Jump to content
PyroForum.nl

Vraag ivm de douane


SPIDER

Recommended Posts

Ik heb al een tijdje in gedachte voor me enkele boeken aan te schaffen ivm met energetische stoffen.
Nu heb ik er enkele gevonden via het net maar ik vraag me af hoe de douane hierop zou reageren ?
Normaal gezien zou dit geen enkel probleem mogen opleveren aangezien dit wetenschappelijke boeken zijn.
Maar heb toch nog wat twijfels...

Hoe denken jullie hierover ?

Link to comment

Geen zorgen over maken, gewoon bestellen. :)

Zolang die boeken geen verboden literatuur zijn (wat ze dus niet zijn) moet je je helemaal geen zorgen maken.
Zelfs al zou het zo zijn moet je eerst nog de pech hebben dat de douane net jou pakje controleert en dan nog herinnert dat het verboden is.

Link to comment

@Prophet : Wat is er dan precies verboden literature ?

Dat ze het pakje eruit kiezen mag je wel redelijk zeker zijn.
Eens over een bepaald bedrag controleren ze meestal wel.(importkosten aanrekenen)
En ik heb redelijk wat ervaring met verzending uit de USA en heb meestal de tegenslag dat ze men pakjes wel controleren.

Edited by SPIDER
Link to comment

Pakketjes worden niet zo vaak gecontroleerd. Ik heb die verkoper van *een Poolse webwinkel* ook wel eens gevraagd of hij eens problemen heeft gehad met het verzenden van pakketten chemicaliën. Van de honderden pakketten die hij verstuurd had heeft hij nooit wat gehoord over douane onderschepping. Daarnaast hebben ook programma's als ondercover in Nederland aangetoond dat zo'n beetje alles van verboden medicijnen tot wapens zo de grens over te knallen is. De pakkans is sioso nihil. Is dit voor de VS iets strenger?

Verder is het bezit van deze boeken niet verboden. Ook bij Nederlanse webwinkels als bol.com zijn boeken met een minimaal wetenschappelijk gehalte, met titels als 'Practical LSD Manufacture' en de welbekende 'Uncle fester, home workshop explosives' gewoon verkrijgbaar. Wetenschapperlijke boeken over energetica zijn daarom naar mijn idee voor douane niet veel interessanter dan andere boeken. 'Verboden literatuur' moet je volgens mij zoeken in de sfeer van regimes en dictators, zoals de duivelsverzen van Salman Rushdie.

Link to comment

Ok, zou je best wel willen geloven , maar 1 van men andere interesses is het verzamelen van messen.
Ik laat er regelmatig uit de US verzenden meestal onder detailed description: " camping tool"
En meer dan de helft van men pakketten worden gecontroleerd. Ook is er hier in België een dienst genoemd "DSV"
die zommaar uw pakket overnemen voor het dan voor u in te klaren bij de douane tegen betaling natuurlijk.
Dit is een ongevraagde dienst, maar ik weet niet wat er tegen te beginnen is.


Bij dat gedeelte van die duivelsverzen van Salman Rushdie ben je me kwijt , dit is onbekend voor me :)

Link to comment

De duivelsverzen heeft lange tijd, net zoals "Mein Kampf" van Hitler, op de lijst van verboden literatuur gestaan vanwege de inhoud. Die word als kwetsend en gevaarlijk aangeduid door onze overheden.

Even over importheffingen; in België woonachtig heb je inderdaad veel meer kans op controle dan in Nederland. Geen idee waarom, maar ik heb voorbeelden te over uit de praktijk die dit bevestigen. In Nederland wordt slechts steekproefsgewijs een pakketje geopend (misschien 1 op de 100 pakketjes die aan bepaalde criteria voldoen). In België vermoed ik sterk dat de controle eerder regel dan uitzondering is.

Cameo

Link to comment
Ok, zou je best wel willen geloven , maar 1 van men andere interesses is het verzamelen van messen.
Ik laat er regelmatig uit de US verzenden meestal onder detailed description: " camping tool"
En meer dan de helft van men pakketten worden gecontroleerd. Ook is er hier in België een dienst genoemd "DSV"
die zommaar uw pakket overnemen voor het dan voor u in te klaren bij de douane tegen betaling natuurlijk.
Dit is een ongevraagde dienst, maar ik weet niet wat er tegen te beginnen is.


Ik werk in de Express branche, het beste wat je kan doen is een factuur erbij laten doen met een totale waarde lager dan 25$, dan word het niet interessant gevonden door de douane :) en hoeft het ook niet ingeklaart te worden (in NL dan tenminste).
Ook kun je het laten versturen met de gewone post met de omschrijving "gift" dan heb je helemaal geen gezeur..
Sorry voor de OT invoerrechten onduikingstips :)

Btw, heb je mischien ook een Emerson Super CQC7 toevallig? Dat wordt mijn volgende ;)
Link to comment
In België vermoed ik sterk dat de controle eerder regel dan uitzondering is.

Ik heb zelf al redelijk wat pakketjes uit het buitenland laten komen. Ook messen (waaronder knipmessen). Geen enkel pakketje is ooit onderschept geweest, niet eens gecontroleerd bij mijn weten. Zelfs al stond de beschrijving van de inhoud op het pakket. En dit waren niet allemaal pakketjes van €20 hoor.

In ieder geval, volgens mij moet je je echt niet teveel zorgen maken over zulke dingen. Tenzij je echt grote bestellingen laat komen of hoogst illegale spullen. Boeken gaan echt geen probleem zijn hoor. :)
Link to comment

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik wil al een tijdje een "echte boeken" collectie opbouwen vooral chemisch gericht.
Nu heb ik wel nog wat aan te merken op Leander: Het is ook niet zo raar dat de verkoper uit Polen nog geen problemen heeft gehad.
Polen valt binnen de EU en dat deze verkoper nog geen problemen gehad heeft, heeft denk ik te maken met het feit dat de grenzen binnen de EU openstaan.

Link to comment

Ik snap dat er qua regelgeving inderdaad een groot verschil is tussen post uit de VS en oost Europa. En ja, uit de VS worden vaak goedkope spullen geimporteert, wat eigenlijk heel stout is. Maar per saldo denk ik dat er uit oost Europa veel meer rommel de grens over komt. De surinamers maken er iig al een aantal jaar goed gebruik van.

Is het verder niet een idee om een drukker op te zoeken die zulke boeken vanuit digitaal formaat voor een mooi prijsje afdrukt en bind? Er zijn echt honderden van dit soort bedrijfjes te vinden. Naar mijn idee kun je daar belachelijk veel geld mee besparen. Ik heb hier bijvoorbeeld 'Energetic Materials Particle Processing and Characterization' door Ulrich Teipel uit 2005, wat als boek nu nog >250 dollar kost, zo in PDF formaat. Voor die prijs kan ik dat boek wel 10x printen. Ik weet alleen niet in hoeverre men bij drukkerijen moeilijk doet over copyright. Voor wat oudere boeken als PATR of Urbanski zal dat in ieder geval geen probleem zijn. Ik ga je in ieder geval wel uitlachen als je dit gaat aanschaffen. :)

Link to comment

Sorry guys... even over De Duivelsverzen van Salman Rushdie.
Dit is een prachtig boek en heeft in Nederland echt nooit van ze lang zal ze leven op een of andere verboden lijst gestaan, en ik eet mijn hoed, mijn natriumazide en bariumnitraat op als dat in belgie wel het geval is geweest. http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Duivelsverzen
Om het in een adem te noemen met Mein Kampf en ook nog eens vanwege de inhoud is mij een werkelijk te zot :) dus vandaar deze totaal (idd of topic, non pyro whatsoever) reactie.

Link to comment

Leander, Ik begrijp wat je bedoeld het is inderdaad geen goedkope zaak voor deze boeken te verkrijgen.
Wat jij voorstelde had ik ook al overwogen, maar niet van elk interessant boek heb ik de pdf en een boek is toch altijd handiger/steviger.
En soms vind je op Ebay nog wel interessante exemplaren.
Voor kleine pdf's kan ik zelf inbinden. Maar ik wil dus men boeken collectie uitbreiden.

Link to comment

Dat copyright probleem daar kan je denk ik ook wel redelijk makkelijk omheen komen door je pdfje te converteren naar een populair e-book formaat en vervolgens ergens bij de eigenschappen een watermerk van een of andere e-book store te zetten. Op deze manier gelooft de drukker vast wel dat je al betaald hebt voor de inhoud en hoef je alleen zijn kosten te betalen.

Link to comment
Sorry guys... even over De Duivelsverzen van Salman Rushdie.
Dit is een prachtig boek en heeft in Nederland echt nooit van ze lang zal ze leven op een of andere verboden lijst gestaan, en ik eet mijn hoed, mijn natriumazide en bariumnitraat op als dat in belgie wel het geval is geweest. http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Duivelsverzen
Om het in een adem te noemen met Mein Kampf en ook nog eens vanwege de inhoud is mij een werkelijk te zot :) dus vandaar deze totaal (idd of topic, non pyro whatsoever) reactie.


Ha, touche. Maar zo bedoelde ik dat natuurlijk ook niet. De vergelijking was enkel om aan te duiden om welke redenen een boek op een verboden literatuurlijst kan komen te staan. Beide documenten zijn natuurlijk totaal verschillend van inhoud en doel. In Nederland is "De Duivelsverzen" inderdaad nooit verboden, maar wel omstreden geweest. Je kanttekening is heel terecht, pdfbg. Tsja, ik vind beide boeken persoonlijk geen cent waard, maar dat is weer een heel andere discussie.

Cameo
Link to comment

Even een soort ontopic en dan nog even off :)

Wanneer ik het een en ander aan chems bestel via de e-mail (msn) ben ik eigenlijk ook wel een beetje huiverig dat er een of andere bot alle e-mails doorsnuffelt op zoek naar 'enge' dingen zoals bijvoorbeeld NaN3. Dat je dan toch ergens op een lijst komt te staan zeg maar. Hier hoorde ik een paar jaar gelden nog wel over: http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHELON. Niet dat het mij weerhoudt hoor maar helemaal 100% zeker dat dit niet gebeurt ben ik ook weer niet.

Voor de laatse keer De Duivelsverzen. Er staat helemaal niets verkeerds of opruiend in dat boek. Wel worden er hypocriete imams worden op de hak genomen en als hypocriete imams ergens niet tegen kunnen dan is het wel op de hak genomen worden. Het enige omstreden aan het boek was misschien dat een enkeling vond dat het toch maar uit de handel genomen moest worden als Iran er zo'n problemen mee had (maar dan wel met nadruk op 'een enkeling').

Link to comment

Ik ben er ook wel van overtuigd dat veel mails/bestelling op webshops/... gescreend en opgeslagen worden. Zeker als het met chemicaliën te maken heeft. Ik ben er echter ook wel van overtuigd dat dit voor de hobbyist niks uitmaakt. Zolang je niet met zeer grote hoeveelheden of met chemicaliën die op bepaalde lijsten staan bezig bent moet je je geen zorgen maken. Tenzij je natuurlijk aangeeft dat je een terroristische aanslag plant of een drugslab aan het bouwen bent. :)

PS: Als jullie verder willen discussiëren over bepaalde boeken etc. Gelieve hiervoor dan een ander topic aan te maken.

Link to comment
... PS: Als jullie verder willen discussiëren over bepaalde boeken etc. Gelieve hiervoor dan een ander topic aan te maken. ...

Nee hoor, niet nodig. Zoals gezegd was het slechts een voorbeeld. Ik had geen idee dat ik op iemands tenen stond en dat was ook niet de bedoeling.
Beide boeken interesseren mij totaal niet, laat staan dat ik er inhoudelijk over wil discussiëren. Even goeie vrienden verder, pdfbq :)

Nog wel even een ontopic tip voor wie in het buitenland spullen/boeken bestelt; blijf onder de drempel voor het betalen van invoerrechten. Hierbij zijn alleen de kosten van het product relevant en niet de handling/verzendkosten. Meer info op http://financieel.infonu.nl/belasting/2807...ten-en-btw.html Als de waarde onder de drempel blijft is het sowieso minder interessant om een zending te checken.

Groet,
Cameo Edited by Cameo
Link to comment

Om even verder te bouwen over dat van echelon:
Ik heb 2 weken terug het programma peerblock geïnstalleerd (aanrader) en ik ben toch wel even geschrokken hoeveel diensten je in de gaten houden.
een logje van een paar minuten van een gewone dag:

En dit gaat zo maar verder. De laatste zijn bij het aanmelden bij pyroforum. (WAAG - maatschappij voor oude en nieuwe media).
Bij het aanleggen van bittorrent controleren meerdere diensten mijn enige open poort waarmee ik download, deze worden telkens geblockt.
Privacy op internet? Ik dacht het niet.
Ik raadt iedere gebruiker van dit forum aan dit te installeren...

Link to comment
Guest Goner

Ik vraag me dan eigenlijk af hoe ver ze gaan, niet alles is "normaal" (zonder Deep Packet Inspection) te controleren. Toch blijft het schrikbarend...

Link to comment
Ik heb 2 weken terug het programma peerblock geïnstalleerd


Ook een Computer Totaal lezer? Daar stond pas ook een hele rits aan programma in om nog iets van je privacy terug te krijgen.
Bijvoorbeeld track me not, dat stuurt allemaal valse gegevens naar google zodat niemand zal weten wat jij daadwerkelijk hebt gegoogeld.

Misschien een beetje heel erg offtopic maar zijn er hier nog piratenpartijstemmers?
Link to comment
  • Root Admin
Om even verder te bouwen over dat van echelon:
Ik heb 2 weken terug het programma peerblock geïnstalleerd (aanrader) en ik ben toch wel even geschrokken hoeveel diensten je in de gaten houden.
een logje van een paar minuten van een gewone dag:

En dit gaat zo maar verder. De laatste zijn bij het aanmelden bij pyroforum. (WAAG - maatschappij voor oude en nieuwe media).
Bij het aanleggen van bittorrent controleren meerdere diensten mijn enige open poort waarmee ik download, deze worden telkens geblockt.
Privacy op internet? Ik dacht het niet.
Ik raadt iedere gebruiker van dit forum aan dit te installeren...

PyroForum.nl staat bij WAAG gehost dus dat kan kloppen dat je daar contact mee hebt bij aanmelden.

Hoezo kom je tot de conclusie dat WAAG je in de gaten houdt? Ik neem aan dat het gewoon normaal ip-pakket verkeer is.
Link to comment

Peerblock blokkeert alles die overeenkomt met een lijst die wekelijks geüpdatet wordt, waag staat daar dus blijkbaar bij.
Wat je zegt klopt wss dan wel maar veel dingen van die lijst zijn toch verdacht.
Het is wel bekend dat peerblock tot onnodige paranoia lijdt...

Link to comment
Het is wel bekend dat peerblock tot onnodige paranoia lijdt...


Doesn't matter, ik ben wat dat betreft al een stuk paranoiaer (is dit correct) meer paranoïde dan de gemiddelde burger.
Heeft iemand hier de Zeitgeist films gezien? Mede daardoor ben ik anders gaan denken. Edited by Prophet
Zo staat het beter. ;)
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...