Jump to content
PyroForum.nl

Zuurkast


pdfbq

Recommended Posts

@User1
Je zuurkast is zo goed als even groot als die van mij.
Mijn ervaring met de 750m2 fan is dat deze op vol vermogen voor comfortabel werken te hard zuigt. Het waait dan in je zuurkast en das niet handig voor vlammetjes, is best koud en fijne poeders met wind is ook niet fijn. Die van mij doet het ook al aardig op standje 1 en ik schat dat dat zo'n 200m2 is. Voordeel is dan ook het weinige geluid.

Ik vermoed (maar das echt een vermoeden) dat je met het bernoulli principe zo'n 50% efficiency uit je blazer haalt.
Ik wilde het testen met stofzuiger en een stuk pvc maar mij stofzuiger kan niet blazen (... alleen zuigen :lol:)

Ik zou voor het bernoulli systeem dan van pvc maken. Dit lijkt (aanname) als je een goede blazer hebt mij niet lastig.
Buitenkant 110 mm, blaaspijp 70mm en die 110 loopt ook als 110 naar zuurkast voor zo min mogelijk weerstand.

Je moet wel echt een goede blazer hebben die iets van een 70/80 mm dia heeft (of kleiner) en zo'n 500/600 m2 verplaatst.

edit: nog even fotootje erbij

Edited by pdfbq
Link to comment

Wat betreft ventilatie zou ik sioso geen badkamerventilator nemen, maar iets goedkopers zoals een simpele aanjager van de sloop. Pak een 'normale maat', en mocht er iets kapot gaan heb je voor een euro of 5 weer een nieuwe die je er zo tussen kunt schroeven.

Verder moet je inderdaad geen vervuilde lucht door je ventilator laten draaien, maar een onderdruk creeren waarmee je vervuilde lucht word meegezogen. Hierbij heeft doorgangen vernauwen om je luchtsnelheid op te voeren weinig zin, aangezien je debiet het product is van snelheid en oppervlakte, oftewel; Φ(m3/s) = V(m/s) x A(m2). Bij een toename in V waarbij A afneemt zal Φ dus vrijwel constant blijven.

Het grootste probleem van zelfbouw is het feit dat aan 'professionele' kasten veel onderzoek naar de stroming word gedaan, waarbij de maten volledig aangepast zijn op het creeren van een bepaalde luchtstroom. Denk hierbij bijvoorbeeld aan baffles, oftewel schotten die de luchtstroom bepalen. Hiermee word bij elke zuurkast die ik tot nu toe heb gezien lucht op werkbladhoogte via de achterwand afgezogen. Dit omdat veel gassen zoals CO2 en vooral nevels onderin gaan zitten, aangezien hun dichtheid hoger is dan die van lucht.
Verder is de aanvoer van lucht minstends net zo belangrijk als de afvoer. Een te hoge onderdruk (tekort aan aanvoer of te zware ventilator) geeft een turbulente luchtstroom, oftewel een wervelstorm zonder dat er daadwerkelijk efficient lucht afgezogen word. Ook word de binnenkomende lucht altijd gebogen met een airfoil om te voldoen aan een bepaalde luchtstroom. Zonder de laatste twee zal er lucht uit je zuurkast naar buiten worden geblazen. En normaals, simpelweg je kast potdicht maken gaat niet werken. Het voorschot van professionele zuurkast kan eens helemaal dicht, omdat dat te gevaarlijk is.

Het gaat bij zuurkasten dus meer om het creeeren van een specifieke luchtstroom, dan simpelweg afzuigen. Zelf iets bouwen zal wellicht prima werken, maar wil je ´the real deal´ weet dan dat er veel meer bij komt kijken.

Link to comment
Hiermee word bij elke zuurkast die ik tot nu toe heb gezien lucht op werkbladhoogte via de achterwand afgezogen.
Als je mijn foto's bekijkt zie je dat ie dat dus ook doet.
Zonder de laatste twee zal er lucht uit je zuurkast naar buiten worden geblazen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je zuigt krijg je onderdruk en daar wervelt echt niets tegenin. Ik heb lopen testen op alle standen met wierook en zie (en ruik) echt nergens bewijs dat er ook maar iets naar buiten komt, met de klep hoog en laag.

Volgens mij gaat het met de profi kasten om efficiency. Dus met minder zuigen hetzelfde effect bereiken. Dat is beter om twee redenen denk ik. Het waait minder IN de kast en er wordt minder verse lucht de ruimte waar de zuurkast zich bevind ingezogen wat enorm scheelt in de winter.

edit: Ik bedacht me nog een derde + van een profi zuurkast en dat is de luchtstroom omhoog. Die loopt nu in mijn kast langs de achterwand naar boven, dus voorin (boven de deur) blijft de damp wat langer hangen. Mooier lijkt me als de omhooggaande beweging over de hele breedte en diepte van de kast hetzelfde is. Edited by pdfbq
Link to comment

Als er stroming is, krijg je in elke niet-ideale situatie wervelingen. Gezien een zuurkast op de eerste plaats al door de vorm geen ideale situatie is, ga je dus per definitie wervelingen krijgen. Overigens heeft wierrook een vrij hoge geurdrempel. Dikke kans dat wanneer je met waterstofsulfide gaat testen je wel degelijk wat gaat ruiken. Overigens is de neus alleen gevoelig voor geurveranderingen, dus als je er eerst boven gaat hangen en dan zet je de afzuiging aan dan ruik je alsnog niks.

Link to comment

Gaan we weer...
Natuurlijk krijg je wervelingen
Maar niet naar buiten.

Ik heb foto's van profi zuurkasten zitten bekijken. Die zijn aan de voorkant, schuifraam en zo, exact zoals die ik gebouwd heb.
We kunnen natuurlijk met z'n allen net gaan doen alsof een zuurkast bouwen rocket science is maar daar geloof ik helemaal niets van.
Als je genoeg onderdruk creëert in een ruimte dan zullen er geen gassen meer naar buiten floepen tenzij je met je armen of lichaam luchtbewegingen naar buiten opwekt of, de gassen worden naar buiten geblazen door opgebouwde druk ergens.

Wierook streek je natuurlijk in een werkende zuurkast aan, wat denk je dan? Eerst je kamer vol met wierook zetten en dan gaan testen of je wierook ruikt?

Edited by pdfbq
Link to comment

Geinspireert door de foto's van de zuurkast die lijkt op "bepaalde hokjes", vroeg ik me af of dit eventueel ook zou kunnen wanneer er geen (directe) afvoer is naar buiten.
Dit dan mbv een koolstoffilter die worden verkocht in "bepaalde winkels" om "bepaalde" geurtjes af te vangen.
Iemand een idee of die filters NOxjes zouden afvangen?

Link to comment

In principe is het bouwen van een écht goede zuurkast wel rocketsceince, ik heb mij laten vertellen dat op het lab een zuurkast aan tig wetten en regels moet voldoen, dat is een compleet boekwerk! Je kan daarbij denken aan de regels voor explosie- en brandveiligheid tot aan de arbo-regels voor hoogte van het werkblad dat voor rugklachten bij lang staand werken zou kunnen zorgen. Ook moeten die kasten ook om de zoveel tijd gekeurd worden. Bovendien is elk aspect van de luchtstroom zéér noukeurig berekend en doorontwikkeld, is iets wat ze niet even testen met een wierookstokje!! Het gebruik van hout is natuurlijk ook verboden :lol:.

Wat wel gigantisch de luchtstroom verbeterd is het bouwen van een vernauwing die tot aan de onderkant van het werkblad loopt. Dit vergroot echt het lucht-verversende vermogen van de kast. Simpel de lucht aan de bovenkant van de kast opzuigen heeft bijna geen effect omdat er allemaal mini-wervelstormpjes ontstaan die de zuigwerking sterk verminderen.

En ja bij een zelfgebouwde zuurkast zal er zowiezo áltijd wat lucht via de voorkant naar buiten gaan. Daarom hebben commerciele zuurkasten vaak aan de onderkant van het schuifraam een vliegtuigvleugel-vormig handvat zitten.

Kortom voor de hobbyist kun je prima een zuurkast bouwen waardoor je respectievelijk veilig kunt werken, echter wil een echte goede maken dan komt er toch wel iets meer hogere wiskunde en aerodynamica bij kijken..

Mijn zuurkast is overigens bijna af, alleen de platen voor de schuine en rechte vernouwing voor de luchtstroom moeten nog geplaatst worden, ook de afzuiging zelf moet nog geïnstalleerd worden. Als ie af is maak ik wel een foto'tje. Ik zeg nu al: hij verdient niet de schoonheidsprijs maar ik heb eens zonder afzuiging al een proefje gedaan (kaliumchloraat+gummybear in reageerbuisje, blijft btw een leuke spectaculaire proef :D ) en ik moet zeggen dat dat toch al meteen een stuk veiliger werkt, ik bedoel de opstelling staat volledig geïsoleerd!

Bedenk je daarom dat niet de afzuiging maar de kast zelf het belangrijkst is, deze is dé directe buffer tussen jouw en het eventueel dreigende gevaar (brand, explosie, spattende zuren en zonder afzuiging ook tijdelijk tegen giftige gassen)! De afzuiging vormt slechts een middel om vervuilde lucht weg te krijgen waardoor het een efficiënter beschermingsmiddel wordt.

Edited by pyrobass
Link to comment

Eigenlijk denk ik wel dat afzuiging in dit geval het allerbelangrijkste is voor de mensen die er zelf een willen bouwen.
Het is namelijk het verschil tussen buiten en binnen staan, of ik zet mijn gasmasker op en dat gaat ook sterk vervelen.
Het lijkt me niet ongegeneerd als we stellen dat het hier de hoogste prioriteit betreft.

Link to comment

Ja oké daar heb je wel een punt, dat was inderdaad namelijk ook de reden dat ik die van mij ben gaan bouwen...

Aangezien het hier in Nederland nog best wel vaak wil regenen, en ik meestal op dat moment een proef wil gaan doen is die zuurkast wel dé beste uitkomst. Bovendien grenst mijn lab/werkplaats aan het 'woongedeelte" van mijn huis en ik ook nog huisdieren en gezindsleden heb die ook vrij willen kunnen ademen. Is dus het opzetten van een gasmasker voor mij geen optie...

Edited by pyrobass
Link to comment
explosie- en brandveiligheid tot aan de arbo-regels voor hoogte van het werkblad dat voor rugklachten bij lang staand werken zou kunnen zorgen. Ook moeten die kasten ook om de zoveel tijd gekeurd worden.
Even bovengenoemde regels buiten beschouwing latend, het gaat ons er denk ik om dat we geen fijne poeders of giftige dampen binnen krijgen, niet of onze rug niet te zwaar belast wordt :lol:.
Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat er bij een ruimte op onderdruk gezet per definitie nog zaken naar buiten wervelen. Die vleugel is mooi maar is optimalisatie, dus met minder onderdruk hetzelfde resultaat berijken.

Hier een foto van mijn kachel. Komt ook geen spatje rook naar buiten en is bijna hetzelfde principe als de zuurkast (gassen zijn in dit geval heet maar als de schoorsteen niet trekt heb je de boel gelijk binnen).
Ik vind dat je niet moet afzien van het bouwen van een zuurkast omdat het 'rocket science' zou zijn er een te maken.

@User1
Volgens mij is een zuurkast beter dan buiten staan tijdens proefjes!
Link to comment

Een update. Wat toch wel vervelend was is dat als ik het venster naar beneden schoof, om met mijn gezicht achter het lexaan te kunnen zitten, het te hard begon te waaien binnen. Als volgt opgelost:

Overigens niet zelf bedacht, net zoals de luchtinlaat onder achter afgekeken van commerciële zuurkast. Had met de bouw al rekening gehouden voor deze extra lucht sleuven maar wilde eerst proberen zonder.

Een interessant filmpje. Mijn kachel terwijl ie moeilijk aangaat. Je ziet super goed de luchtstroom aan de bovenkant en waarom een vleugelprofiel dus een verbetering zou zijn!
Mijn_film.wmv

edit: even mijn hoofd weggefotoshopped :lol:

Edited by pdfbq
Link to comment
Ik zie en snap niet wat je bedoeld met een vleugelprofiel.
Heeft te maken met de discussie over professionele zuurkasten. Die hebben een airfoil of vleugelprofiel aan het schuifraam. Dit om het effect wat je op het filmpje ziet, dat de rook naar de rand wordt gezogen, te verminderen of op te heffen. Als je een vleugelprofiel aan de rand hebt zal de rook niet naar de rand kruipen.



edit: plaatje erbij gezet Edited by pdfbq
Link to comment

Mooi dat je verder blijft verbeteren :lol:

Wat je eventueel zou kunnen doen is een stof nemen met een zeer lage geurdrempel zoals bijv H2S.
Mocht je dan de geur waarnemen buiten de zuurkast kun je vastellen dat er een "lek" is.
Overigens wil dat niet zeggen dat de kast totaal niet effectief is aangezien deze stoffen al bij een aantal PPM's waar te nemen zijn.

Link to comment

Ja laten we even met giftige stoffen gaan checken of er geen "lekken" in de zuurkast zitten. :/
Komaan User1,van jou zou ik toch een beter voorstel verwachten.
Als je dan toch gaat testen kan je evengoed gaan zorgen voor een zichtbare damp/rook zodat je direct visueel kan vaststellen of de zuurkast goed werkt.

Link to comment

Ik vind het geen gek voorstel van User1 omdat je hele kleine spoortjes waterstofsulfide kan ruiken en het daarom veel nauwkeuriger is dan met rook werken. Natuurlijk moet je wel goed weten waar je mee bezig bent als je binnen met waterstofsulfide werkt. Geen rede om denigrerend te gaan doen in ieder geval.

Link to comment
Ik vind het geen gek voorstel van User1 omdat je hele kleine spoortjes waterstofsulfide kan ruiken en het daarom veel nauwkeuriger is dan met rook werken. Natuurlijk moet je wel goed weten waar je mee bezig bent als je binnen met waterstofsulfide werkt. Geen rede om denigrerend te gaan doen in ieder geval.

Aan mijn post was niks denigrerend bedoelt hoor, indien het zo over kwam, mijn excuses.
Het is inderdaad mogelijk om veilig te werken met waterstofsulfide, en er zullen hier wel mensen genoeg zijn die dat kunnen. Echter zijn er ook genoeg mensen hier die weinig of niks van chemie kennen. Voor die personen wou ik het net duidelijk maken dat dergelijke dingen beter kunnen worden overgelaten aan mensen die weten wat ze doen.
Link to comment
Voor die personen wou ik het net duidelijk maken dat dergelijke dingen beter kunnen worden overgelaten aan mensen die weten wat ze doen.
Volgens mij weten personen die een zuurkast maken in plaats met hun neus boven dampen gaan hangen best wel wat ze doen maar dit terzijde :lol:

Ik kom er net achter dat uitkoken in mijn zuurkast met de nieuwe constructie (dus de gleuven boven) niet gaat met de schuif voor een deel naar beneden.
Dit komt omdat er een bel hete lucht/waterdamp bovenin ontstaat die dan vrolijk de gleuven uitkomt. Systeem werkt prima zolang je maar niet stevig gaat lopen koken. Hmmm... had het toch echt afgekeken van profi zuurkast. Edited by pdfbq
Link to comment

Misschien heb je de gaten te groot gemaakt? Als de dampen er bovenuit komen wil dat zeggen dat er een werveling ontstaat door de gaten. Bij commerciele zuurkasten zitten er vaak openingen met vleugels in de vorm van luxaflex dus onder een hoek van ongeveer 45 graden en bij jou zitten de spleten verticaal, bij de zuurkasten bij mij op het HLO zitten die horizontaal.

Link to comment
Misschien heb je de gaten te groot gemaakt?
Hmmm... dat weet ik niet, zou kunnen. Het gebeurde alleen toen ik (flink) aan het inkoken was.
Bij normaal gebruik zeg maar zuigen die gleuven gewoon.
Er komt tijdens inkoken een warme bel met lucht bovenin die op een of andere manier roet in het eten gooit.
Bij inkoken schuif dus helemaal open laten maar zit me niet helemaal lekker toch... Edited by pdfbq
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...