Jump to content
PyroForum.nl

.pyroB.


.pyroB.

Recommended Posts

Goedenavond, ik ben '.pyroB.'.

Ik heb een aantal jaren geleden vuurwerk ontdekt. Nu zit ik op verschillende sites als Vuurwerkcrew om
over vuurwerk te praten, maar sinds ongeveer 2 jaar geleden begon ik met zelf maken van vuurwerk.
Aangezien ik nog maar 14 jaar ben (toen 12), heb ik domme dingen gedaan (denk aan rotjes afschieten uit
een pvc buis met whistle-mix uit babypijltjes).
Graag wil ik wel duidelijk maken dat ik een hekel heb aan jongetjes die metalen pijpen vullen met kruit en
dan dichtmeppen en meer van dat soort gevaarlijke 'bommen'.

Tot ik dit forum vorig jaar tegenkwam, heb ik niks met pyro gedaan. Hier heb ik een hele tijd
als gast gelezen, maar nooit geregistreerd omdat ik niet veel info had om toe te voegen, en omdat ik ook
als gast de topics kon bekijken. Reden dat ik me nu wel registreer is dat je toch meer handige mogelijkheden
zoals het downloaden van tutorials e.d. Ik begin niet helemaal vanaf niks, want een paar dingen m.b.t. pyro
heb ik wel gedaan. Een kogelmolen bleek toch wel nodig te zijn. Van een ruitenwissermotor en wat
tandwielen heb ik er 1 gebouwd en die doet het goed.
Het allereerste dat ik maakte was vorig jaar in de zomer, namelijk wat meal. Meal en BP werd toch wel gezien
als veilig dus kun je er goed mee beginnen. Ik had kaliumnitraat gekocht, en bij ons voor staan een paar wilgen
dus kon ik daar houtskool van maken. In plaats van zwavel gebruikte ik suiker en maakte ik meal (16/4/4).
Daarna ging het allemaal geleidelijk aan verder, volgende stap was geloof ik pulverone maken. Toen heb ik
een paar kleine shells (bombettes) gemaakt met die groene crackling-balls als casing. Stars haalde ik altijd uit
Romeinse kaarsen.
En tot nu is dat niet veel veranderd. Nu heb ik ongeveer 30 bombettes afgestoken, een paar mines en wat fonteinen.
Allemaal met stars van romeinse kaarsen en pulverone op basis van suiker.
Begin dit jaar kwamen ook de pijlen erbij, en vandaag heb ik mijn eerste pijlen met payload gemaakt.
Tevens heb ik een electrische onsteking gemaakt om op afstand dingen aan te kunnen steken.

Mijn kennis van chemie is vrijwel niets, dit jaar heb ik voor het eerst scheikunde (zit nu in 3de klas), volgend jaar
heb ik scheikunde er ook bij zitten.
Ik ben ook van plan niets met flash etc. te doen.
Het enige dat ik voorlopig wil is zelf stars maken ipv. dat saaie rood en groen van romeinse kaarsen.
Dextrine, zwavel en misschien aluminiumpoeder wil ik graag hebben, dat vergroot de mogelijkheden enorm.

Ik weet niet of ik nog veel van me laat horen in andere topics, ik blijf gewoon lezen en proberen.
iig. was dit een heel verhaal, als jullie meer willen weten: zeg het maar.

Groet :lol:

Link to comment

Ondanks dat je dan nu 14 jaar bent,kom je althans bij mij over als redelijk verstandig in het gebruik van vuurwerk.
Er is hier voldoende te lezen en te proberen,zolang je je hoofd er maar bij houd.

En natuurlijk al je vingers.
Weet wel dat het gebruiken van de inhoud van commercieel vuurwerk niet het verstandigste is wat je kan doen.
Maar door hier te lezen zul je dit waarschijnlijk nog wel tegen komen.

Suc6 en welkom.
:lol:

Link to comment
Guest Goner

Inderdaad zul je hier vrij weinig mensen op het forum vinden die een voorstander zijn van het gebruik van sassen uit commerciële devices, je weet nooit welke chems er in verwerkt zijn (tenzij je dit uitgebreid test). Dit kan nare gevolgen hebben, denk daarbij bijvoorbeeld aan spontane ontbrandingen en dergelijke.

Nog even voor de duidelijkheid, van suiker kan je geen meal maken. Meal is gewoon de benaming voor een compositie bestaande uit KNO3, koolstof en zwavel(en dan voornamelijk 75-15-10). Misschien kan je in de plaats van Aluminiumpoeder beter Titanium krullen kopen, naar mijn mening kan je daar mooiere resultaten mee boeken.

Maar natuurlijk heet ik je van harte welkom op het forum!

Link to comment

@ hierboven bedankt allebei,
Idd is het niet zo verstandig om uit commercieel vuurwerk stars te slopen, daarom
ben ik ook al een tijdje bezig met zoeken van chemicaliën waarmee je nog redelijk
veilig zelf stars kunt maken. Dan weet je tenminste precies met welke stoffen je bezig bent.

Dat het geen meal meer heet als je suiker gebruikt wist ik niet :D
Dan heet het zeker ook geen pulverone?

Overigens was ik vergeten dat ik laatst ook een 2" mortier en wat hemi's daarvoor heb aangeschaft,
maar tot nu toe nog nooit een 2" shell gemaakt heb.
Dat komt nog :lol:

Link to comment
Guest Goner

Die shell zal ongetwijfeld nog komen! Maar neem de tijd om alles onder de knie te krijgen en start niet overhaast met alles, zoals ik zelf daarentegen wel heb gedaan met de gevolgen van dien...

En nee het is geen pulverone. :lol:
PyroWiki

Link to comment

Welkom en heel veel plezier toegewenst in je toekomstige pyrotijdperk :D .
Toen ik begon met pyro in januari heb ik echt eerst echt bakken gelezen.
Daarna kleine batches stars gemaakt en van die kleine star guns.
Zeg maar die eenschotscakejes :lol: .
En van daaruit mijn eerste shell gemaakt.

Al om al heel veel lezen en kleine testjes doen helpen je echt enorm veel.

Nogmaals welkom en heel veel succes.
Mocht je vragen hebben PM me als mede beginner in de wonderlijke wereld van pyro.

Groet Kauyon

Link to comment

Bedankt,
Als je met starguns gewoon met een buisje een star afvuren bedoeld, dat heb ik ook wel eens gedaan.
Best wel saai, vooral omdat ze zonder dextrine zo snel kapot worden geblazen.

Titanium of aluminium weet ik nog niet, misschien allebei maar titanium is wel een stuk duurder.
Nou is dit een voorsteltopic dus niet bedoeld voor vragen, maar ik keek voorheen vaak op pyroguide.com
om wat composities te bestuderen, maar nu kom ik er niet meer op?? Iemand hetzelfde probleem?

Link to comment
Guest Goner
Ja.

Maar je hoeft ook geen kilo's Ti te hebben, met een zakje van 100 gram kan je al een tijd doen. Tenminste als je op een kleine schaal werkt.

De Titanium voeg je toe aan een compositie die heet genoeg brand (zoals Tiger Tail), hiervoor heb je slechts 1 a 2% van de totale massa nodig.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...