Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

De pillbox ster vind zijn oorsprong rond de eerste industriele productie van kaliumchloraat, toen voor het eerst overtuigend gekleurde sterren mogelijk werden. Omdat men destijds nog niet zo bedreven was met het maken van zowel heldere als mooi gekleurde 'normale' sterren, ontwikkelde men een methode om een sneller en heter brandende (dus helderdere) compositie te kunnen gebruiken. Aanvankelijk leidde dit tot het met papier inwikkelen van cilindrische sterren, maar dit leverde veel ontstekingsproblemen op. Na de additie van het bekende stukje blackmatch in de ster werden deze problemen opgelost, en was de pillbox ster geboren.

Destijds golden pillbox sterren als de mooiste en helderste sterren die er zijn, maar met het huidige materiaal en moderne chloordonors is vrijwel elke compositie van weleer achterhaald. Wel moet ik nageven dat pillbox sterren, ondanks dat ze vaan organisch zijn, een zeer hoge helderheid hebben. Tenzij je echter op zoek bent naar het typische effect wat pillboxes geven, zou ik lekker een metallische ster maken.

Qua brandkarakteristiek hebben pillboxes doorgaans een iets langere brandduur en laten ze een dik rookspoor achter. Nadelig is wel het vele werk wat je eraan zult hebben en de grootte en kwetsbaarheid ervan.

Edit: Wat betreft die waterstofperoxide, je zou bij een winkels als brouwland.nl een deksel met waterslot kunnen halen. Die ontluchten je vat continu en houden de druk vrijwel gelijk aan de buitendruk.

Edited by miech
Link to comment

---------------------------------

Kan iemand me even wat wijzer maken, als het gaat over C-effecten en C toevoegen met een andere partikel grote?
Nuttig voor een iets mooier effect, nodig, niet echt zichtbaar bij een goede houtskool soort....


---------------------------------

Link to comment

Hangt volledig van je smaak af. Ik vind het zelf ronduit lelijk als je grove houtskool aan je chrysanthemum toevoegt. Dan heb je eerst een mooi boeket en daarna een lelijke wolk vonkjes die nog een minuut blijft hangen. Ik draai zelf chrysanthemums en dergelijken helemaal airfloat, dat vind ik het mooiste.

Link to comment

Ik moet zeggen dat ik ook echt niet van groffe C in chrysanthemum compo's houd. Het brandt veel te lang en dan krijg je zo'n wolk vonkjes inderdaad. Ik heb een tijdje geleden C8 gerold (eigenlijk veel te veel en te kleine sterren) met redelijk groffe C. Ik heb nu -het was mijn eerste keer sterren rollen met de hand..- dus allemaal C8 van rond de 4mm met groffe C. Fijne C is ook aan te raden als je er kleine starmines mee maakt, sommige mensen vinden het niet zo fijn als er een vonkenregen op hun auto belandt. :blush: * spreekt uit ervaring*. Maar ik gebruik dus BBQ houtskool maar dat is volgens mij ook niet het allerbeste wat je kan gebruiken voor C-effecten. Dus:

---------------------------------------------

Heeft iemand hier ervaring met C-effecten met Willow C? Bij de charcoal suitability table op pyroguide staat dat willow C very suitable is maar ik geloof dat ik hier wel eens gehoord heb dat het veel te snel brandt o.i.d. Ik denk er namelijk over om willow te gaan gebruiken voor mijn sterren (in ieder geval geen BBQ meer..) en anders ga ik wel aan pine c proberen te komen.

---------------------------------------------

Edited by Sharkie
Link to comment

Inderdaad zijn Pine, Willow en Alder prima te gebruiken! Ik gebruik altijd els (Alder dus :blush:) voor mijn Tiger Tail compo's, de sterren geven een heel volle staart en normaal heb ik ook geen vonkenregen, wat dus wel het geval was met O&N... :S

Ik mill meestal de hele compositie samen voor 40-50 minuten, het aantal mesh ligt dan meestal rond de 80.

Link to comment

Als je een chrysanthemum met wilgenkool maakt, blijft in mijn ervaring de staart juist langer hangen en is veel minder fel. Ik heb er ooit een geprobeerd te filmen, maar de camera pikte het niet eens op.

Overigens hangt de brandsnelheid van de compositie nauw samen met de tijd in de kogelmolen. Vreemd genoeg brandt de compositie sneller als hij grover is, langzamer naarmate deze airfloat is, en weer een klein beetje sneller als je alles tot koek gedraaid hebt.

Link to comment

@ Danny: Haha ik hoorde dat jij je C gewoon maakt van kerstbomen. Werkt dat goed? Zo ja, dan weet ik wel wat ik binnenkort met onze kerstboom ga doen (we hebben de stam ervan nog ergens staan) :blush: En voor de sterren die ik nu heb heb ik mijn C ongeveer (steeds 15g oid per keer) iets van 30 seconden in de koffiemolen gegooid. Dit is niet genoeg neem ik aan. Is het millen van je C voor sterren een aanrader?? Ik millde mijn stercompo trouwens ook nooit. Alles even in de koffiemolen, paar keer mengen en door de zeef en rollen maar. Ik denk wel dat ik dit de volgende keer anders ga doen, want eigenlijk hebben alleen mijn TT sterren een redelijk mooie staart. Willow en C8 zijn een beetje een failure geworden..

Edited by Sharkie
Link to comment

@Sharkie, Ja maak je houtskool goed fijn in de kogelmolen. Screen je ingredienten samen (behalve dextrinen) en rice de compo (bevochtig, door een zeef drukken, drogen, even in de kogelmolen) en voeg als laatste dextrine toe. Je Willow en C8 zouden nu heel mooi moeten worden.

@danny db, als ik miech zijn experimentele data toe pas op jou vraag dan zal de compositie nog wat langzamer gaan branden als je alleen airfloat gebruikt. Daarom zou ik het gewoon proberen en als het te langzaam brand wat extra kaliumnitraat toevoegen.

Mijn verklaring voor het sneller branden met grove houtskool:

Grove houtskool en airfloat
De fijne houtskooldeeltjes zijn goed in verhouding met de kaliumnitraat en reageren snel met de kaliumnitraat. De grove deeljes die zijn omringt door de fijne deeltjes/kaliumnitraatmix worden vervolgens door de hitte aangestoken/verhit en branden aan de lucht.

Alleen airfloat
Er is een tekort aan zuurstof doordat elk houtskooldeeltje even hard aan de zuurstof "trekt" en de brandsnelheid is laag.

Link to comment

Mischien werkt de airfloat-c als brandstof en de groffe als effect? iI dat opzicht is het normaal als dat het traag brand als je alles als brandstof gebruikt. Das dan het antwoord op m'n vraag denk ik waarom er voor slowgold een percentage groffe wordt voorgeschreven?

Voor C-effecten wordt er altijd gezegd: 'ballmill well to integrate' dus millen tot je een homogene massa hebt. Hangt natuurlijk af van houtskool tot houtskool (cfr bovenstaande).

Van alle houtskolen dat ik al geprobeert heb in C-effecten werkt mijne pine of spurce zoals miech mijn soort noemt het beste. Met nieuwjaar had ik een C8 waar men kerstboom in verwerkt was en ik ben er zeer tevreden van.

Edit: Ah explomaan gooit er een mooie chemische theorie tegen aan ^^.

Edited by danny db
Link to comment

Nee dat moet je niet doen want de magnesium erin reageert met zuren zoals boorzuur.

Edit: Je van je MgAl eventueel nog coaten met 4% lijnzaadolie maar dat moet een flinke tijd drogen (aantal weken). Ik heb het niet gedaan voor mijn sterren maar het is wel veiliger. Als je de batch klein houd is er weinig kans dat het flink opwarmt.

Edited by explomaan
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...