Jump to content
PyroForum.nl

Cameo


Cameo

Recommended Posts

Okee, even voorstellen; Mijn internetnaam is Cameo. Ik beheer enkele websites voor vuurwerkliefhebbers, waaronder het vuurwerkmuseum. Daarnaast ben ik betrokken bij een lobby voor het verbeteren van het imago van vuurwerk in het algemeen. Daarbij willen we meer focus op voorlichting en een strengere handhaving op het gebied van vandalismebestrijding. Een en ander in samenspraak met de bijbehorende instanties en ook de importeurs. (meer hierover op www.vuurwerktraditie.nl)

Mijn insteek in het onderwerp is dus puur aan de consumentenzijde, maar ik ben om diverse redenen altijd erg nieuwsgierig geweest naar de werking en de anatomie van vuurwerk. Eerder volgde ik daartoe topics op chemixtry.be; een site die jullie vast wel kennen. Ik beperk me echter tot de theoretische zijde van het verhaal. En precies dat is de reden dat ik mij hier geregistreerd heb.

Met vriendelijke groet,
Cameo

Link to comment

Welkom

Ben het met je eens dat het echt te gek is met het slopen van spullen en zo. Maandje terug naar Fallas geweest, daar mag 3 weken lang vuurwerk afsteken.....
Maar je hoeft het echt niet in je hoofd te halen om daar een bushokje te slopen!! Dan ben je goed de sjhaak daar.
We waren met een mannetje of 30 aan het stoken daar, tot dat de politie kwam met bivakmutsen op en knuppels! Was gelijk stil.

Link to comment

Dankjewel Warez.

Fallas? Ja, dat staat ook nog op mijn "to-do" lijstje. Bijna al mijn vuurwerkvrienden zijn er inmiddels minimaal een keer geweest. Mij lukte het de afgelopen jaren niet om rond die tijd mezelf vrij te maken daarvoor. Maar het moet een keer lukken. Naast het uitstekende "mainstream-vuurwerk" (de grote cakes, de heerlijke vlinders en traca's) heeft met name het kleinere vuurwerk mijn bijzondere interesse. In Fallas tref je namelijk nog vuurwerkjes aan die in Nederland al lang uit het assortiment zijn genomen. Denk bijvoorbeeld aan Stinger-achtige artikelen, met een whistle-motor en een stevig eindeffect of bijvoorbeeld Tourbillion-achtige artikelen zoals de Rising Moon, die we hier tot 1979 gewoon konden kopen. Verder is er ook een scala aan kleinvuurwerkjes dat ik eigenlijk nog nooit ergens anders heb gezien. Dus ja, naar Fallas moet en zal ik zeker een keer afreizen.

Cameo

Link to comment

Tourbillion is idd een leuk dingetje, soort van klein giranotlaatje. Heb ik me ook zeker mee vermaakt.
Wat ook een groot verschil is daar...... wat hier ook een beetje fout gaat. Daar zie hoofdzakelijk ouders met kinderen vuurwerk afsteken, tussen hekken als afzetting zo dat niemand er last van heeft.
En ook gewoon netjes met aansteek lont en vuurwerk bril. Toe dacht ik echt van: kijk zo kan het dus ook!! Van kleins af aan worden die kinder opgevoed met vuurwerk, en dan gaat het dus ook goed. :lol:

Link to comment

Welkom Cameo!

Als ik aan "slecht omgaan met vuurwerk" denk dan denk ik aan huttersvuur mensen(van youtube, zijn redelijk bekent) en pijpbommen enzo echt gekkenwerk.
Ik kan niet zeggen dat ik nooit iets heb opgeblazen hoor :lol: maar dat is een heel enkel keertje geweest.

Wat is Fallas precies?

Link to comment
Guest Goner

Kies er een uit om een idee te krijgen van wat het is:

Youtube

Voor zover ik heb begrepen is fallas een religieuze viering in Spanje ter gedachtenis aan St. Jacob, met het benodigde pyrotechnische amusement om de boel compleet te maken:

Wikipedia

Link to comment

Wat ik heb vernomen van een vrouw bij ons uit de straat toen:

Fallas is het feest van de timmermannen. De timmerlieden staken dan het over gebleven hout in de fik in maart.
In de loop der jaren zijn ze van dat hout poppen gaan maken (Falla). Die staan dus op elke hoek van de straat. Zo ook bij ons in de straat toen.
Op de 19de steken ze al die poppen in de hens, met een berg vuurwerk er bij. Leuke is dat ze dan bij elke Falla ook een mascleta hebben hangen, soort van uit de hand gelopen 100.000 klapper
Die gaan op de laatste dag bijna allemaal te gelijk aan om 14:00. Lijkt wel oorlog dan in Valencia.

Deze show was er vet.
http://www.youtube.com/watch?v=adcUbP0oerQ

Op film lijkt het niet hard..... maar als je daar staat gaan je vingers van zelf in oren :D

Die salutes die je daar ziet zijn 2.5'' a 100 grams..... en die vlinders (trueno's) heb je van 8 gram tot 56 grams. Zeg maar allemaal Cobra's 6 achter elkaar alleen dan harder :lol:

Edited by Warez
Link to comment

Hehe, ik ben dit jaar nog in Valencia geweest tijdens de Fallas. Spijtig genoeg zijn we juist te vroeg vertrokken en heb ik het vuurwerk niet meer kunnen zien. :lol: De poppen heb ik wel gezien, maar niet brandend. :D

Om toch niet te hard off-topic te gaan.

Welkom Cameo!

Moge dit forum een goede hulp zijn bij jou zoektocht naar de theorie achter consumentenvuurwerk.

Veel plezier op het forum.

Link to comment

Nogmaals dank, heren.

Tsja, Fallas is vooral een uitbundig knalfeest geworden. De dorpen proberen door middel van Mascleta's (knalfeesten) harder te gaan dan de andere dorpen. Daarom zie je in videoverslagen ook vaak een decibelmeter, op vastgestelde afstand. Zo kan er een winnaar worden aangewezen. De grondvesten moeten echt dreunen, dus maakt men gebruik van bijzonder zware vlinders, die snel achter elkaar af gaan. Maar ook het luchtwerk is belangrijk. Meestal bestaat de finale uit een groot aantal stevige fluiters en simultane salutes. Tijdens de avondshows wordt de aandacht verlegd naar het siervuurwerk. De shows kenmerken zich door een veelal grootschalige inzet van simultane bommen in de lucht ("Full Sky", zoals de schieters ook wel zeggen). Het kost ze allemaal klauwen met geld, maar het is zo verweven met de cultuur dat niemand daar om zeurt. Op FPM (www.freakpyromaniacs.com) kun je vrijwel alle informatie over Fallas vinden. De mannen van FPM gaan elk jaar en telkens beleven ze er de mooiste avonturen. Wel is het zo dat de intensiteit en het "wild west" gehalte de laatste jaren flink is teruggedrongen. Dit proces is nog steeds gaande en vind zijn oorsprong in de aanstaande CE normeringen van vuurwerk in Europa.

Als liefhebber van de echte ouderwetse kanonslagen (die nog stevig knalden en snipperden) erger ik mij aan het hedendaagse aanbod in Nederland en probeer daar ook iets aan te doen. Moderne rotjes knallen nauwelijks of slecht. En dat terwijl de wet best een goeie knal toestaat. Er zijn allerlei factoren waardoor de kwaliteit toch achterblijft. De gewenste kostprijs is een argument, maar ook de wens van de importeurs om "op zeker" te spelen. Want als een scheepslading wordt afgekeurd, omdat 1 testknaller iets te hard ging, is de importeur behoorlijk zuur.

Nou, om mijn persoonlijke bio dan maar even compleet te maken, hier nog even mijn favoriete vuurwerkjes op een rij. En aansluitend een filmpje. Daarna weten jullie echt een boel van mij :lol:

Favoriet knalvuurwerk
Onbetwist de Spaanse Trueno No. 4 vlinder. Deze heeft geen eindstop, behalve zijn kartonnen tube/wrap en kent een kwalitatief hoogwaardig soort flash. Echt voor mij DE onbetwist lekkere dreun voor oudjaar. Voor het luchtwerk vind ik de Thundering Heavencakes erg prettig in het gehoor liggen. O ja, en gedurende de oudejaarsdag gaan er altijd diverse rollen of matten (soms klassiekers) doorheen. Een favoriete mat is de klassieke "Thunder Bomb"; veel snippers en een prima tempo.

Favoriet siervuurwerk
Diversen, maar vooral het combineren en timen van cakes vind ik interessant. De Colorfull Parachutes is een favoriet van me, maar dan wel met 4 of 6 cakes tegelijk. Heerlijk al die afdalende parachutes in de lucht. Verder hou ik bijzonder van snelle Z-shape cakes, zoals de Zorro (Original). Voor goede crossettes heb ik ook een zwak, maar dan wel de goed geconstrueerde (dit vind je bijna nergens in het NL consumentenvuurwerk). En natuurlijk de eindeloos stijgende candles, met dikke witte staarten. Genieten :D

Hier is een filmpje met een korte impressie van mijn vuurwerk tijdens een van de vorige jaarwisselingen: http://www.vimeo.com/2846640

Groetjes,
Cameo

Edited by Cameo
Link to comment

Om maar even helemaal of toppic te gaan... Trueno nr. 4 waar jij het over heb. Neem aan dat je die van Ricasa bedoelt? Is een knaller van KCLO4 en MgAl, best een dure compo. Doen het idd best lekker.
Trueno betekend trouwens Donderslag. Nr. 4 heeft te maken bij de vlinders op het plein met het gewicht van de flash, en bij de knallers in de winkel daar, zo als die van Ricasa met de zone waar je het af mag steken, (dat verhaal met die hekken hier boven)
Hoe we ooit bij de naam vlinder zijn gekomen is mij nog steeds een raadsel? Die staart zit er aan zo dat ze niet weg vliegen als er meer naast elkaar afgaan.

Maar idd het vuurwerk hier in NL is best triest vergeleken met de prijs die je er voor betaald. Spanjaarden zijn wel zo slim om 2keer zo lang lont te gebruiken voor hun spul als hier in NL, en dus ook minder ongelukken :lol:

Link to comment

Klopt, ik bedoel de versie van Ricasa. Een goede knaller hoeft van mij niet harder te gaan dan deze. Daarnaast vind ik 'm mooi afgewerkt en is het natuurlijk super dat er geen harde eindstoppen om je oren vliegen. Lange lont vind ik eveneens een sterk punt.

Vlinders danken hun naam in Nederland en België puur aan het uiterlijk. Omdat er een flapje aan zit, lijkt dit bij het wegwerpen op de beweging van een vlinder. Een importeur heeft mij ooit eens uitgelegd dat het flapje een veiligheidsfunctie had bij het ontsteken. Omdat je de knaller zelf niet hoeft vast te houden is de kans op (ernstig) letsel bij een vroegknaller een stuk kleiner. Maar de uitleg die jij geeft, Warez, klinkt ook erg aannemelijk. Goed, het dient dus mogelijk twee doelen. Prima :lol:

Het knalvuurwerk in Nederland hebben we (vuurwerkmuseum) al op diverse manieren geprobeerd te verbeteren, maar de pogingen waren tot dusver vruchteloos. Alle goede bedoelingen ten spijt was het resultaat telkens toch weer een knaller die vooral een kleiwolk maakte. De Extreme Bangs (van B&W) is een voorbeeld van zo'n project. De testknallers die we kregen waren super. Toen kwam de echte productie op gang en hadden de Chinezen toch weer de goedkope inferieure grondstoffen gebruikt. Momenteel loopt er opnieuw een projectje op dit vlak. Een optimistische importeur uit het oosten van het land probeert met onze definities in de hand een goede knaller op de markt te krijgen. Nederlandse knallers mogen dan weliswaar enkel BP als compositie voeren, maar ik hoef jullie niet te vertellen dat dit (mits de compositie zuiver is) in voldoende mate met een goede tube en dito afdichting tot een prima klap kan resulteren. Voorbeelden uit de jaren 70 zijn er te over. Veel (vooral jonge) liefhebbers geloven dit niet, tot we bij een meeting eens wat klassieke Nederlandse knallers met BP afsteken. Okee, onvergelijkbaar met een Trueno No 4, maar een heel ander verhaal dan de actuele stoepophogers, zoals wij de huidige knallers wel eens noemen (ivm de grote hoeveelheid klei in de tube).

Cameo

Link to comment

Cameo welkom.
Persoonlijk heb ik niet zo veel op met consumenten-vuurwerk,vind het veel knapper dat iemand na (eindeloos) expirimenteren zijn doel behaalt.
Daar kan je dan eigenlijk trots op zijn.
Consumenten vuurwerk steek je aan en je kijkt naar wat een ander voor je in elkaar heeft gezet,zonder de achterliggende gedachte hoe het eigenlijk in elkaar steekt.
Maar goed,ik hoop dat je hier nog iets zinnigs van het forum kan halen.
Veel plezier and keep UP the good work. :lol:

Link to comment

Nogmaals dank mannen.

... Persoonlijk heb ik niet zo veel op met consumenten-vuurwerk,vind het veel knapper dat iemand na (eindeloos) expirimenteren zijn doel behaalt.
Daar kan je dan eigenlijk trots op zijn. ...

Tsja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, Lontje. En laten we wel wezen; zonder de creatieve geesten die de nieuwe effecten uitvinden hadden we nu nog steeds enkel rotjes als vuurwerk gekend :D
Respect dus voor de ontwikkelaars van het vuurwerk. De reden dat ik zelf, ondanks de kennis en passie, niet praktiseer is heel simpel; in Nederland is het niet toegestaan. Leden van de PGI (USA) hebben me wel eens geprobeerd over te halen om naar ze toe te komen om het een en ander zelf te leren bouwen. Dat lijkt mij natuurlijk super! Geloof me; de theorie zit er al goed in, dus enige praktijkervaring zou mijn kennis beslist verrijken. Maar in Nederland beperk ik mij zoveel mogelijk tot de grens van het toegestane. Wel meng ik mij in discussies over nieuwe producten (met importeurs en soms met Chinese ontwikkelaars) en hou ik mij af en toe bezig met professionele shows. Da's voor mij de manier om eens legaal een bom te kunnen schieten of een beeld neer te zetten.

Mijn mening over "zelfbouw" is dus eigenlijk een beetje dubbel. Ik vind het, mits goed onderlegd en verantwoord toegepast, een geweldige bezigheid. Maar zelf beperk ik mij tot het leren van andermans projecten. En wie weet wat de toekomst nog eens brengt. Een hele lange vakantie op een PGI-campus lijkt mij wel iets. :lol:

Groetjes,
Cameo
Link to comment
Een hele lange vakantie op een PGI-campus lijkt mij wel iets.

Ik denk dat we daar wel een forum-breed schoolreisje van kunnen maken. Met z'n allen de hele zomervakantie legaal shelletjes maken. Dat moet toch een droom zijn voor de meesten onder ons.

btw. welkom!
Link to comment
Guest Goner

Klinkt goed, we kunnen ons al ergens opgeven? :lol:

Sorry dat ik het niet al in mijn eerste post zei: welkom op het forum!
Leuk om te zien dat er ook nog mensen op het forum komen met andere bedoelingen dan de pyrotechniek uitoefenen.

Link to comment

Allereerst, welkom :lol:.

Ten tweede, even de naar de PGI gaan is nogal een dure aangelegenheid. Je betaald namelijk al snel zo'n 800 euro voor een retourtje. En dan heb ik het nog niet over de kosten die je daar moet maken voor onderdak en voedsel e.d... + uiteraard het vuurwerk bouwen zelf daar :D. Dat is voor een scholier nogal veel geld voor een weekje lol.

Link to comment

Welkom!
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het forum echt VOL staat met interessante weetjes.
Hoeveel ik de afgelopen 3 maanden hier al heb opgestoken.

En dan over PGI, wie van dit forum wil dat nou niet?
Weet alleen niet of mijn vriendin het op prijs gaat stellen.
En de daarmee gemoeide kosten. Misschien ooit in de toekomst.

Link to comment

Ook jullie bedankt weer voor het warme welkom. ik

Ja, om het PGI te bezoeken moet je wel wat aan de kant hebben gezet. Toen ik studeerde (jaren 90) zou dat voor mij ook onmogelijk zijn geweest. Mijn grootste bottleneck is echter niet zozeer het geld, maar meer het feit dat ik thuis, samen met mijn vrouw, voor vier kinderen zorg. Geloof me, zoiets is net alsof je een bedrijf runt :lol: Af en toe om gek van te worden, maar samen lukt zoiets wonderwel goed. Een paar weken Fallas of naar de VS is dus voor mij niet eenvoudig te plannen. Maar ik heb geduld. Er komt een tijd dat de kinderen wat zelfstandiger zijn. Misschien dat ik dan, samen met wat gelijkgestemde vuurwerkvrienden, een keer die kant op ga.

Cameo

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...