Jump to content
PyroForum.nl

pyrotechniek---politie


Pyromaniak

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik denk altijd, als je het afsteekt, geluid hoort iedereen, een enkeling belt de politie. Meestal komt de politie niet, alleen als het wat langer speelt dus dat er elke keer van die meldingen zijn op dezelfde plek. Daarnaast, als je dan toch opgepakt word, en mensen hebben alleen de knal gehoord, waar is het bewijs dat jij dat vuurwerk heb afgestoken? Waar ik altijd wel op let is als ik het vuurwerk in elkaar zet is dat er bijvoorbeeld geen haren ofzo van mij tussen het plakband zit, of vinger afdrukken op de plakband of lijm. Als ze geen bewijs hebben dan kunnen ze toch niets doen?

Link to comment
Waar ik altijd wel op let is als ik het vuurwerk in elkaar zet is dat er bijvoorbeeld geen haren ofzo van mij tussen het plakband zit, of vinger afdrukken op de plakband of lijm. Als ze geen bewijs hebben dan kunnen ze toch niets doen?


:) alsof ze naar DNA gaan zoeken van de mogelijke dader

Maar volgens mij kunnen ze je niet aanhouden als ze je niet op heterdaad betrappen.
Dus als de politie komt gewoon je mortier ergens in de bosjes gooien en fluitend weg lopen :)
Link to comment

:) 2 rekken met elk 5 mortierbuizen van 4 inch steek je toch niet gauw zomaar eventjes weg :)
Gelukkig woon ik in een dorp waar ze 15 km verder nog nooit van gehoord hebben, en de dichtste buren wonen een kleine kilometer verder, en het omliggende land is eigendom.
Ook denk ik dat er hier in het goede oude platteland in Vlaanderen minder aandacht wordt aan besteedt aan zo'n dingen.
Ik dacht ook dat in ons land groter vuurwerk verkocht mag worden? Als je op 2 kilometer staat en aan een leek vraagt of het 2 inch of 4 inch was...

HE is echter een ander verhaal, stel dat je meer dan 1 kg aan zwaar explosief laat detten in open lucht ergens waar in een straal van 2 km iemand woont dan kan ik me voorstellen dat je je wel kan verwachten aan wat aandacht...

Link to comment
  • 1 year later...

Ik heb een 'disturbing' momentje gehad met motor politie.
Deze prachtige 19,7 mm whistle rocket met payload (350ml H2O) afgeschoten in de wat je hier in de buurt the middle of nowhere zou kunnen noemen maar wél bereikbaar via een fietspad.

Had 20 min gelopen om zo ver mogelijk van alles en iedereen weg te zijn. Hij ging als de brandweer kaarsrecht de lucht in, prachtig.
Ik trek de lanceerbuis uit de grond en ineens zit het me niet lekker. Ik wil er niet mee gezien worden dus heel erg milieu onvriendelijk flikker ik 'm in de bosjes.
Loop een paar passen terug naar het hoofdfietspad om het filmpje van het gebeuren te bekijken en zie 500 meter rechts iets van brommer lichten.
Start mijn filmpje en WROOOOAAAAAAAAMMMM.. binnen een paar seconden is de motor agent bij mij.. In een flits bedenk ik me dat ik de ondergaande zon aan het fotograferen ben en kennelijk pas ik van ik van dichtbij niet in zijn dader profiel want hij rijdt om me heen en slaat rechtsaf het fietspad in naar het dorp en geeft weer een dot gas.

Was wel even schrikken moet ik zeggen en ook een leermoment.
Gaat dus niet in de polder hier want die gasten zien je pijl vanaf kilometers en zijn binnen een minuut bij jou en je kunt geen kant uit.
Ik had geluk dat het maar één pijl was en dat ik de lanceerbuis weggegooid had!
Ook ga ik mijn telefoon ontdoen van al mijn mooie pyro foto's want die zat dus helemaal vol met foto's over het maken van perc en andere, voor een leek nogal uitdagende plaatjes..
Volgende keer gewoon naar het strand en daar dan 20 minuten lopen richting géén afslag. In het donker tijd zat om je van bewijs te ontdoen mocht je iets zien aankomen al hoop ik dat er geen strandpolitie op crossmotoren bestaat.

Edited by pdfbq
Link to comment

Jah al mijn vrienden, familie en buren weten het.
De een is er wat positiever over dan de ander.
Maar de meesten vinden het wel mooi.
Helaas ging het een keer mis op een feestje.
Ik ging tijdens mijn verjaardag feest om een uur of 12 4 inchjes afsteken op de dichtbij zijnde dijk.
Helaas kwamen de buren verder op kwaad naar buiten en begonnen ruzie te maken met mijn gasten.
Voordat je het weet stond de halve buurt op straat.(lichtelijk overdreven)
Ik heb toen iedereen naar binnen geduwd maar de buurtjes hadden de politie al gebeld.
Deze stond ook vrolijk op de stoep binnen 3 min.
Ze vertelde dat ze het helemaal in de stad hoorden (trots) en dat ze al onderweg deze richting op waren toen de melding kwam.
Ik vertelde dat iemand vuurwerk had mee genomen en ik dit altijd mooi vind dus ik heb het ze laten afsteken.
Ik vroeg ze binnen te komen als ze nog meer mensen wouden ondervragen.
Maar ze lieten het gelukkig bij een waarschuwing, naam genoteerd en nooit meer wat van gehoord.
Ik ben zelf enorm geschrokken en ik weet dat de komende feestjes zonder vuurwerk worden.
Mochten ze alleen de schuurdeur op doen zouden ze de na smeulende mortier zo zien, met daarbij mijn klein lab.
De volgende dag ben ik even langs de buren verder op gelopen en even mee gebabbeld waarna alles weer koek en ei was.

Kwa test locatie ga ik altijd met de auto op een dijk staan tussen de weilanden maar ik zoek eigenlijk nog een echt mooie plek waar ik zeker weet dat ik helemaal niemand (mens en dier) stoor.

Zelf denk ik dat op teams die er speciaal voor opgericht worden na, de politie zeker geen zin heeft in extra werk.
Natuurlijk als ze getipt of "gewaarschuwd" worden zoals bij dat spiegeltjes gedoe is het natuurlijk hun plicht.

Het beste is gewoon om het klein te houden en voorzichtig te zijn.
Als iemand ooit de oplossing heeft wat betreft een test locatie zal hij mijn persoonlijke held worden.

Edited by Jaap - chloraaap
Link to comment

Helaas ben ik al 1x gepakt 3 jaar geleden terwijl ik niks gedaan had :)
Een paar kinderen waren vuurwerk aan het afsteken en ik liep er met me vrienden langs en toen houd'e de agent ons aan en die kinderen rende weg.

De agent had geen enkel bewijs dat wij afstaken want we hadden niks bij ons.

Maarja, Hij geloofde ons niet dus op na halt.

Link to comment

Ik heb een aantal locaties om het zwaardere spul, zeg 3" en groter, af te schieten.
Dan nog, zorg ik dat alles wat ik mee heb ook binnen een minuut de lucht in gaat.
Mensen horen/zien het toch, ongeacht je locatie (tenzij je echt vele kilometers van de bewoonde wereld verwijderd bent), en zoals eerder vermeld is er altijd wel iemand met het nummer van de politie onder de snelkeuze.

Mobiel blijven, snel afsteken, en snel weer wegwezen. Dat is immers alles wat je kan doen, de rest is echt een kwestie van geluk (of pech).
Ik zie natuurlijk ook wel eens 2 koplampen oplichten, een aantal kilometers verderop, als ik m'n lont net aan heb gestoken.
Weinig aan te doen op zo'n moment.

Link to comment

Ik woon gelukkig in een omgeving omgeven van de weilanden en bossen dus ik kan van mijlen iemand aan zien komen, plus ik heb altijd een pocket verrekijker mee voor het zeker weten, 's nachts ben ik wat minder voorzichtig want als ik dan op *mijn plekje* ben, zie je helemaal niks of niemand doordat het zo donker is, dus luister ik of ik iemand hoor lopen (werk best goed in de stilte). Eigenlijk best belachelijk omdat ik in een straal van honderd meter nog *buren* zwaar illegaal vuurwerk hoor afsteken. zoals een keer de overburen die een salute cake en een GIGANTISCHE flying fish cake afstoken (ik klaagde ook niet :huh: ).
En mochten ze de politie bellen, dan duurt het ca. dertig minuten voordat ze eindelijk aan komen kakken. (We hadden namelijk een keer een brand in de garage (kortsluiting, rustig maar) en de brandweer was er pas iets van 40 minuten later, politie bureau zit nog weer 1 á 2 kilometer verder).

Grappig nog, ik was laatst nog betrapt door een buurman, ik teste een gram aan meal en hier kwam een behoorlijke rookwolk van af en toen zag ik men buurman afkeurend naar me kijken van :) . Ik keek verontschuldigend en het was 'wel weer goed' denk ik. ;)

Link to comment

@Lontje

Misschine jou hobby :) ...

Dit is wat we natuurlijk willen voorkomen want na zo'n gezellig bezoekje is het natuurlijk wel voorlopig afgelopen...
Snap wel dat het iets van een grapje van je is maar bovenstaand stilleven willen we allemaal toch liever niet lijkt me!

Edited by pdfbq
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...