Jump to content
PyroForum.nl

Hello, my name is..


helderdje

Recommended Posts

gutentag, hihi.
Ok, ik ben dus helderdje. Hmm ben vrij nieuw met dit. voorheen deed ik dat gevaarlijke gedoe met kruit uit rotjes halen en in kokertjes stoppen wat altijd een fontijntje werd ipv een knaller :)
Dus ging ik een beetje rondzoeken, en ja, toen kwam ik hier terecht. Opzich best een probleem, want ik wil dit wel alleen weet ik nu al dat mijn ouders der nimmer mee eens zullen zijn. Maar ik wil in ieder geval meer informatie, kan altijd stiekem in de schuur als ze niet thuis zijn ofzo :$.
Waarmee kan ik het best beginnen??

Helderdje

Link to comment
Waarmee kan ik het best beginnen??


Dat hangt er nogal vanaf of je verder wil gaan met hetgeen wat je in je post omschrijft...

Verder welkom en houd je aan de regels!
Link to comment

Ik zou zeggen lees veel op dit forum beslis waarmee je wilt beginnen en wat je wilt besteden.

om je op weg te helpen:

Knallers,
Raketjes,
Rookbommen,

HE's zou ik nog niet aan beginnen!!!

oh ja ook welkom :)

(Kijk of je KNO3 aan kunt komen dan ben je al een heel eind op weg)

Link to comment

Oke :)
Ik las dat flash maken wel makkelijk is, maar ook weer gevaarlijk(?)
Dus opzich wou ik wel beginnen met een flash knaller, Buskruit maken wil ik ook wel. alleen heb ik dus echt twee linkerhanden en weet ik echt niet hoe ik ooit aan een kogelmolen moet komen. ik kan wel aan de benodigheden komen maar ik weet niet of het maken van dat ding gaat lukken :)
En de leeftijd is ook een probleem denk ik, want ik ben 15, is dat te jong?

Maar ik zal eerst eens kijken of ik aan KNO3 kan komen.

Helderdje

Link to comment
alleen heb ik dus echt twee linkerhanden en weet ik echt niet hoe ik ooit aan een kogelmolen moet komen. ik kan wel aan de benodigheden komen maar ik weet niet of het maken van dat ding gaat lukken
Ik zou maar even wachten met flashknallers tot je er heel veel over gelezen hebt, en er een rechterhand bij hebt i.p.v. dat je hem erafblaast.
Die zijn inderdaad enigzins gevaarlijk te noemen.
maargoed evenwel welkom en leesplezier.
Link to comment

Om je te verdiepen in de materie ben je nooit te jong.
Voor het maken van bepaalde dingen ook zeer zeker niet.
Als je maar weet wat je wel en niet kan maken.

Dus bij deze,als je maar wat aan gaat klooien zonder je te verdiepen
zal het zeker fout gaan. :)

Maar i.i.g Welkom.

Link to comment
Om je te verdiepen in de materie ben je nooit te jong.
Voor het maken van bepaalde dingen ook zeer zeker niet.
Als je maar weet wat je wel en niet kan maken.

Dus bij deze,als je maar wat aan gaat klooien zonder je te verdiepen
zal het zeker fout gaan. :)

Maar i.i.g Welkom.


Ik zal ook zeker niet zomaar wat stoffen bij elkaar gooien lontje erin en aansteken. Maar dit heeft me altijd al geinspireert, dus niemand kan me echt tegenhouden omdit te doen :), misschien toch maar een kogelmolen proberen te maken..(dit bedoelde ik meer met die 2 linkerhanden, ik ben echt niet goed in dit soort apparaten te maken met een motor etc) iniedergeval bedankt iederen! :P

Helderdje
Link to comment

wat is het toch vreselijk handig om een grote broer te hebben die heel veel handige zooi heeft en weet hoe hij een kogelmolen moet maken die ik vervolgens als enige gebruik omdat hij zo goed als gestopt is met de pyrotechniek :)

Maar het is wel zo dat je behoorlijk weinig kan zonder kogelmolen, dus moet je toch maar ergens een goede handleiding gaan zoeken en het zelf in elkaar gaan knutselen. misschien kan je er een kopen ergens maar ik weet niet of iemand dat zal verkopen.

Link to comment
wat is het toch vreselijk handig om een grote broer te hebben die heel veel handige zooi heeft en weet hoe hij een kogelmolen moet maken die ik vervolgens als enige gebruik omdat hij zo goed als gestopt is met de pyrotechniek :)

Maar het is wel zo dat je behoorlijk weinig kan zonder kogelmolen, dus moet je toch maar ergens een goede handleiding gaan zoeken en het zelf in elkaar gaan knutselen. misschien kan je er een kopen ergens maar ik weet niet of iemand dat zal verkopen.


Ja ik ben druk bezig ermee. Zodra ik hem in elkaar heb koop ik KNO3 en ga ik knallertjes proberen te maken. Ik heb ook een grote broer die dat wel in elkaar wil zetten denk ik als het mij niet lukt. Maar ik heb al een boormachine weten te regelen die 2800 toeren per minuut draait ofzo, is dat goed?
Dan is het een eitje lijkt me, gewoon de trommel eraan en rond laten draaien :) (en koelen)
En kopen kan bij webshops, maar dat is rond de 100 euro. dat vind ik een beetje te gek als je er ook zelf 1 in elkaar kan bouwen. Edited by helderdje
Link to comment

2800 rpm lijkt me wat veel, vind je niet? :) Maar dat kan je wel oplossen.
Probeer eerst vooral veel te lezen en begin sowieso niet met flash. Ik zou eerst wat ervaring opdoen met gewoon het maken van meal en verschillende devices, dus gewoon met KNO3. Dan kan je later nog altijd verder gaan met flash, gekleurde sterren en ga zo maar door. Ik pyro nu zo'n 4 maanden en het lijkt me ook wel leuk om flash te hebben maar ik begin er nog niet aan omdat ik liever eerst nog wat meer leer zodat ik niet gelijk mijn handen eraf knal als ik bezig ga met dat soort stoffen.
15 is trouwens geen slechte leeftijd om mee te beginnen. Nu is het uiteraard al wat te laat om voor oud en nieuw nog te beginnen maar als je het komende jaar je veel in de pyrotechniek verdiept kan je volgend jaar wel aan de slag met dingetjes als knallers, pijlen, starmines etc.

Link to comment

wooow 2800? 90 had ik ergens gelezen was normaal. Het was ook geen boormachine maar een flex. XD
Eh dat was ook precies mijn bedoeling. Omdat ik tegen de jaarswisseling altijd wat meer interesse krijg in vuurwerk(gehehe) kwam ik hier achter. Maar het leek me ook niet echt een slim plan om meteen met flash te klooien, maar meer omdat het veel makkelijker te mengen is. Maar als ik toch een motor van weetikhoeveel Rpm krijg :'), en het heeft voor mij ook niet echt zin om nog snel wat vuurwerk te maken voor oud en nieuw want ik ben dit jaar in frankrijk :)

Link to comment

Hee
Als je met commercieel buskruit uit kanonslagen e.d. al geen knallers kunt maken, begrijp ik niet dat je denkt dat je dat met zelfgemaakt buskruit of flash wel zou kunnen.!!!
En de chinezen hebben duizend jaar zonder kogelmolen vuurwerk gemaakt !!

Als ik jou was zou ik eerst dat probleem is uitzoeken en oplossen met dat commercieel kruit voordat je aan iets anders begint, en zeker niet stiekem.

Jason

Link to comment
Hee
Als je met commercieel buskruit uit kanonslagen e.d. al geen knallers kunt maken, begrijp ik niet dat je denkt dat je dat met zelfgemaakt buskruit of flash wel zou kunnen.!!!
En de chinezen hebben duizend jaar zonder kogelmolen vuurwerk gemaakt !!

Als ik jou was zou ik eerst dat probleem is uitzoeken en oplossen met dat commercieel kruit voordat je aan iets anders begint, en zeker niet stiekem.

Jason


dat kruit is echt gruwelijk langzaam, ik kan daar echt geen knaller van maken, hoe die rotjes nog zo hard knallen is voor mij een grote vraag.
waarom zou hij niet met het bouwen van een kogelmolen mogen beginnen!? dat is toch wel het gene waar je als beginner pyrotechniecus mee zou moeten beginnen denk ik.
Link to comment
Hee
Als je met commercieel buskruit uit kanonslagen e.d. al geen knallers kunt maken, begrijp ik niet dat je denkt dat je dat met zelfgemaakt buskruit of flash wel zou kunnen.!!!


dat kruit is echt gruwelijk langzaam, ik kan daar echt geen knaller van maken, hoe die rotjes nog zo hard knallen is voor mij een grote vraag.


Zobiezo gebruikte ik gewoon wc proppen papier voorheen als stoppers, Ik had welleens geprobeert met zand. maar nooit met lijm, kattenbakkorrel.. etc
En waarom zou ik het dan nog verder uitzoeken met 'commercieel spul' als ik ook zelf buskruit kan maken.
lijkt me juist veel gevaarlijker.

En als het me dan niet lukt om knallers te maken, prima, maar ik wil toch buskruit eens proberen.
En buskruit mag ik wel maken zolang ik maar zeker weet waar ik mee bezig ben.

Helderdje Edited by helderdje
Link to comment

Welkom,

je kan ook een mortier+vijzel halen (bij een Xenos bijv.). Hiermee kun je op een eenvoudige manier kennis maken
met meal, al heet dat dan eingelijk green powder. Desnoods vijzel je dat trage spul uit rotjes even goed en kun je de snelheid wat omhoog halen.

Om meteen een kogelmolen te gaan bouwen vind ik wat overdreven, met bovenstaande methode kun je best leuke resultaten halen. Bevalt het je, wil je meer, dan kun je altijd nog een kogelmolen bouwen, mits je interesse er nog is na nieuwjaar :) .

Link to comment
Welkom,

je kan ook een mortier+vijzel halen (bij een Xenos bijv.). Hiermee kun je op een eenvoudige manier kennis maken
met meal, al heet dat dan eingelijk green powder. Desnoods vijzel je dat trage spul uit rotjes even goed en kun je de snelheid wat omhoog halen.

Om meteen een kogelmolen te gaan bouwen vind ik wat overdreven, met bovenstaande methode kun je best leuke resultaten halen. Bevalt het je, wil je meer, dan kun je altijd nog een kogelmolen bouwen, mits je interesse er nog is na nieuwjaar :) .


Wel uitkijken met een mortier+vijzel:O
Je bent wel met chems bezig. Maar de chinezen deden het ook jaren zo, maar ik heb toch liever mijn kogelmolentje(uit een oude accuboor getoverd). Dan zit ik er in ieder geval zelf niet mee te malen:)

Maar,, On-topic weer

Welkom en een hoop leesplezier voorlopig;)
Link to comment
Zucht^^

Hij bedoeld Echt Blackpowder, geen greenpowder

Dus buskruit dat sneller brand dan 'buskruit' gemalen met een mortier

Het heeft niet met de snelheid van het maken te maken^^

Maar zullen we dit elders voortzetten?


Ze kunnen toch meer maken en 24/7 doorgaan, wij met de hand zullen na 10 min ook wel flink zat ervan zijn. laat staan na 1 uur. Maar met 100en chinezen kunnen ze doorgaan. Wat een kogelmolen ook doet. Of ben je iets anders nodig om goede blackpowder te maken dan een grotere verdelingsgraad te maken.
(volgens mij heb ik ooit één of ander vat die je met de hand aandraaid gezien voor het maken van buskruit.)

Nouja. laten we inderdaad maar ophouden anders wordt het een grote bende :) Edited by helderdje
Link to comment

Hebben jullie nooit naar foto's enzo gekeken? Het is natuurlijk ook zo onrendabel als wat om alles met een vijzel te doen...

Heel vaak zie je systemen die lijken op die van onze windmolens, de oude dan, die gebruik maken van molenstenen om de graan (in dit geval de chems) te mengen en te malen!
Ik zal kijken of ik er nog foto's van kan vinden...

Link to comment
Hebben jullie nooit naar foto's enzo gekeken? Het is natuurlijk ook zo onrendabel als wat om alles met een vijzel te doen...

Heel vaak zie je systemen die lijken op die van onze windmolens, de oude dan, die gebruik maken van molenstenen om de graan (in dit geval de chems) te mengen en te malen!
Ik zal kijken of ik er nog foto's van kan vinden...


Laatst zat ik wat rond te zoeken over buskruit, kwam ik via wikipedia (buskruit, Helemaal onderaan, een engelse link) 'separate mills' en 'powder mills' en 'mixing houses' tegen, powder mills inderdaad tussen millsstones. Dus waarschijnlijk met paarden of zo aangedreven.
Nu weer ontopic:)

Helderdje Edited by helderdje
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...