Jump to content
PyroForum.nl

Wat voor een werk of studie?


pyrobass

Recommended Posts

Ik studeer momenteel Life Science & Technology aan de TUDelft en Universiteit Leiden.
Er zijn tentamens die geleerd moeten worden.
Alleen de stof (immunologie) is lang niet zo interessant als pyro :blush: .
Ik weet alleen nog niet hoe mijn toekomst eruit gaat zien.
Allicht hoofd van een genetisch/scheikundig/ziekenhuis laboratorium.

Link to comment

Ha ja daar heb ik hier ooit is een topic over begonnen, was toen bezig aan een paper erover. Het is inderdaad waar dat er een verband is tussen dyslexie en technisch aangelegt zijn. Zo zien (in 3D) en voelen wij (dyslectici) het als we nadenken over technische ontwerpen, kent iemand dat?

Link to comment

Ik ken dat inderdaad ook ja, ook ben ik goed in het bedenken van mijn eigen formules en het algemeen logisch nadenken. Zo haal ik een 9 voor heel logische en praktische stof bij scheikunde en (het klinkt raar) economie zonder te hoeven leren en dergelijke.

Link to comment

Ja dat bedoelde ik, wat ik soms heb is als ik over het testen denk van rocket-designs dat ik voel en ook zie wat ze gaan doen. Das de gave van iemand met dyslexie, en het is spijtig genoeg ook direct onze vloek omdat we sneller verward raken met taal. Maar hoe dat allemaal zit bespaar ik julie :blush: .

Link to comment

herkenbaar, ik ben dan niet dyslextisch, maar ik lig er wel dicht tegenaan.
als ik jou post (hierboven dus) nu lees krijg ik wel een beeld van een wegvliegende rocket in mijn hoofd. En ik denk inderdaad ook in plaatjes. Ik krijg altijd bij alles beelden in mijn hoofd, en dat kan soms best erg zijn. Bijvoorbeeld als ik een broodje aan het eten ben, en iemand begint over een hond die gekotst had die ochtend (pff..) en dan ruik ik die geur ook al in mijn hoofd, bah! Maarja. ik ben verder niet echt bijzonder goed in natuurkunde/wiskunde. Scheikunde gaat wel. Als ik wat meer zal doen kan ik wel makkelijk voldoende staan op al die vakken. 7 wel alledrie gok ik, scheikunde hoger. Maar er zijn teveel veel leukere dingen...

Link to comment

Ik heb mij laten vertellen dat het niet wetenschappelijk is vastgesteld dat "plaatjesdenken" (officiele naam: beelddenken) in verband ligt met dyslexie, dit omdat er ook genoeg mensen rondlopen die dezelfde manier van verwerken van informatie hebben, terwijl ze geen dyslexie hebben. Ik moet er wel bij vermelden dat ik ook beelddenk. Ik denk zelf wel dat er zeker een groot verband is tussen dit beelddenken en dyslexie, ik denk zelfs dat die manier van denken een gevolg is van de dyslexie omdat informatie anders verwerkt wordt in de hersenen. Zo kan ik geen abstracte zaken uit mijn hoofd leren, dingen die "nou eenmaal zo zijn" krijg ik moeilijker in mijn hoofd dan wanneer ik er een bepaalde gedachte bij krijg of ik het me kan beredeneren in een berekening of redenatie.

Link to comment

Ik heb geen dyslexie, maar denk wel in plaatjes. Vandaar dat schei- en natuurkunde bij mij altijd goed gingen. Wiskunde daarentegen heb ik nooit veel voldoendes voor gehaald. Vallen weinig plaatjes te maken van kale getallen tov zwemmende moleculen en atomen. :blush:

Link to comment

Ik denk ook in plaatjes (en heb ook moeite met wiskunde), maar ik heb er gelukkig geen dyslexie bij. Dingen goed kunnen voorstellen in een plaatje prikkelt in ieder geval de creativiteit en het beredeneringsvermogen. Toevallig ben ik in beiden best goed :blush: .

Om maar weer ontopic te gaan, ik studeer scheikunde.

Link to comment

Dan moet het iets zijn hoe het menselijk brein werkt.
Ik ben momenteel bezig met Life Science & Technology (zie vorige post). Daar wordt van je verwacht dat je mechanismen in cellen kent. Bijvoorbeeld van bepaalde eiwitten (enzymen etc.). De werking hiervan kan ik me zo inbeelden dat ik zie wat er gebeurd. Ditzelfde heb ik met reactievergelijkingen in de scheikunde. Maar wiskunde....., geslaagd met een 4.5 :blush: . En wiskunde op de uni haal ik het met bonuspunten een 6.
Kan me geen toeval lijken.

Link to comment

4,5 en 6, is dat goed of slecht? :blush:
Ik ken het puntensysteem in Nederland namelijk niet.

Ik heb trouwens 2 jaar fysica aan de unief gestudeerd, dit ging me wel goed af eigenlijk maar wegens wat privéredenen en veranderingen in mijn leven heb ik deze studie toch stopgezet na dit tweede jaar.
Ik studeer nu Ind. Ing. Chemie en dit is nu echt een gemakkelijke richting voor mij, het gaat me dan ook heel goed af. Ik ben dan ook nog van plan om na deze studie verder te gaan voor burgelijk ing. om toch een mooi diploma in handen te krijgen. :blush:

Oja, ik denk ook in plaatjes en ben ook geen uitblinker in wiskunde. ;)

Link to comment

Dat 'in plaatjes denken' komt me ook bekend voor, alhoewel ik geen slechte punten haal voor wiskunde. Ik denk dat dat komt omdat zelfs bij de moeilijkere dingen ik dat toch visueel kan voorstellen en ook een beetje fotografisch geheugen...

Btw:
Amai, veel ingenieursstudenten hier :blush:

Morgen heb ik mn laatste examen, chemie :blush:
Ik vertoon momenteel tekenen van studeerontwijkend gedrag...

Link to comment

Ik ga wel echt een totaal andere kant op dan de meeste op dit forum.
Ik weet nog niet wat ik ga doen maar zoiezo iets buiten in de natuur, iets als boswachter lijkt me wel wat.
Natuurkunde vind ik echt totaal niks(waarom heb ik het in godsnaam gekozen in mijn pakket!) geef mij maar biologie :blush:

Mijn volgende school word waarschijnlijk de tuinbouwschool in houten.

Link to comment
  • 4 months later...
  • 3 months later...

Wouw ik heb de hele topic even gelezen en ben zelf ook dislecties, en wat er omschreven word klopt presies het is gewoon eng :D .

Dus eigelijk is dislectie een gave en een vloek :D.

Ik doe momenteel examen jaar VMBO Theoretisch, hier na ga ik nog Havo.
ik ga ook nog een opleiding Pyrothechnicus doen op de jaren dat ik Havo ook doe.
Hier na ga ik HBO Life sience chemie doen, verder heb ik nog geen plannen misschien dat ik hier na nog wel meer door ga leren.

Link to comment

Wat grappig en herkenbaar om alle verhalen te lezen en studierichtingen te zien. Allemaal exacte kant en inderdaad veel ingenieurs (op een mogelijke Pyromaniak boswachter na, wat bij mij op de gedeelde eerste plek stond qua beroepskeuze)!

Goed om te lezen dat er een hoop serieuze mensen zitten op het forum, die doelgericht met de (pyro/werk) toekomst bezig zijn.

Hier ook een ingenieur. Ben luchtvaart technisch ingenieur en al een jaar of 8 aan het werk, dus geen studie meer (gelukkig).

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...