Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Weirdo

Oud en nieuw 2009/2010

Recommended Posts

Ik vroeg me af of er al iemand bezig was met voorbereiden voor oud en nieuw, het is al over 2 maanden en als je nu nog sterren moet rollen mag je wel opschieten omdat ze ook nog moeten drogen, en met dit weer is dat echt heel kut. Want ik ben natuurlijk weer lekker laat met sterren rollen, en ze drogen voor geen meter :lol:.
Maar heeft iemand al enig idee wat ie gaat maken?

Mijn lijstje: alleen zal het iets meer worden waarschijnlijk als mijn sterren tenminste optijd droog zijn.
Van al deze shells en stuk of 5.

Slowgold 3 en 4"

Chrysanthemum 8 3 en 4 "en nog een paar met D1 petal

D1 glitter 3 en 4 " en nog een paar met white petal en c8 petal

C6+10%Ti 3"

Willow diadeem 4" bowtie's

Nog een paar salutes

en mischien nog wat.

ben net klaar met 1 batch 2 en 3 inch d1 stars + wat risingtails:

Nog niet bezig.
Wel van plan wat vuurpijltjes en fontijntjes te maken.
Gezien pyro voor mij nog in de kinderschoenen staat houd ik het simpel. :lol:

Meer HE voor jou zeker, wel leuk dat je nu met pyro bezig bent.
Je zou wel een mooie starmine kunnen maken, die kunnen ok echt ontzettend mooi zijn.

Ohhja, en ik maar natuurlijk ook nog vuurpijlen ja, met 2 en 3 inch headers.

Heb jammergenoeg niet veel chems tot mijn beschikking, bestel volgend jaar meer.
Ik houd het op een boel polumna's, mischien met flash.
Binnenkort ook maar eens wat TT stars maken, en in starmines of mischien op een pijl zetten.
En gewoon kno3 suiker rookbommen, niet veel maar is gewoon lolig.

haha, ik ga denk ook een paar Kno3 rookbommen maken, natuurlijk wel de parrafine variant, want die andere is gewoon kut. Dat is meer wat paars vuur.

Ik denk dat ik alles wel zo'n beetje ga proberen. Omdat ik nog een beginner ben is het dit jaar toch vooral kijken wat voor herhaling vatbaar is. Vuurpijlen, BP knallers, starmines, 'minishells', fontijntjes en ook wat kas-suiker rookbommetjes. Al wat tekeningetjes gemaakt in paint van de dingen die ik wil gaan maken.. En er staat in de kast al 300 gram meal en 60 1,3 cm ID Willow stars. :lol:
In de Kerstvakantie nog een batchje meal maken en nog wat Chrysanthemum 6 of 8 voor de fontijntjes.

Echte Shells begin ik waarschijnlijk volgend jaar mee.

Het drogen gaat vreselijk slecht inderdaad.
Ik vind KNO3 suikerrookbommen saai, daarom ga ik dit jaar rookbommen met hexachloorethaan en zink maken :lol: , ik kan niet wachten tot het binnen is.
Dit is het eerste jaar dat ik shells (2 en 3 inch) kan maken. Ik ga salutes maken (lekker snel klaar en een indrukwekkend effect), Chrysantemum, Glitter en Peony in rood en misschien groen.
En wat knallertjes natuurlijk.

Ik ga een showtje geven aan mijn familie met 4 fonteinen en 4 starmines en een cremora tussendoor. Ik heb toevallig net een mini- showtje gegeven. :lol:

Dat is idd ook een leuk idee, een grote creamora, zo'n praxis emmer vol. moet alleen even kijken wat ik als fuel gebruik, nogal prijzig om 500 pakjes koffiemelk poeder te kopen bij de C1000 :lol:.

Edited by Weirdo

Dat is idd een goed idee, ik rij wel een paar keer met mijn auto over die zak heen, dan zal het wel poeder zijn :lol:.

whaha! moet je doen, werkt vast wel :lol:

ik ga denk ik wat pijlen maken.
ik ben ook veel aan het experimenteren met starmines ik zit eraan te denken om een kleine cake te bouwen met starmines en kleine salutes enzo...

Ik ben nog niet begonnen.
Ik had een paar pijltjes met 2" shell als report( thunderbolt flash en TT stars) in gedachte en natuurlijk een paar 3" ;waarschijnlijk slowgold nu ik men Ti heb :lol: en natuurlijk de klassiekers als D1 en TT, chrysanthemum 6 met 5%Al

Ik maak nooit veel maar dat moet ook niet perse!
Ieder moet zelf maken wat hij zelf wil en hoeveel hij wil.

Ik ga dit jaar wat kleine groundsalutes maken.
wat candypijlen met wat simpele headers, waaronder 1 met een mislukte batch D1 bijv.
candypijlen met peony,s van ruby red, phiko blue en nog een paars. 2 en 3 # en mini beraq inserts :lol:
Mischien nog wat met reports.

En ik heb nog wat fonteinen in de planning staan.
HE is niet bekend.

Ik ben stiekem al begonnen met chems hamsteren en het een en ook het één en ander aan kartonage aan het verzamelen.

Verder wil ik een stuk of wat 2" shelletjes gaan maken en een zooi mines en fonteintjes.

Als laatste (het is toch O&N) zit men er over te denken een ladinkje HE af te zetten.

Het valt me allemaal een beetje tegen om eerlijk te zijn :lol: Hier een lijstje met wat er op mijn agenda staat:

20x 3" Ti salute shells (ronde)
20x (of meer) 4" sier shells (ook rond, D1, C8, wat experimentele sterren, 2 KG veline (alle kleuren, 500 gram each dus), wat andere MgAl based kleuren uitproberen, Petals en pistils proberen, Palmshells en nog veeel veeel meer)
10x (minstens) starmines, 5x 3" 5x 4"
Was ook van plan 6 of 8 inchers te maken maar ik denk dat ik maar even bij de 4" blijf, omdat ik nog niet zo ver ben met shells bouwen.
Ground salutes, 10 gram crackertjes, en wat 100 grammers (die laatste doen het altijd goed onder vrienden XD)
En natuurlijk HE! Voor oudjaarsdag dan. Heb er een hekel aan om met gevoelige primairen rond te lopen met al dat vuurwerk erbij. Ik zat te denken aan 25 gram ETN als boosters voor simpele AN explosiefjes (ANNM, AN/Al, ANNG etc etc)
Wat reketten wou ik nog proberen, 1lb ers met name, maar ik denk dat ik daar maar even mee moet wachten tot volgend jaar anders raakt mn schema wat overvol.

Dus ja, ik ben al druk bezig! alleen ben enorm druk met school helaas, tentames enzo :/

Het valt me allemaal een beetje tegen om eerlijk te zijn :lol: Hier een lijstje met wat er op mijn agenda staat:

20x 3" Ti salute shells (ronde)
20x (of meer) 4" sier shells (ook rond, D1, C8, wat experimentele sterren, 2 KG veline (alle kleuren, 500 gram each dus), wat andere MgAl based kleuren uitproberen, Petals en pistils proberen, Palmshells en nog veeel veeel meer)
10x (minstens) starmines, 5x 3" 5x 4"
Was ook van plan 6 of 8 inchers te maken maar ik denk dat ik maar even bij de 4" blijf, omdat ik nog niet zo ver ben met shells bouwen.
Ground salutes, 10 gram crackertjes, en wat 100 grammers (die laatste doen het altijd goed onder vrienden XD)
En natuurlijk HE! Voor oudjaarsdag dan. Heb er een hekel aan om met gevoelige primairen rond te lopen met al dat vuurwerk erbij. Ik zat te denken aan 25 gram ETN als boosters voor simpele AN explosiefjes (ANNM, AN/Al, ANNG etc etc)
Wat reketten wou ik nog proberen, 1lb ers met name, maar ik denk dat ik daar maar even mee moet wachten tot volgend jaar anders raakt mn schema wat overvol.

Dus ja, ik ben al druk bezig! alleen ben enorm druk met school helaas, tentames enzo :/

100 grammers? en waar wou je die afsteken dan? of woon je aan een plein? :)

Zozo, ik hoop dat je al wat voorbereident werk hebt gedaan, anders ga je het zooiezo niet halen. En je hebt aardig wat chems op vooraad liggen zo te horen als je zomaar "wat" 100 grammers maakt :). Maar dat word in iedergeval een spetterend oud en nieuw bij jou zo te horen :lol:.

Dat is een leuke starmine zeg :)

Maak je maar geen zorgen over of het wel af komt hoor :lol:
Vorig jaar had ik op een middagje zon 100 5 grammers gemaakt (volgens mij heb ik chinees bloed LOL) Maar ik houd ervan in grote hoeveelheden te werken, dus dat versnelt het proces ook wel :P Het is namenlijk makkelijker om 5 100 grammers te maken dan 100 5 grammers :P

Het enige wat me op het moment tegenhoud is de studie, wat natuurlijk ook belangrijk is

Heb je de sterren voor je shells al gerold dan? het durt echt onwijs lang om te drogen. En aangezien je aardig wat shells wilt maken...

Ik heb vanmiddag tijdens een saaie les even een nieuw ideetje opgedaan, ik wil een lange cacke maken van een serie mines en fonteinen die in tussenpozen van 1 tot 2 seconden ontsteken achter elkaar. Mij leek visco wel geschikt als lont voor doorlonting omdat dit makkelijk te timen valt, 1 cm = 1 seconden brandtijd.

Die salute starmine is zeker wel mooi, lijkt me nog wel best lastig, het principe lijkt wel een beetje op een shell met insterts die op de grond knalt.

Het is hoe je het wil draaien maar het lijkt niet echt op een baraq. Het zijn kartonnen buisjes die aan de onderkant zijn gevuld met geramde mp en daarboven zit flash. Die moet wel snel zijn want er zit geen onderstop in het buisje op het moment dat de flash ontsteekt. Het is dus eigenlijk best makkelijk te maken :lol:

Heb je de sterren voor je shells al gerold dan? het durt echt onwijs lang om te drogen. En aangezien je aardig wat shells wilt maken...

Een aantal. Ik gebruik de airco en een warmeluchtkacheltje om het droogproces te versnellen. Ze drogen zo in minder dan 1 week, zonder scheuren e.d. Daarna moeten ze nog wel helemaal uitharden. (dus ze zijn dan nog niet volledig droog.)

greets

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Weirdo
      Omdat dit toch weer een best uitgebreid fotoverslagje is en er weinig nieuwe shelltopics worden aangemaakt, vond ik dit er wel 1 waard.

Je begint met de vertragingen in de shells te maken, 1 van 3 sec, en 1 van 1,5 sec.

Dan leg je de stars erin, links C8 en rechts C6+10%Ti

Dan vul je ze met breakcharge.

Hemi's op elkaar klappen.

Pasten

10MM gaatje in de bovenkant van de shell met de 3 sec vertraging, en de andere crossmatchen.

Daarna duw je de spolette of timefuse in het gaatje, en leg je er een randje hotglue omheen.

Dan knip je een strookje karton die er tussenpast, en die knip je aan bijde kanten in.

Rondom vastgehotglued

Nog 1 laagje paste eroverheen, en risingtail bevestigd en gecrossmatched.

Liftcup eropgeplakt met quickfuse en hij is af
      3_inch_peanut_C8___C6_10_Ti.mp4

• By loveforpyro
      Hier zijn dan mijn shells die ik in de laatste 30 dagen heb gemaakt:

-2" round c8 stars
      http://www.youtube.com/watch?v=sYLfooSJrys

-2" cilinder met D1 en c8 stars
      http://www.youtube.com/watch?v=tn00lHJ-6S0

-2" cilinder salute 23 gram flash (7Kclo4 3 DG)
      http://www.youtube.com/watch?v=fPdUC4XEyWg

-3" round D1 stars
      http://www.youtube.com/watch?v=sEXdRrTqz8Q

ben benieuwd wat jullie ervan vinden. :D
    • By miech
      Omdat ik toch al een zogenaamde peanut shell aan het maken was, besloot ik er ook meteen maar een paar foto's bij te maken. Een peanut shell is een dubbele break shell gemaakt met sferische shells. In mijn geval betreft het twee 2" shells, beide gevuld met een Chrysanthemum 8 ring, pulverone break en 0,5 gram magnalium flash.

Je begint met het construeren en pasten van twee bijna gewone shells, waarbij de ene shell een normale timing heeft en de andere een van ongeveer een seconde. De shell met de langste timing krijgt voor het vullen een gaatje in de bovenste hemi, waar later de vertraging van de tweede shell doorheen gaat. Tegen het eruit lekken van de inhoud is het een goed idee om er een klein stukje schilderstape overheen te plakken.
      Bji het pasten van de onderste shell plak je geen pasting over het gaatje in de eerste shell. Dit gaat alleen maar in de weg zitten, en het draagt niet bij aan de kwaliteit van de shell als je het er later weer af moet slopen.
      Merk op dat de lont uit de tweede shell geprimed is. Dit is aan te raden, omdat vanwege de afwijkende drukverdeling bij de break er een stevige burst in moet, waardoor een standaard stukje visco wel eens kan falen.
      Laat na het pasten van de shells deze drogen. Knip dan uit een kartonnen kokertje een figuur lijkend op die op de derde foto. Dit wordt de verbinding tussen de shells.

Vouw nu de ingeknipte rand van het kartonnen kokertje naar buiten, en smeer de flapjes in met een goede sterke lijm. Ik zou houtlijm aanraden, en wheat paste absoluut niet.
      Plak nu het kokertje op de shell met de lont. Het op deze shell plakken vermindert de kans op beschadiging van de prime op het lontje.
      Steek nu het gaatje in de eerste shell open, zodat de lont van de tweede shell er straks makkelijk in kan. Let op dat je geen burst uit je shell laat vallen, dit kan een verstoord break patroon geven.

Plak nu de twee shells aan elkaar. Let op: het kartonnen kokertje zorgt voor de verbinding, niet de lont van de tweede shell. De lont van de tweede shell wordt niet aan de eerste shell vastgelijmd, want dit geeft een grote kans op falen!
      Plak hierna een met wheat paste ingesmeerde strook licht kraftpapier over de verbinding. Deze zorgt voor een gasdichte aansluiting, waardoor de tweede shell niet voortijdig af gaat. Plak het er goed strak omheen, dat ziet er het netste uit.

Nu moet er nog een lift cupje of zakje onder geplakt. Gebruik iets meer lift dan je volgens berekening nodig hebt, vanwege de ballistische eigenschappen van de shell en om te voorkomen dat de tweede shell te laag breakt.

De hierboven gefotografeerde shell zal komende week ergens geschoten gaan worden. Het filmpje komt uiteraard ook voor publiek beschikbaar.
    • By The-Butcher
      Gister heb ik mijn eerste 2 inch shell afgeschoten en het was een beetje een flop.
      Door de wind was mijn mortier omgevallen en schoot de shell het veld op.
      Desondanks een zeer mooie break als je het mij vraagt.
      Tadaaa > http://www.youtube.com/watch?v=6tO-9wObmyE
    • By Weirdo
      Ik heb vandaag mijn eerste petalshell afgeschoten, ging wel goed, maar ik was in een luie bui bij het pasten, dus had maar 4 laagjes gedaan, in het vervolg doe ik er 6.

3 gram booster 7/3
      35 gram lift+Ti
      MCRH break
      timefuse

Je ziet de timefuse niet, maar dat komt omdat ik deze 2 helften ff snel gevult heb voor de foto.

Ik heb een 2 inch hemi gebruikt als former, ik heb de 4 inch met MCRH gevult, 2 inch hemi eringedouwt met veel kracht, nog een beetje opgevult, 2 inch hemi eruit gehaald, pleepapiertje erin en gevult met stars.

Gepaste, gecrosmatcht en lift staat klaar.

Shell op mortier.

Filmpje

4__C8_D1petal.MP4
    • By vegeta
      Ik heb een vraag over het kneden van stars.

90-100% Alcohol kan ik nergens vinden in Nederland behalve op ebay (In het Buitenland) maar de verzendkosten zijn erg duur.
      Dus mijn vraag is: Kan je stars ook alleen met water kneden?
      En wat zijn de nadelen hiervan?

Edit: Ik wil graag Tiger tail stars maken en C6/C8 stars.
    • By Chrysanthemum 8
      Hallo ik ben Guus maar hier op het forum ga ik bekend staan als "Chrysanthemum 8".
      Vroeger was ik meer met HE's bezig maar nu heb ik mij meer toegelegd op pyrotechniek, dat komt doordat ik geniet van de variatie die pyrotechniek bied. Ik heb een tijd het forum bestudeerd vandaar dat ik de regels al gelezen heb en probeer te onthouden. Ik zit op het gymnasium, maar gek genoeg heb ik niet scheikunde gekozen in mijn vakkenpakket. Vandaar dat ik wat scheikundige kennis mis maar dat komt helemaal goed dankzij de hulp van Pjee en Infernoman met wie ik bevriend ben.

Ik hoop dat ik een mooie tijd tegemoet ga. :P
    • By cojonesm
      Hallo,

Iedereen kent het effect wel, een mooie gouden staart in de lucht, dat is tenminste het effect dat we willen als we deze stars maken.
      Er is echter een 'speciale' techniek voor nodig om ook daadwerkelijk een goed effect van de star te krijgen, soort houtskool; aantal uur in de kogelmolen; hoeveelheid bevochtiging; verwerken van de sterren (Cutten, rollen en pumpen)

Ik zou graag proefondervindelijk gaan testen hoe je met airfloat bbq houtskool een mooie ster kan maken.

Mijn idee is als volgt:

- compositie waar ik mee ga testen, TT of chrysanthemum 8 hebben mijn voorkeur.

- tijd in de kogelmolen:

-1 uur
      -2 uur
      -3 uur
      -4 uur

- bevochtiging: 75:25 water:spiritus

- verwerking: cutten en rollen hebben mijn voorkeur.

-Cutten vanwege het vele vocht je dan kan gebruiken. (zonder ricen / ricen met 10% vocht)
      -Rollen vanwege een gekleurde core met daaromheen TT of chrysanthemum. (zonder ricen / ricen met 10% vocht )
      Bevochtigen met een sprayer.

Zijn er nog dingen waar ik geen rekening mee heb gehouden? Tips of aanmerkingen, ik hoor ze graag.
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.