Jump to content
PyroForum.nl

Compositie voor een groene vlam


Recommended Posts

Kudos (met 1 "o" dan) is toch een vrij bekend woord). Als je dat niet kent vraag ik me af wat je bedoelt met "aanpassen aan het communicatieniveau". :)
Maar goed, on topic; je kan de schellak oplossen in kokende alcohol maar simpeler is om het fijn te malen (electrische koffiemolen) en de compositie te persen. Of eventueel met dextrine binden.

Link to comment

Ik heb niet gezegd dat ik het woord niet ken ofwel? Ik vind het alleen een beetje uit de toon vallen maar genoeg hier over :)
Om toch nog wat nuttigs te zeggen, als je een mooie groene vlam wilt zou ik gaan voor:

Ba(NO3)2 50
Mg 32
PVC of Parlon 18

De chemicalien zijn wat logischer en hebben meer toepassingen dan bariumchloraat/shellac en het groen is prachtig en heel fel!

Link to comment

Dat rijtje van Lancaster is sowieso heel mooi. Er hoort trouwens PVC in te zitten, geen parlon. Overigens hoort deze compositie met 10 ton aan druk geperst te worden tot een ster, maar als je magnesium gecoat is (en dan ook alleen dan) kun je het ook binden met 5% dextrine.

Link to comment

Dat kan ook. Bedenk dan wel dat het enige oplosmiddel wat een beetje werkt THF heet, en dat dat zowel slecht voor je is als best wel duur. Je kunt altijd nog de compromis nemen, en 5 delen PVC vervangen door parlon. Dan kun je er mooie blokjes mee persen met een drupje aceton.

Link to comment

Ja in THF maar houd ook rekening mee dat dit oplosmiddel latex ook kan oplossen! Je kan een vergelijkbare compositie gebruiken met deels parlon en deze gebruiken als bindmiddel in combinatie met aceton:

Bariumnitraat 55
Magnesium 18
PVC 15
Parlon 12

Edit: vergeten op de volgende pagina te kijken :)

Edited by explomaan
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hm, daar zit best wel wat BaNO3 in.

Met mixed Al bedoelen ze wss gewoon flakes (-325) en hele fijn flake (GD ofzo), die laatste zorgen ervoor dat het wat makkelijker kan ontsteken.. Maar dan als nog gaat het wss een ramp worden om deze compo aan te krijgen.

Voor flares wordt vaak Mg gebruikt omdat het veel feller is (kleur is niet altijd mooier), echter moet je er dan wel voor zorgen dat er geen water bij komt.

Als je de petrolatum (geen idee wat dit is) wilt vervangen door vaseline kun je die vaseline smelten op een vuurtje. Het vuur uitdoen en ergens naar buiten gaan, en voorzichtig wat thinner toevoegen zodat het oplost. Dit kun je daarna door je andere producten heen kneden en laten drogen. Beetje net zoals whistle maken dus ;).

Link to comment

@ExplosiveCoek: Bedankt! Ik ga deze comp zeker uitproberen. Ik ga dan de Weingart Starting Fire comp gebruiken om het aan te krijgen. Jullie zien het resultaat waarschijnlijk nog wel een keer lang komen!

Weingart Starting Fire

percent component
44,44 BaNO3
33,33 KNO3
11,11 S
11,11 Shellac

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...