Jump to content
PyroForum.nl

Al/CuO


Morteus

Recommended Posts

Hey iedereen,

Ik wilde eventjes vragen of een van jullie dit wel eens geprobeert heeft. We kennen allemaal wel de doodgewone Aluminium met Ijzeroxide termiet. Maar heeft een van jullie wel eens koperoxide gebruikt in plaats van ijzeroxide? Op het internet zie je dat deze reactie veel heftiger is en bijna wel op flashpowder lijkt. Ik ben van plan om een kilo koperoxide te kopen en een kilo 400 mesh aluminium poeder maar ik weet niet of dit hetzelfde 'explosieve' resultaat geeft of gewoon een iets snellere reactie als die van ijzeroxide?

Link to comment

Ik weet niet precies wat er gebeurt als je het 50/50 mengt.

MAAR MET EEN KILO BLAAS JE DE HELE WIJK OP!!!!

Check deze link even.
http://www.pyroguide.com/index.php?title=F...er_(Goldshmidt)

Flash powder nooit boven de 10 gram maken maar deze compo is al leuk bij 3 gram.
Let op dit kan niet met visco worden aangestoken.
Als prime gebruikte ik de simple white mix, daarom zie je de eerste 5 sec een mooie witte flam.

Video155.mp4

Groet,

B

Link to comment
MAAR MET EEN KILO BLAAS JE DE HELE WIJK OP!!!!

Je kan ook overdrijven....

Het is een heel leuke compo, maar ik prefereer toch flash powder aangezien ik de CuO voor betere dingen kan gebruiken... :lol:
Link to comment
Het is een heel leuke compo, maar ik prefereer toch flash powder aangezien ik de CuO voor betere dingen kan gebruiken...


oh vertel eens dan? Ik heb bij zo'n keramiek zaak gekeken voor CuO en aluminium poeder. Ik denk dat ze aluminium poeder wel hebben of ze begrepen me verkeerd en dachten dat ik aluminiumoxide bedoelde maarja daar ga ik later nog wel over bellen. Maar dan heb ik bijna een kilo CuO en een kilo Aluminium poeder 400 mesh. Dus in totaal 2 kilo van dat spul als je het mengt haha. Ik weet niet hoe gevaarlijk deze stof is qua gevoeligheid, waarschijnlijk niet zo gevaarlijk want van wat ik weet over thermieten is dat je er vlink wat energie in moet steken om de reactie op gang te laten komen.
Link to comment

CuO kan ik beter in stars gebruiken om kleuren zoals paars en blauw te maken, maar aangezien jij je alleen nog bezig houdt met knallers en dergelijke ben je daar ook nog lang niet aan toe en zal je ook niet begrijpen waarom ik CuO liever in deze tak van pyrotechniek toe pas!

Link to comment
  • 1 month later...

Bij de Pyroguide link van Boemsel staat dat het mengsel mogelijk wrijvings- of schokgevoeling is. Aan de andere kant heb ik altijd van thermiet gehoord dat het juist zo veel (hitte)energie nodig had om een reactie op gang te krijgen. Aan de andere kant staat het daar op de site wel als flash-mix aangegeven, en daar waag ik me liever niet aan.

Nouja. Interessant om eens te proberen (als het niet te gevoelig is)!

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=4AXqUUPWdqk...feature=related
In dit filmpje word er geschoten op deze mix om hem af te laten gaan. Wel schokgevoelig dus?

Edited by TijM
Link to comment

Thermieten zijn niet bijster gevoelig voor schok en wrijving, wel is dit mengsel gevoeliger voor warmte, het is al te ontsteken door een stukje visco...

Oja, en als je het mengsel gewoon buiten ontsteekt kan er weinig fout gaan met die koperwolk, gewoon niet met je neus boven gaan staan. Maar het mengsel is wel uiterst krachtig tijdens ontsteking, er komt ook zeer veel warmte vrij!

Link to comment
het is een traag sas, dus als je daarbij een goede knal wilt dan moet je het wel goed opsluiten.


Voor een goede knal, hoef je het niet heel goed op te sluiten hoor.

Ik heb een paar keer 5 gram opgesloten in een plastic zakje met een paar laagjes tape (Doorzichtig, plakband-achtige, tape), resultaat mooie knal met lekkere lage toon.
Link to comment

Ik heb met het mengseltje met O&N nog een paar starmines gemaakt en als burst in vuurpijlen en dat knalt nog wel aardig, en het wil nog wel aardig "poefen" in de open lucht, het nadeel is dat het nogal duur is. Meal daarin tegen kost geen drol. Bovendien is chloraat/perchloraat als oxidator nog goedkoper dan koper(II)oxide..

Verder gebruik ik persoonlijk mijn koper(II)oxide liever in syntheses waar koper in 2+ vorm nodig is (salpeterzuur is al duur zat), daarbij kan je er hele mooie blauwe sterren en andere composities mee maken. Koperzouten zijn lang niet zo giftig als kwik of lood verbindingen, je kan er in principe best wel veilig mee werken, draag gewoon een stofmaskertje met een stel goede filters en was je handen wat je toch sowieso al moet doen vanwege je aluminium, verdere speciale veiligheidsmaatregelen hoef je niet te treffen..

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik hoor verschillende dingen over de ontsteking. Pyrobass zegt dat het met een stukje visco te ontsteken is, en anderen zeggen dat het BP of flash als ontsteking nodig hebt. Ik snap sowieso niet waarom BP wel zou werken en visco niet. Visco bestaat toch onder andere uit BP?

Link to comment

De fijnheid en mate van menging van je thermiet is bepalend voor de vlamgevoeligheid. Ik heb hier nog een pot ijzeroxide staan dat uit de luchtfilters van een staalbedrijf komt. Dat spul heeft bijna vloeistofeigenschappen, en lijkt vanwege de gietbaarheid nog fijner dan german dark. Thermiet dat ik hiermee maakte was met een visco lont te ontsteken, en brande bijna net zo snel als CuO thermiet met 250# aluminium. En ja, ook daar kon je dreunen mee maken. ^_^

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik lees op het internet érg tegenstrijdige dingen over de gevoeligheid van deze compositie.

Pyroguide zegt : "easy to make and safer than the other flash compositions. "
En toen kwam ik dit op youtube tegen : "it is sensitive to friction, heat, and impact, more than flash powder. Store it under usual conditions, keep away from fire, heat, moisture. "
Ik weet niet welke ik moet geloven, ik schrik er toch wel erg van als ik zie dat het ontstoken wordt door een .22 luchtbuksje. :blush:

Link to comment

Want je bewaardt een killo van dat spul naast je geladen luchtbuks?

De gevoeligheid hangt af van de mesh-size, de ene maakt het mss met 400 sph en de andere met 1000µ? Anyway als je het dan toch wil maken doe er maar geen gekke dingen mee.

Edited by danny db
Link to comment

Mij lijkt dit een leuke compo om te verwerken in knallers. Ik snap ook wel dat de gevoeligheid samenhangt met de mesh van je Al poeder. Ik vind het alleen raar dat er tegenstrijdige dingen over worden gezegt op het internet. Voordat ik er aan begin wil ik wat gedetaileerde info over de gevoeligheid ervan. En dan heb ik er vrij weinig aan als ik hoor dat ik er geen gekke dingen mee moet doen, dat lijkt me vrij logisch.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...