Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Omdat het blijkbaar beter past dat mijn vraag hier komt, stel ik ze even hier.
Dus mijn vraag is of het kan dat je pan kapot gaat door het maken van R-Candy? (30g kno3, 15g suiker, 7 g honing, 30 ml water)

Greetz

Link to comment
Guest Goner

Als jij gewoon goed met je gereedschap (dus ook pannen e.d.) om gaat zullen ze echt niet zomaar kapot gaan. En waarom zou het überhaupt je pan mollen, aangezien het geen sterk zure/basische eigenschap heeft en ook niet zomaar met de pan reageert?

---------------------------------------
@de vraag van warez, hoe wordt de flash dan gescheiden gehouden van de snippers? Door een tussenschot of een plastic zak o.i.d.?
---------------------------------------

Link to comment

Zaagsel of ricehulls werken prima.
Chinese salutes worden ongemengd gevuld, dichtgeklapt en gemengd door het pasten.

Vraag me niet waarom er vulling bij zit, maar waarom niet gewoon iets domweg aannemen van Caballer, scheelt enorm veel werk.
Warez, heb je niet iets gevraagd van de compositie die ze gebruiken? het is geen 7:3 flash namelijk.

Link to comment

Yep gevraagd:
Ze gebruiken 70/30 KCLO4/Black000 voor de Trueno's 2/3 flash 1/3 lucht.
Hij zei dat de klank afhangt van de verhouding lengte huls ten opzichte van de diameter, in combi met de hoeveelheid flash.
Paar dagen later was zn vent van Turis een showje aan het opbouwen bij ons om de hoek, aardige vent trouwens.
Die zei het zelfde 70/30 Black000. Viel me wel op dat die dingen echt lomp hard gaan daar zeg!! Eerste vlinder die daar naar benee viel op het plein was ik wel van onder de indruk. Veel harder als Cobra 6 bv...
Die Trueno's gaan trouwens in stapjes van 8 gram, Nr.1 dus 8 gram Nr.2 16 ga zo maar door.....

Link to comment
Waarom zou de knaller schokgevoeliger zijn met lucht in de huls Warez?


Nou als je een 3'' salute can pakt en die gooi je voor de helfd vol, en gaat dat schudden ploft je flash heen en weer.
Doe je het helemaal vol.... zit er geen beweging in.
Link to comment

Ik doe het altijd zo old'skool en het valt goed te doen.

Je moet ervaring op doen, je materiaal goed leren kennen en na een tijd voel je het aan.

Hoewel ik niet ontken dat het handig zou zijn, is het zo als kleine amateur pyro, niet echt de moeite om gekke kosten te doen.

Edited by danny db
Link to comment
http://www.vuurwerkbedrijven.nl/vuurwerk_p...p;langtype=1043

Ik heb er zelf ook een tijdje research naar gedaan. Hier staan er een aantal bij. Ik weet echter niet of dit nog steeds zo is, kan zijn dat deze gegevens al enkele jaren oud zijn (weet dus niet of het wordt bijgehouden). Er staat op die site ook een lijstje met mensen die zo'n vergunning hebben, zijn er toch best veel eigenlijk. Wel raar dat we nooit zo iemand op het forum tegenkomen (tenminste niet gebeurd sinds ik hier rondloop).

In duitsland heb je ook een hoop van die opleidingen (en om sommige dingen te mogen doen heb je volgens mij wel zo'n opleiding nodig) maar dat lijkt me wat minder fijn/makkelijk. Die cursussen zijn volledig in het duits dus zal je de taal wel bijna volledig moeten beheersen.
Link to comment

Ja inderdaad, zeker als de Al een tijdje is blootgesteld aan de open lucht.
Al vormt namelijk zelf een laagje van Al2O3 dat behoorlijk inert is.
Eigenlijk roest de buitenste laag en vormkomt dat het verder "roesten".
(denk maar aan de doffe kant van aluminium folie, dat is in principe het zelfde)

Link to comment

Voor wie ook eventueel interesse zou hebben: mailtje van Alpeco:

Geachte,

In België bestaan er geen opleidingen voor het gebruik van professioneel vuurwerk. In Nederland, Duistland en Frankrijk kan je wel zulke opleidingen volgen.

Mvg


Heel jammer vind ik :lol:

Moest zo'n opleiding dicht in de buurt zijn zou ik het zeker proberen, hoe aangenaam zou het niet zijn om alles zomaar (legaal) te kunnen kopen/afsteken.
Link to comment

Vergeet niet dat als je "legaal" mag afsteken en kopen, je gecertificeerd vuurwerk moet hebben en je met 100.000 veiligheidsregeltjes te maken hebt. Als je het echt leuk vind moet je het zeker doen. Maar het is naar mijn weten niet zo dat je overal en nergens meteen (zelfgemaakt) vuurwerk mag afsteken.

Link to comment
Vergeet niet dat als je "legaal" mag afsteken en kopen, je gecertificeerd vuurwerk moet hebben en je met 100.000 veiligheidsregeltjes te maken hebt. Als je het echt leuk vind moet je het zeker doen. Maar het is naar mijn weten niet zo dat je overal en nergens meteen (zelfgemaakt) vuurwerk mag afsteken.


Als je iest wilt afsteken ook al ben gecertificeerd, moet je zowiezo een vergunning aanvragen bij de gemeente ongeacht wat voor vuurwerk dan ook.
Link to comment
Guest Goner

Maar wat maakt het uit dat er geen opleiding tot pyrotechnicus in België is, de opleiding duurt maar enkele dagen dus echt een punt moet je er niet van maken...

Link to comment

Ik heb zelf nog geen strobe gemaakt maar mij lijkt het goed. Als de ster overal aan gaat (je zien dat het reactie oppervlak zich nu niet snel uitbreide) de frequentie groter zijn en zal de ster sneller opgebrand zijn. Als het geprimed en wel in de lucht alsnog te langzaam gaat kan je je magnalium wat fijner maken. Welke compositie was dit trouwens?

Link to comment

Het valt mij op dat je ster meer 'spuugt' als echte strobe geeft. Mijn strobe-potjes flitsen wel sneller maar ook met veel minder spray.
Mocht ik ze nog nooit gepost hebben zal ik dat binnenkort eens doen. Ik maak er alleen geen stars van, maar strobe-potjes. Bijna hetzelfde systeem, maar dan met een lontje erin gefrut.

Welke compositie met welke mesh MgAl heb je gebruikt?

Link to comment

Barium nitrate 51
Potassium nitrate 7
Sulfur 19
Magnalium (-100 mesh) 18
Dextrin 5

Mijn mgal zit ergens in de range van 80-120 mesh.

Het losse poeder brande redelijk snel en gaf snel opeenvolgende flitsen, ik vertrouw ook op m'n priming ze zijn net voorzien van een laag blesser.

T. is dat dan droog poeder in een kokertje geduwd?

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...