Jump to content
PyroForum.nl

Bombettes


midge

Recommended Posts

  • 2 years later...

Om de stilte wat te doorbreken een paar vids zonder geluid:P

Het betreft bombette tests. Afgelopen O&N genoeg om over na te denken gehad. Wat ging er mis met de breaks van de bombettes.
Mijn eerste bombettes (voorgaand jaar) De breaks vond ik wel best goed. Waarschijnlijk omdat ik genoeg ruimte had om een goede lont/fuseplug en endplug in kwijt te kunnen. Welke  de tube lengte ongeveer 75 mm waren, bij een ID van 19 mm vond ik niet in goede verhouding.
Ik maakte ze dus iets korter in goede optische verhouding met de ID zeg maar. 60 mm. Probleem echter je hebt minder lengte om je plugs goed te verankeren. En er blijft weinig over in de effect ruimte. het gedeelte voor de sterren en burst. Dus de plugs schoten er uit denk ik, zag je aan het effect. (Horsetail?)

Ik heb wat statische test gedaan met de korte versie bombettes van 60 mm ID 20 om te kijken wanneer je toch een acceptabele break kan krijgen met de beperkte ruimte voor plugs. Maar hoe zie je dat zonder ze de lucht in te schieten. Door de shrapnels* of fragmenten te verzamelen. Daar kun je een hoop aan zien.
In mijn opzet gebruik ik voor de plugs standaard katten grid. Tenzij anders beschreven. De stars welke ik gebruikte waren de Gold glitter stars. Maar ze waren nog niet goed geprimed. Alleen een beetje na het rollen van de sterren even bestuift met hot prime.
De bentoniet heeft meer gewicht nodig om een juiste plug te maken omdat die gewoon zeer fijn is en dus dichter op elkaar geperst wordt.
Verder wat variatie in de endplugs. O.a. de chinese wijze: Disk - bentoniet - disk. geramd. (You tube)

(*) Shrapnel: De shrapnel is een granaatsoort, namelijk een granaatkartets. Hij is genoemd naar de uitvinder ervan, generaal-majoor Henry Shrapnel, een Engelse artillerie-officier. Wikipedia Leuk weetje toch;)

Enjoy!

  • Upvote 1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...