Jump to content
PyroForum.nl

Bombettes


midge

Recommended Posts

Inderdaad, maak een sterren compositie met dextrine als binder eens nat. Je zal dan zien dat het niet echt goed plakt, terwijl je een kauwgum (simpel voorbeeld btw :blush:) achtige substantie krijgt als je de manier van Miech gebruikt en die zal vanzelfsprekend dus ook beter plakken.

Link to comment
De hele grap van dit soort bombettes is dat je de bovenkant eigenlijk niet eens hoeft te lijmen als je er een lekker dikke break lading in stopt. In china stoppen ze simpelweg een schijfje karton bovenop de sterren, smijten er wat klei op en nog een kartonnen schijfje. Dan drukken ze het even aan en de bombette is klaar.

Ik zie mogelijkheden voor parlon gebonden composities onder de bombette. Bijvoorbeeld de volgende compositie is hier heel geschikt voor:

60 Bariumnitraat
20 Parlon
15 Magnalium (-325# granular)
05 Rode gom

Binden met aceton, dan krijg je een mooie soort plakrubber. Hij is ook eenvoudig rood te maken op de welbekende manier, en je kunt er ook nog 5% titanium doorheen mengen als je er een staartje aan wilt. Een beetje hete prime is aan te raden voor het maximale effect. Verder is dit ook een hele mooie ster, echt gewoon diep groen en enorm helder. Als je hem cut in 6 mm sterren is het een mooie vulling voor je bombette.


Kun je als break van bombettes flash gebruiken? Of slaan de sterren dan blind?
En kun je van die comp ook pumped stars maken of zijn cut stars beter?
Kun je de sterren ook zo maken en dan binden met aceton?
50 Strontium- of Bariumnitraat
08 Kaliumperchloraat
18 Parlon
12 Magnalium (-325 mesh)
05 Houtskool
05 Zwavel
02 Red Gum
05 Dextrine

Alvast bedankt :blush:.
Het is niet de bedoeling dat dit als spoonfeeden overkomt :blush:. (ik dacht ik zeg het maar even want ze zijn nu heel streng heb ik gemerkt ;)). Edited by midge
Link to comment
Als je om de hete prime een laagje mp (+5% dextrine) doet zou dat goed moeten lukken. Er is in hele kleine shells toch zoiezo te weinig ruimte om goed met iets anders te breaken?

Ja das idd wel waar maar ik dacht misschien werkt pulverone goed genoeg of beter.
Link to comment

Je moet maar eens letten op die inserts van die cakes uit china, dat zijn allemaal gewoon knallers met net te weinig flash erin om de stars niet blind te slaan :blush:. De drukgolven e.d. die daar ook vanaf komen zijn ook redelijk verrassend.

Miech idd, maar midge wilde de kometen eerst maken, drogen en dan pas om z'n lont heen stoppen.. dan zou je ze moeten lijmen om 't vast te krijgen, daar doelde ik op :blush:.

Link to comment

Ik had laatst een interessante discussie met iemand over primen voor harde en extreem harde breaks. Deze persoon zei dat in Japan en China sterren nog wel eens met C6 met 5% silicium geprimed worden als de shell extreem hard gebroken wordt. Het idee erachter is dat C6 zuurstof uit de lucht betrekt om te blijven branden en daardoor niet uitwaait. Wellicht is dat een mooie methode voor het primen van sterren in bombettes.

Overigens zou ik voor zulke sterretjes liever met SGRS, arabische gom of parlon binden. Met deze binders verpulveren je sterren net wat minder snel, en ze drogen ook meteen een pak beter. Voor rode sterretjes zou ik trouwens gewoon die compositie pakken die ik gepost heb, die vind ik eerlijk gezegd mooier dan ruby red en hij is veel simpeler af te wegen. Ik zou hem overigens cutten, pumpen is geen doen.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Het is weer o&n geweest. Er zijn veel potten afgestoken en dus ben ik 1 januari de straat opgegaan om die afgeschoten potten te rapen. Het resultaat: 500 mortiertjes met een ID van 25mm en 200 met een ID van 30mm.
Ik vind dat ze uit die kleine buisjes toch altijd wel hele mooie dingen krijgen dus ik dacht laat ik dat is testen.
Ik heb hulzen besteld met een diameter van 24mm en ik ben aan de slag gegaan.
De eerste:
Diameter 24mm.
Wand dikte 2mm.
Lengte 70mm.
Eindstoppen van 15mm bentoniet.
Onderaan de bombette 10mm TT geprimed met bp.
Lading 25 romeinse kaars stars met 05 gram flash.
Lift 2 gram pulverone.

Deze was echt heel mooi. Hij ging ongeveer 20 meter hoog en gaf een mooi boeket.

Ik ga er nog een paar maken en deze keer met een filmcamera die wel digitaal is :blush:.
Foto's komen als ik weet hoe ik ze erop moet zetten. :blush:.

Ik dacht laat ik is een nieuw toppic maken omdat er nog niet echt een is over bombettes.
Hebben jullie wel is bombettes cakes gemaakt? En wat zijn jullie ervaringen ermee?


Onderaan de bombette 10mm TT geprimed met bp. <---Die kan je trouwens ook boven op plakken, in iedergeval gaan ze bij mij wel gewoon aan.
Link to comment

Ziet er kunstig uit. Dus dit zijn die 24mm tubes in een 25mm id buis? Hoe strak mogen die dingen er eigenlijk in zitten?
En hoeveel lift heb je gebruikt? Jij hebt wel het zelfde als ik ook heb, dat ze niet recht om hoog gaan maar een beetje gaan tollen in de lucht.
Ik wil hem eigenlijk zo hebben alleen dan 16 shots, maar wel zo hoog.
http://www.youtube.com/watch?v=vdAOUanjnAE

Edited by Warez
Link to comment

Ja, dat zijn idd die 24mm buisjes in de 25mm mortieren. De bombettes zitten er redelijk strak in. Ze hebben ongeveer een halve mm speling. Dat komt omdat de mortiertjes soms wat ingedrukt zijn. Ik gebruik 2 gram lift en die dingen wogen tussen de 30 en de 34 gram per stuk. Ze gaan we recht omhoog maar idd tollend. Dat hebben mijn shells ook en ik weet niet hoe het komt maar het geeft voor mij geen problemen. Hoe hoog ze gaan hangt van de vertraging af, ik kan ze met 2 gram lift makkelijk naar 30 meter schieten maar dan krijg je niet meer zon mooi boeket vanwege de hoogte. Deze gingen ongeveer op 15-20 meter hoogte af. Het was eigenlijk een 4 shots cake maar er ging er 1 niet af (die heb ik net teruggevonden) en 1 ging er op de grond af. Je moet ook de cake heel stevig neerzetten want bij deze waren de buisjes eraf geblazen terwijl ik ze aan elkaar geglued had en ook nog helemaal omwikkeld met tape.

Even de specs:
4x 24mm buisje
8 gram flash (mgal/KCIO4)
25 stars (rood/groen)
Rising comet onderop van 10mm

Foto's:




Edited by midge
Link to comment

Mooi dingetje! Ben zelf ook van plan dit jaar zoiets te gaan maken. Hoe heb je dat precies gedaan met de effectlading? Direct op je rising comet flash en je sterren, of zit er tussen je rising comet en effectlading nog een hotglue-eindstop met visco o.i.d.?
EDIT: Ik zie net je tut op de vorige pagina, ik neem dus aan dat je die methode hebt gebruikt. :blush: Zo'n tooltje lijkt me wel erg handig, op diverse filmpjes van vuurwerkproductie in china zie je dat ze ook precies zo'n ding gebruiken.

Edited by Sharkie
Link to comment
Mooie ronde sterretjes! En mooi effect ook.

Was het de bedoeling dat ze alle 4 ineens vertrokken? Want dan kan die belonting beter.


Dankje.
Dat was wel de bedoeling ja. Maar ze gingen ook tegelijk af. De eerste 3 de lucht in (waarvan er 1 niet is aangegaan) maar door de druk schoot de derde op de grond en ging op de grond af. Dus ik zet het plankje de volgende keer tussen 2 bakstenen. Maar dit was eigenlijk een testje voor de timing.
Link to comment


Dit bedoel ik met een betere belonting, als je een 'alles in eens'-effect wil ben je beter af met een interne belonting dan met een externe quickmatch-leader.

Het is de bedoeling dat door immigrerende vonken van lift A, lift B ontsteekt enz.

@hieronder, ik ben benieuwd :blush:. Edited by danny db
Link to comment

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb in het verleden wel eens commerciele cakes bestudeerd, en voor de finales gebruiken ze quickmatch wat geintegreerd is met de mortiertjes. Ik maak wel even een paar foto's, want na een aantal minuten bedenken hoe ik dat ga opschrijven kom ik erachter dat dat niet werkt :blush: .

Edit:

Je begint met een stuk gomtape in de lengte in drieen vouwen, plakkant buiten. Het middelste stuk bevochtig je, en plak je met het midden net boven de eindstop over je rij mortiertjes. Hierna prik je er gaatjes in, ik doe dit bij voorkeur met een kruiskop schroevendraaier.


Controleer nu of de gaatjes goed open zijn, dit is van belang in de volgende stap. Neem nu een aantal strengen blackmatch, zoveel als er nog net door het gaatje passen. Steek deze vanzelfsprekend dus ook in dat gaatje en knip af op ongeveer 2 cm lengte. Buig nu de blackmatch tegen de richting van het vuur in, zodat je de maximale kans hebt dat het zal ontsteken.


Vouw en plak het stuk gomtape dicht, en plak er nog een extra strook gomtape overheen voor extra stevigheid. Nu kun je je cake voorzien van lift en inhoud, en weet je zeker dat je finale binnen een halve seconde de lucht in gaat.

Edited by miech
Link to comment

Gisteren avond ook even een cake testje gedaan.

7x 32mm tube
27mm inserts
5x 15grams salute
2x wat overgebleven sterren
3 gram benzolift

Omdat ik die pastic inserts gebruik, is het gewicht niet zwaar genoeg om ze hoog te krijgen als ik er sterren in doe.
1 insert ging ook maar 2 meter hoog ofzo..... die zie je dus ook niet op het filmpje, nu weet ik ook gelijk waarom ze klei gebruiken voor inserts.

Binnen kort eens een 16 shots salute cake maken met Qwick doorlont.

Doel opslaan als...

Salute_cake_test.mpg

Edited by Warez
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...