Jump to content
PyroForum.nl

Zwavel


Guest

Recommended Posts

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...
Guest Gekkegerrit

/// Een procentje aan magnesiumcarbonaat toevoegen voorkomt de vorming van vervelende zuren onder invloed van vocht. \\\

Moet dit dmv zwavel in water mixen + magnesiumcarbonaat. Of zal ik die procent er gewoon doorheen millen ?
Magnesiumcarbonaat reageert niet met andere dingen ? Ik weet verder niks van die stof.

grtz.

Edited by Gekkegerrit
Link to comment

Magnesiumcarbonaat oftewel MgCO3 is een hygroscopisch goed oplosbaar zout (meeste hydraten zijn goed oplosbaar).
Ik denk dat je het er het beste doorheen kunt millen omdat het reactie oppervlakte daarmee het hoogst is.

Overigens is het wel verstandig om deze stof eerst te drogen in een oven.
magnesiumcarbonaat vormt namelijk kristalwater , je maakt dus eigenlijk hygroscopische BP/Flash.
Gewoon op de hoogste stand voor een paar uur om er zeker van te zijn dat je het meeste kristalwater er af droogt.
Het ontleed pas bij 540 graden C dus misschien dat een verfbrander nog beter gaat.
Dit hoeft niet als je tech/A grade en de verpakking belooft dat het watervrij is.

Over de daadwerkelijk nut durf ik niet zo veel te zeggen gezien ik hier geen praktijk ervaring mee heb.
In principe reageert het zout wel met zuren en gedraagt zich als de meeste carbonaten.
Bijv MgCO3 + HNO3 --> MgNO3 + CO2 + H2O (ongebalanceerd).
Denk aan azijn en bakpoeder geeft een soort gelijk effect.
Iemand die dit weleens heeft toegepast?



Misschien nog een ideetje.
Stel je zou de zwavel onder sterk roeren suspenderen in water (lost niet op).
Daaraan een carbonaat toevoegen en dit bijv op een magneet roerder laten gaan voor een paar uur,
eventueel verwarmen.
Vervolgens zorgen dat alles behalve de zwavel in oplossing is en af filteren.
Dit zou in principe de PH van de zwavel moeten verhogen.
(dit is puur speculatie)

Edited by User1
Link to comment

Gewoon een base erbij gooien gaat niet werken, omdat je dan alleen reacties op macromoleculaire schaal zou kunnen voorkomen. De tweede methode zou waarschijnlijk beter werken. Overigens kun je je de moeite besparen, een beetje zure zwavel is helemaal geen probleem. Ik neem immers aan dat we allemaal wel weten dat je er geen chloraten bij zwavel moet kieperen?

Link to comment

×
×
  • Create New...