Jump to content
PyroForum.nl

Daan


Choloboy

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben Daan en kom uit de buurt van Rotterdam, ik ben 14 jaar en ben hier gekomen omdat ik aan het google'n was naar Kas-Rookbommen. zelf zit ik in 3 havo en vind als een van de weinige uit mijn klas Scheikunde het meest interessante vak!
Laatst heb ik met een vriend een Kas-rookbom gemaakt van 1kg en staat op youtube onder de naam: Kas Rookbom Bergschenhoek.
een aantal dagen geleden ben ik met mijn ma naar het tuincentrum geweest om 2 pakken Asef stikstofmest te kopen waarmee ik al eerder succes mee heb gehad ;P
woensdag na de vakantie ben ik vrij en had de eerst volgende rookbom op die dag geplant! een vriend zou komen en die heeft mij van de week ook nog is 120 sterretjes gegeven, ja ik was blij!
nou heb ik een vraagje:

Ik zag laatst een filmpje waarin iemand organic powder dye bij kas, suiker en baking soda ( is dat gewoon soda zoals wij dat kennen? ) ging mengen (in een pannetje) waarna hij het in hulsje deed van een oud smartie ijsje, stak het vervolgens aan en er kwam een mooi oranje rook uit!
Nu komt de vraag: is dat filmpje waar? want ik heb al vernomen dat je kas niet met kleurstoffen kan mengen of iets dergelijks (had ik op dit forum gelezen) als dat inderdaad zo is, want ik doe de keukenrollen truc, zou ik die ''powder'' over de opgedroogde kas-vellen kunnen strooien en invrijven zodat het misschien wel werkt? of gebeurt er niks met die kleurstof of houdt het de rook alleen maar tegen?

andere tips en hints voor kleurenrookbommen (misschien kan dat helemaal niet ) zijn ook allemaal welkom.

Mvg. Daan

P.s. ik ben geen amateur als het gaat om gewoon een kas rookbom maken, en heb al genoeg info op het internet gezocht (lang leve google) maar toch zijn alle opmerkingen welkom!

Link to comment

Ik heb het nog niemand zien doen met KAS.

Als je een kleurrookbom wilt moet je een geschikte DYE kopen dat vermengen met kaliumchloraat en melksuiker en het in een stevige casing PERSEN (!).

Verder zou ik de naam van je dorpje niet op youtube zetten, zeker niet als het met zoiets opvallend is als een rookbom.

Link to comment

Disclaimer: Het maken van sassen en vuurwerk is in nederland verboden en moet je dus niet doen.
Welkom op dit forum Daan. Dat filmpje is nep, het is niet mogelijk om met kas, suiker en natriumwaterstofcarbonaat en het misterieuze ingredient een rookbom met gekleurde rook te maken. Dit is trouwens het voorsteltopic en niet bedoeld voor inhoudelijke vragen maar goed. Als je gekleurde rook wilt maken heb je kaliumchloraat, suiker en meestal giftige en dure kleurstoffen nodig. Als je een beetje op het forum rond kijkt zul je ontdekken dat er veel leukere dingen zijn te maken met chemicalien die makkelijker te krijgen zijn (zoeken met google), goedkoop zijn en bovendien minder giftig. Ik nodig je hierbij uit om de droom van gekleurde rook even te laten voor wat het is en is te gaan kijken of je iets leukers kan maken. 14 jaar is trouwens wel wat jong dus misschien moet je het voorlopig puur theoretisch houden.

Link to comment

Ja ik zelf hou het een tijd lang gewoon bij kas rookbommen (dit komt door zeurende buurman die steeds groter en groter wilt, klein kind) maar een beetje variatie is ook erg leuk ;P
aan chemicaliën ga ik nog niet beginnen, ook omdat mijn vader het niet kan (die is alleen een wiskunde freak en geeft bedrijfseconomie op de HHS) als ik overga dan kies ik N&G dus mijn deskundigheid zal dus alleen maar groeien!

en zolang het over vuur en vlam etc gaat dan krijgt mijn ma een rolberoerte ook al vind ze de rookbommen wel leuker ipv de hele dag MW2 spelen xD
+ kas is toch absoluut niet gevaarlijk, of heb ik dat mis; zoja verbeter me dan a.u.b.

Link to comment

Tip: Zorg voor nette goedlopende zinnen met hoofdletters en punten.

Wat je nu zegt klinkt vrij dom want suiker is net zo goed een stof als kaliumnitraat. Kas is ook een mengsel van vooral ammoniumnitraat en calciumcarbonaat wat dus ook beide chemicalien zijn. Elke stof heeft zijn risicos die altijd concentratiegebonden zijn. 1 ppm (part per miljon) ammoniumnitraat in je drinkwater gaat waarschijnlijk niks uithalen maar als je een geconcentreerde oplossing drinkt wordt je wel degelijk ziek.

Link to comment

Daan let aub op het gebruik van interpunctie in je posts en het zelf zoeken naar antwoorden is ook erg handig om je verblijftijd op het forum iets langer en prettiger te maken.

Het maken van deze rookbommen is over het algemeen erg veilig als je er gewoon mee om gaat, houdt het dus uit de buurt van ontstekingsbronnen en open vuur.

Welkom trouwens.

Link to comment

Als je er alles bij gooit wat je in je huis kan vinden, dan kan dat. Je kan het zo gevaarlijk maken als je zelf wil. Dus als je weet wat je doet en de do's en dont's kent hoeft het in principe helemaal niet gevaarlijk te zijn. Natuurlijk, aan werken met dit soort stoffen zit altijd wel een risico, maar of het gevaarlijk is of niet wat je doet bepaal je grotendeels zelf lijkt me. Trek in ieder geval van die plastic handschoentjes aan als je ze gaat maken (maar ik neem aan dat je dat allang wist), ammoniumnitraat is niet echt fijn voor je huid geloof ik. Verder zitten er naar mijn idee geen hele grote risoco's aan, als je er tenminste geen rare dingen mee gaat doen.:blush:

Edited by Sharkie
Link to comment

Ach ik was een paar jaar jonger toen ik voor het eerst met KNO3/suiker experimenten deed.
Op een zeer beschaafd niveau heb ik een klein ongelukje gehad en er eerder van geleerd dan er bang van geworden.
Zolang iemand weet wat hij doet en over en een gezond verstand beschikt dan zijn zelfs HE's met een aanvaardbaar risico te gebruiken.
Lezen is de sleutel tot succes.

Hartelijk welkom op het forum

MVG

User1

P.S AN is behoorlijk mild vergeleken bij veel stoffen , haha HNO3-90%+H2SO4 98%.. dat is klote en 2 dagen een kanarie gele hand, ah well er zijn ergere dingen.

Edited by User1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...