Jump to content
PyroForum.nl

Bombettes


midge

Recommended Posts

Haha ja ik was te lui om te gaan painten. ^_^ Maar nu er vraag naar is zal ik hier zo even een picca in editten. ^_^

EDIT:


Dat kots-groen is bento, zwarte is C8. Het witte is de core, 3.5mm, en denk ik top 3/4 van de brandstof. De core helemaal gevuld met meal om er zeker van te zijn dat hij aanging. Dit ding (3/4") vervolgens in een (5/8") buisje en de lucht in geschoten met anderhalve gram pulverone. Lukte prima! Eigenlijk wil ik dat hij op een meter of 8 hoogte pas gaat spinnen, want als je er een gram flash bij doet en hij tolt gelijk richting je gezicht... Laagje vochtige C8 met dex erover is misschien niet zo slim, de vorige keer dat ik dat met bento stoppen combineerde werden mijn stoppen helemaal nat en verloor het zijn sterkte/ werd het 'broos'. Iemand ideeën? :P


Heb het even door gezet van wat ga jij doen naar bombettes.

Ik snap alleen niet goed wat je de rede is van je vraag sharkie. Vanaf laagje vochtig C8 verlies je mij? Als je een tail aan jouw bombette wilt dan kan je je nozzel dieper in je tube maken en er dan wat c8 in persen rond je fuse.
Link to comment

Ik dacht misschien kan ik wat sterrencompo bevochtigen en erop plakken en gebruiken als vertraging maar als ik dat doe verpest ik mijn nozzle. Dus:



Zoiets zou niet werken want dan wordt hij nog gelijk ontstoken.

Zoiets?



In de bento stop 0.7cm visco ofzo met wat tape erom. Dus dat ding schiet uit het buisje, die tail ontsteekt, visco ontsteekt, en na 0.7 sec begint hij te tollen. ^_^

Nu maar eens een maken, straks testen (en filmen).

Edited by Sharkie
Link to comment

Ik denk ze op deze manier te gaan maken Sharkie.
Misschien heb je er iets aan.

Je kan tot aan de flash laag alles rammen of persen. De flash kan je afsluiten met karton en hotmelt.
Dit moet werken. Ik heb tot de flash alles getest en werkte goed. Het enige wat ik had gedaan is de fuse invoeren in de twisthole.
Die fusehole was bij de testversie te klein en het resulteerde in een buzzer effect. Dat was ook leuk maar niet de bedoeling.

Edited by Rocketier
Link to comment

3 keer getest, de eerste (met die lont) ging niet aan, de tweede (laagje sterrencompo beetje in dat gat geduwd enzo) ging zo:
http://www.youtube.com/watch?v=jZ7JKDzEX8o

Duurde wat te lang voordat hij aanging dus.

De bij de derde was de timing precies goed, maar de core wat te groot, waardoor hij als een soort van raketje een meter of 20 wegvloog. ^_^

Volgende keer maar dat bovenste plaatje van de vorige post maken, en dan in de core wat meal of C8 om er zeker van te zijn dat hij aangaat.

EDIT: Lees je post net, inderdaad wel een prima idee. Moet je wel zorgen dat die vertraging niet te lang is als hij door bento plug en sterrencompo moet. ^_^ Ik ga morgen verder testen, denk dat ik dit ook wel even probeer.

Edited by Sharkie
Link to comment

Ik denk dat er te veel compo voor je twist in zit Sharkie. Dit is niet aan te bevelen met flash. Of je moet een helm op met O&N.
Je kan ook een groter fusehole maken en snellere compo! Wat heb jij gebruikt als twistcompo. Ik ga voor 72 24 4 +10%Ti Dit is mijn rocketfuel.
Hij twistte wel mooi dat moet ik toegeven. ^_^

Edited by Rocketier
Link to comment
  • 2 weeks later...

Voor gisteravond hadden we een heleboel bombettes gemaakt en een heleboel cakes.
De verbeter puntjes zijn: een betere doorlonting, een betere prime en een betere break.
Wat mij opviel is dat de Chinezen een gigantisch harde break in hun bombettes doen. Ik denk ongeveer richting de 5-8 gram flash per bombette. Ik zelf heb ze gevuld met drie gram flash maar ik had daardoor soms het probleem dat de eindstoppen eruit knalde maar dat was maar bij een aantal. Ik denk dat ik ze de volgende keer harder ga breaken en een manier verzinnen om mijn sterren alsnog aan te laten gaan.

Ik heb de sterren geprimed met meal+5%Si+5%Al en dit was niet voor alle sterren genoeg om de break te doorstaan dus ik zou niet weten wat voor een andere prime ik moet gebruiken. Sterren als D1, Buell red en emerald green gingen prima terwijl piko blauw en maroon purple nauwelijks aan gingen. Soms zag je wel de prime wegbranden maar gingen de sterren alsnog niet aan.

Ook de doorlonting was nog redelijk moeizaam. Ik heb een Chineze cake uit elkaar gehaald en precies zo doorgelont maar 3 van de 7 cakes stopten na een schot of 4. Dus ook daaraan moet nog wat verbetering aangebracht worden.

Daar in tegen gingen de pijlen echt helemaal perfect ^_^.

Edit:
Ik zelf denk dat de Chinezen een veel dunnere huls gebruiken dan dat ik gebruik dus dat ga ik aanpassen.
Ook waren mijn stars ongeveer 6,5 mm en ik heb het idee dat je de sterren beter 3mm kan rollen en vervolgens 2mm prime eromheen rollen.
Tot slot heb ik het idee dat de Chinezen veel meer flash gebruiken. Ik ga nu opzoek naar de meest geschikte flash voor in bombettes, snelle flash, langzame flash, hete flash.

Edited by midge
Link to comment

Mijn bombettes knip ik altijd in, 1 cm aan de lontkant en 1,5 cm aan het uiteinde. Dit op een 3,0 cm omvang. Smeltlijm erin en omvouwen naar binnen. Sinds ik het op deze manier doe, heb ik nooit meer een uitgeslagen eindstop gehad en altijd een ronde break.

Ik gebruik zelf 100 centimeter kraft (50 grams) om een huls te rollen. 50 centimeter is op zich voldoende, maar 100 geeft net even meer die knal.

Qua burst gebruik ik ook 3 gram, dit zou zelf minder kunnen zijn. Bij gebruik van slow(7 kno3-3 S-2 325 alu of german black) of hotflash (7-30) zie je dat de grootte van de break varieerd en natuurlijk de 'bang'.o

Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel flash per bombette zit. Mag 5 tot 8 gram wel, wettelijk gezien?

Link to comment

Flash mag gewoon in Nederlands vuurwerk.
Of 5-8 gram wel mag weet ik niet maar iig zijn de cakes waar ik kom van die alpeco 100 shots dozen. De buurman daar koopt elk jaar voor 2000.
Welke prime gebruik je trouwens?
Edit: hoe dik zijn de wanden van je hulzen?

Edited by midge
Link to comment

Wat research gedaan en blijkt dat het inderdaad toch wel mag..

Simpel gesteld: Flash mag dus in Nederlands consumenten vuurwerk zitten, zolang het alleen als doel heeft de burst van een siereffect teweeg te brengen. De maximale hoeveelheid flash is 2gram (per tube, als het multi-shot blok is), vanuitgaande dat de perchloraat/aluminium combinatie gebruikt wordt.

40 gram pyrotechnische stoffen of preparaten in totaal; de burstlading bevat of maximaal 10 gram zwart buskruit of maximaal 4,0 gram nitraat/metaal of maximaal 2,0 gram perchloraat/metaal; knallading is niet toegestaan


2 gram dus. Maargoed, een halve gram lukte bij mij ook prima. Heb ze ook een keer getest met een hele gram flash, en daarbij was de break toch wat groter, maar als je er maar 8 sterren in hebt zitten vind ik een kleinere break (zoals in mijn compilatie) wat mooier. Prime was gewoon alleen meal, de tubes die ik heb gebruikt waren de 20mm ID tubes van Pyrostuff, met een wanddikte van 2.5mm.
Link to comment

Dankje. ^_^ Die 1'' bombette cake (die ik dus uit elkaar heb gehaald, de bombettes heb ik dus een grote mine van gemaakt) heb ik doorgelont met gewoon visco, net als de chinezen, twee gaten in de mortierbuizen en gewoon doorlonten met visco, zorgen dat een lang genoeg stuk visco in het buisje steekt en vervolgens die gaten met visco erdoor afgelijmd met hotglue zodat er geen gassen kunnen ontsnappen.

Zo heb ik die 33mm cake ook gedaan. De lont die ik in de bombettes heb gebruikt was 1.8mm visco, hier heb ik bij alle bombettes/ 33mm's een beetje BP slurrie overheen gedaan om er zeker van te zijn dat ze aan gingen.
De prime die ik voor mijn sterren heb gebruikt was dus gewoon meal, een uur of 6 gemilled (keramieken media).

Link to comment

Inderdaad een mooi filmpje.

de hulzen van mij zijn ongeveer 1mm dik, maar kan soms meer zijn, als ik ze 'slecht' heb gerold. Afgelopen jaar heb ik veel ge-experimenteerd met dikte varierend van 50 cm tot 100 cm en verdunde houtlijm/wheatpast. Kleine verschillen zie je tussen deze manieren behalve dan de knal. Nu moet ik wel bij zeggen dat ik tot 5 a 7 mm sterren gebruik en dan met name TT/C8. Goldslow gaat ook goed met deze setup, maar Phiko blauw slaat volkomen blind. Qua prime heb ik niet veel ervaring nog, dus deze heb ik verder achterwege gelaten. Dit jaar(vorig) heeft echt in het teken gestaan van de bombette.

Ik hoop mij dit jaar wat meer op de kleuren e.d. te kunnen richten en op de verschillende groottes van de sterren. Ipv bv 40 sterren in de bombette naar 6 a 7 grootte sterren zoals sharkie dat doet. Erg interessant om te zien, in het filmpje wat eerder gepost is, om de bombette om zijn eigen as te laten draaien.

Ik hoop dus ook dat deze thread nog in einde van dagen door zal gaan met tips en ideeën.

Link to comment

Dat viel mij dus ook al heel erg op. Kleuren als phiko blauw, maroon purple enz. slaan volkomen blind terwijl d1, charcoal streamers en emerald green super mooi gaan.
Ik ga maar verschillende soorten paars en blauw testen om een combo te vinden die niet blind slaat.
Ik heb nog een paar bombettes over die zal ik straks even filmen om jullie een beetje een idee van het effect te geven.

Link to comment

Ik had dit jaar 4 knal cake's gemaakt.
Helaas maar een van afgestoken.
De bodemstoppen zijn er half uitgekomen,
waardoor de cake schuin kwam te staan.
Voor de veiligheid de rest niet aangestoken.
Moet nu eerst andere einpluggen maken of deze beter vast zetten.



Doorlonten doe ik met 3mm visco of blackmatch.
Twee lagen schilderstape eromheen, en alles
werkt dan zonder problemen.
Mijn bombettes wegen 35 tot 40 gram.
Heb 3,5 gram MCRH gebruikt voor de lift.
Dit is dus iets te veel blijkt.

Link to comment

Gewoon per tube met 3 spijkers of schroeven je houten stop vastzetten. Dus onderaan gaatjes boren door je tubes en stop en daar spijkertjes in slaan. Daarvoor zou je je tubes wel los van elkaar moeten maken, maargoed.. ^_^

of lijm je cakes gewoon heel goed vast op een houten plank, zorgt gelijk voor wat extra stabiliteit.

Edited by Sharkie
Link to comment
Gewoon per tube met 3 spijkers of schroeven je houten stop vastzetten. Dus onderaan gaatjes boren door je tubes en stop en daar spijkertjes in slaan. Daarvoor zou je je tubes wel los van elkaar moeten maken, maargoed.. ^_^

of lijm je cakes gewoon heel goed vast op een houten plank, zorgt gelijk voor wat extra stabiliteit.



Ik ga ze iig uit elkaar halen. Voor dit jaar wil ik 1 grote knalcake maken.
Einstoppen zoals je zegt van hout en met schroeven vast zetten.
De tubes aan elkaar lijmen doe ik niet meer, anders heb ik elk jaar dezelfde cake's.
Ga een houten schietkist maken waar je ze los in kunt zetten.
De cake's die ik nog heb zal ik op een plaat vastzetten, zodat ik
die van de week nog de lucht in kan laten gaan.
Kan ik ze nu tenminste ook filmen zonder mist.
Link to comment

Phiko blauw slaat blind.
Mijn priming bestaat uit meal +5%Si+5%Al. Ik kan me niet voorstellen dat dat geen goede prime is.
Vandaag bombette afgeschoten en een foto/film ontleding gemaakt van een comerciele bombette met alle specs enz.
Ik zal morgen even posten.

Link to comment

Dat het geen goede prime is heb je me nooit horen zeggen, het zou wel kunnen zijn dat er niet genoeg omheen zit. Mijn groene cores gingen ook niet aan bij m'n willow diadem..

Wel vaag, pihko is samen met D1, tt en willow diadeem toch wel een van de stars die bijna altijd aangaan. Er zitten ook geen metalen in dus dat is best apart.

Link to comment

Vreemd, maar ik ga tot februarie flink aan de slag om de kunst van het bombettes maken te optimalizeren.
Elke vrijdag komt er een vriend en dan gaan we aan de slag.
Ik zal dan ook dit topic up to date houden.
Sorry dat mijn matteriaal er nog niet op staat maar ik heb zware hoofdpijn.

Link to comment
  • 4 years later...

Mijn bombettes, beide 30mm, 2gr 7/3 flash (geen GD weliswaar). 3gr lift.
De eerste kwam niet hoog genoeg, omdat het mortiertje te kort was. Het was oorspronkelijk een tube van een commerciele 30mm crossette cake.
Ik heb dan maar 2 tubes aan elkaar geplakt en wat kraft rond gerold. Nu ziet hij er goed uit en schiet hij de bombettes meer dan hoog genoeg ! :D

Helaas zijn bij de tweede niet alle groene stars aangegaan, raar, want in een shell gaan exact dezelfde stars perfect aan.

 

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...