Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

ik heb een vraag met wat kan ik deze sterren coaten C6, C8, Tiger Tail, Willow als ik op pyrowiki kijk dan staat dat ik ze niet met bp kan coaten

alvast bedankt

sorry voor mijn slechte schrijfwerk heb dyslectici


Ik heb ook Dyslectici maar hoofdletters moet wel lukken toch? Als je sterren nog iets vochtig zijn kan je er een beetje bp over heen gooien.
Maar C6 gaat wel echt snel aan hoor... denk die andere ook wel. Alleen als je break te hard is gaan ze niet aan.
Link to comment

Ik heb een korte vraag ....

Ik krijg de volgende reactie niet compleet, ik weet niet alle reactieproducten;

NaOH + Pb(NO3)2 = Pb3O4

Ik ga binnenkort Pb3O4 maken dus ik wil even de verhoudingen uitrekenen.

Dit is hoe ik het ga doen:

KNO3 + H2SO4 = K2HSO4 + HNO3
2HNO3 + Pb = Pb(NO3)2 + H2 <------ Weet ik niet zeker.

Op het internet is niet veel te vinden over de reactie voor Pb3O4, echter vond ik op pyroguide de volgende synthese waarin 50 gram loodnitraat en 300 gram NaOH maar ik krijg dit niet omgerekend

Alle hulp welkom,

Hans,

Link to comment

Euhm, ik snap niet dat die synthese zo in pyroguide staat, want volgens mij klopt dat helemaal niet; als je loodnitraat en natriumhydroxide in oplossing mengt, krijg je hooguit een loodhydroxide neerslag, of een natriumplumbiet-oplossing wanneer genoeg NaOH aanwezig is:
2 NaOH(aq) + Pb(NO3)2(aq) --> 2 NaNO3(aq) + Pb(OH)2 (s)
Pb(OH)2 of PbO + 2NaOH --> Na2Pb(OH)4(aq)
Lood(II)hydroxide is ook een instabiele verbinding, en gaat over in lood(II)oxide (hoe snel weet ik niet precies). Dat heeft een gele en een rode vorm, misschien dat die rode vorm verward wordt met Pb3O4?

Je ziet ook dat dit niet klopt door naar de oxidatiegetallen te kijken: het lood wordt van +2 naar "+8/3" geoxideerd. Er vindt dus een oxidatie plaats, en ik denk niet dat water, het nitraation of luchtzuurstof zomaar als oxidator gaan optreden. Er mankeert dus een oxidator!

Hoe het wel kan? Zie Brauer's "Handbook of preparative inorganic chemistry", Volume 1, pg 755 (en eventueel Volume 2, pg 1694)
Het komt er op neer van een natriumplumbiet met natriumplumbaat te laten reageren in oplossing:
2 Na2Pb(OH)4(aq) + Na2Pb(OH)6(aq) --NaOH--> 6 NaOH(aq) + Pb3O4(s) + 4 H2O

Natriumplumbaat wordt gemaakt door looddioxide op te lossen in natriumhydroxideoplossing. IIRC vormt een lood(II) in oplossing door o.a. hypochloriet, waterstofperoxide,... geoxideerd tot looddioxide.


Het is trouwens:
3Pb + 8 HNO3 --> 3 Pb(NO3)2 + 2 NO + 4 H2O
Pb + 4 HNO3 --> Pb(NO3)2 + 2 NO2 + 2 H2O
De reactie Pb + 2 HNO3 --> Pb(NO3)2 + H2 treedt denk ik enkel (zeer traagjes) op in koud, verdund salpeterzuur.


Edit: voor een mooie bereiding uitgaande van loodnitraat, kaliumhydroxide (met natriumhydroxide lukt het ook vermoed ik) en waterstofperoxide, zie Vanino's "Handbuch der präparativen Chemie", pg 606 (attached). Vertalen doe je zelf maar, ik heb je al genoeg geholpen :blush: .

Edited by Sobrero
Link to comment

Ja dat is sinds eind 2009 al zo :blush: .
Ik had nog een mailtje gestuurd naar het email adres wat op de site staat maar ik heb er nooit antwoord op gehad.

En bij mij doet apcforum het ook nog steeds niet, weet je zeker dat de site bij jou wel werkt midge en wordt er op de site misschien iets besproken over de (on)bereikbaarheid?

Link to comment

-----------------------------------------------------------------------------------------
Rookmix:
60% KNO3
40% Suker

Nu las ik ergens als je 5% Zwavel er bij doet dat je mix dan beter zou branden, nu is mijn vraag brand het dan sneller op?
Iemand hier ervarig mee?
Mijn doel is dat het zo snel mogelijk brand
Zou dus dit worden:

55% KNO3
40% Suiker
5% Zwavel
----------------------------------------------------------------------------------------

Edited by Warez
Link to comment

Zwavel haalt de ontbrandingstemperatuur van bijna elke compo omlaag en dus ook de gevoeligheid (voor warmte) en dus de snelheid. Dit is heel goed te merken bij zwavelloos buskruid VS normaal buskruit, het laatste is gewoon makkelijker aan te krijgen en sneller.

Ik heb er zeker ervaring mee maar niet met 5% maar met 10% merk je heel duidelijk verschillen.

De originele mix:

65/35 KNO3/Suiker

vervang ik dan door,

65/35/10 Kno3/suiker/zwavel

Ik weet niet waar je het voor wil gebruiken maar er komen zeer zware giftige dampen van deze mix af als hij ontbrand die ook nog eens heel erg kunnen stinken. Steek ook niet zomaar een beetje aan in een afgesloten ruimte want het stinkt er voor 3 dagen (spreek uit ervaring). Voor de rest dus deze mix ook absoluut niet als rookbom mix gebruiken want dat heeft geen enkele nut.

nu op jou mix,

De mix die jij noemt bevat denk ik een beetje teveel suiker en te weinig zwavel ik zou en 5% suiker af halen en een beetje zwavel toevoegen,

De mix brand wel sneller en is makelijker aan te krijgen om dat suiker pas ''reageert'' met kaliumnitraat op een temperatuur van 300-450 graden en zwavel al reageert met Kaliumnitraat bij 100-120 graden.

Mag ik vragen waarvoor je het wil gebruiken want er zijn een paar dingen die je met deze mix niet kunt doen en bij KNO3/Suiker wel,

Een voorbeeld is het smelten suiker smelt bij 230 graden of iets in die richting dan begint je zwavel al te reageren en vliegt alles dus spontaan in de fik maar dat snap je denk ik wel,

Hans,

Link to comment
Een voorbeeld is het smelten suiker smelt bij 230 graden of iets in die richting dan begint je zwavel al te reageren en vliegt alles dus spontaan in de fik maar dat snap je denk ik wel,

Hans,



Hahahaha ja idd zag laatst een filmpje van zn gast op yourtube en idd hele keuken zwart!! :blush: Maar het is voor onder een shell als staart, ergens hier was ook zn filmpje geplaatst met een daglicht shel. Gekleurde rook is nog al duur dus dacht probeer eerst dit maar eens. http://www.youtube.com/watch?v=44J7LEWgrmM
Zwarte rook lijkt me helemaal leuk :blush:

Bedankt voor de tip! Edited by Warez
Link to comment

De vorige post quoten is nergens voor nodig. (Prophet)



De rook die van deze mix afkomt is een beetje donkergrijs en dank ik niet snel genoeg voor het rookbom effect in het filmpje maar ik wil je niet ontmoedigen ga gerust je gang ik ben zeer benieuwt en als het niet lukt weten we dat ook weer .

Voor donkere rook kun je een beetje PVC en Napthalene toevoegen dit zorg voor roet en dus zwarte rook.

Dat in die keuken had ik ook gezien kon het filmpje niet meer vinden maar dat was echt geweldig plafond, ladekastje en magnetron helemaal naar de klote dit laat maar weer eens zien hoe gevaarlijk dit is.

Succes,

Hans,

Link to comment
3.
Weingart black #2
Hexachloroethane……60
Napthalene………………21
Magnesium………………18
Ontsteekt vrij gemakkelijk, brand heel snel. Geeft vonken en zeer veel rook die in geconcentreerde vorm zwart ziet. Circa 5 gran zette de straat even 'zwart' van de rook.

4.
Smoke composition #2
Zinc oxide…………………………………45
Hexachloroethane……………………45
Aluminum…………………………………10
Brand snel, geeft veel rook (wit) maar minder dan Weingart black #2, geen problemen gehad met ontsteking (ik heb german dark gebruikt).


Deze 2 composities branden relatief snel (voor een rookcompositie) en geven veel meer rook dan kaliumnitraat-suiker composities. Nadeel is de vluchtigheid en geur van C2H6 en naftaleen. De dampen zijn ook niet echt gezond.
Link to comment

Nee, want dat effect werkt volgens een ander principe. Dat zijn kleine shells met een flashknaller erin, en de rest gevuld met een willekeurige niet al te brandbare zwarte substantie in poedervorm. Andere kleuren zijn vanzelfsprekend ook te maken met dit soort shells.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...