Jump to content
PyroForum.nl

Ball mill


richard3332

Recommended Posts

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heb je verder nog aanpassingen moeten maken?

Nee eigenlijk niet. Belangrijkst is natuurlijk het verwijderen van het verwarmingselement. Anders heb je een echte droogtrommel-ballmill :P

Even de plus en de min die naar het element toe lopen af tapen om kortsluiting te voorkomen (lijkt me logisch).

Verder is het gewoon heel simpel :)



EDIT door Charcoal: Graag geen externe uploads maar direct op de server uploaden bij 'bestanden toevoegen' in de uitgebreide editor. C

Ballmill in werking:

Bedankt voor de aanpassing :blush:

Edited by MbTTs
Link to comment

Vanmorgen lekker bezig geweest met het maken van onderdelen voor mijn kogelmolen ^_^

Even een kapje gedraaid van POM, en wat moertjes en een stuk draadeind opgescharreld.

Lontje bedankt voor de trommel :D

Hij gaat aangedreven worden door een DC motor uit een oud lasapparaat, waar ik nog een geschikte voeding voor moet zoeken.

Op 12V draait hij <60 rpm, voor een trommeltje van 135 mm bij lange na niet genoeg.

De kracht wordt door een rotax-koppeling overgebracht op de trommel. Geen last van slippen, en trillingsdempend.

Aan de andere kant van de trommel wil ik de as in een kogellager laten lopen.

Link to comment
Ben benieuwd wanneer je productie gaat draaien,het begin is er.

Had het niet zo gedaan als jij nu doet,maar gaat vast goed komen.

Succes en graag gedaan. ;)

Ik heb vandaag een pot Berken-houtskool gemaakt, ik ga morgen maar eens 100 gram meal millen ^_^

Eerst 75-15-10, en als dat naar volle tevredenheid werkt wil ik 60-30-10 proberen voor wat vuurpijlen.

Als voeding heb ik nu een 24Volt/1,5 Ampère trafo.

Tot de helft gevuld met knikkers + 100 gram KNO3 trekt hij ongeveer 0,6 Ampère. Ik ga nog een zekering tussen de trafo en de motor zetten om overbelasting te voorkomen.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hallo heren,tijdje geleden weer.

Ik heb een vraag,en daarmee vraag ik ook eigenlijk naar hoe jullie het doen,

Hoe gevaarlijk is het nou om een kogelmolen te laten draaien met kno3/c/s/ (black powder) en dan wel droog.??

Ik vind vochtig maar niets,en alles gescheiden is ook niet alles.

Ik heb hier het form door gespit en andere form's maar kan hier niets over vinden,hoe onveilig of veilig het is.

Edited by nismo
Link to comment

Het zal vast niet geheel ongevaarlijk zijn, maar je moet je meer zorgen maken over waar je je mill nog meer voor gebruikt, geen metalen erin millen ect, of foute media, noem maar iets.

Niet het laatste resje Titanium van je mouw schudden boven je open trommel.

Verder is het geen overbodige luxe om je mill ergens veilig neer te zetten, waar mocht er wat gebeuren, je relatief weinig schade veroorzaakt.

Link to comment

Bedankt voor je antwoord High,maar waar het mij om gaat is,ik weet dat het niet heel gevoelig is, en dat je er veel mee kan doen voor dat er iets verkeert mee gaat.

Maar stel alles is goed, je gebruikt een apparaten mill voor Black powder,je hebt lood media's,enz enz

Hoe gevoelig is Black powder nou in een mill. Heeft hier iemand wel eens een mill gehad die uit elkaar klapten met alleen Black powder.? die zeker wist dat er geen metaal resten in zaten.

Nu zal je wel denken wat is die gast toch aan het zeiken over zijn Black powder en zijn mill,maar ik wil het risico zo klein mogelijk houden,(en ja ik weet dan moet ik niets doen)maar toch !!!!

Link to comment

Heeft hier iemand wel eens een mill gehad die uit elkaar klapten met alleen Black powder.?

Ik kom hier al sinds 2005 en heb er nooit van gehoord hier, op andere forums hoor je wel eens verhalen maar dat is hoogst waarschijnlijk iets van doen met verkeerde keuzes rondom ontwerp, uitvoering, en na-behandeling.

Nu zal je wel denken wat is die gast toch aan het zeiken over zijn Black powder en zijn mill,maar ik wil het risico zo klein mogelijk houden,(en ja ik weet dan moet ik niets doen)maar toch !!!!

Ik denk dat mits je mill/trommel/media/chems degelijk zijn, Je meer risico loopt in alle stappen die je onderneemd nadat je de stroom eraf gehaald hebt, van het bouwproces tot het afsteken van je device.

Link to comment

met kno3/c/s/ (black powder)

Gewone meal naar ik aan neem,black powder is net even wat anders gemaakt. (even na lezen.)

Verder ben ik het met HD eens nog nooit wat vreemds meegemaakt met millen.

Mits je milt met deugdelijk spul.

apparaten mill

Deze snap ik even niet.

Ik mill gewoon in mijn schuur,met rvs trommel en keramische of loden of bronzen media.

Na het millen laat ik de boel even 30 minuten staan,klemmen eraf leeg-schudden boven zeef klaar is kees.

Het ligt zoals HD ook al zei helemaal aan jezelf hoe je met dingen omgaat.

Interesseert het je niet zo allemaal,dan krijg je ongelukken.

Denk je na bij wat je doet en heb je je spulletjes voor elkaar dan word de kans dat er wat gebeurt wel heel erg klein.

Je kan iets zo veilig maken als jezelf wilt,laat je ruimte toe voor niet weten wat je doet word het risico ook groter.

Dus zorg ervoor dat je de boel op orde hebt. ;)

Link to comment

Ik heb 4 verschillend trommels die ik kan inspannen in de mill,vandaag (apparte mill) zonder n type foutje.

En het feit dat ik het vraag,zegt al genoeg over je zin,(Interesseert het je niet zo allemaal,dan krijg je ongelukken.)

Anders had ik het er gewoon in gegooid en aan zetten.En ik weet het allemaal wel maar hoor graag een bevestiging.zekerheid voor alles.

Ik zoek liever een week langer naar een antwoord dan dat ik iets te snel doe.Maar als ik het antwoord niet kan vinden vraag ik het,daar zijn form's toch voor.Maar bedankt voor je antwoord en mening.

Edited by nismo
Link to comment

Interesseert het je niet zo allemaal,dan krijg je ongelukken.

Dit is bedoeld in algemene zin.

Vragen is altijd goed.

.En ik weet het allemaal wel maar hoor graag een bevestiging.zekerheid voor alles.

Weet wel dat er niks zeker is in het leven. (Dat we doodgaan,das zeker.)

De allerbeste Pyro kan fouten maken,of dat er net iets gebeurt waar geen rekening mee is gehouden.

Maar goed ik wens je succes met het millen.

Zal je vast gaan lukken. ;)

Laat horen hoe het gegaan is oke. ^_^

Link to comment
  • 9 months later...

Hallo allemaal, ik ben begonnen om een nieuwe kogel molen te bouwen maar nu loop ik tegen een probleem aan: ik heb mijn motor uit een broodbak machine gehaald en ik ben er voor zover achter dat de motor in combinatie met een condensator aangesloten moet worden.. Maar aangezien ik nergens op Internet iets kan vinden en zelf weinig verstand heb van dit soort electronica krijg ik de boel niet aan de praat. Wie o wie helpt mij uit de brand :(? Op een of andere manier krijg ik mijn foto's niet in mijn post gezet.. hier een link naar mijn foto's: '?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>

Edited by ThaDawg
Link to comment

Ten eerste moet je je afvragen of een 100 watt motor wel zwaar genoeg is om een ballmill aan te drijven.

Verder lijkt het op een 3 fase motor waarbij de volgende aansluiting geldt:

Wit -> Aarde

Rood -> Fase

Zwart-> Condensator -> Wit

Wissel zwart en rood om om de draairichting te veranderen.

Is de condensator die je hierbij hebt de juiste voor deze motor? 4µF lijkt mij aan de lage kant, maar kan alsnog werken.

Aangezien je een driefase motor laat draaien op netstroom, kun je op deze 100 watt nog eens extra vermogenverlies verwachten.

De volgende berkening laat zien:

Gegevens Motor vermogen 100 W Voeding 230 V Net frequentie 50 Hz Resultaten Condensator 7 µF Werkingspanning van condensator voor
230V netspanning
400VAC Werkelijk vermogen op 1 fase ipv 3 70 W

Dit schema is afkomstig uit deze link.

Een goed tip voor een ballmill motor is bijvoorbeeld een motor uit een wasmachine, deze zijn veel krachtiger.

Heel veel succes met het bouwen van je ballmill!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...