Jump to content
PyroForum.nl

Zwavel


Guest

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

ik vind die manier van spuitzwavel 'oplossen' een beetje vreemd, zwavel lost toch niet op?
ik zou eerder zeggen: spuitzwavel in een bak water kieperen. maarja
en als je voor 250 gram spuitzwavel €7,50 betaald dan is dat bijna dezelfde prijs als (weet niet meer wie) het bij de apotheek haalde

behalve als je het spuitzwavel zelf kan gebruiken.. vertel is wat meer? is 80% zuiver genoeg voor je doorsnee bp?

Link to comment
Hey,

dit heb ik van een vriend op school gehad...
Hij zei dat het werkte:

Los 100 gram spuitzwavel op in 500 ml water.
Na een tijdje ligt het zwavel (lichtgeel) onderop en licht er bruine troep boven op. Zug met een slang/injectiespuit het bruine eraf en filter het zwavel eruit (koffiefilter) en spoel het met nog meer water af.

Haal de zwavel eruit en laat het drogen...

Voilà !


in dat geval klopt hier helemaal niets van.
punt 1, zwavel lost niet op, punt 2, zwavel zal niet naar de bodem zakken
(punt drie, iets dat opgelost zou zijn, zal sowiso nergens heen zakken)
Link to comment

Ik heb wel 80% spuitzwavel gezuivert tot 95-100% zwavel (schatting).

Het proces is heel eenvoudig:

1.) Je gooit water in een glazen bak. Zolang het materiaal maar glad is, maakt het niet zoveel uit wat voor bak je gebruikt.

2.) Je doet er zoveel spuitzwavel in totdat je een bruine suspensie hebt. Doe er niet teveel in.

3.) Je laat het een kwartier staan.

4.) Je gooit het water over in een ander bak. In de bak waar net de spuitzwavel in zat opgelost, zit nu een dikke lage gele zwavel op de bodem. Dit schep je er uit met een lepel. Eventueel zuiver je deze zwavel nog.

5.) Nadat de spuitzwavel een kwartier in de andere bak heeft gezeten, gooi je de bruine suspensie weer terug in bak 1 (waar je de zwavel al hebt uitgeschept). Nu schep je ook de gele zwavel uit bak 1 en spoel je deze eventueel nog eens met water.

Je gaat door met dit proces van het steeds overgooien in de andere bak totdat er haast geen zwavel meer neerslaat op de bodem. Daarna gooi je de bruine vloeistof weg.

Link to comment
Als je weet dat zwavel in tolueen oplost kan je toch wel raden hoe simpel het is om het te zuiveren he?


Nee, niet echt. Van de 20% aan onzuiverheden die in de meeste spuitzwavels zit, zulllen er vast een flink aantal in tolueen oplossen.

Ik vraag me trouwens af hoe zuiver gele spuitzwavel is. Misschien wel rond de 95% ofzo. Dan is zuivering eigenlijk niet nodig als je de zwavel in pyrotechnische mengsels gebruikt.

Maar voor alle 80% spuitzwavel werkt mijn methode heel goed. Ik denk namelijk dat wel zo'n beetje alle stoffen van die 20% onzuiverheden oplossen in water aangezien de overgebleven zwavel gewoon lichtgeel is.
Link to comment
Ik heb gehoord dat je kaliumchlooraat uit lucifers kan halen... weet iemand misschien hoe dit moet?


kan iemand dit figuur even op zijn vingers tikken? Dit forum gaat over zwavel en over niets anders.

Je bent trouwens echt een kewl als je kaliumchloraat uit lucifers gaat halen. Zoveel werk voor 1 gram en dan nog is het bij lange na niet zuiver. Dat is logisch ook want kaliumchloraat alleen brandt niet (duhh) en een lucifer-kopje brandt wel. Do the maths.
Link to comment

voor het maken van buskruit is natuurlijk zwavel nodig

nu kan ik 2 soorten krijgen/bestellen

het gaat hier om

1: ZWAVELBLOEM 800 gram
2 : ZWAVELPOEDER /JH 1000 gram


is dit in princiepe hetzelfde of is de 1 puurder als de ander

of zijn ze beide niet goed

alvast bedankt :P

Link to comment

×
×
  • Create New...