Jump to content
PyroForum.nl

Zuurkast


pdfbq

Recommended Posts

Heb zuurkast in elkaar geknutseld en dacht da's wel leuk om te laten zien.
Is nog niet helemaal af want moeten nog schakelaars (voor licht en afzuiging) in en verven moet ook nog gebeuren maar verder werkt ie!
Beetje overkill aan buisventilator gebruikt maar dan wel een met vier standen. Is toch wel erg fijn omdat ie het op de laagste stand het ook al goed doet met weinig geluid.
Het idee is dat er zowel van boven als onder afgezogen wordt, dus laag achter zit een spleet die ook afzuigt. Zit geen glas maar lexaan 4mm in.
Zou mooi zijn als er ook nog water in zou zitten maar weet niet of ik dan ruimte tekort kom. Hij is nu 110 bij 60 cm en hoog iets van 122.

https://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1267893890.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1267893899.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1267893910.jpg

Link to comment

Toevallig, ik ben er ook één aan het bouwen! Maar die van jouw verdient nou al 10 punten meer dan die van mij..

En laat de afwerking de wensen over, veel spleten door verkeert zagen, maar dat kitten we wel dicht met een beetje siliconenkit. Ik ben er van overtuigt dat het wel gaat lukken! (Ik ben geen ster in houtbewerking, liever metaal :lol:)

Wat voor een buisventilator gebruik je? Ik heb er zelf maar één moeten maken.. Maar of ik die ga gebruiken moet ik nog even zien aangezien ik betwijfel of die het allemaal wel aan kan zonder dat ik alsnog in de NOxjes sta te werken...

Maar erg mooi bouwseltje heb je daar gemaakt!

Link to comment
Hoeveel uurtjes werk?
Hmmm 25 uur tot nu schat ik, ben niet zo snel :lol:

maar dat kitten we wel dicht met een beetje siliconenkit
Wat voor een buisventilator gebruik je?
Zou acrylaat kit gebruiken voor het dichtkitten.

Ruck RKS160L Buisventilator 4 speed 750m3. Heb 140 euro betaald maar zoals gezegd beetje overkil (als ik m nu voluit zet gaat de deur van m'n hok moeilijk open haha!) maar een 330m3 4 speed koste 110 euro en ik was niet zeker of dat genoeg was, vermoed nu van wel trouwens. Een 330m3 'single speed' kost overigens 80 euro.
Link to comment

Zo te zien is je afzuiger niet bandgedreven ?
Is je fan gecoat ?
Ik zou iig uitkijken met corrosieve gassen zoals chloor, waarschijnlijk roest hij dan binnen enkele maanden.

Eigenlijk zou je ook een soort vensterbank aan de buitenkant moeten maken, dit is nodig om ervoor te zorgen dat je zelf nooit dichterbij komt te staan dan +/- 30cm (ivm luchtstroom manipulatie).

Verders vind ik je contragewicht erg mooi gedaan, die ga ik zeker onthouden.

Edited by User1
Link to comment

De schoepen zijn van kunststof.
Ik had zo gedacht (assumption, the mother of all fuckups :lol:) dat als ie niet elke dag gebruikt wordt het zo'n vaart niet zal lopen met de corrosie mede omdat er een hele hoop lucht loopt en de eventuele gassen dan erg verdund zullen zijn.
Die 30 cm rand vind ik goede tip. Was al met wierook aan de slag om de luchtstromen te bekijken. Ga ik ook testen met een extra rand.

Link to comment

Het vervelende aan een zuurkast ontwerpen (athans dat vind ik zelf) is dat er al jaren en jaren onderzoek achter de commerciele kasten zit.
Nu ben ik niet zo naief te denken dat ik het ga evenaren maar het zou wel fijn zijn er lering uit te trekken.
De luchtstroom karakteristieken zijn een studie opzich.
Het punt is eigenlijk dat ik constant concessies aan het doen ben, zeker met betrekking tot kosten.

Eigenlijk is het ook niet zo gek om het op harde overkill te gooien, gezien alles wat je doet dermate verdunt word met lucht en de volledige ruimte een soort van zuurkast is :lol:
Hiermee houd je per definitie de concentraties en dus ook de aantasting laag maar dat wil niet zeggen dat je het elimineert.

Ik heb geen idee wat voor 'n experimenten je van plan bent te gaan doen.
Een klein beetje investeren in een paar wasflesjes zal in ieder geval ten goede komen van de levensduur van je fan.
(Bijv HCl neutraliseren met bicarbonaat -> keukenzout etc etc)
De hele ellende met vrije Cl2 of HCl is dat het roesten promoot.
Stel je voor dat je een open fles zoutzuur naast een kist gereedschap laat staan voor een week en je haalt de fles vervolgens weg, je zult zien dat je gereedschap als een idioot gaat en blijft roesten.
Maatregelen zijn dus een must.

Verder denk ik dat je voor organische oplosmiddelen niet zo bang hoeft te zijn, hier geld de regel der verdunning zeker, maar het tast wel je kunststoffen aan in zekere mate.
Ik kan me ook een aantal stoffen bedenken die goed in staat zijn je volledige fan in een paar weken te slopen :D but lets not go there.
Het lijkt me verstandig om gewoon voordat iets gaat doen even snel naloopt wat voor 'n gassen je produceerd, and you should be fine.

Btw ik zou wel graag een filmpje van je zien met de zuurkast "in action"

Edited by User1
Link to comment

nice :lol:

Verbazingwekkend hoe snel de rook verdwenen is, ik weet niet hoeveel rookmix dat was maar het lijkt me genoeg om een hele kamer vol te zetten.

Looks like youve done a pretty good job.

Is er capaciteit verschil waarneembaar met de schuif open of dicht ?

Link to comment

Als je je zorgen maakt over de levensduur van de fan zou je ook gebruik kunnen maken van het Bernoulli effect. Voor de afzuiging neem je dan een stuk rechte buis van geschikt materiaal, waarin je een dunnere buis plaatst waar lucht doorheen geblazen wordt. Dit wordt bij commerciele zuurkasten ook regelmatig gedaan, zowel voor de veiligheid met brandbare stoffen als voor verlenging van de levensduur van de kast.



In bovenstaand plaatje komt de luchtstroom van de ventilator van boven, en zit rechts de zuurkast. De linkerkant leidt ergens naar buiten.

Link to comment

Miech, die tekening had ik wel eerder willen zien!! Damn wat een goed idee!



Heb jou tekening iets uitgebreid, denk dat je dat ook wel bedoelde maar toch maar even voor de zekerheid. In jou tekening moet de ingeblazen lucht niet uit dezelfde ruimte komen als die waar je zuurkast staat omdat e.e.a. zichzelf dan gaat tegenwerken.

Link to comment

Mooi effect inderdaad.
Werkt hetzelfde als een wateraspirator :lol:

Ik kan mezelf voorstellen dat men een behoorlijk krachtige en snelle luchtstroom nodig heeft.
Overigens zit er in een aspirator een stroom versneller in de vorm van een metalen spiraal, iets dergelijks implementeren in deze toepassing zou aardig kunnen werken.
Ook zou men nog gebruik kunnen maken van een "de laval nozzle" voor stroom versnelling.
Stel je wil een volledige kast afzuigen wat voor 'n fan heeft men dan nodig ?
Het mooie is wel dat blazende ventilatoren een stuk goedkoper zijn dan afzuigers.

@pdfbq
Volgens mij is dit inderdaad de juiste methode om het toe te passen.

Edited by User1
Link to comment

Moet opstelling niet als volgt worden?

Ik heb namelijk idee dat de zuigende werking zo beter werkt.
Of maakt dit niet uit?

Ook nog idee is om de buis vanuit de ventilator op de plek waar de luchttoevoer van de zuurkast erbij komt te vernauwen.
Zo krijg je op die plek een snellere luchtstroom en dus betere afzuiging van de zuurkast.

Edited by Kauyon
Link to comment

Dat is al iets beter , dan nog zit je met een probleem, namelijk de weerstand die je zo op je fan gaat gooien.
Hoogst waarschijnlijk gaat de fan hierdoor minder lucht verplaatsen en dus minder afvoer.

Tevens zou ik de "ingang" veel dichter bij de bron plaatsen, als we toch al schematisch bezig zijn.

Link to comment

Ventilatoren hebben doorgaans een hekel aan tegendruk, daar zijn ze eigenlijk niet op gebouwd.
Doorgaans bepaald het ook de prijs van een goeie fan om te kunnen compenseren met dit effect.
Een fan met een rating van 600m3/h zal met een deur open achterin de ruimte in de praktijk nog maar 400m3 kunnen trekken, het projecteert een beetje deze situatie.
Kortom een dergelijke constructie die je voorstelt zal het net zo goed tegen als voor werken, aan welke kan het balans ligt durf ik niet te stellen aangezien dit van nogal veel afhankelijk is.

Link to comment

Even "for the record" wie heeft er verder een werkende zuurkast ?

Ik wil graag wat ideeen opdoen voor het zelf bouwen van een kast, kom er echt niet meer onderuit.
in ieder geval heb ik eventueel straks beschikking over een fan van 1200M3/h alleen zonder regelaar :S
Over overkill gesproken :lol:.

Ik zat aan een kast te denken van ongeveer 130 hoog 120 breed en 60 diep (wegens betreffende ruimte).
Dat zou dus uit komen op iets minder dan 1M3 (0.936)
1.30*1.20*0.60=0.936m3.
Inderdaad zou de fan keiharde overkill zijn, misschien wel een beetje too much.
Het zou namelijk betekenen dat per seconde 0.34 M3 lucht wordt verwijderd, oftewel de hele kast elke 3 seconden.
120 M3/h / 3600 = 0.34 M3/s

Een alternatief is het niet doen en de mogelijkheden gaan bekijken om een afzuiging te bouwen dat volgens het bernoulli principe werkt.
Het punt is dat ik geen idee heb wat voor 'n fan ik zou moeten hebben en hoe efficiënt het te doen is.
Ook is zoiets heel erg moeilijk om met vallen en opstaan te leren aangezien er kosten gaan meespelen.
Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen ?

Edited by User1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...