Jump to content
PyroForum.nl

Mijn eerste buskruit


Predjee

Recommended Posts

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oke , vandaag even geprobeerd om buskruit te maken met Houtskool voor kunstenaars.

Na wat experimenten ben ik tot de conclusie gekomen dat deze vorm van houtskool niet supergoed werkt voor buskruit. Of het niet puur is , of gewoon een ongeschikte houtsoort weet ik niet.

De brandsnelheid was laag, en er bleef veel zwart residu achter. Verhoudingen waren goed, en de gebruikte methode leverde bij vorige batches wel goed kruit op.

Filmpje volgt nog :lol:

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Mocht je het in je bankschroef persen, moet het dan nat of droog?
En nog een vraag, hoe haal je het uit je koker, want bij mij werd het zo hard dat ik het er met een hamer en een schroevendraaier het er probeerde uit te tikken :oops: , maar toen werd het een fontijn, oftewel het ontbrande :oops:

romeró

Link to comment

Het liefste vochtig met Water/Spiritus (1:1).

En hoe je 't uit de koker krijgt, daar had ik in 't begin ook problemen mee, maar na een keer goed nadenken heb ik m'n PVC buisje (daar pers ik in) in de lengte doorgezaagt (aan 1 zijde).
Dus als ik klaar ben met het persen van m'n buskruit trek ik ff aan het buisje (in de breedte) zodat de buis iets groter wordt dan de puck.
Dan valt hij er vanzelf onderuit.

Een beetje onduidelijk, maar het is moeilijk uit te leggen.. :wink:
Kevin

P.S.: Wat doet Buskruit bij Chem Algemeen ?! :?

Link to comment

Ik weet het ook niet meer hoor, maar ik wilde het er uit tikken met een schroeven draaier en een groote hamer, en toen kwam er zo'n vlam uit net als zo'n brander uit het scheikunde lokaal.

Maar je moet het dus nat maken, en in een pvc buis persen die aan de zijkant open is.

Dan ga ik dat de volgende keer doen. :!:

Link to comment

Ik had een nordic walking pole door gezaagd dan heb je een opening voor de rest is hij dicht, toen het gewone verhaaltje met persen met de bankschroef, en toen kreeg ik er niets meer uit. Ik ben gaan slaan/tikken met mijn hamer en schroevendraaier en toen ontbrande het.

metalen
bankchroef huls+inhoud metalen stang
||
||_______________ ______________
||......................... ||||||||||||||||||||
||......................... ||||||||||||||||||||
||_______________ ______________
||
||

romeró

Link to comment
Ik had een nordic walking pole door gezaagd...


Het enige wat ik me kan bedenken is dat je met je metalen schroevendraaier in je metalen buis hebt staan rammen en vonken geslagen. Maar dat moeten er wel veel geweest zijn IMO.

Je hebt niet toevallig KClO3 ipv KNO3 gebruikt?

Gr33tZ
Link to comment

Maar als het begont te branden was het geen superieure kwaliteit BP volgens mij. Superieure BP in een buis die aan de bovenkant open is en aan de onterkant dicht knalt bijna met een "poef-achtig" geluid. In ieder geval niet een vlam van een bunsenbrander. Dus ik denk toch echt dat je KClO3 hebt gebruikt, of ik zie hier iets over het hoofd.

Link to comment
Ik denk dan toch dat ik dan KCLO3 heb gebruikt,


Jezus, weet je wel wat er allemaal had kunnen gebeuren :x :x :x
KCLO3 ipv KNO3, en dat met zwavel. Deze fout had je echt duur kunnen komen te staan en daarmee onze hobby ook!!! :evil:
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...