Jump to content
PyroForum.nl

Alsnog even voorstellen


Daan

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik lees al bijna een jaar op dit forum en ik heb mezelf nog niet eens voorgesteld hier B) .
Mijn naam is Daan, ik ben 17 en ik ben al zeker sinds mijn 12e of zelfs eerder geinteresseerd geraakt in pyrotechniek en kort daarna in HE. HE is zeker mijn favoriet op het moment :). Ik ben begonnen met lezen over pyrotechniek en HE. Ik heb zeker zo'n 2 jaar alleen maar gelezen en geleerd. Ik had geen idee waar je de chems vandaan kon halen. toen ik een jaar of 14 was deed ik mijn eerste poging tot buskruit. BBQ houtskool verpoedert, potje zwavel van mijn vader gekregen (hij is drogist dus veel chems later nog gekregen :)) en in plaats van salpeter gebruikte ik ammoniumnitraat, niet zuiver maar toch.. Het deed wel wat maar vrij weinig kan ik je vertellen :D ik had nog nooit van een ballmill e.d. gehoord. Toen vond ik een bron voor KNO3, en langzamer hand voor zo'nbeetje alle chems die ik me maar kan wensen. Toen begon het allemaal, en hield me voornamelijk bezig met pyro. Ik las veel over HE maar durfde dat nog niet aan.

Toen vond ik stomtoevallig een fles H2SO4 in een winkel, 97% zuiver, en nam het mee. En zo was mijn HE obsessie geboren. Mijn allereerste synth was nitrocellulose. Een heel klein plukje katoen in zon 20 ml nitreerzuur gegooid, meteen weggerent en een half uur gewacht. Afijn na alle overige handelingen kwam het aansteken, het was geweldig, mijn eerste HE een succes :P . Zo ben ik dus langzaam doorgegaan naar TNP, NG, en experimenten met verschillende suikers zoals sucrose, glucose, fructose en ook eens zetmeel genitreerd. Ik moet zeggen dat ik niet veel ervaring heb, omdat ik meer lees en leer dan dat ik daadwerkelijk experimenteer.

Ik hoop dat ik jullie genoeg verteld heb, mocht je nog vragen hebben, stel ze dan.

Grt Daan

Link to comment

Welkom..
Leuk om er een HE member bij te hebben (die zijn er niet zo veel B))
De nitratie van suikers is best leuk om te doen.
MHN lijkt me een prima kandidaat om eens te proberen.
In het verleden gebruikte peter ook NG, hij bleef daar een onaangenaam gevoel bij hebben en gebruik nu alleen nog EGDN&PGDN.
Voordeel van die laatste 2 is dat ze ietswat ongevoeliger zijn en tevens ook iets minder krachtig, echter zal dit in de praktijk alleen elende besparen (gewoon 1 ml meer en je bent er ook :P.

Anyways, have a safe day

Grtz

User1

Link to comment

Hm om watvoor reden dan ook is EGDN mij nog nooit gelukt, lijkt wel of het niet wil bezinken ;S daarom gebruik ik nog altijd het liefst NG. Ik doe echter nooit meer een hamertest lol, ik had een druppel op een tissue geramt met een hamer, hamer vloog omhoog en raakte zowat mn gezicht, deuk in de werkbank, piep in me oren (ondanks het feit dat ik oorkleppen droeg) en zon vervelende klap op je neus als je weet wat ik bedoel, maar verder nooit problemen gehad met NG.
Die suikers nitreren was inderdaad leuk ja, alleen sucrose eindigde altijd in een stroperige massa die uitliep in een runaway, zelfs in een ijsbad met voorgekoelde zuren :/ de rest ging wel aardig, niet gedet alleen gedeflagreert.

Misschien ook wel even leuk om te weten: ik heb net de havo afgerond en doe nu 1e jaar chemie op de HBO :P

Grt, Daan

Link to comment

Je zou eens kunnen kijken naar tetrazoles, dat is echt " de shit ".
Als je op een of andere manier aan het stofje aminoguanidine X zou kunnen komen gaat er echt een wereld open.

Tevens is een degelijke primair echt een must voor de HE'r.

Edited by User1
Link to comment

Zoals aminoguandine HCl? dat is niet moeilijk te krijgen. Word verkocht als anti-aging product in de meeste drogisterijen dacht ik.
En ja ik weet het, ik zit momenteel achter wat zilver aan voor DS ofc :P. En krijg binnnenkort wat mannitol binnen dus die 2 maken wel een aardige compound cap, is het niet?

Grt, Daan

btw de "nieuwe" oude forum look is nice!

Link to comment

Peter heeft die caps ook heel lang gebruikt, vrijwel altijd met succes.
Het enige dat peter echt opviel bij deze caps is : dat MHN wel geperst moet worden maar niet teveel omdat het de gevoeligheid dusdanig kan benadelen dat de MHN niet afgaat.
Inmiddels gebruikt peter nu PETN voor b-caps.

Voor zuiver zilver zou je eens langs kunnen gaan bij munten/postzegel handelaren.
Die lui hebben nog weleens blokjes 99.99% zilver.

Edited by User1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...