Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Ik heb vandaag eens een poging gedaan om round stars te rollen.
Dit deed ik met de hand (met een soort wok pan) met gierst als core (omdat dit mij werd aangeraden).
Alleen lukt het niet; de c8 die ik probeerde te rollen bleven niet aan de
cores plakken.
Zou dit aan de cores liggen of aan iets anders?

Link to comment

Gierst is volgens mij vrij fijn zaad dus het begin is lastig. Om peperkorrels zal het waarschijnlijk wel lukken. Als je dextrine als bindmiddel gebruikte kan je dat vervangen door SGRS wat het rollen makkelijker maakt. Als dat niet lukt kan je proberen eerst een kleurencompositie om de kernen heen te rollen omdat die wat makkelijker schijnen te rollen. Daarover kan je dan C8 rollen. Ik rol tot nu toe om koreanderzaadjes die ik voor 1.20 bij de toko haal. Ze zijn vrij groot (vergelijkbaar met peperkorrels) maar wel wat lichter. Ik heb nu ook mosterdzaad (wat veel kleinere bolletjes zijn) maar daar heb ik nog niet mee gerold.

Link to comment

Toch nog even over het rookbom probleem Ik heb nog 2 pogingen gedaan, de eerste met 60g kno3 en 40g suiker en 30g paraffine (3 kaarsjes) maar de knsu vermengt niet met de paraffine net als de vorige keer. Het smelt bij elkaar en dan blijft de paraffine er gewoon op liggen hoeveel ik ook roer.
En het kaarsvet dampt heel veel ik weet niet of dat normaal is (niet roken maar dampen :D )

De 2e poging ook met 60g 30g maar nu toch met lampolie gedaan (ik ben eigenwijs :D ) om te kijken of dat wat doet, dit trekt wel in de knsu maar volgens mij verdampt het er allemaal weer uit, het dampte echt heel erg.

Ik maal het niet tot airflote omdat mijn koffiemolen het begeven heeft, en de hoeveel heden zijn niet helemaal precies omdat mijn broer zijn weegschaal terug gejat heeft en ik dus dat ouwe ding van mijn moeder moet gebruiken dus ik moet nodig de stad in :lol:
Iemand ideeën?

als dit het verkeerde topic is moeten jullie het zeggen maar ik wist niet waar ik het anders moest posten.

Edited by Pyromaniak
Link to comment
Het smelt bij elkaar en dan blijft de paraffine er gewoon op liggen hoeveel ik ook roer.


De parrafine verdampt op relatief lage temperaturen. Ik weet niet precies hoe jij het doet maar ik zet meestal mijn hotplate op standje 2 of 3 (80-120) smelt het kaarsvet en mix de airfloat knsu erbij (het moet echt airfloat zijn omdat het anders niet alle parrafine op kan nemen. Als je de suiker eerst smelt ben je heel erg verkeerd bezig want op die temperaturen verdampt je parrafine natuurlijk mee.

MVG,

Hans,

P.S. voor het weeg-probleem ik heb in mijn jaren aan ervaring :lol: ''ondekt'' dat de verhouding van heel fijne KNO3 en grove stukjes suiker (dus geen poeder maar ook geen blokken) ongeveer hetzelfde zijn in volume als gewicht. Ik wil hier dus mee zeggen dat je 3ml KNO3 kunt mengen met 2ml suiker net als je 3 gram KNO3 kunt mengen met 2 gram suiker. Voor het gewichtsprobleem met de kaarsjes deze wegen 10 tot 11 gram per stuk dus 3 kaarsjes zijn ongeveer 30 gram.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Edited by Hanzzz
Link to comment

Weet iemand misschien wat voor compo dit is?

http://www.youtube.com/user/sherif77777777.../86/A6Tqa_UaO-U
En dan op 4:35.

Het lijkt me geen Brocade (C6 etc. + Ti), daar brandt de ster wat te fel voor. Zou het misschien Shimizu falls (49 al, 41 kno3, 6 dex, 4 S) met wat Ti voor de tail erbij kunnen zijn, of is het misschien gewoon de Silverstreamer:
KNO3 64%
C 13%
Ti 9%
S 9%
Dex 5%

Het viel me dus op dat deze ster zo fel brandt, ik geloof dat dit bij silverstreamer en brocade niet zo het geval is. Toevallig iemand die dit weet/ hier verstand van heeft?

Edited by Sharkie
Link to comment

Met C6 en een overkill Ti zou je zoiets kunnen creëren misschien. Het zou ook een andere compo kunnen zijn:

Een van deze zou je ook kunnen proberen als je geen C tail wilt hebben:

Silver Streamer Star:
Potassium Nitrate 56
Aluminum, flake, bright. -325 mesh, 36 micron 17
Charcoal Airfloat 11
Potassium Perchlorate 6
Antimony Trisulfide, Chinese needle 6
Dextrin 4

Silver Streamer Star:
Name: bright streamer
Source: Hardt
Meal powder 67
Aluminum, flake, bright. -325 mesh, 36 micron 17
Barium Nitrate 9
Dextrin 7

Silver streamer (mike)
Here is one that has served me (and two predecessors) well for about the past
eighty years:
12 lbs. chlorate potash
2 lbs. saltpetre
1 lb. red gum
5 lbs. #808 or #810 (white) aluminum
2 lbs. #813 (flitters) aluminum
2 lbs. dextrine.

Sieve separately through 40 mesh and blend potash, saltpetre, red gum and
dextrine. Weigh out the white aluminum and sieve the other blended ingredients
onto it through 20 mesh. Blend by hand and push twice through 20-mesh. Add the
flitters and blend by hand. Push through 8X8 hardware cloth twice.
Make about a gallon of wheat paste, according to the directions on the package,
using hot tap water. Mix well, and when it has sat for a while, add about 1/2
cup of denatured alcohol and blend it in thoroughly. If the paste appears to
need further thinning, do so using water.
Dampen the mixture with plenty of the prepared paste. The little bit of alcohol
helps to break the high surface tension of the aluminum. You will use almost the
full gallon to damp the composition. Compress the dampened mix into loaves, and
cut about 1/2" cubes for 5" shells. Use lots of scratch meal for priming.
The paste makes the mixture easy to control during cutting, and the dextrine
gives extra hardness to the stars when dry.
Do NOT break with a flash bag. You want to use black powder only to break these
shells.

Link to comment
Guest Goner

Om geen oude topics te hoeven bumpen vraag ik het hier maar:

---
Wij hebben hier een 9 ton hydraulische houtkloofmachine staan, heeft iemand ervaring met het gebruik van zo'n ding als pers?
---

Link to comment
Guest Goner

Bedankt voor je reactie, maar waarom zou hij niet precies genoeg zijn?

En in combinatie met een rocket kit moet het toch wel lukken?

Edited by lennard
Link to comment
Guest Goner

Het enige wat ik vraag is of er iemand ervaring mee heeft en waarom hij het te inaccuraat vind werken, ik kan zelf prima bedenken hoe ik dat apparaat om kan toveren tot een prima pers, maar of dat prima werkt weet ik dus niet...

-De machine is trouwens op de centimeter te bedienen dus er kan voorzichtig mee geperst worden, als ik nu nog iets vind om de druk accurater mee te regelen (behalve zo'n gauge van wolter's) ben ik mooi klaar...

@Lontje: Wolter Pyro Tools: Rocket Pressure Pressing Formulas

Edited by lennard
Link to comment
-De machine is trouwens op de centimeter te bedienen dus er kan voorzichtig mee geperst worden, als ik nu nog iets vind om de druk accurater mee te regelen (behalve zo'n gauge van wolter's)

Tja, als je iets goedkoops vind moet je mij ook even pm'men :lol:
Met een handbediende pomp kun je enigzins "aanvoelen" hoeveel kracht je op de hefboom zet, bij een electrische oid niet echt lijkt me.
Link to comment
Guest Goner

Dan zal ik het maar gewoon eens moeten proberen! Vanmiddag heb ik vrij dus vanavond post ik hier wel eventuele vorderingen! :lol:

EDIT: Op zoek naar een goedkopere "press gauge" kwam ik dit tegen.

Het is een tutorial die op het forum van Passfire staat, maar omdat deze alleen voor members zichtbaar is heb ik hem geript voor de (gierige :D) liefhebbers!

EDIT2: Ik heb het net geprobeerd, zonder succes! Het is inderdaad vrijwel onmogelijk om de kracht in te schatten. De volgende stap wordt dus het aanschaffen van een raamwerkpers, heeft iemand ervaring met de HBM 10 ton pers die bij buitelaar wordt verkocht?

Edited by lennard
Link to comment
Guest Goner

----
Ik sta op het punt om te beginnen met het maken van whistle rockets, zijn er boeken die echt een must (of hooguit interessant) zijn op dit gebied?
----

Sorry voor de double post, maar ik kan mijn vorige bericht niet meer editen.

Link to comment

Misschien dat je er van die uitklapvleugeltjes aan kan maken die uitklappen als je shell uit je mortier komt? Misschien een wat stom idee maar het zou best kunnen werken, als je goede vleugeltjes maakt zorgt dat er in ieder geval wel voor dat je shell in een rechte baan omhoog vliegt en niet gaat tollen/spinnen.

Link to comment
Werd mij ook al eens voorgesteld, maar die zag ik er niet aanblijven tijdens de lift.

? Hoe maak je hem dan vast? de chinezen maken toch ook bv een rising thunder aan hun shell vast? mischien eens een lang stuk sisaltouw inpasten en dat proberen. (ik heb er zelf nog geen ervaring mee helaas)
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...