neer, dat de kracht die heerst tussen de H en de O (van H2O), zo enorm sterkt is, dat deze niet gaan loslaten. Er komt, zoals ik al zei, heeeel veeeel meer bij kijken, maar neem dit nu maar even aan als aannemelijke verklaring. Anders wordt het voor zowel mij als jou (en 9 op de 10 mensen op dit forum) veeel te lastig...

@NG hierboven
Jah, en HClO3 is onstabiel, toch?
Link to comment
En het had echt geen KClO3 kunnen zijn, dan was het met het drukken alleen al af gegaan. En KClO3 reageert zo heftig met zwavel, dat je geen ontbranding maar een ontploffing had gehad.


Dat was wel te verw8en natuurlijk, maar bp was zeker niet afgegaan, dus het moet haast wel KCLO3 zijn, btw, misschien brandde het niet snel omdat het zo hard geperst was.
Link to comment
  • 5 months later...
Nou vandaag eindelijk zover.

houtskool
zwavel

saltpeter


Ff een vraagje tussen door wat is eigenlijk zwavel.
En is dat spul van een lucifer zwavel...?
Salpeter...
Wat is dat ?

GreetZz Toyd
Voor dit soort vragen bestaat er een zoekfunctie en Google! Leer deze gebruiken in je warning periode. T.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nou, met mijn nieuwe ballmill natuurlijk meteen aan de gang gegaan. Ik had nog EXACT 15,00 gram hennep houtskool, dus dat met 10g zwavel even 2 uur in ballmill geweest. Met een volle pot KNO3 ernaast. (200g of zo)

Dan 75g KNO3 bij het S/C mengsel gedaan, en 's avonds in de schuur gezet. (21:00)
Volgende ochtend 9:00, (ik ben een ochtendmens. :) ) de bus eraf gehaald, en toen ik hem openmaakte zag ik 100g prachtig mealpowder! :D

Meteen 25 gram (met wat dextrine erbij) natgemaakt en door een rooster gedrukt. Dat laten drogen op de verwarming, en hier het resultaat van 1 gram:
1g_pulverone.wmv

Daarmee kun je wel stars en kleine shells afschieten lijkt me. :angry:

gr,
Stijn

Link to comment
  • 7 months later...

Hallo

Ik heb vandaag zwavelloos buskruit gemaakt (nou ja eerder meal powder, ik heb het niet samengeperst).
Het brande iets anders als normaal meal powder wel net zo snel, heeft iemand hier nog meer ervaring met
zwavelloos buskruit?
En is zwavelloos buskruit net zo goed te gebruiken voor fonteinen enz? :P

Link to comment

Het enige waar ik zwavelloos buskruit eventueel voor zou gebruiken is het primen van stars die in een chloraathoudende burstcharge komen te liggen. Voor de rest weet ik niet echt wat je er voor speciaals mee zou kunnen doen.

In een fontijn of flare zou je het misschien kunnen gebruiken als je meerdere gekleurde composities wilt gebruiken, waarvan de ene zwavel en de andere chloraat bevat. Het laagje zwavelloze buskruit dient dan als scheiding tussen deze composities.

Overigens is gewoon zwavelhoudend buskuit naar mijn idee krachtiger en ontsteekt het veel makkelijker. Ik zie niet echt een reden waarom ik het zou maken, afgezien van bovengenoemde toepassingen.

Link to comment

Ik gebruikte ook veel zwavel-loos voordat ik eraan kon komen. Ik gebruikte het vooral als stijglading voor vuurpijlen zonder payload en dat is redelijk te doen. Het voordeel van kno3/c mix is dat het wel sneller brand als normaal meal en daardoor is een core eigelijk niet nodig is. Voor de rest kun je er eigelijk vrij weinig mee.
Owja ik gebruikte het ook wel eens om de bbq mee aan te maken, het stinkt namelijk helemaal niet als het verbrand.

Dit is een pijl van mij met een motor van kno3/c mix:
http://pyroforum.nl/index.php?act=Attach&type=post&id=950

-B.

Link to comment

Ik heb er wel eens uitstootladingen mee gemaakt maar eigenlijk zonder enig succes.
Daarom stap ik over op zwavelhoudende bp, dit heeft veel meer gasuitstoot dus beter te gebruiken als uitstootladingen en fonteinen, daar komt ook bij dat je met zwavelhoudende bp veel betere kleurcomposities kunt maken.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mooi, best lang in de kogelmolen. :P

Redelijk snel ja, in ieder geval beter als mijn BP

Probeer eens een andere soort C, zullen de resultaten dramatisch verhogen, dan heb je waarschijnlijk echt snelle BP als je het weer 18 uur ballmilled.

Link to comment

Je zou eens zelf houtskool moeten maken. Bevoorbeeld eiken,wilg of natuurlijk balsa. Naar mijn mening is balsa het beste, maar het kost nogal wat en is erg licht van gewicht. :P

Je kan het makkelijk maken door bevoorbeeld een leeg verfblik met een gat in het deksel(middenin) te vullen met stukjes/reepjes(?) hout. echt helemaal propvol, dat een halfuurtje in het vuur zetten, paar uurtjes laten afkoelen en dan openmaken. Resultaat : Prachtige staafjes houtkool die je makkelijk met de hamer en/of blender kunt verpoederen. Je krijgt hierdoor veel sneller Mp als dat je gewoon BBQ kolen gebruikt :)

Link to comment

Wat het probleem is met BBQ houtskool, is dat men een lange brandduur wil kunnen garanderen. Daarom maakt men deze houtskool van relatief harde houtsoorten die minder snel branden (zoals berken, eiken ed.). De meest ideale houtsoort voor retesnelle meal blijft wat mij betreft die van de paulonia boom. Deze kunnen ook groeien in het Nederlandse klimaat, maar dan zul je 5 jaar moeten wachten voor je aan de slag kunt. Importeren is ook een optie, maar dan zit je waarschijnlijk meteen met een ton. Zelf gebruik ik de goedkoopste BBQ houtskool die het slechtste getest was op brandduur die ik maar kon vinden, en dat is wel redelijk zacht. Voor Nederland blijft wilgen houtskool toch het meest rendabel.

Nog enige informatie betreffende houtskool:
http://www.musketeer....charcoal.html
http://www.creagan.n..._tests.html(zie onderaan de pagina)

@Keesthemad: Meest rendabel hè :P

Link to comment

Naar mijn weten is hennep of balsa nog steeds de beste houtsoort om BP van te maken, nou kan ik slecht aan balsa komen dus dan blijft er hennep over. Hmmm.. Daar heb ik wel wat stammetjes van liggen, (verrekte mannen). Goed, ik heb vanmiddag wat hennep houtskool gemaakt, en dat ligt nu in de mill voor de komende 3 dagen tot we airfloat hebben.

Daarna gaat er zwavel in de mill voor 1 dag en kaliumnitraat voor 1 dag. En dan gaat het geheel nog zo'n 24 uur in de mill met 2EL water per ons. En dan hebben wij kickass buskruit...

Link to comment
Guest meatyke

Beste mensen, de afgelopen 2 dagen stond er Meal in de kogelmolen.
Hier een beetje ervan. Met glazen knikkers gemilled, 28 uur, BBQ houtskool, enz.


IMG_0005.AVI

Ik vind het wel geslaagd Meal hoor! :P

Greetz

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...