Jump to content
PyroForum.nl
Guest

Zwavel

Recommended Posts

Klopt, het is niet het molecuul wat duur is, maar de procuctiekosten(lees: zuivering en productie) van dat molecuul. Alle scheidingsmachines en reactoren zijn gewoon erg duur, de menselijke arbeid is ook duur (nodig voor het analyseren van monsters en memen, zuiverheids rapport maken, onderhoud, you name it). Er zijn zat redelijke bronnen voor zwavel, en als je die niet kan/wil zoeken/vinden moet je zelf maar aan de haal met chemicalien. Wat me erg omslachtig lijkt.

Sorry voor het weer naar boven halen van dit topic, maar bij mijn groothandel hebben ze drie soorten zwavel.

- Pijpzwavel
- Zwavelbloem
- Zwavelgranulaat

Naar ik veronderstel is 'zwavelgranulaat' hetgene dat het beste is om te gebruiken? Zwavelbloem zou te hard verontreinigd zijn.

Ze verkopen het enkel en alleen in zakken van 25KG dus ik wilde wel eens eerst weten of ik zwavelgranulaat of pijpzwavel moest gebruiken. Ik heb heel dit topic doorgelezen en ik weet eigenlijk nog altijd niet wat pijpzwavel is.

alvast bedankt,

knallerdeknal

[rant]Zo wat zijn we weer behulpzaam meatyke. Als je niet van plan bent hem
te helpen wat doe je dan in dit topic? Hij heeft (zegt 'ie) het topic al doorgelezen,
je zit hem gewoon de grond in te boren om je groot te voelen.

Ik word echt nijdig van zo'n attitude.
[/rant]

Zwavelbloem lijkt me de beste stof om te hebben. Een groter reactie oppervlak ten opzichte
van granulaat (pijpzwavel nog nooit van gehoord), zeiden ze erbij dat het verontreinigd was ofzo?
Standaard is dit geloof ik niet het geval. Er kunnen kleine beetjes zuur inzitten (niet fijn voor KClO3
compos bv) IIRC, maar ik heb daar geen last van gehad whatsoever.

Post van Meatyke verwijdert, was inderdaad nutteloze onbehulpzame reactie. Prophet

Guest meatyke

Sorry Knallerdeknal!

Nou goed, ik zou ook voor de Zwavelbloem gaan. Ik gebruik het nu ook, 5€ voor 1KG.

Als het van een hoge zuiverheid is (er dus niet teveel andere spullen bijzitten) zal het na lang millen natuurlijk ook goed zijn. Dan hou je ook gewoon zeer fijn zwavelpoeder over. Maar waarom zou je het zo doen, gewoon zwavelbloem kopen is toch veel makkelijker, tenzij het prijsverschil zeer groot is. Maar dat kan hier toch niet echt het probleem zijn?

Guest Ericz

Hallo allemaal ,

Ik heb wat zwavel gekocht , volgens mij ook zwavelbloem . Maar ik ben bang dat het vochtig is , als ik het lang heb staan ( staat in een pindakaas pot bij een vriend ) en de pot op zijn kop zet dan blijft de helft plakken ! Is het dus zuur aan het worden ? Ik heb ook D1 glitter stars ermee gemaakt , ik ben bang dat ze aan gaan :P
Ik wil niks zoals YC hebben.

Thnx all

Eric,

En als het dus verzuurd is moet ik er gewoon Soda ? 1 euro voor 500 gram uit de Albert Hein bij doen ? Ik kreeg geen goede namen bij Bicarbonate sodium ( vast fout gespeld ).

NatriumbiCarbonaat is GEEN Soda. NatriumCarbonaat is Soda. Bicarbonaat is bakpoeder.

En als er geen chloraat door je stars zit zal het best meevallen met het gevaar. Leg ze anders in een droogdoos tot je ze gebruikt.

Gr33tZ

Guest Ericz
Tyneman said:
NatriumbiCarbonaat is GEEN Soda. NatriumCarbonaat is Soda. Bicarbonaat is bakpoeder.

En als er geen chloraat door je stars zit zal het best meevallen met het gevaar. Leg ze anders in een droogdoos tot je ze gebruikt.

Gr33tZ

Nee totaal GEEN chloraten erin dus dat is fijn om te weten dan kan ik toch mijn 3 inch shell , met 61 D1 glitter stars erin en ongeveer 45 gram pulverone als ( burst ?) Ik weet de namen nog niet uit me hoofd en moet nu toch echt gaan slapen ;).

En de stars zijn met NC lak gebind en verder doe ik 10% van mijn shell gewicht voor de lift ( ook pulverone ) hij weegt ongeveer 130 gram word nog 150 moet hem nog pasten met kraft papier en lijm en moet hem ook nog spiken met flosdraad , dat doe ik omdat het sterk,licht en heel dun is .

Na deze shell stop ik met pyrotechniek , vanwege bepaalde redenen als iemand het wil weten PM me dan even met een vraagteken dan weet je waarom ik stop ( is geheim :P )

Greetz all , en een fijne vakantie allemaal ! :)

Guest

Jammer dat iedereen stopt, maarja ff over dat zwavel, ik gebruik ook altijd al zwavelbloem, moet in de meeste composities geen probleem zijn.

hallo

Ik heb (eindelijk :P) een goede bron gevonden: zwavelbloem 80,5% 100 voor 2 euries en 1kg voor 10 euro
is dit een goede bron?

Duur. Voor hetzelfde geld kun je veel zuiverdere zwavel (99+%) kopen van een bij ervaren members als goed bekend staand merk. Ik weet niet waar je woont, maar er is vast binnen 10 km van je huis wel een apotheek/drogisterij waar je het kunt kopen in nagenoeg zuivere vorm. Zwavel is een van de makkelijkst verkrijgbare chems binnen de pyrotechniek, en ook redelijk OTC.

Guest meatyke

ik vind het ook redelijk duur, als je weet dat ik voor 10€ 2kilootjes heb. Maar goed, zoals Miech al
is Zwavel(bloem), op heel veel plekken te krijgen. Voor een goedkopere prijs.

Greetz

Guest meatyke

Nouja, daar heb je wel gelijk in. :)

Ik heb al een half jaar een kilo Zwavel, ik denk dat er nog maar 200 grammetjes van weg zijn. :P

Greetz

oops {shock} :P

Ben vanmiddag al naar de drogist geweest.
Heb er 1kilotje zwavelpoeder gehaalt beetje duur. (mag geen prijzen geven OTC)
Ik heb het forum nu pas gelezen.
(Heb al wel green powder gemaakt.)
Maar dan maakt het nog niet veel uit ben toch niet echt een grootgebruiker. :)

Was niet negatief hoor!
Maar elke k3wl kan toch al naar een drogist gaan: dan maakt hun eventuele kennis van de prijs geen donder uit... (vandaar ;))

Ik heb mijn zwavelpoeder indertijd gekocht bij één der bekende webshops: €5,20 voor 800 gram, maar die knakkers zijn nu overgestapt op een (veel) duurder merk, dus dat schiet ook niet op. :P
Waar gaat het heen met het deze wereld... :)

Guest wolkje

Ik heb mijn 100gr nu al bijna een jaar en is nog niet half op :) had die gekocht bij de apotheker en is idd wel wat prijzig maar wel lekker zuiver. :P (99.99%)

Ik heb mijn zwavelpoeder indertijd gekocht bij één der bekende webshops: €5,20 voor 800 gram, maar die knakkers zijn nu overgestapt op een (veel) duurder merk, dus dat schiet ook niet op. :P
Waar gaat het heen met het deze wereld... ;)

Ach, je moet gewoon weten wie de leveranciers van je drogist zijn... Ik weet van mijn "huis"drogist, waar ik al mijn OTC spullen bestel, precies van wie zij het laten komen, en daardoor bepaal ik zelf bij wie ze de stofjes bestellen, zodat ik de goedkoopste/beste krijg... Zo kunnen ze drie merken zwavel bestellen, één hele goedkope (4,95 voor 800g van het bekende merk :)), een iets duurdere (8,20 per kilo) en een nog duurdere (11,10 per kilo). Ironisch genoeg gebruik ik die van 11,10 per kilo, omdat ik toen ik die bestelde, nog niet wist wie de leverancier was :P... Ik heb er nu bijna een halve kilo van verbruikt in een jaar.

Ok dan

Thanks for the tip, heb het zakje met het merk nog staan, dan bestel ik gewoon via internet.
Duurt toch nog wel een jaar ofsow voor dat ik door die kg heen ben :P

Heb eens wat zwavel aan gestoken, er bleef een heel klein beetje zwarte residu over zou dit vervuiling zijn?
Er zit wel een een of ander anijs-achtig geurstofje in, (ben je tenminste wel van die H2SO4 lucht af. :) )

Er zit wel een een of ander anijs-achtig geurstofje in, (ben je tenminste wel van die H2SO4 lucht af. :P )

Mijn H2SO4 is altijd geurloos... Ik weet niet wat je bedoelt met H2SO4 lucht? Rotte eieren lucht ofzo?

• Similar Content

• By pdfbq
      Een nieuw topic dit omdat ik vaak lees over lift charges waarvan wordt gezegd dat de black powder gebruikt misschien wel niet snel genoeg is.
      Als voorbeeld twee filmpjes waarbij ik denk dat de BP in filmpje 'b' snel zat is.

BP verhouding KNO3/C/S 75/15/10
      Het papiertje is zo'n a6 je, één gram BP over 11cm

Filmpje a:
      Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled. Een uur in de ball mill droog.
      Filmpje b:
      Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled.
      C en S zijn samen pre-milled 3 uur.
      Alles samen 2 uur in de ball mill vochtig (per 100g 6cc 25/75 spiritus water)

a: kastanje.mp4 b: kastanje_eerst_apart.mp4
    • By yellowcard
      Hier wat KNO3:Zwavel:Al , 5:3:2 . 2.8 gram, wat meer dan de voorafgaande filmpjes.
      http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/MOV02358.MPG

Omdat het wat meer was, brand het wat ruiger en hoor je ook wat geluid. Bij kleinere hoeveelheden was dit niet.
      Blijft leuk, dat flash , ook al brand het misschien niet zo snel :wink: als dat KMnO4:Al flash, maargoed.

Elk filmpje een aparte topic (by gamekeeper)
    • By pyrobass
      Beste mensen.

Ik was laatst aan het rondsneuzen op internet over de gevaren van het mengen van bepaalde stoffen hierbij kwam ik een documentje tegen waarin een tabel staat met stoffen die in bepaalde mengels met elkaar kunnen reageren of instabiel zijn. In dit documentje stond ook dat je AN niet moet mengen met zwavel, waarom staat nergens op internet, en dat je AN niet met zwavel kunt mengen is wordt ook maar een paar keer vermeldt

Levert het mengen van zwavel en Ammoniumnitraat echt gevaarlijke situaties op? (IK heb AN voordat ik het documentje had gelezen meerdere malen met zwavel gemengt om te kijken of het wou branden maar het ontbrande niet.)
    • By Moloch
      Ik weet dat jullie hier geschokt op gaan reageren met reacties als "Dat is zonde van je zwavel" en "Er een lontje in steken is leuker!!!" maar ik wou het toch posten . Het heeft verder nix met pyro te maken dus daarom op de off-topic sectie.

Ik zou dit trouwens alleen doen als je veel zwavel hebt

Misschien hebben sommige mensen al polymerisatie reacties gehad. Voor degenen die dat nog niet hebben gehad, het is eigenlijk de wetenschap die achter het plastic tasje zit.

Polymeren zijn eigenlijk gigantische moleculen van miljarden atomen. Ze worden opgestart door een starter, of door veel warmte.

voorbeeld:

Etheen: C2H4

3 Etheen moleculen

Zoals je weet, is een binding een elektronenpaar wat 2 atomen 'delen'. Bij etheen worden er tussen de 2 C-atomen 2 elektronenparen 'gedeelt'.

De dubbele bindingen die je tussen de de C-atomen ziet, gaan tijdens polymerisatie 'open'. Tussen de 2 C-atomen is dus nog maar een enkele binding. Ieder etheen molecuul heeft dus 2 elektronen over. Met een elektron wat over is in molecuul A, vormt hij weer een binding met molecuul B. Met het andere elektron wat molecuul B over heeft, vormt hij weer een binding met molecuul C. Molecuul C gaat een binding aan met molecuul D, etc. etc. Zo krijg je grote ketens.

Deze stof die ontstaat heet polyetheen, het plastic zakje.

Dit gaat gigantisch lang door, en er ontstaan een aantal super lange ketens. Op macroschaal zien wij dit als plastic.

Dit kan je ook zelf doen! Met etheen wordt dit wat lastig, het is een gas en je moet dit onder 2 Katm doen, dus dat wordt wat lastig, maar het kan wel met zwavel.

Dit doe je door op een lepeltje een hoeveelheid zwavel te verwarmen met een aansteker of een kaarsje (geen bunsenbrander oid, gaat te snel). Zodra het overgaat in een vloeibare fase, waarbij het op stroop/ donkere honing lijkt, verwarm je het nog ong 5 sec. en dan stop je het in een glas water, het liefst ijs water. Hierdoor krijg je een plastic-achtig goedje. De polymerisatie gebeurt voor je eigen ogen!!

Hoe werkt dit nou? Als je het zwavel smelt, en daarna weer heel snel afkoelt, hebben de atomen niet genoeg energie om weer bij elkaar te komen en weer een vaste stof te vormen. Daardoor krijg je dus een onderkoelde vloeistof, een vloeistof in vast vorm eigenlijk.

Ik vond het wel grappig om dit te vertellen. Ik had het op internet gelezen en ben toen uit gaan vogelen wat er eigenlijk gebeurt. Ik vond het vooral leuk omdat je nu echt de theorie toegepast ziet . En ik dacht dat dit wel leerzaam zou zijn voor een aantal mensen :D
    • By A7X
      Een schieting voor ene huwelijk is een eewenoud folklore gebruik in Belgie. In een "kanon" wordt dan het mengsel zwavel/kaliumchloraat met een hamer tot ontploffing gebracht :
      http://foto.telenet.be/1095525515
      We hebben 1 kg zwavel en 1 kg kaliumchloride, dat gemengd moet worden vooraleer een soeplepel van het mengsel onder de slagpen in het kanon wordt gebracht.
      Dit geeft echt mega luide knallen, en is heel gezellig. Er wordt wat gedronken en gegeten en er komt veel volk op af, maar nu las ik dat het spontaan kan exploderen bij het mengen. Wat zijn de te nemen voorzorgen? Waarschijnlijk niet alles in 1x mengen en geen metalen lepels gebruiken.
      Hebt u nog belangrijke opmerkingen, want er zijn wel s (zware) ongevallen mee gebeurd en dat willen we natuurlijk niet, want dan is de gezelligheid er wel van af.
      GRAAG ASAP ANTWOORD
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Topics

• Dankje! De informatie is inderdaad het belangrijkste deel voor mij. Natuurlijk hoop ik wel op reactie(s) op eventuele vragen.   Jazeker! Ik weet dat hij alle soorten en maten fonteinen, kleinere (flash)knallers en de wat kleinere shells, voor zover ik weet tot 3", maakte. Zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in de knallers, omdat je die letterlijk overal kan krijgen en het volgens mij niet erg ingewikkeld is, maar de sier heeft me goed te pakken.. Ik ben erg geïnteresseerd in hoe vuurwerk doet wat het doet, snap je?
    • Hey welkom ! Beetje een dooie boel hier, maar wel veel informatie ! Jeej. Weet je ook wat je overgrootvader maakte ? 
    • Beste lezer, Mijn naam is Max, echter zullen jullie mij vinden onder de naam McM. Op dit moment ben ik nog 21, maar dat zal snel gaan veranderen.. Al sinds ik mij kan herinneren ben ik actief in de wereld van het vuurwerk. Het begon met het afsteken met mijn vader en het meenemen van vuurwerk naar de basisschool tot het uitgeven van een maandsalaris in de laatste maand van het jaar. Echter heeft het zelf samenstellen van vuurwerk en het mengen van chemicaliën mij altijd geprikkeld! De vader van mijn opa heeft altijd zelf vuurwerk gemaakt. Helaas heb ik deze hobby nooit van hem kunnen leren. Ja, ik ben hier zeker om te leren van jullie, ik ben op de hoogte van de gevaren die de pyrotechniek met zich meebrengt en nee, meneer agent, ik zal het niet zelf namaken. Tot op het forum! Groet, McM
    • Ga eerst eens op dit forum lezen en zoeken naar Flash.  Daarin word eigenlijk bijna nooit Mg gebruikt. Dat heeft een reden.
    • Hallo medepyro's ik ben al zo'n 1-anderhalf jaar bezig met BP knallers en zou nu graag willen overstappen naar flash. Nu heb ik al kn03 in huis maar nu ben ik opzoek naar magnesium heb al wat gevonden online maar maakt het ook uit welke soort magnesium ik gebruik? MVG Thomas
  • Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online