Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Zo hier een 2de batch strobe, let wel ze zijn nog niet helemaal droog en ongeprimed (daarom is de verbranding nog niet helemaal consistent)!

- dexterine werkt meer dan prima!
- niet te veel water gebruiken 6% is al genoeg
- fijnere mgal drijft de Hz op
- een heel goede prime is nodig.

Edited by danny db
Link to comment

Dit kun je zelf ook wel opzoeken maar omdat dit een beetje bij mijn vakgebied wat betreft men studie hoort:P..

Pa ofwel: pro-analytisch, wordt veel gebruikt bij chemische analyses hierbij is grote zuiverheid van stoffen vereist omdat anders een bepaling gestoord kan worden. Denk bijvoorbeeld aan stoffen die je gebruikt bij HPLC bepalingen (high preformence liquid chromatography), hierbij kan de kleinste onzuiverheid je hele bepaling naar den klote helpen. Zo mag je er van uit gaan dat p.a azijnzuur echt voor 99,99% uit zuiver azijnzuur bestaat. De stoffen zijn niet vaak in grote hoeveelheden verkrijgbaar en meestal zit er ook wel een prijskaartje aan al betrekkelijk kleine hoeveelheden.

Ch.z of ook wel c.z is chemisch zuiver, wordt vaak gebruikt bij syntheses, soms bij analyses waarbij iets mindere zuiverheid vereist is.

Pract heb ik geen idee, ben die in het lab ook nog nooit tegen gekomen.

Technisch zuiver zul je ook wel tegen kunnen komen als t.z, en wijst voor zich, de stoffen kom je dikwijls tegen in de bouwmarkt of industrie. Meestal is hierbij geen grote zuiverheid van belang en bevatten de stoffen nog veel andere reststoffen die over zijn gebleven uit het syntheseproces meestal zijn deze stoffen het goedkoopst, je zult ze daarom ook vaak in bulk kunnen kopen.

Verder heb je ook nog chemicaliën die zuiver genoeg zijn om in voedsel verwerkt te kunnen worden (foodgrade)

In het lab kom je ook chemicaliën tegen die aan speciale zuiverheidseisen voldoen voor (organische) synthese, bij deze stoffen wordt alleen gekeken naar vervuiling van bepaalde isomeren of andere reactieve stoffen die voor bijzondere of ongewenste bijproducten kunnen zorgen.

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik kwam op youtube het volgende primair explosief tege de afkorting luidt NaCuNT. Het is een ongevoelig makelijk te bereiden explosief dat geen giftige stoffen achterlaat naar detonatie verder detoneert 0,05 gram zonder persen. Ik zou graag een synthese willen weten en andere informatie over het explosief.

Hanzz,

Link to comment

p.a. --> Pro Analyse
ch. z. --> Chemisch zuiver
Pract. --> ??
techn. --> technisch zuiver

En dat is volgens mij ook ongeveer de volgorde van zuiverheid.
P.A. is erg zuiver en niet te betalen, Technisch is goedkoop en voor onze hobby meestal afdoende. :lol:

[edit] Misschien volgende keer de volgende pagina ook bekijken. Dan had ik gezien dat pyrobass alles allang had uitgelegd. [/edit]

Link to comment

@ Hanz:

Ik weet niet of het bepast is om zo even naar een synthese van een stof te vragen, zeker als het een primair explosief is.

Wat hier tussen stond is paardenstront..

Mocht je trouwens echt geïnteresseert zijn in deze stof, misschien is het een idee om een nieuw topic hierover te openen in de daarvoor bestemde sectie van dit forum?

Na even googlen kwam ik tegen dat het een eventueel vervangingsprimairy voor het leger is. Men is dus een vervanger aan het zoeken voor stoffen zoals loodazide. Maar makkelijk te synthetiseren zijn de stofjes volgens mij niet, ze zijn zouten van 5-nitrotetrazolato verbindingen. De chemie erachter klinkt behoorlijk gecompliceerd.

Edited by pyrobass
Link to comment

@Pyrobass

Ik weet dat mijn vraag heel opdringerig lijkt het spijt me daarvoor ik had maar weinig tijd om het bericht te typen dus heb ik het inderdaad te snel afgeraffeld. Ik heb er een topic voor geopend en wat meer onderzoek gedaan naar het explosief het is te vinden in het explosieven gedeelte.

Ik zal voortaan beter op mijn posts letten en niets meer typen als ik daar niet alle tijd voor kan nemen.

Hanzzz,

Link to comment

Even een kort vraagje tussendoor, zijn de normale waxinelichtjes die je per 200 in een zak koopt nog steeds op paraffine basis? en is dat te gebruiken bij kno3-suiker rookbommen? (er staat niks over op de verpakking)

Ik las dat bepaalde soorten lampolie ook op paraffine basis zijn, wat kan ik het best gebruiken?

Link to comment

Niet alle waxinelichtjes zijn van paraffine. Meestal staat het wel op de zak overigens.

De luchtweerstand voor een 3" peanut wordt voldoende gecompenseerd door de grotere hoeveelheid lift die je eronder stopt en de grotere massatraagheid van de shell. Niks om je druk over te maken dus.

Link to comment
Guest Goner

Lampenolie is inderdaad geen goed idee, het heeft althans bij mij niks geholpen.

Maar naar mijn idee kan je er wel vanuit gaan dat je waxinelichtjes van paraffine zijn, heeft het gebruik van stearinezuur eigenlijk erg nadelige gevolgen voor de prestaties van rookdevices?

Link to comment

Vreemd, gisteren een poging gedaan met waxinelichtjes maar dat werkte niet helemaal. Ik heb eerst 3 kaarsjes laten smelten en daarna de knsu erin gedaan, laag gas maar op een gegeven moment smolt de knsu wel maar het kaarsvet trok er totaal niet in.
Doe ik dan iets niet goed of ligt het aan de kaarsvet? (misschien toch geen paraffine?)

Link to comment

Ach, eht is een korte vraag, dus waarom niet. Als ik een rookpot maak, met de nadruk op als, das smelt ik 33 delen parafine, in mijn geval waxinelichtjes van de AH. Die laat ik smelten en onderhand kan je je 60-40 kno3/suiker in de koffiemolen gooien. Als het kaarsvet gesmolten is haal je het van het vuur en gooi je de airfloat knsu erbij. Even goed roeren en dan giet ik het in een verfblik. Verfdeksel erop, ijzerdraadje eromheen, en daana boor ik dwars door de deksel en voldedige core met boortje 8 ofzo. Nog een paar gaatjes eromheen, core met meal vullen en ff aanstampen en lontje derin. Dan heb je een rookpot die alle rookpotten overtreft.

En over die peanutshell, je kan gewoon 10% van het totaalgewicht van de shell erondergooien. En hoe ga je de vertraging maken? Een vertraging die pas aangaat bij de eerste break? Of een spolette met 5 sec in de 2de shell?

Link to comment

Als je het niet maalt is het vele malen moeilijker aan te steken en verloopt de verbranding trager, dus minder rookontwikkeling, wel iets langer, maar het rookt toch al ongeloofelijk lang. Dus ik zou het een keer op de manier proberen zoals ik het heb uitgelegt, dat kan toch geen kwaad :lol:.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...