Jump to content
PyroForum.nl

Zwavel


Guest

Recommended Posts

@Pyrobass: Heb jij zwavel van een merk met een H in de naam (niet direct aan het begin)? Ik heb ook zwavel met een geurtje, maar bij mij ruikt het meer als lavendel. Dit is geen probleem verder, want de geurstof vormt nog geen 0,1% van het totaalgewicht.

Nog even over het zwart worden van zwavel: het heeft twee kristalvormen, rhombisch en monoklien. Als je het smelt, verlaat het de eerste kristalvorm, wordt vloeibaar, en kristalliseerd weer in de andere vorm. Als je het dan nog heter maakt, dan smelt het weer. Tijdens het smelten treedt een kleurverandering op, van geel naar rood naar bruin/zwart. Dat zwarte restje wat jij hebt, wordt na verloop van tijd weer geel, maar daar moet je wel geduld voor oefenen.

Overigens is het een goed idee om je pot zo veel mogelijk dicht te houden, want zwavel reageert met vocht uit de lucht tot SO2. Dit gas geeft een vieze geur, en is ook nog eens zurig.

Link to comment
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Weer mis. Dat doet de H2S, en ook nog een paar andere zwavelcompounds. Steek maar eens wat lucifers aan en ga met je neus er voven hangen, dan ruik je SO2. Zo'n scherpe rotlucht die je niet wil ruiken. Als je zwavel hebt, en het gewoon verbrandt doormiddel van aansteken zul je het wel ruiken. H2S ruikt behoorlijk anders, maar ook zeer verrot. In hoge concentraties nog veel erger. Enfin, ik denk dat je nog wel even het een en ander moet doornemen over je chems en residuen die kunnen vormen. Wanner je niet (zeer) goed weet wat wat is en wat het kan doen in combinatie met je andere stoffen kunnen er vervelende ongelukjes gebeuren.

Link to comment
Steek maar eens wat lucifers aan en ga met je neus er voven hangen, dan ruik je SO2. Zo'n scherpe rotlucht die je niet wil ruiken.


Lucifers van tegenwoordig bevatten geen zwavel meer maar KClO3 en een Fe-verbinding.

BTW Als ik boven lucifers ga hangen ruik ik eerder een chloor-achtig luchtje.

Ik ken wel degelijk de eigenschappen van zwavel, niet mengen met chloraten, H2S is en zeer giftig gas, wanneer SO2 reageert met water onstaat zwavelzuur enz.
Voor dat ik met nieuwe chems ga werken leer ik eerst hun eigenschappen, download de saveteycard.
Ik koop of maak chems pas als ik weet of ze niet erg giftig of schadelijk zijn.
Link to comment

Ehh, dat is SO3...
SO2 geeft eerst zwaveligzuur :)

Ik koop of maak chems pas als ik weet of ze niet erg giftig of schadelijk zijn.
Ik deed dat altijd andersom: eerst bestellen en dan later zien waar ik rekening mee moet houden... :P


BTW:
@ Pyrobass: open anders eens een Topic in het "Ik ben"-forum...
Link to comment
  • 4 months later...

Ik heb gister zwavel uit spuitzwavel gehaald, waarvan de concentratie zwavel in spuitzwavel 80% is.
Ik heb een paar schepjes spuitzwavel in watergedaan en geroerd ( in een jampot) tot het een bruine suspensie werd.
Tijdje laten staan, dan het bruine water afgieten in een andere pot.
Het zwavel eruit gehaald, maar tot mijn teleurstelling is het niet knalgeel, zoals het hoort te zijn, maar het heeft een donker gele kleur!!
Het is wel zwavel, want ik heb er een klein beetje van aangestoken, het brandt met een kleine blauwe vlam.
Het brandde heel langzaam, maar dat is waarschijnlijk omdat het nogal vochtig was.

Weet iemand hoe is deze donker gele zwavel die knalgele kleur kan geven??

Link to comment

Je zou eens wat dingen kunnen proberen zoals het water koken ( dan lost de "vervuiling" beter op ) vervolgens afgieten. Dit zou je een aantal keer kunnen herhalen. Wat je ook zou kunnen proberen is een ander oplosmiddel gebruiken waarin zwavel niet oplost en misschien de resterende stoffen wel dan heb ik het over aceton, ether alcohol. Beetje expirimenteren kan nooit kwaad. (Pas wel een beetje op voor zwavelzuurvorming).

Uiteraard krijg je de mooiste kristallen als je het opnieuw laat kristaliseren.

grtz

Link to comment

CS2, maar ik denk niet dat hij dat heeft. Verder heb ik wel gelezen over door bacteriën vrij gemaakte zwavel, die uitstekend oplost in water.

Ik zou zeggen, meng de neerslag nog eens met water en schudt het een tijdje. Laat het dan nog eens bezinken, en dan zou je een voldoende zuiver product voor de meeste composities over moeten houden. Een procentje aan magnesiumcarbonaat toevoegen voorkomt de vorming van vervelende zuren onder invloed van vocht.

Link to comment
  • 5 months later...
  • 5 months later...

Volgens mij is de beste manier om zwavel te krijgen gewoon naar de dichstbijzijnde apotheek of drogist te gaan en te vragen: Hallo, mag ik wel een kilo'tje zwavelbloem/zwavelpoeder? Als ze gaan vragen of je het voor bommen gebruikt ofzo en je wilt het niet vertellen kan je altijd nog zeggen dat het tegen eczeem is, tegen hondenstront in je tuin of voor een schoolproject.
Dat is veel makkelijker dan allemaal dure spullen kopen waar misschien 20% zwavel inzit en dat dan filteren.

Link to comment

Er is altijd een andere manier.

Zwavel heb ik persoonlijk nog nooit bij de apotheek gehaald.
Wel op een x aantal andere plaatsen...

IMO is het prima om dat te vertellen hoor... En als ze het dan niet meer verkopen bij de apotheek, tsjah, dan zijn er weer een hoop kids met meer handen hopelijk.

Kees.

Link to comment
  • 3 months later...

×
×
  • Create New...